HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 McIntosh MA6900 och C41 / Plinius SA-102 /Bryston
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/12/29 :  15:04:52  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag har nyligen avlutat ett projekt, att byta förstärkare och här är lite intryck och synpunkter.

Övrig inblandad utrustning har varit:
Linn LP12
Sony SCD555ES
Dynaudio Contour 3.0
Harmonic Tech Magic Link One XLR
Harmonictech Truth Linl RCA
Komber Monocle XL

McIntosh MA 6900
McIntosh största integrerade förstärkare, byggd som en stridsvagn, vikt 34kg, 2x200W i 8, 4 och 2 Ohm.
En egenhet hos denna förstärkare är de utgångstranformatorer s.k. Autoformers som sitter på högtalautgången och som ger konstant uteffekt i 8, 4, och 2 Ohm.
Man ansluter minuspolen på högtalaren på vanligt sätt, sedan finns det en pluspol för vardera 8,4, och 2 Ohm, där väljer man pol utifrån högtalarens impedans.
Förstärkaren har även inbyggt RIAA (MM) steg av mycket god kvalité.
Den klart snyggaste förstärkaren av dessa, otrolig Byggkvalité.


McIntosh C41
Försteg i samma goda kvalité som MA6900, även denna har inbyggd RIAA (MM).


Plinius SA-102
Slutsteg från Nya Zeeland, 2x125 W 8 Ohm. Omställbar mellan ren Klass A och AB. Omställning till klass A sker på framsidan, en mycket bra funktion. Man kan lämna steget på i stand by utan att elräkningen skenar. Skulle man glömma steget i klass A läge så slår den automatiskt om till AB efter 30 minuter om ingen insignal finns, denna tid kan ändras från off till 60 min.
Steget blir mycket varmt i Klass A läge. Även detta är ett gediget bygge 38kg som andas kvalité.


Bryston 4BST
Kanandensiskt slutsteg på 2x250W i 8Ohm. Det var egentligen det nyare 4BSST som jag ville prova, det är kraftigt förbättrat på ett flertal punkter, men detta var vad som fanns att tillgå för hemlån.
Detta steg har 20 års garanti!, och dom har nog inte tagit några risker, även här är kvalitetskänslan hög.

Så var det väl dags att delge lite lyssningsintryck.
Det har varit som att gå på en bra restaurang. Det blir garanterat bra, det lite en smaksak vad man väljer.

McIntosh MA6900 är en förstärkare med en oerhörd musikalitet och spelglädje, risken för lyssningtrötthet är obefintlig. Den man först lägger märke till är stort djup och stor stereobild. Om jag jämför den med Accuphase, så är karaktären lite likartad, men MA6900 är överlägsen på alla parametrar, (fattas väl bara annat?). Röster låter som dom ska och det är lätt att följa med i texter. Diskant och mellanregister är luftigt och med bra upplösning, det finns absolut inga tendenser till att bli vasst och påträngande.
Det som man kan notera, är att den kan upplevas lite avrullad uppåt, (inget dramatiskt, men jämfört med de andra), samt att det jämfört med de andra saknades lite av kraften i botten.
Nyanser? ja kanske, men dock noterbara skillnader.

Det är inte något "mätinstrument" som jag var ute efter, utan jag sökte en föstärkare som hade spelglädjen och musikaliteten i behåll, samtidigt som jag ville ha HiFi parametrarna på plats.

Under de månader jag "butiks och mässlyssnat", så är det många kombinationer som haft HiFi parametrarna på plats men som saknat "musiken", och detta ger stor risk för lyssningströtthet.
Min idé var att kombinera spelglädjen och musiken i McIntosh, med kraften i ett rejält slutsteg.

Därför så provade jag Plinius som klass A alternativ och Bryston som ett kraftfullt AB alternativ.

Jag kan bara konstatera att det fungerade som tänkt. Brystom 4BST överraskade det är ett riktigt bra slutsteg. Stereobild och djup är inte riktigt som MA6900 men inte så långt borta, och kraften i botten den finns så det räcker.
Detaljerat i mellanregister och diskant och alla detaljer sitter där dom ska, utan att det blir påträngande.
Det ett mycket bra slutsteg, ganska anonymt i Sverige, men det förtjänar ett bättre öde.

Beträffande Plinus SA-102 så saknade även den lite av djupet i sterobilden som MA6900 hade, men här var det nästan jämt skägg.
Beträffande kraften i botten så behöver det väl inte så mycket kommentarer, det är annu bättre än Bryston., trots att det är det klart effektsvagaste alternativet, (i watt räknat).
Vad Plinius tillförde förutom detta var kontroll och lugn, det var precis som att den talade om för lyssnaren att, "jag fixar detta, här är det jag som bestämmer", det här är det jag tidigare bara hört hört hos kraftiga Krell och Mark Levinson steg, (ej att förglömma Timbres Classé CA400).
Jag har även provat Plinius med ett Plinius försteg, och det är i mitt tycke en kombination som inte var lika bra som med McIntosh, lite för analytiskt blev det.

Vad har jag då dragit för slutsats av detta? Det blir Plinus SA-102 och McIntosh C41 som ersätter Accuphasen. Inte för att de andra alternativen var dåliga, jag hade utan problem kunnat leva med vilket som helst.
Det var lugnet och kontrollen som gjorde att Plinius/McIntosh kombinationen drar längsta strået jämfört med de andra.

En annan slutsats är att man MÅSTE prova hemma på egen utrustning, det kan bli väldigt fel annars. Med grejor i den här klassen blir matchning ännu mer viktigt.
Jag kan ju nämna att om jag valt efter butiksrundan, så hade det varit andra grejor här hemma. Det är ju dessutom dyyyrt at göra fel.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2004/12/29 15:11:43

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/29 :  19:38:32  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej!
Tack för en intressant berättelse. Bekymrade det inte dig att du missade att lyssna på Bryston 4B SST som ju faktiskt är mer än 10kkr billigare än Plinius och som skall vara bättre än 4B ST på i stort sett alla parametrar? Kul att du är nöjd, lycka till!


Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:06:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Det är klart jag hade velat lyssna på 4BSST, men tyvärr så fanns den inte att tillgå.
Jag tro dock inte att den nått hela vägen fram till Plinius, men Bryston är riktigt bra.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2004/12/30 16:43:56
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:09:10  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej igen!
Vem säljer egentligen Mc Intosh? Trodde att jag skulle kunna hitta det själv men inga av de vanliga hifi butikerna verkar ha detta märke.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:15:28  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Hifistället i Göteborg är nog en het affär när det gäller både Plinius och McIntosh.
Finns mycket godsaker i den butiken
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:18:07  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej Lindome!
Synd att Hifistället inte finns på nätet, eller är det bara jag som inte hittat det?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:33:47  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Harman:

Jag tror att hemsidan skall komma igång vilken dag som helst.
Ha tålamod!

Ulrik
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/12/30 :  16:46:41  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det är HiFi stället i Göteborg som säljer bl.a Plinius och McIntosh. HiFi Ställets hemsida skall vara på "G".
Bryston kom från Ågrens.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/30 :  18:34:48  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Låter bra det, Hifi stället verkar ha mycket intressant och om man inte bor i Götet är det svårt att bara titta förbi...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/09/24 :  11:03:23  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
I Stockholm säljer AudioConspt på Hantverkargatan McIntosh, själv köpt Ma6900 där.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/09/26 :  23:15:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ågrens, var ligger det, i GBG även det? Finns det Bryston på andra platser i Svedala? Någon som vet om någon i närheten av Sthlm säljer Plinius?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:00:08  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Sontec tror jag säljer Plinius, finns lite på deras hemsida.
www.sontec.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/12 :  00:06:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
HiFi Ställets hemsida skall vara på "G".


Nu är den mer än på "G", den finns nedan:

http://hifistallet.se/

(Eller skall den bli mer än så här? Inte mig emot, det var lite torftigt med info)

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2006/10/12 00:09:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000