HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Korsun v8i, kinesisk kraft med finess.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:00:46  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Detta blir mitt första inlägg i denna avdelning, och första gången jag ger mina intryck av Korsun v8i. Jag har spelat på den sedan i juli, så att recensera den tidigare skulle kännas bortkastat. Håll till godå.

Jag köpte Korsunen ohörd av några olika skäl.
1. Under namnet red rose affirmation för 67', så har den fått riktigt bra kritik.
2. Norman på coem hävdade att den var kraftfull, men så pass kall i ljudet, att jag borde använda rör-försteg. Något jag inte gör, men gillar ett slankt ljud, ála krell.
3. Priset!!! Kostade 9600 för mig, fraktat, momsat och klart. Dessutom ville jag he en integrerad monsterförstärkare. Jag orkar inte med att ha försteg och slutstegskombinationer.

Hur är den byggd? Som ett kassaskåp. Vi talar centimetertjock aluminium i fronten, och flera goa millimeter i sidorna. Chassiet är byggt i 2 mm tjock kopparplåt, bara detta borde få folk att lyfta på ögonbrynen, ingen budgetprodukt görs med sådana material. Förutom den stora kondensatorbanken, som jag inte minns vilket märke det är på, finns bra kvalitet på komponenterna, bla svenska rifa-kondingar. Kan inte vara billigast möjliga i kina. Internkablage i pjäsen är Van den hul cs-122 hybrid, en blandning av kolfiber och försilvrad koppar.

Hur låter den. För att använda en gammal klysha: Järnhand i sidenhanske. Ljudet är klart och rent, utan beslöjning och med en skimrande topp. Mellanregistret känns naturligt, utan att vara påträngande (möjligen lite återhållet). Basen är mycket djup och kraftfull. Här märks det att man har att göra med en kraftkarl till förstärkare. Jag tyckte att mina vincent 996-monoblock spelade bas, men detta är i en helt annan liga. Förstärkaren kan spela sjukt högt, och har en skyddskrets för överlast (som jag märkte när jag kortslöt den vid ett tillfälle).

Den är mycket slankare än vincent i karaktären, men känns mycket kraftfullare eftersom den levererar mer bas. Tämligen lik krells grundkaraktär.

Korsun ligger i samma prislägen som Advantage Thor i sverige (20.000, om golden age börjar sälja den någon gång ;)), och jag tycker helt klart dom är jämförbara. Jag har bara lyssnat till thor vid ett tillfälle, och då en ny maskin, ihopskruvad 5 minuter tidigare av bladelius. Den jämförelsen är kanske inte rättvis, men korsunen fullkomligt krossar thor. I mitt tycke. Även den stora vincent 238 får svårt att leva upp till v8i, mycket beroende på att bägge dessa har ett mörkare, mulligare ljud, vilket inte passar mig så bra.

Själv tror jag att jag har hittat en maskin som jag klarar mig på länge. Resten av elektroniken måste upp på en tämligen hög nivå innan förstärkaren blir begränsningen.

Ett kap helt enkelt.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2004/09/15 20:05:30

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/15 :  19:30:07  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Kul läsning, sånna recensioner vill jag läsa flera av.:D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:06:05  Show Profile Send johan_kjell a Private Message  Reply
Hur mycket inspelning krävde den?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:14:15  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
100 timmar eller så.

No hay banda!!
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:51:56  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Kul att äntligen få läsa lite mer omfattande intryck av denna förstärkare och kul att du är nöjd.

/Jonas
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/16 :  10:08:10  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Tack för recensionen! Vad har du för elektronik för övrigt?

/P
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/16 :  11:05:30  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Min övriga elektronik suger tyvärr, men något skall man ju uppgradera ;). Digitalkällan är en Cambridge DVD300, Vinyl: Rega Planar 2 med vincent riaa, MITerminator 2 signal och högtalarkablage, och slutligen klonac 2.5.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/18 :  11:13:22  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Tur att smaken är som baken :) Jag ryser när du beskriver ljudkaraktären. Vill definitivt ha mitt ljud åt det varmare hållet. Vincent ger mig kalla kårar. Men helt klart verkar man kunna göra klipp där. Jag kan förövrigt rekommendera Xindaks- Dac-03 om du skall uppgradera. Bättre går inte att hitta under 12tkr iallafall. Låter klart mycket bättre än Opera:s Cd i 15tkr och då är inte den dålig.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/18 :  23:26:03  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Xindaken skall lyssnas på. Om vincent ger dig kalla kårar, så ver jag inte vad du skall gå efter, eftersom vincent är varma i klangen. Däremot tror jag att om du vill ha så varm ljud, så riskerar du en del detaljer i diskant och mellanregister.

No hay banda!!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/09/18 :  23:45:54  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Hinken74: Tur att smaken är som baken :) Jag ryser när du beskriver ljudkaraktären. Vill definitivt ha mitt ljud åt det varmare hållet. Vincent ger mig kalla kårar. Men helt klart verkar man kunna göra klipp där. Jag kan förövrigt rekommendera Xindaks- Dac-03 om du skall uppgradera. Bättre går inte att hitta under 12tkr iallafall. Låter klart mycket bättre än Opera:s Cd i 15tkr och då är inte den dålig.....

Med vilken Operas CD spelare du jämförde DACen? CD 2.2 eller CD 120!?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/19 :  10:53:25  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Ninja: Det var cd 2.2 som jag jämnförde med. Inga stora skillnader men de finns där. Jag upplevde dacen som mer öppen lite mer detaljerad. Till det negativa tycker jag att den spelar lite för mycket in the face.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:08:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Har själv Sheng-Ya 991 (Vincent) Dom är ej varma i karaktären. Hade en NAD S200 som skall gå åt det kyliga neutrala hållet. Emot den är 991 blocken kallare. Kan vara min NAD S100 förförstärkare som spelar ett spratt. Men inte ett sådant stort spratt.. :)
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/11/07 :  03:00:16  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Hallå, molsson. Den där Korsunen låter intressant, men så var det ju det "slanka" ljudet och vari ligger finessen?. När du jämför vincenten mot korsunen, är korsunen överlägsen då? Det är inte så att du uppfattar Vincenten som "skönare" i klangen eller har andra egenheter som den slår korsunen i(996 ligger ju egentligen på en 1/10 del av priset om nu korsunen går att jämföra med rose)? Har du provat korsunen med en lite svullen eller fyllig cd, kanske en rörvariant?

mvh

Edited by - krorre on 2004/11/07 06:50:09
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/07 :  03:23:04  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis "molsson" till ditt fynd, intressant att läsa om alla prylar som man inte har en möjlighet att veta något om annars.

Bravo
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:57:05  Show Profile Send Fidelity a Private Message  Reply
Är det verkligen bara namnet som skiljer från Rose Affirmations stärkare?
Har ngt dissikerat och kan verifiera eller dementera detta?

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/04 :  05:10:59  Show Profile  Reply
Rose hade ju "klistrat en lapp" över trafon i sin pdf... om man drog snabbt upp och ner i pdfn så såg man att det stod korsun på trafon hehe... ska se om den finns kvar :)
... näeh, det verkar som om dom gjort om sin pdf efter den "missen"

Därmed inte sagt att dom är exakt likadana, det vet jag inte. Har inte jämfört dom sida vid sida

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2005/06/04 :  17:46:29  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Martin M , hehe det har jag ochså sett :)
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:50:58  Show Profile Send Fidelity a Private Message  Reply
Så manualen och specar är alltså identiska?

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:55:10  Show Profile  Reply
Ja det stämmer, men man kan tydligen se nån kabel som är lite annorlunda dragen etc om man tittar väldigt noga. Själv tror jag helt klart att det är samma, massproducera och stämpla på valfri logga.

edit: Ang det med lite annorlunda kablar och så kan det ju vara så att dom är tillverkade på olika tidpunkter, svårare än så behöver det ju inte vara.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/06/04 22:55:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000