HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio contour S3.4: tips om cd-spelare????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:47:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ner med foten?? Jag står med båda fötterna på jorden...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:51:30  Show Profile Send Mahler a Private Message
REJÄÄÄÄLT OT:

Min teori om Gud och Djävulen, Kvinnan och Mannen!

Innan mänskligheten uppkom hade gud och djävulen krigat i tusentals år om vem som skulle få äran att skapa människan. Detta var ju inte särskilt produktivet vilket de till sist insåg så därför satte dom sig ner en vacker solskensdag och beslutade i sann demokratisk anda att dom båda skulle få äran av att skapa en varelse var och att de två varelserna i symbios skulle kunna fortplanta sig och utveckla mänskligheten.

Men vem skulle börja då?? Djävulen ville då INTE börja med risken att bli över trumfad av Guds skapelse. Så efter vederbörliga artigheter och "eftergifter" från Djävulens sida kom de sedermera fram till att Gud skulle börja. Gud var nöjd med det eftersom han minsann skulle visa Djävulen hur man skapar en PERFEKT människa!! Så då skapade Gud Mannen!!!! Som en förebild för vad än djävulen skulle hitta på, fysisk stark och med förmågan att föra mänskligheten framåt. En trygg och stark varelse som Djävulens skapelse behövede. En varelse som djävulens skapelse skulle vara fullständigt beroende av för att mänskligheten skulle växa fram. En varelse som med sin fysiska överlägsenhet och styrka skulle kunna kuva och sätta djävulens skapelse på plats ordentligt!

Då tänkte djävulen.. Faaaan vad gud var smart.. Det var ju mannen jag skulle skapa!! Förgrymmad som han var samlade han sig emellertid och fick då en genialisk tanke. Jag skall skapa en människa som är mer PERFEKT än guds skapelse, Vacker som en solnedgång, som kan fortplanta sig och som på ytan verkar vara beroende av mannen men som samtidigt kan jävlas med guds skapelse så mycket det bara går. Efter en stunds tankeverksamhet skapade han helt sonika kvinnan. Och skapelsen var så finurlig och genialisk i all sin enkelhet att Gud aldrig förstod att han gått på proppen. För inte bara gjorde djävulen kvinnan till en fulländning av mänsklighets dilemmat och fortplantningen utan maskerade henne som "underdånig" inför Guds man men så pass förförisk, vacker och beroendeframkallande att Guds skapelse ALLTID skulle förstöras i sin perfektion av kvinnan. Dessutom var djävulen så jävla smart att han byggde in en tidsinställd bomb i kvinnan... Det är det som idag kallas för feminism och det var helt omöjligt för Gud att förutse vid skapelsens begynnelse. Nå, bomben har briserat och vem vet var det slutar.

För meningen var ju förståss att kvinnan alltid skulle sätta käppar i hjulet för guds skapelse.

Och se var vi står idag, flickvänner som tycker högtalarna är för höga, Gudrun Schyman som vänsterledare, Britta Spjut med flera, radikal feminism och vem vet vad..

Om Gud ändå hade varit liiiite smartare!!!

P.s Jag rekommenderar INTE att ni låter era respektive läsa detta!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:04:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mahler: . Kanske bra att man är singel . Nja man får ta dom dåliga sidorna, det positiva är säkert övervägande.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:18:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
LOL@Mahler, underbar teori eller om det är religionhistoriskt faktum!

Det är knappast så jag vågar posta på den här tråden


Dynadio: Tycker själv att de hade en av Malmö-mässans bästa ljud här om året.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:00:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag meddelar nu att jag ska behålla högtalarna. Skönt!! Ska nu bara kolla upp cd-spelare, någon som har tips på cd-spelare i prisklassen 10-15.000 som kanske kan passa till mina Dynaudio?


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:04:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmmmm!!!

JAG kan tipsa om du LOVAR att inte sälja den efter du köpt!!

Skojjar lite!!

Men det är en djungel i den prisklassen.. En beg. Meridian 507 skulle jag satsa på!!! Med RIKTIG tur en beg. Meridian 588!!!

Arcam låter lite för kantigt och dynamiskt och hårt för min smak, Marantz för mjukt och luddigt. Några andra erfarenheter i den prisklassen har jag tyvärr inte!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:07:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Klokt beslut att behålla dem Matte!

Låna hem en Primare-spelare och se hur det funkar ljudmässigt vetja. Utseendemässigt blir det ju iallafall stiligt med tanke på att du har en Primare-stärkare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:32:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Fler tips på cd? Ska kolla upp Meridian, men även testa med Primare CD21 så klart!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/11/02 :  17:24:58  Show Profile Send Anton a Private Message
Du kan också hålla utkik efter en begagnad primare D30.2, de har funnits till salu för 8-9k (om du vill köpa begagnat vill säga).

/A

Edited by - Anton on 2004/11/02 17:25:44
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/11/02 :  19:10:48  Show Profile Send AndersB a Private Message
Matte

Jag har jämfört Ushers 6371 med dina dynaudior med min egen cyruselektronik och tycker väl att Usher'n var bättre på det mesta- luftigare, tyngre, inte så analytisk och med en mer homogen återgivning. Allt relaterat till min elektronik, smak och Hifiställets allt annat än idealiska lyssningsrum...Ett annat problem är att Usher 6371 är lika höga och mer än dubbelt så djupa som S 3.4!!! Själv ligger de högst upp på min golvarlista, än så länge. Dessutom har jag en tolerant fru.

Anders
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:34:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Då var det dags igen??

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10850

Alltså blir det ingen cd-spelare?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:43:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jodå, det också...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  10:36:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Och nu vart annonsen borta igen?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/05 :  10:47:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja velar fram och tillbaks...får se hur jag gör. Får inte nåt släpp från högtalarna fast de börjar bli inspelade...misstänker att det behövs starkare förstärkare

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/11/05 10:51:39
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:07:17  Show Profile Send Kero a Private Message
När jag sökte nya högtalare i somras så lyssnade jag bl.a på 3.4:erna. Om jag förstår rätt vad du menar med "släpp" så tyckte jag just detta kanske var deras svagaste sida. Men du kanske har hört dom vid nåt annat tillfällen och upplevt detta "släpp" som bra.
Men du borde verkligen spela in dom ordentligt, 3-400 timmar är nog inte helt fel.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:18:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, men kan också fråga sig vad man menar med "släpp". Det jag själv kommer att tänka på är att högtalarna verkligen försvinner i lyssningsrummet. En viss del av detta kan man få med vanliga dynamiska högtalare men dom enda gångerna jag verkligen upplevt det fullt ut har varit med elektrostater. Och då får man ju istället, i mitt tycke, kompromissa med andra ljudmässiga egenskaper. Och så ställer ju elektrostater ofta jobbiga krav på elektroniken...

Jag tycker ändå att du ska lugna dig Matte. Kanske skaffa kraftigare stärkare framöver eller biampa.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:23:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
just släpp och att försvinna ur ljudbilden är vad de ska vara mkt bra på enligt recensioner...men det krävs kanske en kraftig förstärkare för att det ska ske?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:43:09  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Matte: jag förstår precis vad du menar.
Jag lyssnade på ett par Dynaudio contour 3.4s. Förstärkaren var en Arcam A85 och källan var en Pioneer 868, kablarna minns jag inte men de var av bra kvalitet.

Ljudet släppte in ur högtalarna. Jag frågade om de var inspelade: svaret blev: "ja de är dem".

Jag blev faktiskt mycket besviken då jag hade tänkt att byta mina Jm Lab Cobalt 816s mot dem. Jag tyckte att jag hade mycket bättre ljud själv. Jag testade med mina egna plattor: Alice in Chains "Unplugged", Air "Talkie Walkie" + Jm Lab eget testskiva med en olika spår från Chesky record + telarc.

Antagligen var förstärkaren för klen? Besviken blev jag i alla fall , speciellt angående upplösningen.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:49:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Så här är det Matte!!

Med bättre förstärkare blir ALLT bättre!!!

Jag körde mina nya VA Strauss med Amplifix vilket lät helt ok!! Testade sen Advantage S2+S150 stereoslutsteg och S2+S250 monoblock efter vilket jag bytte tillbaks till Amplifix!!

Rena korthuset som rasade ihop och TOTALT oengagerande för min del!! Strauss är för all del inte jätte kinkiga med elektronik utan Amplifixen duger ganska ok. Men HUUUUUJJJJJ vilken skillnad med bättre doningar.

Så mitt råd till dig är att helt enkelt fundera ORDENTLIGT på vad du har råd med. Det kanske inte är Dynaudio S3,4 i dagsläget. Men saken är ochså den att din Primare säkert klarar av Dynaudio ett tag tills dess att du har lite mer stålar att lägga på en begagnad starkare förstärkare..

Nu har du köpt Dynaudio som säkert är grymma.. Behåll dom vetja och ha tålamod Matte!!! Jag har fortfarande inte spelat in mina Strauss anser jag.. Har spelat kanske 200-250 timmar totalt och det finns säkert mer att hämta.. Men mycket händer kring 200 timmar kan jag säga av erfarenhet!

Så behåll 3,4:orna... Låna hem lite olika starka doningar, syna ekonomin och strunta i alla besser-wissrar som mig som säger åt dig vad du skall göra och köpa!!

Lite råd i all välmening!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:19:06  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra råd Mahler. Jag var och lyssnade på högtalarna i butik igår då jag tyckt deras mindre modeller låtit bra. Jag tyckte de lät bra med Primare-elektronik rakt igenom. Det är ingen högtalare som man blir lyssningstrött av i alla fall, dvs. den är lite försiktig i topparna men det skulle jag tro bara är skönt i längden - smaksak?
Fick höra några riktigt bra inspelningar och då fanns diskanten där, där den skulle vara. Basen var fast och fin. Klart trevligt men kanske inte så "uppseendeväckande" ljud. Dynaudion fick dock se sig slagen av mina Amphion Xenon vad gäller ljudbild/3D men här spelar ju rum/lyssningsplats/högtalarplacering stor roll.
Slutsats för min del: Dynaudio Audience 3.4 låter mycket bra och förtjänar ytterligare lyssning. Jag skulle inte tacka nej till ett par!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:34:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror nog det finns potential i dem, men de behöver nog kraft i massor för att komma till sin rätt...däri ligger problemet

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:20:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag skulle nog ta det ganska lugnt, jag hade ju ett par Dynaudio Contour 3.0 innan - dessa ska vara betydligt trögare att driva än den nya serien. Jag hade ju ganska stora problem med matchningen, körde först med en Rotel uppsättning RC 995 och RB 991 (2 X 200 watt) det funkade egentligen alldelles utmärkt, men så kom bytarsjukan igång och det blev både en Primare A30.1, S.A.T Amplifix och en Thule 250 wattare - innan jag så småningom kom över ett par Vincent SP 991 och ett Densen försteg - detta funkade ypperligt 2 X 400 watt skakar liv i det mesta

Detta levde jag med ett bra tag - tills jag kom över ett par Russian Dawn rörsteg á 50 watt - och döm om min förvåning när dessa utklassade de stora Vincentstegen på alla parametrar utom att kunna spela sjukligt högt. Nu när jag ser tillbaka så saknades faktiskt ingenting - partynivåerna kan jag vara utan och det gick att spela hyggligt högt ändå.

Däremot så tror inte jag på att stressa en inspelning, det brukar inte funka vad jag erfar. Det verkar nästan som de olika kompnenterna måste anpassas till varandra och detta tar tid oavsett om stereon går dygnet runt. Jag har varit med om att samma process krävs vid transport av grejer eller när dom stått strömlöst en längre tid - någon annan som har samma erfarenhet?

Hur som helst så har du en kanon högtalare som kommer låta precis som du vill om 3 månader, byter du så tar det samma tid för dom nya att komma till sin rätt (dock är Dynaudio rätt extrema på inpelning/tillvänjning).

Sammanfattning dynaudio mår bra av effekt - men kan låta alldelles förträffligt med mindre grejer - åtminstonde om grejerna är rätt grejer.. Så håll ut

PS! Om du tröttnar alldelles oerhört så är jag kanske öppen för ett byte - jag har ju ett par ej inspelade Vienna Acoustic Beethoven i rosewood (38.000 Kr - alldelles lysande högtalare - men är man såld på Dynaudio så är man)..
Kolla min tråd för mer info: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32838

Lycka till!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/11/05 14:22:14
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:31:40  Show Profile Send Mahler a Private Message
Dr Kim!!

VÅGA inte sälja/byta dina Beethoven!! Då får du med mig att göra!!

Jag vet var din brevlåda bor du!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:42:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
matte76

Köp en NAD 208 så slipper du problem med kraft

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:51:45  Show Profile Send drkim a Private Message
Mahler!

Okej - jag får passa mig alltså
Missförstå mig inte, jag älskar verkligen Beethoven, men Contour är ju alltid Contour - tredje gången (gillt) dessutom i så fall..

Men jag tror nog inte det blir något byte av, matte76 inser nog snart hur bra dom är - och då slipper vi ju en massa stök och båda sitter nöjda, eller

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000