Author |
Topic |
|
roffin80
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 02:00:11
|
Detta är min första bygge och inlägg så jag ska försöka göra ett så gott första intryck som möjligt
Vi börjar väl från början.
Bakgrunds historia.
Jag hittade till diy genom att läsa om Proac byggena och om hur nöjda alla var med sina byggen till det fantastiska priset, men det är ju inge kul att göra som alla andra så jag kollade runt efter något annat projekt att bygga och halkade samtidigt in i rör svängen genom ett köp av en begagnad Edison 60.
Nu behövde jag en högtalare med hög känslighet och det var då jag hittade till:
http://melhuish.org/audio/DIYOT3.html
Där handlar det mesta om "single driver" konstruktioner som ofta resulterar i en hög känslighet, men jag upptäckte att de flesta som byggt horn av olika slag var nöjda med ljudet ifrån mellanbasen och uppåt men att dom saknade lite i basen så sökandet gick vidare och jag fann en recension av ett högtalar kit som jag tyckte lät intressant
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0600/super12.htm
När jag senare mailade företaget för att beställa ett kit så fick jag inte något svar så jag antog att dom slutat att sälja kiten, jag fick senare reda på att konstuktören av högtalaren John Wyckoff tyvärr hade avlidit.
Sökandet gick vidare tills jag på single driver forumet hörde talas om ett bygge konstuerat av en viss Dick Ohlsher bestående av ett fostex element i dipol konfiguration kombinerat med ett 15" bas element i bas reflex låda, då namnet Dick Ohlsher kändes bekant så började jag söka för att ta reda på lite mer om konstruktören ifråga och hittade då tillbaka till recensionen av Hammerdynamics kitet som jag läst och fattat tycke för tidigare, recensionen var ju skrivet av just Dick Olsher det var då jag på allvar började intressera mig för detta projekt.
Konstruktionen
Konstuktionen är relativt simpel, Fostex elementen sitter i en öppen baffel med måtten 45,70 x 48,25 cm som får sidostöd av en bit på vardera sida som är 20,32 x 10,16 cm. Hela denna dipol baffel står uppe på bas reflex lådan som är 86,36 cm hög 54.61 bred och 34,29cm djup. Allt är byggt i 18mm björk plywood, ihoplimmat och sedan skruvat.
Byggbilder med beskrivning
Element och filter bilder.
Så här ser bas elementet ut det är ett Eminence Magnum 15 ho output.
Ett cd fodral för att visa på storleken på bas elementen
Ett Fostex fe208 sigma, elementet är ett 8" fullregister element.
Filtret med ett cd fodral, ganska seriösa komponenter på det.
Filtret i en annan vinkel, fantastisk skiva förresten.
Öppna baffeln.
Det här kommer så småningom bli stödet till den öppna baffeln.
De öppna baffel bitarna.
Det här ska nu skruvas ihop för att bilda den öppna baffeln med sidostöd, så att det står stadigt.
Och så här blev resultatet efter lite arbete.
Lite närmare så att man ser hur det är skruvat.
Från en annan vinkel.
Bas reflex lådan.
Ihopskruvningen av bas reflex lådan, inget speciellt bara att tuta och köra. Stryka på lim, tvinga ihop för att sedan förborra och slutligen skruva in skruv. |
There is no devil that's just god when he's drunk. |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 06:35:55
|
kul bygge :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 06:50:02
|
Vad kostade sigma-elementet och hur fick du tag på det?
Kommer det att bli tokfasade kanter? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 07:43:27
|
Alltid kul med något annurlunda =) Ser bra ut . |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
roffin80
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 12:37:39
|
Sigma elementen kostade 420 euro inkl frakt ifrån
http://www.boxen-baustelle.de/
Det tog väl ca 3 dagar efter de att pengarna kommit in på deras konto, kan rekommenderas. Men dom kan vara slut där, men om du kollar på
www.blackdahlia.com(kolla in månadens tip)
Så ser du att det även finns en uppdaterad version med ersättnings modellen Fostex FE208E? tillsammans med en Aurum Cantus G2Si ribbon diskant som tar hand om de allra högsta frekvenserna. Finns modeller som använder olika Lowther element. |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 15:46:56
|
Spännande, har du lite data på elementen som man kan få kika på? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 19:15:20
|
Dipolkonstruktioner verkar ligga i tiden. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
LageB
Member
209 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 21:15:36
|
Kul projekt Roffin80 !
Jag har varit inne på samma tankegångar, fast i mitt fall ska jag ha inbyggnad i vägg (IB för bredbandaren) och sluten låda för Basmodulen.
Fostex F200A (Bredbandare 90-20,000Hz) "Väggen som baffel" samt Scan Speak 10" för området under 90Hz. Aktiv delning både LP för basen och och HP för bredbandaren.
Lite annurlunda än ditt projekt, men konceptet är detsamma, nämligen att utnyttja bredbandaren (med stor baffel)för ett stort frekvensspektrum, samt att att utnyttja en dedikerad Bas för de lägsta frekverna.
Lycka till med ditt projekt, det ska bli kul att läsa om det i fortsättningen och hur du tycker det låter.
Mvh LageB
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/11/15 : 22:33:36
|
Inget nytt?
MvH Johan |
|
|
roffin80
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2004/12/12 : 21:23:32
|
Uppdateringen lyder datorn krashade så har blivit tvungen att panik formattera datorn idag.
Bilderna jag tog med kameran har försvunnit men dom finns på ett minnes kort problemet är bara det att kameran gick sönder igår på en släkt middag men jag ska se över ifall det går att göra någonting åt. Men högtalarna är färdigbyggda och duktigt inspelade så en recension har jag tänkt att dela med mig av inom en snar framtid... |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 15:09:14
|
Livet verka vara fyllt med problem. Synd bara att de uppstår på en o samma gång ibland
Länge leve Linux!!! Det är stabilt!! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 19:18:01
|
quote: Länge leve Linux!!! Det är stabilt!!
Stabilt som f.n!!!
Jag vill oxå se bilder. Klart intressant projekt. Hur funkar och låter basarna?????? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/12/14 : 19:28:09
|
Kul att se hur det här växer fram. Det finns en otrolig kraft i källarna i Sverige bland alla Ni byggare.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 20:05:37
|
Hei
Her et bilde av en norsk Basszilla.
Mvh Rolf
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 21:39:40
|
WOW |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 22:23:54
|
Ser riktigt snyggt ut!!!!!!!!!!!! |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 01:05:23
|
Jag tycker att det svarta paret på bildsidan är, som man säger, tjockt feta! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 09:18:05
|
enormt snygga. hur låter dom?? vad är det för en banddiskant som sitter i dom? |
Musik är livet |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 12:11:40
|
Wing Zero: Aurum Cantus, den lilla.
MvH Johan |
|
|