Author |
Topic |
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:34:30
|
Denna bild på kommande nyheter hittade jag på nätet:
Jag är lite orolig för att mitt gamla puristiska hifimärke håller på att bli ett slags Skotskt BO !!!
Hoppas att jag har fel för ex Unidisk låter ju bra. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 19:32:25
|
Antagligen en kombination mellan marknadskrafter och wafkrafter så här i tider när 5-7 sju högtalare skall trängas om platsen i rummet. Egentligen är de inte fula, bara så trist lika alla andra.
Jag tycker fortfarande mest om Linns gamla svarta lådor. CD 12 må vara bra (bäst). Men en gammal svart hederlig cd transport från Linn är snyggare.
Fast snyggast är ju LP12:an oavsett ålder och utrustningsnivå... |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 22:11:11
|
Kan hoppas att detta är en ren design serie och att vettigare högtalare kommer åtfinnas i andra serier.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 10:48:13
|
tyvärr engelholm har dom dåligt med kapabla högtalare |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 10:56:09
|
Håller med om att Komponent-högtalarna (de på bilden) ser väldigt B&O ut. Inga höjdare. Men i övrigt...
Ehm. Artikulat? Akurate?
Vad är en 'kapabel högtalare'? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 18:47:28
|
ayn finns tyvärr ganska få kapabla talare men dom billiga modellerna ninka/katan osv tycker jag inte alls är speciellt imponerande... komri verkar va en rätt sjysst talare, men med tyvärr alldeles för hög prislapp
det e ju vad jag tycker du kanske tycker tvärtom å det kan jag respektera
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 21:37:12
|
Jag respekterar dina åsikter och uppskattar att du respekterar mina. Det jag tycker går lite stick i stäv med det är att kalla högtalare för att inte vara "kapabla" när det är en fråga om tycke och smak. Kör själv som du vet aktiva Ninka - redan passiva Ninka var jag iofs stormförtjust eller till och med förälskad i, men aktivt blir de ändå sjukt mycket bättre
Intressant att du tar upp Komri dock, för de har inte lyckats imponera på mig! Så åsikterna går verkligen isär... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/09 : 22:29:55
|
hehe ayn jag har ju inte lyssnat på komri däremot element samt konstruktionsmässigt verkar dom kapabla
bara så att du förstår mig rätt så tycker ja inte det finns några bra talare alls i ninkas prisklass, så det är inte enbart en dizz mot linn |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 07:27:40
|
Dan Brickman: Jag håller med dig om att det är "för mycket rymdskepp" över designen på prylarna nu. Jag kom i håg när det var högtalare som "Sara", "KAN" och "ISOBARIK"(?) som gällde. Det var tider det!! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 06:32:08
|
Det var bättre förr....ju förr dess bättre
Nja jag har inget emot Unidisk eller den superba klimaxserien. Den nya högtalarserien verkar ju också grym. Däremot blir man ju lite mörkrädd när man ser ovan bilder men dom kan ju faktiskt låta riktig bra. |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 21:28:38
|
Tycker att den numera utgångna Kan var en otroligt trevlig högtalare, likaså Ninka. Men har jag fel när jag misstänker att du är ett riktigt basfreak Haakan? Ser man till musikaliska kvaliteter så finns det i mitt tycke inte så värst mycket mer kapabla högtalare än Linns, även om ett par tillverkare till är i samma liga! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 00:32:19
|
basfreak nej däremot kan inte så små element som det är i linns billigare talare prestera distortionsfri bas på högre ljudnivåer tyvärr... |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 19:54:14
|
you say tomäjto
I say tomaaato |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 22:26:45
|
men jag förstår vad du menar! Skall man spela riktigt högt med lite mer bastung musik så kanske Linns billigare modeller inte är de allra minst distorderande! |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 13:35:00
|
Allt var bätre förr !!!
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 16:48:41
|
Jag har lyssnat på flera demos av de där högtalarna och jag håller dem för ett av de bästa köpen i prisklassen, helt klart. Har dessutom fördelen att de kan stå nära bakväggen. Dem borde fler upptäcka. De ser dessutom mycket bättre ut i verkligheten.
mvh
Stefan |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 08:51:26
|
Kul att du har lyssnat
Jag anade iofs att dom låter bra och bilden var ju inte direkt bra på dom heller så att dom ser bättre ut irl förstår jag.
Det var mycket länge sedan jag var in hos en Linnhandlare men man kanske skulle ta en tur och lyssna på bla detta:
Det är en ny serie som kallas för Majik med cd, för och slutsteg. Jag hade en liten integrerad med det namnet som trots sin blygsamma effekt gjorde ett kanonjobb
Dom kostar rätt mycket men intressanta är dom och dessutom snygga ju |
Edited by - Dan Brickman on 2006/05/23 08:52:17 |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 12:08:09
|
Det skulle säkert bli en kanonanläggning ihop med ovanstående högtalare!
Men...Linns problem är priset: det blir inte billigt att köpa den elektronik-uppsättningen och i den prisklassen finns mycket bra alternativ.
På ena demom jag var på lämnade jag rummet med en anläggning för över halv-miljonen - med Artikulat-högtalarna - och gick och lyssnade på den "lilla" anläggningen istället (högtalarna ovan + en classik) som lät betydligt trevligare... :-)
mvh
S
|
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
|
|
Topic |
|