Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 04:51:10
|
Här fanns också Bubbels skivspelare:
Och Secanbj´s transformatorvolym:
Det hela var mycket lyckat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 07:27:20
|
Detta var min andra premiär med HFLS1. Nu i ett helt annat utförande än den almrotsröda, som blev lite slarvigt ihopsatt.
Konceptet känner alla till. Jag har dock inte valt att gå den enklaste vägen. Ganska snart visste jag att jag ville ha skinn på min HFLS1a samt träsidor.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 07:32:02
|
Sidorna är stavlimmade/limträ av björk (19mm) som har ytbehandlats med Herdin Vaxolja.
Får väl passa på och tack Per, Pär och Anders för ert jobb med detta. (Även svar på min "dumma" frågor) Mer bilder kommer att finnas i min byggtråd.
Avslutar med en bild på baksidan.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 08:26:58
|
HFTA och HFLS1 är en trevlig kombination. Jax sa att HFTAn inte gillade laster under 4 Ohm, enligt konstruktörerna skall inte HFLS1 utgöra några problem och inte märktes det några problem heller.
Jag gillar funktionen som Jax har gjort på HFTAn. Att den både går att andväna som slutsteg eller integrerad förstärkare.
Bra jobbat JAX! |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 08:36:29
|
En liten förklaring bara. Anledningen att HFTA-prototypen inte gillar under 4 ohm är att den kör 8 ohm på transformatorns 4-ohmsuttag. Detta för att få en bättre anpassning till rören.
Det är inget problem att driva lägre impedanser när man väl har en transformator optimal för HFTA men i allmänhet gillar inte rörförstärkare för stora variationer i impedansgången. Halva nominella impedansen i smalt frekvensområde brukar fungera.
Jag tackar för alla positiva kommentarer, det är alltid nervöst att presentera ett alster. Hemmablind med mera.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 09:02:13
|
Gratulerar till de snyggaste HFLS-1:orna Zalve!
"Ryktet" säger att tillhörande stativ blir minst lika bra
quote: Får väl passa på och tack Per, Pär och Anders för ert jobb med detta. (Även svar på min "dumma" frågor) Mer bilder kommer att finnas i min byggtråd.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar! |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 09:32:51
|
zalve det kommer bli ruskigt snyggt med stativen |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 09:45:20
|
Det är klart det finns dumma frågor. Fast det är ännu dummare att inte svara...
Dessa HFSL-1'or är ju ett steg längre, ytterligare en klass upp! Läckert Zalve!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 10:15:25
|
Vi Trollhättebor och Tank tog en liten efterfest hos Magnus2 där vi lyssnade på piP och avnjöt kaffe.
Efter att Flitharry och Magnus2 lyssnat på piP togs följande bild.
Den skarpögde ser att det bläddras frenetiskt i Molt...
Förövrigt så var det ganska stor skillnad på piP i de olika lokalerna. Magnus2´s lyssningsrum var ett par steg bättre...
/Tux |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 20:22:06
|
quote: Dessa snygga stativare kom jag aldrig att höra, men dom små blå Carlsson anno 1978 spelade iaf vackert! Skulle klart stå ut med att ha Doxa-pre'n på hyllan också...
Tackar edison, det är mina burkar . Dessvärre funkade bara ett mkt begränsat musikmaterial på mina högtalare i vårt rum. Det tenderade att bli ganska skrikigt i diskanten. Klart bättre funkade Tux:s Sonab OA12.2, som tillsammans med Hypexsteget presterade en av de klart bästa musikupplevelserna jag fick på träffen.
Vh Martin |
Erik Andersson for president! |
|
|
Topic |
|