HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sandfyllning av ett par gamla MA- högtalare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:14:11  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Här kommer mitt första bildreportage på HifiForum. Det ska handla om hur det gick till när jag sandfyllde mina Monitor Audio högtalare. Passade även på att ta lite bilder på element och delningsfilter och innandömme. Tänkte vi kunde börja med dom, så tar vi själva sandfyllningen lite senare...

Förresten, är det nån som kan gissa modell och tidigare ägare???

Daniel


mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:20:05  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply

Först lite konst
Logga



Bas



Diskant



Någon gissning?

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:49:09  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Vi fortsätter väl lite med bilder på själva lådan och dess inre...

Basen utskruvad


Här ser man att det är inte speciellt tjock mdf, fast det är rejäl fanering. Nån typ av skumplast som dämpning...


Inuti lådan


Magneten på diskanten, korg och magnet på bas nummer två och basreflexrör längst ner


Basreflexport



Basens magnet


Skärmad


Diskantens magnet



Det kommer mera...

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  15:54:34  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Fortsätter med delningsfilter:


Monterat på baksidan av terminalen



Elektrolyt till diskant, järnkärna på spolen till basen



En liten closeup


Kommentera gärna

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/27 :  17:04:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag är lite supen på att se vad sandfyllning skall vara. Har aldrig hört talas om det förr. Iaf inte på att par befintliga konstruktioner.

Bilder är skoj :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:44:17  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Alright, här kommer det lite bilder på själva sandfyllningen:


Om man skruvar loss luckan på baksidan så hittar man detta utrymme.



Härinne ska sanden vara



Blästersand från Biltema som fått stå inomhus och torka ett par månader



Sanden är väldigt finkornig och för att inte rinna ut så behövs en påse för att det ska hålla tätt



Ner med en påse i hålet och sen är det bara att börja hälla i sanden



Här syns hur finkorning sanden är, fick skaka så att sanden fördelades jämnt i påsen



Här är det fullt med sand



Bara att knyta ihop påsen och se till att det blir tätt, skruva fast luckan och resa upp högtalaren



Hur blev resultatet nu då?

Jo, jag hade säkert i lite mer än halva blästersandspåsen i högtalarna. Alltså uppskattningsvis 6-8 kg per högtalare. De är från början ganska nätta på 11 kg men nu står de stadigt på marken.

Skillnad i ljudet?

Basen stramades upp och blev mer markant. Mer tyngd och kropp. Absolut bättre. För en sådan billig investering så måste detta prövas om man har möjlighet. Bara positiva upplevelser med mina "nya" högtalare...

Nu ska jag bara köpa ett par fötter (troligen sd-fötter) men det får vänta ett tag. Studentekonomin är lite ansträngd....


Någon som känner igen sin gamla högtalare

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

RODA
Member

410 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:18:00  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Fint reportasje!

Har du flere helhetsbilder?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:20:04  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Vilken MA-modell är det du har?

MA gjorde en del mkt läckra modeller för typ lite bortåt 10 år sen och längre, men var då inte så mkt inne på "billiga" två-elementsmodeller som dom verkar vara nu.
Har nån gammal broschyr med bla en 2-vägare av golvmodell med d'Appolitokonfigurerade element.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/03/27 20:23:02
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:38:21  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Detta är MA Gold 903 som mycket riktigt är bortåt 10 år gammal. Såg -94 märkt på delningsfiltret.

Så här ser den ut i full skepnad.


Smala och lättplacerade



Guldigt...


Spelar detaljrikt och exakt. Mycket bra enligt mig. Dock kan man önska lite mer i de lägre registren men det har som sagt förbättrats nu. 2st 5,25" basar och en 1"diskant. Är det denna modell du har i din broschyr? Har du möjligt att skanna eller kopiera till mig??

Daniel

Edit: En bild till...

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

Edited by - xdakob on 2005/03/27 20:43:50
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:04:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Fråga. Varför gör man det? Blir inte den interna volymen flera liter annorlunda efter ingreppet?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:10:53  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Vemsom:
Nej, utrymmet där man stoppat sanden är en separat låda. Det påverkar alltså inte den inre volymen för högtalarelementen. Det gör istället lådan mer stabil...

Kom gärna med mer kommentarer eller frågor kära forummedlemmar.

Hoppas ni får en fin fortsättning på påsken

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:38:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
PÄRSK !!!!!! Jag tyckte väl att de såg välbekanta ut



Ägde själv ett par MAG 903 för något år sedan. Innan jag drabbades av DIY djävulen. Gjorde ett par socklar åt dem som synes på bilden. En himla trevlig högtalare som då det begav sig kostade runt 18 000 kr. Om dina finns i Göteborg "xdakob" så kanske det är samma par vi talar om?

En recension finns att läsa här:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_2_3/v2n3b.html

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:48:54  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Trodde att du skulle känna igen dom Stefan....

Detta är ditt par som du sålde till din granne. Jag köpte dom sedan av honom för 2,5 år sen. Läste på nätet och såg det du hade skrivit om dom, det övertygade mig... Har haft dom sen dess. Finns dock numera i Uppsala. Är mycket nöjd! Fast socklarna har inte kommit på igen...

Jag vårdar dom ömt!!

Nu ska de åkas skidor!

Daniel


mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:03:28  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
xdakob: filtret skulle du kunna göra en del med eller?

/J
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:17:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
xdakob: Aah :) i see.
Då är det juh bara trevligt med lite vikt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/28 :  01:13:05  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"Är det denna modell du har i din broschyr? Har du möjligt att skanna eller kopiera till mig??"
-----------------

Nej, broschyren är från några år längre tillbaka, men när jag hittar den kan jag ju dela med mej av några snygga bilder ändå ;-)
Kommer nog ta ett tag...ligger inte överst bland mina prylar...

För övrigt: När man ser dina 903'or på helbild framgår det än en gång hur snygga MA gjorde en del av sina modeller!

Och varför i hela friden har du lagt socklarna åt sidan?
Både snyggare (i mina ögon alltså ;-) och ännu stadigare...

...i synnerhet borde socklarna göra sej suveränt tillsammans med dina evt kommande (SD)-kuddar.
Det kan ju bli aningen svajigt med såna under så väldigt smala högtalare som dina är (även om det ändå säkert funkar rent ljudmässigt)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/03/28 01:17:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000