HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 FadelArt, ett litet kabeltest....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:48:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Wolfgang> Jag har kollat upp det där ganska mycket nu. Jag har hittat ett 10-tal kablar i USA och alla har haft de kontakterna som jag hade på min kabel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:55:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Silver eclipse


Gold eclipse


Den billigare eclipse har dock samma kontakter


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:03:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Rydberg: Kolla Wireworld´s hemsida, nog ser de kontakterna mer lika ut Wolfgans än dina. Har hittat bilder på Gold på nätet med båda varianterna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:17:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jo det stämmer MangeW, det är dock teckande bilder s.a.s.
Det verkar som att den större varianten är för de dyrare kablarna (iaf för hemmamarknaden)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/15 :  07:43:31  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Jag har upptäckt att WireWorld o Silk står varandra nära
WireWorld låter bara så mycket bättre än Silk Men karaktären är mycket snarlik... Så...

Men jämfört mot FadelArt, nja, där snackar vi nya dimensioner

Hehe

Återkommer!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/16 :  11:43:12  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Då så…

Jag lyssnar mest på tyngre rock! Det kan vara bra att veta för att förstå vad jag lyssnar efter när jag testar utrustning. Valet utav musik vid tester är alltid en mix utav något välinspelat/pressat samt ”vanliga” skivor. Denna gång lyssnade jag bla på Dire Straits - On Every Street, Ayreon - The Human Equation samt en sampler från Reference Recordings (RR-S3CD) + diverse andra plattor såsom skivor från Stochfish, DMP, plattor med Metallica, Dio, Sabbath osv… Alltså väldigt blandat.
För mig är det väldigt viktigt att ljudet har en balans där jag kan kräma på högt med rockmusik o samtidigt kunna få ut maximalt med känsla från välpressade plattor. Om jag kan höra att en inspelning/pressning suger gör inget så länge inte musiken dör! En svår ekvation! Och dyr!


Silspeak o Silk samarbetar bra! De har en karaktär som matchar varandra. Kopplar man in exempelvis WireWorlds kablar (som jag föredrar framför Transparent/Jorma/FlateLine/AQ som också hälsat på hemma) så hörs det direkt en klar förbättring på ljudet. Dessa kablar har på min anläggning samma karaktär som Silk, men WireWorld är bara f** så mycket bättre på allt! Och naturligtvis mycket dyrare…

Men, så kommer vi då till FadelArt… Hade jag inte hört denna tillverkares kablar så skulle WireWorld stanna på min lista…
Denna kabeltillverkare har en betydande annorlunda karaktär än ovan nämnda konkurrenter! Redan de billigaste kablarna i serien har en upplösning o detaljrikedom o medföljande rumskänsla som massakrerar de kablar jag hittills lyssnat på! Däremot är de inte lika förlåtande som Silk, Silspeak o Wireworld... Det krävs noggranna anpassningar på övrigt kablage för att bugetkablagen från FadeArt ska fungera optimalt i mitt system. Den exklusiva Coherence serien är då betydligt lättare att inplantera i ett befintligt (men välavvägt) system…
Det som jag upptäckte var även att Coherence också fungerade ypperligt som enskild komponent vid en uppgradering utav kablarna. Coherence kan man peta in som ensam nätkabel, signalkabel eller högtalarekablage o samtidigt köra med Silk eller Silspeak. Detta var mer problematiskt med budgetvarianterna! Där kan det spåra ut o bli obalans lättare om man inte anpassar kablarna noggrant.


Mina omdömen då:

FadelArt Coherence,
– Helt enkelt suverän! Gör underverk med varje enskild kabel man petar in. Växer sanslöst ju fler av samma sort man kopplar in!

Nu vet jag hur bra min elektronik kan vara! Och det är mer än vad jag kunde gissa…
Mina Respons fick en kontroll i basen som jag inte visste de kunde ha utan att uppgradera till senast modellen! Mellanregistret blev magiskt o öppet som… Ja jag vet inte vad! Diskanten lät bättre än vad jag kan tro att det gör med senaste uppgraderingen på Responsen!
Min referens! (Om än svidande dyr)


FadelArt Stream Special,
- Alla hifiparametrar får sitt. I sin prisklass (runt 6.500kr) så är den löjligt bra! Tyvärr så talar den om vilka brister det finns på övriga kablage så... Jag löste exempelvis det genom att stoppa in en Coherence nätkabel! Så enkelt (!) var det... Men denna högtalarekabel är grym om man ger den förutsättningar för den! Det kan behövas lite anpassningar bara...

Jag har hört den bla kopplad mellan B&W N802 o DP 5.52HP, Coherence signalkabel till en S1:a, DET var brutalt bra! Faktiskt min nuvarande referens på hur bra musik kan återges på cd och då har jag ännu inte hunnit höra den anläggningen med Coherence rakt igenom! Däremot har jag hört den med storheter såsom Jorma, WireWorld, Transparent osv... Ingen av dessa har matchat SÅ bra!

Så jag gillar verkligen denna kabel… det enda jag hört ännu som spelar bättre är; gissa vad? Coherence naturligtvis! Men då prisskillnaden också är enorm så… Men jag ska be om att få testa någon mellanmodell från FadelArt framöver. Hur nära man kan komma Coherence o ändå kunna fantisera om att ha råd med kalaset


FadelArt AeroLitz, ca 2.300kr..?
– Väldans trevlig signalkabel. Har samma karaktär som övriga FadelArt kablar, alltså dynamisk, detaljerad osv. Tyvärr så kunde jag inte få den att matcha min utrustning helt. Ville slå över o bli för ”mycket” av det goda. Helt ok på välinspelad/pressad musik, men på en del rockplattor plockas det fram för mycket tyvärr… Tappar tyvärr den känsliga balansen. Min Silk låter betydligt gråare men samtidigt mer lättlyssnad. Silken är "instängd" jämfört med AeroLitz:en, men med min musiksmak på tung rock’n roll så kan det bli för mycket av det goda! Tror att denna kabel är ett grymmelyft på en anläggning som behöver piggas upp alt. att man lyssnar på lite mer "snäll" (välinspelad/pressad) musik än vad jag gör till vardags. Men man ska inte missa att denna kabel kostar en struntsumma jämfört med de andra och gillar men inte Silk så är detta nog helt rätt! Men kompromisser är det ju som sagt alltid i denna prisklass.

FadelArt Energizer,
Med ett pris på ca 4000kr så ska man kunna begära en del utav en nätkabel. Å de kan man med denna. Den är bättre eller minst lika bra som mina hemmagjorda nätkablar som innehåller både exklusiva kontakter o filter från DP! Gör sitt jobb utan något väsen så att säga… De e bara de att har man hört vad Coherence kan göra så bleknar denna tyvärr… Trots prisskillnaden!
Har du inte råd med Coherence? Ta dig råd! Annars så är detta ett gott budgetalternativ bland nätkablar!

Mmmm...
Kanske de av Er som har annan typ av musikaliska val o krav skulle tycka på ett annat sätt om dessa kablar? Tja? Testa dem själv, vet ja!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/16 :  11:46:15  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Om jag har varit oklar om något så påpeka gärna så ska jag försöka beskriva bättre (om jag kan)...

Annars så... Rock On!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/16 :  15:21:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Utmärkt Läsning CC En sak som jag undrar lite över, är hur FadelArt Stream Special och FadelArt AeroLitz,hanterar mellanregistret. Läggs det till lite värme och fyllighet eller är det helt neutralt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/16 :  22:03:28  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Tack FBK

Mellanregistret hos FadelArts kablar upplever jag mer neutralt än något annat jag hört hittils faktiskt... Jämfört med WireWorld som exempel så finns det mer fyllighet hos dem precis som Silk/Silspeak (om än att de kablarna naturligtvis inte når upp till den kvalitetsmässiga nivån)...
Vilket som är rätt eller fel vill jag inte dömma utan överlåter det till var o ens tycke.
Min upplevelse utav FadelArt är att deras kablar rakt över hela serien har en mycket neutral karaktär med mycket torr bas, neutralt, öppet, rent mellaregister o öppen diskant. Det som händer när man öppnar den riktigt feta plånboken o spekulerar över Coherence-serien är att allt bara blir bättre o bättre! Men det är ju så det ska vara

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/17 :  23:57:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för infon CC!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/25 :  21:01:37  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Nä... Jag ska inte testa sådant som jag inte har råd med igen

Tusan va lång tid det tar att komma över sånt här
Faktiskt ganska dödande att lyssna på musik just nu Har hellre transistorradion i köket igång än detta!!!

Skrämmande va fort man kan skämma bort sig

Nån som lånar ut 100.000?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:11:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Men visst var det kul Jag hade hemma en kabel som en kompis kom släpande på, Pr.18.000kr. Som tur var så gillade jag den inte riktigt i mitt system! I bland har man tur

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/26 :  01:32:40  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Uppgraderingsdjävulen har slagit klona i dig "CC", söker nu som bäst ekonomiska lösningar......

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/26 :  11:27:06  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Så sant FBK, ibland har man tur, ibland inte... Hade nog hellre sett/hört att Silk/Silspeak totalt kört över FadelArt... Fast samtidigt inte... Nu vet jag ju hur fånigt bra mina Respons kan låta

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/02 :  19:00:57  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Jag var på plats när det begav sig.Och kan bara hålla med att det var en stor upplevelse att få delta iEn sanslös förbättring på alla planEventuellt inte ekonomisktMen för övrigtTack o lov att man fortfarande kan tappa hakan imellanåt...

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:28:01  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
CC, du hör ju tydligen skillnad. Varför inte åka över till USA till den där Randi o ta ut en miljon så har du din kabel

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/03 :  16:24:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
matså, hör du inte skillnad mellan olika kablar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/03 :  16:29:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Med hänvisning till http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34979&whichpage=3

Randi är välkommen till mig för att lyssna själv! Kan han inte höra skillnaden (med eller utan bindel för ögonen) så har han huvudet uppstoppat någonstans...
Sedan kan han lämna millen minus hans omkostnader för resan till mig

Jag kan inte se något seriöst i detta med Randis erbjudande då det förefaller så vansinigt osannolikt att ingen i hans närhet skulle kunna höra skillnader... Verkar i mina ögon mycket skumt o jag skulle inte slänga ut pengar på en sådan resa...

Jag tror mer på det jag hör själv, än det som andra skriver på nätet... Faktiskt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/03 :  18:32:19  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Jepp FBK jag hör skillnad.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/03 :  21:16:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag tror mer på det jag hör själv, än det som andra skriver på nätet... Faktiskt...


Instämmer!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/05 :  14:43:33  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Om det uteslutande handlat om kablar,så skulle Randi varit en bra bit fattigare vid det här laget När det gäller Shaktistenar har båda läger rätt Jag äger två Shaktistenar och har testat dessa på diverse apparatur i olika prisnivåer.Och kommit fram till att på vissa spelare,förstärkare,mm....Så är skillnaden klart hörbar till det bättre.Men på en hel del spelare samt förstärkare kunde jag absolut ej höra någon som helst skillnad...Ej säker men det verkar som apparater som är tillverkade i ex" Aluminium är känsligare för Shakti behandling en typ Magnetiska material....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:33:07  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
CC....Du bör lägga ett öra eller två på Reference 0,5 ifrån Fadel Art ...Den är angenäm hur man en betraktar den????

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/29 :  01:57:53  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hmm... Undras om man skulle testa? Vad ligger den i pengar?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:21:49  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Hej ca= 9000kr betingar dessa kablar.....Eftersom dessa kablar är relativt nya på svenska marknaden, så erbjuds en invignings-rabbat.. Kontakta Creative-Audio för mer information

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....


Edited by - JD on 2005/01/09 23:19:08
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:51:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
du CC..
Du får tacka mig nu som startat ett ohyggligt arbete för dig med att modda Denvers .Du kommer tjäna grovt framöver nu.. så nu kan du ju lägga in en order på dina faddeller...
Första ölen står du för!!

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/14 01:33:41
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000