HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Krell SACD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/06 :  21:08:55  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Jag köpte en Krell SACD i våras och blev så tagen av hur bra den lät på CD så att jag ända tills nu bara har spelat CD. Alla gamla CD jag har ville jag spela. För så här bra har dom aldrig låtit.

Sammanfattningsvis så har den Meridian G08:ans detaljer och punch plus S1:ans mjukhet utan de båda spelarnas nackdelar. Se en tidigare recension av G08 och S1.

Krellen spelar CD detaljerat utan att låta kantigt eller hårt. Den har även bra driv i musiken.

Med spänning testade jag den precis mot min vinyl. På CD slår den dock inte vinylen är kan man konstatera. Vinylen är mer luftig än CD. För övrigt är ljudbilden ganska lik.

Har även lyckats få tag på en SACD-utgåva (Jazz at the Pawnshop som jag har på både vinyl och CD). SACD låter betydligt trevligare än CD. SACD är mer luftig än CD och liknar Vinyl. Skillnad mellan vinyl och SACD finns men är inte så stor. Återkommer om mer detaljer när jag har lyssnat mer.

Ponera att SACD och vinyl går jämn match vilket inte är osannolikt.
Krell SACD rankas med A+ i Stereophile.
Min LP12:a och Tranfiguration Spirit tror jag rankas som B bland skivspelarna.

Hur låter då en skivspelare rankad A+? Den skulle jag gärna vilja provlyssna.

Än är vinylen inte död.

En nackdel med Krellen är att drivverket inte är helt tyst. På svaga partier så hör man knäppar från spelaren, även när den pausad. Så borde det inte vara när det är high end, på en för övrigt utmärkt produkt.

Sen är det inte heller lätt att få tag på SACD-skivor. Det är faktiskt lättare att få tag på vinyl och utbudet är större samt att det finns en stor begagnatmarknad.

Återkommer med en mer utförlig jämförelse mellan SACD och vinyl när jag fått tag på lite fler SACD-skivor.

Lasse

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/06 :  23:35:55  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message  Reply
Hej Lars!

Interessant att höra! Jag har gått och sneglat på Krellen ett tag nu.. Men som du säger krävs det ett jäkla bra skäl för att man ska köpa CD utgåvan istället för vinylutgåvan..
Skriv gärna mer jämförelser när du hinner!

/Anders

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/11 :  23:23:08  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
En nackdel med Krellen är att drivverket inte är helt tyst.

Oj, du måste verkligen spela lågt, eller ha väldigt bra hörsel.
Håller med om att det inte borde vara så på en så dyr spelare, men att det stör...? Näää...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/09 :  19:07:16  Show Profile Send TBA a Private Message  Reply
Även jag har en SACD Standard. Är det tyst i huset hörs drivverket mellan låtarna. Men det gör inget det är en väldigt bra spelare.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:40:36  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Att SACD Standard är rankad A+ i Stereophile betyder bara att den spelar SACD eller DVD-Audio och gör detta bra. Säger ingenting om hur den låter på cd-mediet, vilket inte alls betyder att den inte spelar det alldeles utmärkt. Att Rockport Sirius III fått A+ bland skivspelare betyder att Stereophile tycker att de måste på något sätt få med hur överlägsen den varit allt de tidigare testat. Endast ytterligare en produkt har fått denna ranking och det är 2008 från Boulder, som är ett phonosteg.

När det gäller Linn Lp12 får den B med Lingo och C med de enklare nätdelarna. Men med Naim Armageddon menar man att den blir klass A.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000