HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 TaraLabs Klara vs Clas Ohlson 2,5mm^2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:29:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Hej alla!

Uppgrederingstankarna finns ju alltid där. Emellertid tillåter inte den nuvarande situationen att jag ger mig hän åt några större excesser därvidlag. Min bättre hälft har emellertid klagat på att högtalarkablarna var för långa. Själv var jag inte riktigt nöjd med ljudet från Clas Ohlsons 25,mm^2-kablar ā ca 9 kr/m.

När jag gick förbi min närmaste Hi-Fi Klubben-butik häromdagen slogs jag av att det nu var hög tid att göra något åt de missförhållanden som rådde. Inköpte därför ett lagom antal meter TaraLabs Klara högtalarkablar ā 35kr/m.

De nya kablarna är nu installerade. Precis innan bytet lyssnade jag en hel del på radions P1 (Världen och Vi, Sveriges bästa radioprogram) samt ett par passager av min provlyssningsmusik: Keith Jarrets Lalene från Facing You (solopiano med en hel del diskant, en del bas och mycket däremellan) och ett par spår från Pink Floyds Echoes-samling (The happiest days in our lives och Another brick in the Wall (part 2)). Efter bytet lyssnade jag igenom precis samma musik igen och avlyssnade därefter Lunchekot. Utrustning i övrigt enligt signaturen nedan.

Resultat:
Konstaterar att investeringen gav önskat resultat och var väl prisvärd. TaraLAbs-kablarna samlade ljudbilden. Allt ljud låter mer samlat - inte lika spretigt. I musik blev diskanten mjukare. Detsamma för mellanregister. Basen, blev bättre, framför allt känns det som anläggningen spelar en oktav lägre. Skillnade för tal är inte lika påtaglig, men en hel del irriterande s-jlud har blivit rundare.

Edit:

Ytterligare intryck:
Jag har nu även lyssnat igenom ett par klssiska verk (Haitinks inspelning av Leningradsymfonien och Karajans klassiska Bolero-inspelning) med de nya kablarna och intrycket består. Tilläggas kan att dynamiken blivit bättre. Svaga partier går fram bättre med TaraLabs-kablarna än vad de gjorde med Clas Ohlsons. Kraftigare parier är även de mer deteljerade och inte så bullriga som tidigare.

Även vanligt strölyssnande på P4 musikskval låter bättre.

Slutintrycket är att den skillnad jag förväntade med lite "bättre" kablar infriades väl. Att investera den rätt blygsamma summan av 200 kronor för att få så pass mycket förbättringar i ljudet var väl använda pengar.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/09/26 18:49:10

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:52:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vilken bra uppgradering och vad kul att det faktiskt var skillnad på den billiga C.O.-kabeln i jämförelse med taralabs ,iofs även den billiga, kabeln. Grattis till bättre ljud.Kanske en ännu finare kabel ger ännu mer ljudförbättring, vem vet?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:35:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
jeppe 72:
quote:
Kanske en ännu finare kabel ger ännu mer ljudförbättring, vem vet?
Nja, jag tror att Klara-kabeln är rätt väl balanserad med övriga systemet. Att gå upp ett snäpp ytterligare skulle innebära att jag givit mer för högtalarkablar än för högtalarna. Nu är jag nöjd - ett tag i alla fall .

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/09/26 23:36:06
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:41:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Aha

Retro låter fint.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:22:08  Show Profile Send primere a Private Message  Reply
Du skriver att kablarna var för långa!! (din sambo klagade på detta?)
Jag är ingen kabelskeptiker byter ofta och mot dyra och billiga kablar... allt för ljudet!
MEN vill påpeka även att kvalitee är inte allt utan även längd!
Har man kabel över 3 m och kan klippa ner den till tex 1 m så märker man en klar förändring!
Ville bara säga detta!

Grattulationer till ditt nya kabelköp, hoppas känslan sitter ett tag!

//Thomas
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:41:13  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
"Har man kabel över 3 m och kan klippa ner den till tex 1 m så märker man en klar förändring!"

Skojar du eller? Finns inga möjligheter (enl. mig) att du kan höra skilland på 1 eller 3 m av samma kabel. Lura inte folk att klippa av sina kablar i onödan. De fysiska egenskaperna hos kabeln som ändras är inte uppfattningsbart ljudmässigt.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:04:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
"De fysiska egenskaperna hos kabeln som ändras är inte uppfattningsbart ljudmässigt." Och varför skulle de inte kunna vara det?Bara en enkel fråga. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:15:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
J-son> Är kabel extremt höginduktiv får man ju ner induktansen till en tredje del om man kapar från 3 till 1 meter, vilket tillsammans med högtalare med låg impedans i diskantregistret borde göra en signifikant skillnad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:43:34  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Rydberg>
Du har provat en del kablar i dina dagar och vet hur stor skillnad det är mellan olika kablar (relativt). Men jag skulle vilja vara med när någon gör ett blindtest på samma kabel (och nu snackar vi hyfsad bra kabel) men med en på 1 m och en på 3m. Lyckas personen att välja rätt 18 av 20 ggr så bugar jag mig ödmjukast.
Förövrigt så är det lite konstigt att Nordostkablarna "SPM" och "blue heaven" har dessa värden; 0.14 uH, 0.14 uH och 8.2 pF, 8.1 pF, respektive.
Det är ljudmässigt skillnad på dessa kablar MEN 0.1 pF skillnad lär inte vårat öra uppfatta. Förklara detta.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:01:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Du får väl läsa vad jag skrev!? Du sa att det inte fanns några fysiska möjligheter för att man skulle kunna höra skillnad på 1 resp 3 meter av samma kabel. Jo det finns onekligen sådana kablar om de paras med "rätt" grejor runt.

Kapacitans och induktans är två parametrar som påverkar ljudet. DC-motstånd är en annan, olika material en tredje, olika isoleringsmaterial ett fjärde osv.

Naturligtvis kan inte jag förklata varför man hör skillnader på kablar med liknande induktans, kapacitans och DC-motstånd men däremot är spänningsdelning vid hörinduktiva högtalarsnoddar trivialt att räkna på.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:12:38  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Rydberg du läste alltså inte vad jag skrev . Eftersom parametrarna är likvärdiga så är det snarare någon annan parameter t.ex antal ledare, geometri osv så inverkar på ljudet. Det lär knappast vara 0.1 pF som du hör .

Jag vill se dig lyckas höra skillnad på 1m längd och 3m längd. Då kvalar du in till att krönas som "farbror barbro".
Jag lovar att köpa en mysdress till dig då .
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:19:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Visst en högimpediv högtalarkabel tillsammans med ett par Martin Logan är nog inte omöjligt att höra skillnad på med 1 och 3 meter. 9/10 borde väl fungera (95%)

Du gör ju ett allmängiltigt uttalande: "Finns inga möjligheter (enl. mig) att du kan höra skilland på 1 eller 3 m av samma kabel."

Inte speciellt genomtänkt imho, ska jag göra ett räkneexempel så att fysikdoktorn förstår

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:32:12  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Ok, i stora drag pratar vi om ca 0,00000042H resp. 0,00000126H
(ca 0,8 uH skillnad). Förklara gärna hur förstärkaren påverkas ljudmässigt (hörbart) av denna mycket lilla skillnad.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:04:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tar du exempelvis en NBS Monitor IV så har den en induktans på 942nH/m per meter.

Ett par ML dyker väl ner till runt 0,5 ohm pga kondesatorverkan vid höga frekvenser.

Låt oss räkna på frekvensen 18kHz som både du och jag hör utan problem. Antar att utgångsimpedansen på förstärkaren är strikt noll och ger ut en spänning X.

Induktansen för 3 meter kabel är 3*jw942n= 3*j(18000/2*pi)*942n= j*8.01m

Belopp=8,01m

Spänningsdelning: X*0.00801/(0.00801 + 0,5)=0.0159X dvs ca 1,6% lägre amplitud än vid 0 Hz.

Med en meter hade dämningen vid 18kHz varit 0,00537 eller ca 0,5%.

Forskning visar att en ljudtrycksskillnad på 0,1% kan detekters av det mänskliga örat och 1,6-0,5=1,1%

Nöjd?


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/30 17:11:36
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:17:47  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
he he där försökte du vara fyndig men tyvärr (tur) sjunker inte impedansen lägre än 1.5 ohm som inträffar någonstans ner runt 40-50 Hz samt att impedansen annars ligger som lägst vid 2,5-3 ohm i översta diskanten. Nu är det ju så att man (inte jag iallafall) lyssnar på enbart toner från dessa spektrum utan från hela registret vilket kännetecknar vanlig musik. Alltså så får du en impedans som blir ett snitt av alla impedanser från berörda frekvenser och då pratar vi ett snitt på ca 4 ohm.

Gör nu om ditt räkneexempel med "verkliga" siffror över impedansen så kommer även du att se att man hamnar under 0.1% vilket är gränsen för hörbarhet. Sug på den Rydberg

edit: 0.5 skulle vara 0.1 %

Edited by - J-son on 2004/09/30 17:26:25
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:38:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Nåväl det finns elektrostater som går ner till de värdena jag nämde dessutom har jag ju ordentliga marginaler (1,1% mot 0.1%).

quote:
Alltså så får du en impedans som blir ett snitt av alla impedanser från berörda frekvenser och då pratar vi ett snitt på ca 4 ohm.



Ehh??!!, rekommenderar kursen Signaler & System, 8p, borde göra gott.....induktans är frekvensberoende




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:44:28  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Ett och annat extremfall finns ju alltid men de flesta här på forumet har nog högtalare med mer "normala" impedansförlopp och de ska ju inte bli lurade .

Ehhh, jag har inte påstått någonstans att induktansen inte är frekvensberoende . Vad jag skrev var att hela spektrat måste tas hänsyn och då blir det inte dessa extremfall .

Den kursen skulle jag gärna läsa om jag hade tid .
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:50:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Som du förmodligen vet räcker det med ett special fall för att din utsaga ska bli falsk. Sen finns de ju mer aspekter än amplitud men där räcker tyvärr inte min kunskap långt....

Spektrat blir fallande hhela vägen från 0Hz för att att sjunka 1,6% vid 18kHz. Det påverkar alltså stora delar av spektrat och borde vara hörbart även vid normal musiklyssning.

Nu lägger jag ner den här diskussionen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:08:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Lite bakgrundsfakta:

De ursprunglga långa Clas Ohlson-kablarna var cirka 6m vardera varav cirka 2m användes effektivt. Resten var ihoprullat, i största allmänhet tilltrasslat, för det mesta väldigt dammigt och fastnade när man skulle dra ut högtalarna vid städning. De nya kablarna är tre meter vardera, ligger ganska snyggt, samlar inte lika mycket damm och har tillräckligt slack för att kunna dra fram högtalarna vid städning.

En av anledningarna till att jag köpte nya och inte enbart klippte de gamla var att jag trodde jag skulle behålla dem för framtida behov. Hur det blir med det nu vet jag inte eftersom skillnaden till de nya var så stor.

Dessutom var jag - efter att ha försökt följa en del trådar om kablar på härvarande forum - fruktansvärt nyfiken på om det verkligen kunde vara så stor skillnad mellan ett par relativt billiga kablar som de aktuella. Och det upplevde jag alltså att det var.

mvh/ Jörgen G

edit: meningsbyggnader

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/09/30 19:16:29
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:20:43  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Om man tar fram specialfall som inte är relevanta för mängden tycker jag inte den har något större värde. Det är klart att man kan få fram både det ena och andra med att använda extremt låga impedanser (som inte gemene man har i sina högtalare) men vad är nyttan med det. Eftersom alla "vanliga" impedansförlopp faller utan för denna ram så fås inte önskat resultat och alltså lite onödigt för den större massan.

OK vi lägger ner disskusionen (men kul var det )
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:20:27  Show Profile Send MrIcE a Private Message  Reply
ohhh.. denna "battle" var rolig att läsa!

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  04:48:05  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis till ljudförbättringen "Jörgen_G"!

Bravo
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:03:27  Show Profile Send primere a Private Message  Reply
J-son

Jag uppmanar ingen att kapa sina kablar!!!! Eller jo i detta fall gör jag detta har man en "billig" kabel så ja varför inte kapa skiten och uppnå en ljudförbättring?!
Och sedan är det upp till alla om man vill kapa eller ej.... jag kapade mina Nordost innan jag ens lyssnade på dem!
Varför jo för att de var för långa, så jag vet inte i detta fall om det blev bättre men jag har gjort det innan och vet att man hör skillnad! (Sedan har jag bättre hörsel än vad man bör ha, bevisat med hörseltest!!)

Jag vill kanske tillägga att hade personen i fråga haft ett par Valhalla eller Air 1 så hade jag inte rekommenderat att kapa!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:13:19  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Hej på dig primere,

Kul att du har bättre hörsel än många andra . Nu tycker jag kanske inte att dB talet är det viktigaste. Allt under 20 dB är normal hörsel men jag tror inte du är så unik. Jag hade vid ett tillfälle 2 eller 3 frekvenser med 0 dB vilket är lägsta nivån, men jag tycker inte det gör mig till en bättre bedömmare. Musik handlar om så mycket mer.

Förövrigt så är du lite inkonsekvent. En billig kabel är ok att klippa till kortare längd men en svindyr snok bör man inte klippa . Varför????????
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:53:17  Show Profile Send primere a Private Message  Reply
Hej J-son

Håller med att jag inte är en bättre lyssnare, bara för att jag hör "bättre" (ställer till med problem ibland) utan det finns mer att ta i betraktelse!

Angående kablen... Jag väljer att placera det så här. En dyr kabel kommer oftast färdigterminerad eller hur! Inte kul att klippa och klistra då inte. En dyr kabel innebär mycket forskning blandat med en gnutta humbug och reklam = dyrt = dyr kabel. Men om vi ser till forskningen så har man mätinstrument (som vi inte har) där man får fram mer exakta värden och toleranser (hörbart eller inte hörbart) Och jag vill även säga detta att i vissa kablar har man vätskor, luft etc för att förbättra egenskaperna. Att då kapa kablen kan göra att hela konceptet spricker du står med en dyr kabel som du kapat och den låter, ursäkta Franskan PISS inte så kul längre.
En billig kabel har oftast inte dessa egenskaper det ligger ingen forskning bakom utan det är bara koppar inbäddat i "plast" Och där har man mer råd att klippa och klistra oavsett om det blir bättre eller sämre så kan man kasta en kabel för 100 spänn dock är man inte så road av att hiva en kabel för 10 000 spänn.

Och detta med längd att det gör skillnad finns det regler som bestämmer instämmer du?
Impedanslagar, störningseffekter och dylikt.
Det är ett konstaterat faktum att tar du 1000 meter kabel utan att tänka på motståndet trycker igenom 230 v så brinner kablen upp eller hur! Men den börjar inte brinna i början av kablen därför att där är det fritt fram men längre fram kommer motståndet att bli en sådan smäll i ansiktet att det går åt h....

Jag vill inte skapa ovänner bara hålla på fakta och det jag tycker är rätt, precis som du J-son
Och tycker du att detta jag snackar om är smörja så är det så. Vi alla läser uppfattar och tycker på sitt viss och alla tycker vi att JAG har rätt.

//Thomas
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:07:11  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Inte meningen att stöta mig med någon (primere) .

Visst finns det kablar med de mest extrema material som avskärmning men den stora mängden verkar trots allt ha "normal" uppbyggnad, där det inte är svårare att klippa av och löda dit nya kontakter än på en vanlig "elkabel". Jag tror att folk i allmänhet inte bryr sig om att klippa av en riktigt dyr högtalarkabel på 2,5 m till 1 m (om längden räcker) pga att man tror inte sig höra någon skillnad, vilket jag tror stämmer.

Jag tycker bara synd om dom som klipper av sin 20.000 kr kabel som är 2,5 m till 1,5 m längd bara för att någon sagt att det kommer låta bättre. Lite onödigt .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000