HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kopieringsskydd !?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/12/08 :  19:00:39  Show Profile Send Lurman a Private Message
Har nyss skaffat senaste Norah Jones skivan, som naturligtvis är kopieringsskyddad , och gissa vad, den går inte spela min CD-spelare... Däremot så kommer det ljud från DVDn, så det är kopieringsskydded som det är "fel" på.

Jag mejlade då EMI som sköter distubitionen i Sverige, och fick till svar att dom inte kan göra något mer än ge mig pengarna tillbaka, men om jag istället beställde skivan från England eller USA så skulle den inte vara kopieringskyddad.

Stämmer detta? Någon som har erfarenheter?

/L

Edited by - Lurman on 2004/12/08 19:03:07

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/08 :  19:22:27  Show Profile Send luften a Private Message
Lurman: Jag har nyss haft en liknande diskussion med EMI Finland, som slutade lyckligt. För mej var det frågan om "Lene Marlin - Another Day" som nog spelade, men det hördes tydliga "klick" ljud ur högtalarna lite nu och då. Jag påpekade detta, och dom kontrade strax med att det troligvis var fel på just den skivan jag fått, alltså skickade dom mej en ny skiva. Den nya skivan gick överhuvudtaget inte att spela, det bara surrade när jag satte in den i min spelare. Efter detta, så berättade kontaktpersonen att det kan finnas en liten chans att han kan fixa fram en icke-kopieringsskyddad skiva åt mej. Idag är det över 2 månader sen mitt problem uppstod, men just idag damp skivan ner genom postlådan! En exakt likadan som den jag köpt, förutom att logon för kopieringsskyddet fattas! (samt annan id-nummer på cdn förstås)

Denna skiva spelar perfekt, och visade för mej att iallfall EMI Finland vill hjälpa sina kunder!

//air
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/08 :  21:17:17  Show Profile Send TBA a Private Message
Lurman: Beställ skivorna från Ginza. Det står om skivorna är kopierinsskyddade eller inte. Har köpt flera hundra skivor från dem och bara råkat ut för en miss. Den fick jag utbytt av skivbolagetmot en ej kopieringsskyddad. Jag bojkottar kopieringsskyddade skivor stenhårt. De kommer inte innanför dörren här hemma. Skivaffärerna borde ha dem under kategorin "CD liknande skivor".
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/12/08 :  21:53:48  Show Profile Send mace a Private Message
En cd som inte går att spela i en vanlig cd-spelare är ju inte en cd Det borde banne mig informeras bättre i butikerna, en avdelning för "kopierinsskyddat -- kanske spelbart"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/09 :  03:26:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Faktiskt en ren skandal!!!

Bra av "TBA" att bojkotta eländet.

Bravo
Go to Top of Page

Xsork
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/12/11 :  12:33:32  Show Profile Send Xsork a Private Message
Samma problem med "Norah Jones - come away with me". (Blue note).
Går inte o spela i min DVD (NAD T512)
Går däremot att spela via pc:n, så ska det ju inte vara!!
Kopierings-skyddet verkar ju inte heller vara något vidare, då jag med ett enkelt program lyckades "rippa" hela skivan utan problem...

-Inga fler "kopierings skyddade" skivor för min del!

Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/12/11 :  16:47:26  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Tror jag sagt det förut men jag säger det igen. Skivbranchen, och många andra som tillhandahåller olika former av media, motverkar sig själva. De enda som påverkas av ansträngningarna att försvåra kopiering är de som faktiskt köper varan. Samtidigt gör deras atityd gentemot konumenterna att allt färre bryr sig om vad de har att säga.

Själv kan jag erkänna att jag ofta laddar ned musik för att höra om det är något jag vill ha. Hade inte denna möjlighet funnits så hade jag antagligen knappt köpt skivor alls. För ett tag sedan såg jag en intervjuv med en representant från någon anti-pirat organisation. Han ansåg på fullaste allvar att det var fel att ladda ned musik innan man köper skivan. Inom hur många brancher fördömmer producenterna att kunderna försöker skaffa sig kunskap om varan innan de väljer att konsumera den?

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/11 :  17:52:06  Show Profile Send TBA a Private Message
Unkan: Du menar att det är okej att stjäla en Volvo S80 och köra den lite innan man köper en?
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/12/11 :  18:45:40  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
TBA:
Näe, men att prova ett par byxor innan man köper dem. Jag tycker att jämförelsen stöld/kopiering haltar ganska ordentligt då ingen faktiskt blir av med något vid kopiering. Självklart blir industrin lidande när man tillskanskar sig all musik via illegal väg men det är absolut inte det jag förespråkar. Hur ska jag kunna få veta om jag vill ha musiken på annan väg? De pengar bolagen påstår går till marknadsföring räcker ju uppenbarligen inte till så mycket utanför topplistorna...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/11 :  19:34:56  Show Profile Send TBA a Private Message
Unkan:
Så du tankar ner musiken. Om den är bra så köper du den och annars slänger du filerna? Har jag fattat rätt?
Den engelska musiktidningen Q har väldigt bra recensioner. Den litar jag på. Är det en skiva inom någon musikstil jag gillar som de skriver är väldigt bra, så törs jag köpa den. Det har funkat hitills. Sedan tycker jag (ta inte illa upp nu) att man ska skaffa sig en hobby man har råd med. Har man inte råd att köpa skivor får man se sig om efter en billigare hobby. Jag köper mest återutgivningar av gamla plattor. De ligger runt hundralappen. Det gör mig inget om en skiva inte skulle vara kanonbra.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/12/11 :  20:10:34  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Nej då, jag tar inte illa upp. Och visst har jag råd med min hobby: att köpa och lyssna på musik som jag tycker om. Den innefattar dock inte att köpa skivor jag inte gillar. Att läsa recensioner tycker jag faktiskt inte ger så mycket mer än intresset att kolla upp artisten närmare. Jag är kanske lite petig med det jag väljer men det tycker jag man ska ha rätt att vara. Sedan skulle jag ljuga om jag sade att jag raderar all musik som jag inte känner direkt att jag kommer köpa på en gång men i mångt och mycket så blir faktiskt mp3 mappen en "inköpslista". Summa sumarum så är det jag vill säga att min skivkonsumtion skulle vara mycket mindre utan möjligheten att provlyssna och det är väl knappast nått som gynnar företagen?

BTW: Börjar vi komma lite väl OT nu så det är dags att starta en egen tråd? Vill inte kapa någons annan...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000