Author |
Topic |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 02:03:55
|
Fick för mej att ta en titt på insidan av spelaren. Tanken var (är) att modda lite försiktigt gm lite dämpning av chassit. Så, då måste vi ju se hur det ser ut därinne.
Bort med fötterna och lite skruvar runt botten"plåten" så... ser det ut så här:
Uppe till höger styrelektroniken (rätt mkt mer pryttlar än jag trodde...) En stor metallplatta där arm och tallrikslagring sitter fästa, samt en motvikt och så dom tre fjädrarna. Nätdel och motor nere tv, samt armbas och kablaget från armen för signal ut, samt kablage till styrkortet för bla kapacitansjusteringen Ett antal jordkablar lite varstans. Runt om längs topplådans yttre kant finns trälister för infästning av bottenplattan.
Ett ark 4mm Bitumen klipptes till (inte så där SUPERperfekt passning men men...) med form så att ventilationshålen till nätdel/motorsektionen frilagts, och klistrades fast på underplattan. Min kroppstyngd fick utgöra lite hjälp till självhäftningen, bara att trampa på runt tills det satt ;-)
Spelaren har vanliga RCA-uttag så den medger avändandet av valfri signalkabel
Styrpanelen. Urkopplingsbar autostop/lift Quartzstyrning eller manuell justering av hastigheten Justering av kapacitans (har inte provat annat än 0-läget)
Pickupen är en Ortofon, etiketterad som Dual.Tror det är en OM5 (el 10) men snart är det en OM40-nål som gräver i spåren. OM-seriens Pickuper är ngt förbättrade och kallas nu "Super" i tillägg, de är lite annorlunda i själva magnetsystemet.Alltså eg bättre att skaffa en OM10 Super och sätta 40-nålen på den, men jag kommer inte investera i den möjliheten. Skulle jag vilja ha mer "HiEnd"-stuk blir det nog nåt i MC-väg alt annan bättre MM-Pickup.Ligger dock inte i nån nära framtid!
Vy av ovansidan.Den svarta runda prylen nere tv är motvikten, fäst på den avfjädrade metallbasplattan så hela den rörliga delen kan komma i jämvikt.Sen ser vi dom tre justerskruvarna för inställning av fjädringen.Längst bort motorn på sin egen metallplatta fäst direkt mot MDF-ovansidan, med tre skruvar - avkopplade med varsin liten gummipackning.
Drivaxeln för remmen, samt motorns gummiavkopplade fästskruvar.
Med skiva på tallriken kunde jag sen premiärspela efter denna "Mod Super Simple".Och visst lät denna plattan bra...nu med, ja det gjorde den innan mod också...så... ...kan inte säga just denna Bitumenåtgärden var hörbart bättre, skall nog mer till (och på med bättre Pickup etc) men det var enkelt och snabbt och blev iaf inte sämre ;-)
Har nu fått en annan moddaridé (bra eller tokigt vet jag inte ännu...) Dels kunde man hitta nån dämpmassa/annat material att placera på "fjäderplattans/fjäderchassits" undersida.Kanske lite mindre risk att den vibrerar då...men får inte väga för mkt då funkar ju inte fjädringen.Den får ju inte bottna... Sen kunde man göra en ordentligt rejäl basplatta/låda att fästa övriga spelarchassit på (se översta bilden, lätt att fästa en bottenlåda i trälisterna bla) Den lådan kunde med fördel bli stor och tung tror jag - om inte annat kanske den skulle bli snygg (?) bara den görs i passande material och ... ja, ska nog inte fastna för mkt i detta just nu, har ju Basen att jobba klart med och lite annat...
---------------------------------------------- Hmmmm...såg nyss Bernts nya spelare...fick nästan lust att slänga min genom fönstret...nja bara skoja..men BJ's är ju bara sååååå grymt l |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/13 02:20:07 |
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 16:39:48
|
Kul att se en T60 igen, jag sålde min för några månader sedan. Jag provade lite olika cap.-lägen, mitt dåvarande RIAA-steg rekomenderade 200pf, men jag hörde ingen skillnad oavsett hur den stod. Har du testat några andra pickuper? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:10:59
|
Bubben: Jag har inte provat annat än den medföljande Dual/Ortofon PU'n. Skall snart spela med OM40-nålen, blir ju då en OM40 PU, fast dom Pickuperna eg inte säljs längre. Som nämnt(?) har den nyare OM "Super"-serien lite annat arrangemang av magnetsystemet men jag nöjer mej med denna enklare/äldre modell** av själva PU'n och låter OM40-nålen göra vad den kan ändå. Fritz Gygerslipad spets ska de iaf vara på den, och ska ha mkt bra spårning samt passa bra till den hyggligt lätta armen på T60.
Jag har inte heller hört nån som helst effekt/skillnad av att variera kapacitansvärdet, men det är visst så att olika PU'er är olika i sina krav på exakt värde.OM skall visst vara rätt okänsliga för den variationen. Finns nog mkt att lära om just den saken men det har jag inte alls forskat i eller hittat nån djupare info om.
Vad har du ersatt din T60 med (och vad tycker du om T60 resp ersättaren...???)
**PU'n som jag nu har är (antagligen) en OM5 el OM10, märkt "Dual".
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 17:08:26
|
Ersättaren är en CD-spelare. Men det beror mest på att jag hade svårt att hitta vinyl i den stad jag bor. Finns bra butiker i Sthlm & Gbg, men att ta sig 25 mil för att köpa skivor är inte försvarbart.
Jag provade både lite OM-pickuper och Shure, men den jag föll mest för var Rotel RC-2. Inte så detaljerad, men musikalisk. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 19:52:52
|
OK, där har jag en annan sits med typ 250-300 LP i lager ;-)
|
|
|
|
Topic |
|
|
|