HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur vet man hur bra CDn´s kvalite är?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/22 :  08:55:36  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hur vet man hur bra CDn´s kvalite är?

Nu är det ju svårt att veta om det är högtalarna som knastrar lite mysigt eller om det är sladdarna eller förstärkaren som gör att det brummar så charmigt eller kanske cd-spelaren kan man se på nå sätt att cdn är bra?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27922
Finns det nåt märke,företag som gör bra cd-skivor/bra inspelningar?

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/07/26 11:30:22

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:40:59  Show Profile Send nurfen a Private Message
Stockfisch släpper finfina inspelningar. PM:a Wolfgang här på forumet eller besök http://www.creative-audio.se/

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:07:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
FIM har rakt igenom bra inspelningar.
(First Impression Music)

Här har du en skiva som jag tom har hört skillnad på, jämfört mot den vanliga CD'n

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=FIMXRCD027&variation=&aitem=46&mitem=56

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:20:47  Show Profile Send Pontan a Private Message
Skulle tro att Micke frågar efter ett sätt att kolla hur "trasig" CD:n är. Det vore ju grymt om man på cd-spelaren kunde se hur många bitfel som detekteras t.ex. Eftersom CD-skivor har väldigt mycket kodning för att det skall kunna ske felrättning borde man kunna göra mycket tillförlitlig feldetektering. Då skulle man dessutom få ett mått på hur bra CD-spelarens läsning är genom att köra samma skiva i två såna CD-spelare. Kanske därför det inte finns....

Har inget svar till dig Micke, men någon kanske vet?

Mvh Pontan

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/22 :  12:25:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
jag vet att äldre sony spelare hade så man kunde läsa av feldetekteringen... Dvs det fanns en utgång för detta på en av kretsarna. LÄste om nån som hade fixat ett liten desplay för just detta ändamål.

tyvärr var det flera år sen jag läste om det

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:36:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
nurfen: Fanns inte så mycket att välja mellan, kännde inte igen nåt namn alls

Zalve: Det var var lite så jag tänte det, fast jag kännde inte igen nån artist där

quote:
Zalve: jag vet att äldre sony spelare hade så man kunde läsa av feldetekteringen... Dvs det fanns en utgång för detta på en av kretsarna. LÄste om nån som hade fixat ett liten desplay för just detta ändamål.

tyvärr var det flera år sen jag läste om det

Fast vet inte om det hjälper mig

Pontan: Delvis rätt tänkt fast det mera att om jag verkligen vet att cd-skivan är ok, skulle jag ju kunna strycka det.
Och kolla om det kanske kan vara något annat

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:58:06  Show Profile Send nurfen a Private Message
Mikael_1979: Jag kände inte heller igen något namn alls men jag har gillat alla skivor jag köpte av Wolfgang!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/22 :  21:26:13  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
nurfen: Aha så du köpte cd-skivor av bra kvalite och hoppades att musiken skulle fastna =)
Vad var det för sorts musik? kolla inte de =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:57:59  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag köpte mest för att veta vad allt fuzz handlade om.. Men sedan var det ju kanonmusik! Det är mestadels ett par akustiska gitarrer och sång på det.. Riktigt härlig musik

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:46:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Finns det några inspelningar med klassisk musik tro? typ bethoven eller vivaldi? Någonstans

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/07/27 12:47:48
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:04:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mikael 1979; Finns det några inspelningar med klassisk musik tro?
Titta på Naxos sortiment, finns en del kanoninspelningar (eller DG)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/02 :  07:47:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag visste inte att Naxos var kvalite? jag har klassiska favoriter från Naxos är det bra kvalite?
Har även "the great composers" från ?? compact disc digital audio rendez-vous rv2000??


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:58:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Hög volym vid relativt låga vloympot-utslag brukar betyda hård komprimering (vilket resulterar i att medelvolymen höjs).
Det som också brukar märkas på dessa skivor är att man blir lyssningstrött efter en stund...
"Låg inspelningsvolym" är alltså att föredra. Två motpoler -
Chess (från 1984?) - riktigt bra dynamik
Timbuktu / The båtten is nådd (2003) - Högt ljud hela tiden (f.ö. jäkligt bra musik annars)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/03 :  08:09:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Fast hur vet man att det är cd´n som gör den effekten?
svårt att avgöra?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:47:23  Show Profile Send Frost a Private Message
När man kopierar en vinyl till hårddisken så kan man se att vinylinspelningen har mer dynamik än samma inspelning på CD. Det ger mer varierande utslag på VUmätarna. Men CD har väl större dynamikomfång är vinyl. Hur går det här ihop?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:59:38  Show Profile Send Roq a Private Message
mikael 1979: Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Om du har en skiva med lysande dynamik och sedan en skiva med dålig dynamik så bör det väl bero på inspelningen och inte på ditt system?

Hur vet man hur bra CDn´s kvalite är?
För du menar väl "CD" inte "CD-spelaren"?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:05:21  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Roq: Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Om du har en skiva med lysande dynamik och sedan en skiva med dålig dynamik så bör det väl bero på inspelningen och inte på ditt system?

Hur vet man hur bra CDn´s kvalite är?
För du menar väl "CD" inte "CD-spelaren"?


Precis
Tanken var lixom att vet jag att cd-skivan är bra kan jag utesluta det

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:42:19  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Tanken var lixom att vet jag att cd-skivan är bra kan jag utesluta det



Kanske är detta vad du söker?
http://www.exactaudiocopy.de

Med detta program kan du spara låtar från CD's i WAV-format och kolla på innehållet. Går att zooma tills man ser enskilda samples.

Prova att jämföra olika skivor, och speciellt olika årgångar.
Du kommer att upptäcka att de senaste årens produktioner är mer dynamikkomprimerade.

Skräckexempel: Skivan Californication med Red Hot Chili Peppers. Så komprimerad att man kan höra ett sprakande ljud i rösten i början av låten Otherside.

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:19:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
jonas_gbg: så du menar att jag ska föra över musiken till datan för att kunna se om cd-skivan är oki?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:48:07  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
så du menar att jag ska föra över musiken till datan för att kunna se om cd-skivan är oki?


Ja, det är tyvärr enda metoden som jag har att bidra med.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/06 :  22:12:18  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
jonas_gbg:
Ja, det är tyvärr enda metoden som jag har att bidra med.


Hur kan man bedöma det finns det ett rätt fel och ett fel eller grå zoner?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000