Author |
Topic |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:11:08
|
Vill visa i bild hur jag bygger egna signalsladdar. (diskuteras lite på diy forumet, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37270 )
Ingredienser:
Silvertråden träs in i teflonisolerslangen (ett mödosamt o tålamodsprövande sysselsättning, särskilt om man bygger långa sladdar...):
4 färdigtisolerade Ag-trådar:
Silvertrådarna snurras ihop i ena ändan:
Fixeras i handtaget (går lika bra att fästa i skruvstäd el dyl); ville komma åt dagsljuset för bilddokumentation:
Andra ändan fixeras i skruvdragarchucken:
Närbild chuck:
Trådarna tvinnas. För bästa resultat (jämn tvinning) ska trådarna sträckas på lite så dessa inte vobblar när man kör skruvdragaren (...hoppas ni förstår vad jag menar...):
Färdigttvinnad:
Tvinningstäthet:
Silvertrådarna är nu isolerade och tvinnade... |
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:21:32
|
Hoppas att du inte glömde att märka upp vilken tråd som är +/-, Det kan bli jobbigt annars |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:32:59
|
Oj, då det glömde jag faktiskt; jag får väl gissa - 50% chans att göra fel. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:37:58
|
Vad kommer du att använda som skärm?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:43:16
|
Kul, jag tänkte göra ett par till skivspelaren. Jag hade tänkt mig något liknande, kanske jag härmar dig Ludo. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:43:23
|
Micke Y: Kopparfolie fr en slaktad (högtalar)filterspole (se översta bilden). |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:52:38
|
Bernt:
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 20:52:49
|
ludo
Koppasfolien kan ju bli en rätt bra ledare också men kräver väl lite annorlunda isolering. finns Teflon som tejp?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 21:02:53
|
Micke Y: ...jag återkommer med fler bilder på hur allting ska sitta ihop...för nu klistrar jag in "receptet" fr diy-tråden: quote: Bar (fin)silvertråd (diam 0.3-0.6; på bilden 0.4mm). Skaffas hos silversmed. Teflon slang modell tunnast. Finns bl.a. på Elfa. (Alternativ till ovanstående är lackad koppartråd.) Trådarna isoleras (blir då luft/teflon), sen tvinnas med rel hög "cabling" (dvs hög "tvinningstäthet"). Som fyllnadsmaterial mellan de tvinnade trådarna och ytterslangen (också teflon, här c:a awg 4-3) använder jag bomull (på bilden syns ett gammalt lakan som ska strimmlas...) Bomullsremsan bredd c:a 1-2cm (L:nån meter) lindas sen hårt runt de tvinnade trådarna varpå man trär på ytterslangen. Man kan även tänka sig att doppa bomullen i nåt oljeaktigt ämne för ytterligare vibr.dämpning och försluta ändarna men har inte själv testat det än. Sen trär man på skärmen -på bilden heltäckande kopparfolie (slaktar en foliespole = räcker lääänge/är billig). Vanlig skärmstrumpa går lika bra och gör hela kabeln mer lättböjligt men täcker lite sämre. Skärmen löds sedan ihop (i endast en ände!) med RCA's minuspol. Jag anser att skärmen bör kopplas in där man har "styvare" GND.
Sist träs krympslang över hela kabeln (tjockaste slangen på bilden). (Använder naturligtvis varmluftpistol för krympning.)
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 22:09:58
|
Attans vad sugen man blev på att dona ihop ett par själv. Vet någon var man kan införskaffa silvertråd i Malmö trakten ? |
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 22:42:17
|
quote: Hoppas att du inte glömde att märka upp vilken tråd som är +/-, Det kan bli jobbigt annars
Ja för att ohm-mäta är ju jättejobbigt! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 23:16:04
|
quote: finns Teflon som tejp?
Gängtejp är teflon, utan klister då förståss. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 09:41:35
|
Flott tråd og fine bilder. Lagde også et par interconnects i går kveld. Hadde litt tid til overs. Resultat kan sees her: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1109805744
Skal kanskje forske litt med noen tvinning i stedet for fletting. Og gjerne 4 ledere eller mer og fletting etc. Jeg la inn link til denne tråden i den som jeg lagde på HFS. Håper ikke det gjorde noe.
|
Edited by - bambadoo on 2005/03/03 10:35:11 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:08:15
|
Tur att man är gift med en guldsmed... man kanske skulle ta testa med några egentillverkade kablar.
Tanken har jag haft flera gånger, men det är ju inte bara att smälla ihop ett par kablar, de ska ju helst vara mödan värt.
Jag funderade på att ta hem en tjock silvertråd som Ocillia-Speaker använde på Arkenmässan. Dock så även om silver anses vara en "skräp metall" i en guldsmeds händer så sa min fru att dessa skulle kosta en bra slant i den tjockleken. |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 22:35:57
|
Bra manikyr :-)
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 22:30:40
|
quote: Teflon slang modell tunnast. Finns bl.a. på Elfa.
Jag måste bara vara hel blind, hittar inte denna i elfas katalog. Är det någon som har produkt nr. på denna ? |
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 22:39:01
|
fint. Jag hade inte riktigt koll. Behöver lite till mitt förstärkarbygge för att skärma nätkablarna tänkte jag. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 23:22:26
|
labrat, jag tackar ! |
|
|
|
|
Topic |
|