HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audionet ART V2 vs Pioneer 668...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/09 :  22:20:57  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Ja jag kommer på mässan, båda dagarna, kommer inte att missa rum 710...

Musiclover!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:30:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Men ART kostar väl runt 30000kr ny? Och 668 runt 6500kr? Och är en multispelare? Lite orättvist det där faktiskt.

Självt lyssnat på ovan nämnda spelare och den ÄR väldigt bra och skillnaderna mot pioneeren finns men jag tycker inte dom motsvarar vad du får betala emellan. Om man inte köpt den på esoterisk hifi begagnad möjligtvis.

Mvh Johan


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/11 :  00:15:06  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Klart att testen är orättvis men 668an anses som transparent och kan därför vara en bra referens när jag ska testa flera bra CD-spelare och sedan avgöra vilken jag är beredd att betala dyrt för.

Musiclover!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:20:23  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Jag har lite svårt att förstå vad folk pratar om när man nämner att 668 är transparant ??

Kan nån förklara det, transperant i vad, och hur ??

/Martin
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:03:48  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Också intresserad

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:06:16  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Ja jag vet inte heller vad de menar? Eftersom spelaren inte har perfekt svärta och därigenom döljer en hel del information så kan den inte vara transparent.

Musiclover!
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:14:17  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Okej....Men vem anser att den är transparent? Och jämfört med vad

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:23:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply

Misstänkte att till slut skulle nå detta område.

Pioneer 668 anses som transparant av LTS. Samma sak har sagts om Sentec Diana. Båda är transparanta.
Däremot har LTS i egna tester kunna detektera skillnader spelarna emellan (läste jag på faktiskt.se). Jag begriper väldigt lite av detta, måste jag säga. Transparanta men ändå olika

Maxmartin:
Va kul! Med vilken kringutrustning jämförde du?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:49:51  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Någon mer förklaring behöver inte jag!!!!

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/01/11 :  19:43:23  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Att välja apparater är helt frivilligt och görs lämpligen genom att provlyssna så mycket som möjligt. Dock är det kanske svårare än man tror att jämföra olika spelare utan att få till äppelmos i päronkonjaken. Kul är förstås om man hittar någon eller några som man anser göra seriösa tester som man kan använda som vägledning. För vissa är det tidningar som H&M, High-Fidelity eller Stereopihle, för andra rekommendationer av specifika individer, för ytterliggare andra LTS-testsektion, etc. Allt efter man samlar på sig erfarenhet lär man sig vad olika personers, tidningar och föreningars åsikter betyder i relation till ens egna upplevelser. Men man får aldrig glömma bort att man själv alltid har ansvaret för vad man väljer...

Det här med att en apparat är transparant och gärna att just LTS hävdar detta dyker upp då och då. Kruxet är dock att det är praktiskt omöjligt att påvisa att någongting är transparant och därför hävdar aldrig LTS det (och nu menar jag testsektionen, vad någon enstaka medlem skriver kan man ju inte råda över). Däremot kan man göra olika former av test där man finner en apparat vara hörbart transparant i just detta test. För den ytlige ser det kanske mest ut som semantik, men skillnaden i innebörd är enorm. (Vilket "bror duktig" borde veta vid det här laget....)

För den som verkligen är intresserad av vad LTS anser om 668'an är välkommen att PM'a mig så skall jag hänvisa till information kring detta. Varning dock, det kan kräva ett besök på ett bibliotek... (Ett tips är att söka i de senaste nyhetsbreven på Carlssonplanet.com. Ingvar Öhman skriver där om skillnaden mellan 668'an och dess billigare syskon. Oavsett vad man nu tycker om 668'an är det tämligen intressant ur ett tekniskt perspektiv för den som har den läggningen...)

Lt, lycka till med ditt spelarletande. Det viktiga är att Du blir nöjd!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/11 :  20:03:19  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Tack för lyckönskningen Patrik. För att förtydliga lite så vill jag säga att Pioneeren gjorde mycket bra motstånd mot ARTen men att den senare (helt subjektivt) var bättre på allt. Personligen tycker jag att det är ett aldeles utmärkt resultat med tanke på prisskillnad, byggkvalitet mm. Det kan ju faktiskt också vara så att multispelarens gråa lite tråkiga klang och bristen av lägre mellanregister samt bas är mera korrekt men jag och mina två medlyssnare föredrog utan tvekan ARTen på alla punkter. Ett annat förhållningssätt till svärtan är nog nödvändig eller är det så att maximal svärta är en färgning? Enlig mig och mina medlyssnare så är inte svärta en färgning utan mera svärta är mera korrekt.

Musiclover!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:26:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
För den ytlige ser det kanske mest ut som semantik, men skillnaden i innebörd är enorm. (Vilket "bror duktig" borde veta vid det här laget....)
Men det är väl semantik och det är väl bra?!? Innebörden och meningen är väl det viktiga?

En tydligare och en mer pragmatisk läggning vore att förklara sina rekommendationer och tydliggöra denna skillnad samt en förklaring därtill. Filosofin bygger väl på att man skall kunna byta apparater hej vilt och inga skillnader skall kunna detekteras (mer än mer effekt, bättre funktionalitet, stabilare mekanik, etc).

Vidare borde den sanne puristen vara mycket nyfiken på hur det kan komma sig att två apparater som testats fram som icke hörbart färgande, senare visar sig hörbar låta olika. Själva testet i sig ämnar finna icke signalpåverkande produkter.

Att sen kalla andra för "bror duktig" är faktiskt gjort med en viss okänsla av självinsikt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/01/11 21:28:28
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:44:10  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Instämmer.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:08:27  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
För en som heller inte fattat allt riktigt ordentligt här... Hur kan man EGENTLIGEN avgöra om en cd-spelare är transparent? Saker längre fram i kedjan kan jag förstå i någon mån, men källan, hur i all sin dar avgör man (i det här fallet då LTS) att den är transparent?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:23:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Blue - det står lite i Patrik's inlägg. Skicka ett PM till honom så lär du få länken till Carlsson Planet.
quote:
(Ett tips är att söka i de senaste nyhetsbreven på Carlssonplanet.com. Ingvar Öhman skriver där om skillnaden mellan 668'an och dess billigare syskon. Oavsett vad man nu tycker om 668'an är det tämligen intressant ur ett tekniskt perspektiv för den som har den läggningen...)



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:04:15  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Är det inte enklare att ni förklarar hur ni filosoferar och går tillväga här på plats, eftersom vi är några stycken som undrar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:58:00  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Ja det kan väll inte vara så svårt att berätta vad det är som gör en produkt transperant och ofärgad ?!?!

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:22:31  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Jämförelse mellan spelare utan kalibrerade nivåer är meningslöst. De flesta hörbara skillnader beror oftast på olika utnivå.

Frågan om 668 kontra DiAna, så har det ALDRIG hävdats av IÖ att DiAna är transparant (vilket man inte kan hävda om något. Det enda man kan bevisa är om det färgar!!). I originaltesten redovisades små färgningar men sades vara bättre än allt annat som tertats fram till då. Nu är det 10 år senare, utveckligen har gått framåt och 668 är några uns bättre.

MYTER, missuppfattningar och skrönor, jaja... Jag hade själv inte riktigt detta klart för mig för något år sedan.

markih
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:07:46  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
markih: Man kan alltså "bevisa" att en cd-spelare färgar, men man kan däremot inte bevisa att en cd-spelare är transparent? I min värld låter det där lite ologiskt... Hur får ni ihop det?

Could you explain it to me like I'm a three year old kid?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:12:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej,

Det är nog som du skriver - viktigt med kalibrerade nivåer i allmänhet med vid korta lyssningssession och AB växlingar i synnerhet. Eller?

Jag kan semantiken kring bevisa frånvaro av något.

Nu skall kritiken riktas mot det sätt som Diana'n framställts. I en värld där rekommenderade produkter skall vara LTS-icke-färgande tror jag många med mig har tagit Dianan som en spelare som inte detekterats färga något.
Nu med Rotelsteget är ni tydligare att det finns färgning i djuuuupatse basområdet. Tydligt och bra!

Musuppfittningar har sin förklaring hos två entiteter: sändare och mottagare av information.

Är förresten en annan slutsats att LTS inte hittat nån bra spelare på 10 år?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:15:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
markih: Man kan alltså "bevisa" att en cd-spelare färgar, men man kan däremot inte bevisa att en cd-spelare är transparent? I min värld låter det där lite ologiskt... Hur får ni ihop det?
Bara för att du inte hittar den andra strumpan efter att du har tvättat så betyder väl inte det att den andra strumpan "inte finns"? Det betyder ju egentligen bara att "du har ännu inte hittat den andra strumpan".

så att du inte upptäcker färgning i en apparat kan bero på att du antingen hör dåligt (t.ex. i diskantområdet) eller att musiken du spelar inte möjliggör det för dig att upptäcka/detektera bristen, osv.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:00:12  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
EA!

Jag tycker att LTS har en del av ansvaret för att missuppfattningar har uppstått. Fast det är egenligen svårt att i detta fall skylla på tex IÖ, då han var tydlig i originalrecensionen publicerad 1993 (som få har läst). Sedan har många medlemmar såväl som ickemedlemmar tolkat och förvanskat och originalartikeln föll i glömska. Det kommer ju till nya medlemmar hela tiden, men 'ansvariga' inom LTS kunde ju ha påpekat detta lite oftare och använt tex hemsidan för att föra ut förstahandsinformation. Så har inte skett och det är i mina ögon symptomatiskt för LTS som förening. Den lever minst sagt 'på lösa boliner', alltså ingen större organisation av uppgifter etc.

Det var av detta skäl som jag skickade in en fråga till frågespalten i MoLt, där IÖ förklarade skillnaderna mellan 668 och DiAna, samt vilka slutsatser som mam kan (och bör) dra ur test. Svaret finns Nr1-2004 om jag inte minns fel.

Apropå kalibrerade nivåer: Vi inom LTS-gbg gjorde lyssningstest av 6 st olika CD-spelare i november. Vi körde både blint och öppet och merparten av lyssnarna skulle nog antagligen beteckna sig som 'subjektivister' eller i varje fall inga hardcore-LTS'are som jag själv , dvs de har (hade ) full tilltro till den egna inre referensen och full förmåga till diskrimenering av ljudbild etc. De ser då av naturliga skäl´inget behov av blindtest etc, men de var öppna och nyfikna på att testa blindtest. Resultatet drar jag inte nu, men efter kalibrering försvann många (stora) skillnader och det var förvånande hur olika utnivå spelare verkligen hade. Vi lyckades dock pricka 2 av 6 spelare på den korta tiden vi hade och med de ovana blindtestlyssnare vi hade till förfogande.

Jag kan tillägga att blindtest kan upplevas som ovant och därför lite svårare än öppen lyssning, varför vi skulle velat fortsätta testet nästa dag (och nästa vecka, år etc... ) Blindtest är givetvis helt upp till en själv att välja, men utan kalibrering är ALLA resultat helt opålitliga och oanvändbara.


markih

Edited by - markih on 2005/01/12 15:37:15
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:02:42  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Eh... ja det var ju också en jämförelse.

Alltså: Hur kan ni LYSSNA er fram til att en cd-spelare skulle vara "transparent" (eller "inte ha några färgningar")? Tar ni en "varmt" och en "kyligt" klingande cd-spelare och så blir då den som låter "mittemellan" dessa två "transparent"? Vad är det då som säger att mittemellanspelaren har "rätt" och inte den varmare eller kallare spelaren?

Eller menar ni helt enkelt den spelaren där man upplever att man kan höra flest detaljer? Eller försöker ni minnas en livespelning av den skiva ni lyssnar på och jämför med hur det lät då? Eller... ja, jag fattar ärligt talat inte hur ni går tillväga!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:11:35  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Blue!

Nu är vi nog lite OT, men kolla på LTS hemsida, under FAQ. Där finns beskrivning av målsättning, testmetod och resultat samt en del annat.

markih

Edited by - markih on 2005/01/12 15:15:39
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:19:57  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Att det ska vara så otroligt svårt att svara på denna fråga?

LTS-sidan funkar inte hos mig (kan bero på att jag kör Mac kanske).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000