HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 förslag på Biosub element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/24 :  19:51:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm dom mottages mer än gärna xls å slav har jag funderat på men det sägs att man inte får det där trycket som på 3dje bänkrad i biopalatsets nya 1a salong

dvs gärna subelement under 15L som trivs i lådor mindre än mitt vardagsrum...dvs måttliga storlekar...100L är ok iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/24 :  21:56:24  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
7:e ordningens bandpass kanske skulle vara något? med dubbla 8tums element så blir lådan inte på mer än 20-25 liter.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/25 :  07:46:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vill du ha "TRYCKET" som på tredje bänkrad så måste du upp lite i storlek. Cevin Wegas STROKER 18 har jag hört en hel del positivt om den senaste tiden. Borde funka i en 180 liters låda eller så. Det är en lite extremare lösning. Bernt dipolsubbar ger verkligen TRYCK!! Kan varmt rekomenderas. Time har ju några små söta behändiga saker. Dom ger nog lite tryck!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/01/25 :  10:52:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Två JBL 2242H 18" och huset kommer bli till pulver !
Portade lådor om cirka 240 Liter styck möjligen !

Då har du också finaste HIFIsubben man kan tänka sig,
med så låg distorsion att det är löjligt !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/25 :  11:46:28  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Visst är det kul med extrembyggen, men då blir det lätt gigantiska lådor och placeringskänsligt m.m.
För en ca100 liters låda och hyfsat billig lösning så rekommenderar jag basreflex med rimlig storlek på elementen. Troligen 2 st 10" element eller 1 st 12" element.

Kanske Peerless 12" XLS sub kan vara intressant. En sån i 40liter med Fb=30 borde bli rätt hyfsat ned till 30Hz.
Om du har lite plats så kan du ju bygga 2 sånna lådor.
Hur stort rum (i kubikmeter) har du tänkt att den skall spela i?
Har du byggt massor med högtalare förut och är duktig på att snickra? I så fall kan man ju fundera lite på mer avancerade lådkonstruktioner.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/25 :  11:51:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Här är basen för dig:


Länk


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:04:23  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Eller dessa

http://www.lyeco.com.tw/specs/hugevc/lp1511kgr.htm
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/25 :  17:34:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm!!!! vikket element det DÄR ska jag ha! 2st av !

alltså säg att den inte kostar 10k/st

vad kostar den? pmar dig nu vart jag nyfiken...den va ju riktigt fin också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/01/25 :  19:58:27  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Ett annat alternativ kan vara att bygga med Monacor SPH-450. En 18 tummare med låg resonansfrekvens (20Hz), lång slaglängd (xmax linjärt +/-13mm)samt mycket låg distorsion. Den fanns i ett byggreportage i tyska Klang+Ton för en tid sedan. Den passar faktiskt i ganska små lådor för att vara 18 tummare; från ca 135L (givetvis basreflex).

Jag har byggt två sådana lådor på 200L styck med en SPH-450 i varje. Avstämda till 20Hz. Drivs med 2st monokopplade Tripathmoduler (TA3020) per bas (dubbla talspolar) vilket ger ca 1000W per element.

De presterar ett ljudtryck som får det mesta att blekna i jämförelse. Men samtidigt är de extremt "hifimässiga" med sin låga distorsion. Jag byggde dem i syfte att få bra prestanda både för hifi- och hembiolyssning. Rätt injusterade i rummet får man en mycket trevlig basåtergivning.

Men vill man (och det vill man ju), så går det att dra på så att grannarna kommer och klagar (bor i villa...)





/Peter
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:08:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
acme det var också ett roligt alternativ ska kika lite mer på det elementet, 135L lät rätt lagomt...

jag har isf tänk rikta elementet mot golvet å portarna framåt (oavsett bygge) är det nån för lr nackdel med det?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:30:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håkan: Flexunits 15" verkar kosta typ 600 EUR (enligt prislistan)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:57:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
jopp fick en prisuppgift av mr engelholm :) den verkar ganska bra den basen faktiskt...109db 20hz vid fullt konutslag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:46:57  Show Profile Send jonasz a Private Message
Haakan: Att montera elementet nedåt kan få konen att "sacka" om du har en stor rörlig massa och mjuk upphängning. Detta medför ett kortare Xmax (åt ena hållet). Jag har dock aldrig testat själv och vet inte om det är något problem i praktiken (eller om det är en hifimyt ) men jag tycker man ska vara medveten om det.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/29 :  00:14:15  Show Profile Send fidelityn a Private Message
jonasz: Det är en hifimyt som du själv säger.
Tänk om den vore rätt monterad då, då hänger talspolen snett av sin egen tyngd
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/29 :  01:58:34  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
fast upphängningen är ju gjord för att hålla fast konen i sidled, dvs där kraften kommer vid konventionell montering, och låta konen röra sig i djupgående led, dvs neråt med montering mot golvet.
tänker jag fel nu?
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/29 :  02:15:38  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
om det är något problem i praktiken (eller om det är en hifimyt )

Jag tror mer det handlar om fysikens lagar.

Lite kött på benen:
http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/29 :  02:20:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Nej då du har helt rätt, den är konstruerad för att den inte ska kunna röra sig i sidled men i och med att den inte är helt stum i sidled utan rör sig även i denna led om än väldigt lite så är egentiligen denna montering felaktig också.

Vi kan då konstatera att hur vi en monterar elementet så blir det fel

Men tankegången är rätt ang liggande element då trögheten ändras på inåtgående och utåtgående element men är väl endast ett problem vid isobarisk konstruktion och inte vid ett enskilt element.

Rätt eller fel?

Edited by - fidelityn on 2005/01/29 02:22:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000