HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Quad - HiEnd of sweden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic 
Page: of 2

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/06/20 :  11:41:23  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Var och lyssnade på en Quad-anläggning hos HiEnd of Sweden igår och tänkte dela med mig av erfarenheterna.
Kringutrustning var Quads 99-serie, med det större slutsteget.
Högtalarna det spelades på var i tur och ordning 11L, 21L och 12L.
Rummet var det lilla rummet längst in med en takhöjd som inte stör oss som ofta måste stå på tå här i livet .
Väggarna var av betong/sten.

Oavsett vilka av de tre paren högtalare som det spelades på så var ljudet väldigt rappt och välbalanserat, registrena hängde ihop på ett bra sätt och ljudet släppte från högtalarna på ett förnämligt sätt. Fördomarna om att Quad skulle prestera ett alltför varmt och luddigt ljud kom sannerligen på skam, ljudet var öppet, klart och detaljerat men det blev aldrig överdrivet hårt. Lite mer oborstad musik med vassa toppar spelades och då visade Quad att det även fanns klor, det sved till i öronen på ett härligt sätt.

Vilka var då nackdelarna? Ja, om man föredrar ett väldigt torrt och analytiskt ljud så bör man nog leta vidare, en viss fyllighet fanns ju där oavsett högtalare. Den sista unsen luftighet saknade också ibland, men för prisklassen var det väldigt bra även på detta område. Djupledsperspektivet kunde varit bättre, särskilt med 11L, men en del av detta kan ju naturligtvis bero på rum och högtalarplacering.

Av de tre paren högtalare så föredrog jag 12L, som i det lilla rummet presterade ett ljud med nästan all den djupbas som 21 gav och med ett mer sammanhållet ljud. 12L med sin prislapp på runt 5000 kr känns extremt prisvärd, kan tänka mig att den kan matcha högtalare som kostar 2-3 ggr mer. Vore intressant att testa dom i andra rum och med annan kringutrustning.

Sammantaget så är jag djupt imponerad, det är nog första gången jag känner att man som hifi-spekulant kan göra riktiga fynd och det utan att pruta...För er som är på jakt efter en anläggning i dessa prisklasser kan jag varmt rekommendera en provlyssning av Quads 99 + L-serier.

Bemötandet på HiEnd var verkligt bra, avslappnat och vänligt. Här fanns inte ett uns av den dryghet man ibland stöter på i andra Hifi-butiker.

PeterL

Edited by - PeterL on 2004/06/20 11:52:38

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:24:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mycket trevlig läsning Peter
Jag med en del andra,som har lyssnat på Quad L-serie säger precis sammma saker som du gör,12L är ett fynd och enligt mina erfarenheter så matchar de andra stativare nog upp till 10.000kr skulle jag vilja påstå efter att ha lyssnat på en massa stativare senaste tiden. Och inte blir det sämre att de säljs av HiEnd,vänligt och avslappnat.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  19:56:15  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
var och lyssnade på 12L idag...herregud så bra dom små spelade för dom enkronor dom kostar!!

funderar tom på att ta hem å tjuvlyssna på dom :)

har ett par dali concept2 på tillfälligt besök (va tvungen att ha nånting å spela med) för ca 3000:- och dom låter som en köksradio i jämförelse :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:00:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
har ett par dali concept2 på tillfälligt besök (va tvungen att ha nånting å spela med) för ca 3000:- och dom låter som en köksradio i jämförelse :)

Det är synd att inte fler har lyssnat på dessa Quad för då skulle de bli väntetid på att få ett par nya så bra är de faktiskt.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:54:52  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo han på high end sa att dom går som smör...han packade upp nya när jag ville lyssna :)

funderar på å låna hem dom å se hur dom spelar med mina linn prylar

Edited by - Haakan on 2004/06/28 23:56:04
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/06/29 :  14:38:13  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Har liknande erfarenheter av Quad, vidare tycker jag oxå att deras cd-spelare och förstärkare är riktigt fina. När jag hörde cd-spelare (med förförstärkare), deras mindre slutsteg och 12L tyckte jag att den kunde konkurera gott med system som Linn Classik och Katan för ungefär samma pris.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/29 :  18:08:04  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
var på hifidelity idag å lyssnade på just katan med classic och jag kan inte mer än hålla med dig!

kanske inte lika detaljerat som katan men ack så mycket roligare dom spelade, dessutom för halva priset...

kopplade sen in ett lk 140steg med classicen som försteg då lät det betydligt roligare och exaktare...men inte i närheten av spelglädjen som quadarna hade (kan iofs bero på rum osv) börjar tom bli sugen på att låna hem både katan å 12l an för å jämföra här hemma...

förstå mig inte fel nu för katan spelade ack så mycket "bättre/korrektare" enligt mig men kan samtidigt bli lite tråkigt i längden

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:19:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
kopplade sen in ett lk 140steg med classicen som försteg då lät det betydligt roligare och exaktare...men inte i närheten av spelglädjen som quadarna hade (kan iofs bero på rum osv) börjar tom bli sugen på att låna hem både katan å 12l an för å jämföra här hemma...

Det är det som imponerar, spelglädjen som de har, samtidigt som de håller ordning på alla parametrar, för det priset Låter som du kommer att bli Quad ägare Haakan
Mvh

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:55:17  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe nä det tror ja inte kanske dom får gå som surround när jag tar mig råd med en linn surround anläggning... :) nu är det prio #1 på diy...

men var det så att jag skulle handla stativare för rimliga pengar så hade valet varit relativt enkelt ;)
skadar inte heller att finishen på quadarna aldrig funnits på ett par högtalare nånsin för under 10papp

kommer du handla ett par lr FBK?

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/01 :  12:49:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Haakan!
Nej det blev inte några Quad, utan ett par beg. Sonus Faber Grand Piano HomeUnder våren så har jag lyssnat på en massa högtalare för att hitta "mitt" ljud och det givna budget valet var Quad hela tiden.
Mvh

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/01 :  18:53:03  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
bra val FBK har inte hört dom men dom är ju förj%vla snygga måste jag säga :)

Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:57:54  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message  Reply
(insert lämplig hälsningsfras here)

Sitter som glad ägare till ett par Quad 11L, även om jag kanske borde sträckt mig till 12L. Jag får trösta mig med att mina är i idegran, en begränsad upplaga som är bra mycket snyggare...

Haakan:
Skämt åsido - hoppas HiEnd inte demade nya ur kartong när du provlyssnade senast - det sker en ganska klar förbättring efter ett tiotal timmar, på alla parametrar. Gillade du dem ur kartong kommer du ÄLSKA dem senare. HiEnd hade tidigare ett par 12L på "inspelning", det vore synd om de blev sålda och de nu demar ett par oinspelade skrammelburkar. Förstår om de säljer bra, de låter ljuvligt för de pengarna och flyttar jag till större kan jag tänka mig att klippa till på ett par 12L iallafall.

Ingen som har hört om Quad:s nya subbas i L-serien som är på gång? Är bra sugen på att matcha upp "älvorna" med en subba framöver. Den ska tydligen vara i princip klar för produktion. Någon?
/ Henrik
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  11:39:25  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
VAd kul att ingen hittils har något negativt att säga om Quadarna. För den blygsamma summan de kostar är de otroliga.

Har själv ett par 12:or sedan en tid tillbaka vilka jag stortrivs med. Snygga och välljudnade, som ni allla som sett och hört dom, vet :)
Efter jag dämpad mitt rum en del med absorbenter låter dom ruskigt mycket bättre än innan akustikmoddarna. Främst är det det övre registret som blivit mer detaljerat samtidigt som de undre diskantregistret dämpats lite vilket tog bort den lilla vasshet/skrikighet som fanns innan på dåliga inspelningar.

Dock börjar uppgraderingstarmen suga lite men jag vetefan vad man ska ersätta dom med...

Vekar ju inte som dom blir speciellt svårsålda iaf ;)

Mvh / Chrisitian

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/15 :  22:37:08  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hfls-1 spöar dom dock rätt rejält

va å lyssnade på dom hos mickeY för nån vecka sen

fast då ere ju rätt mycket jobb också...

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/19 :  13:35:46  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Haakan-> Skulle du inte bli förvånad om dom inte gjorde det?

HFLS1 kostar väl nästan som Quad 12l i bara material? Lägg därtill kostnad för att någon ska fanéra proffsigt och lägga 7 lager klarlack.

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:31:07  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
så sant :)

Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/08/16 :  16:48:23  Show Profile Send byggarn a Private Message  Reply
Var inne på HiEnd i helgen. Tyvärr hade de inte 12:or inne, men lyssnade på 11L och 21L. 11 lät förvånansvärt bra. Ny väntar vara en jämförelse med hifi-kits AC phase.
Jag liksom min flickvän är fortfarande lite skeptiska till klarlacken. På lite avstånd ser de lite för plastigt ut. Konstigt nog, efter lite tittande och i några butiker, så föredrar tjejen golvhögtalare framför stativare.
Kanske blir de B&W 309 trots allt. De fick godkänt av henne.

Vill bara säga ett stort tack till HiEnd för ett mycket trevligt bemötande.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/16 :  20:55:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var en riktigt trevlig hörtalare. Nu vet jag vad jag skall rekommendera som första "HIFI-högtalaren" när vänner undrar.
Tyvärr glömde jag min skivsamling, men det fanns lite andra bekanta skivor som ghorde sig klart rättvisa.

För det är väl denna vi snackar om ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/17 :  01:15:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst är det den vi snackar om, kul att du provlyssnade på dem Zalve!

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/17 :  23:17:39  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
zalve klart prisvärda lr vad säger du ?=)

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/22 :  14:01:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag snabblyssnade på 11L häromdagen och upplever dem som mycket bra för pengarna men de låter inte tillräckligt bra. Ja, vad vill jag säga med det, jo att jag personligen inte kan nöja mig med ljudet de presterar utan saknar upplösning, luft och perspektiv. Nu har jag inte lånat hem dem så jämförelsen med min anläggning hemma går ju inte att göra. Däremot är mitt samlade intryck att jag kan leva med min anläggning men inte med den på highend.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/22 :  14:57:09  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Jeppe>> Bara nyfiken, vad var de för kringutrustning när du lyssnade?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/22 :  15:19:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
jeppe72
Du har Totem högtalare va, det skiljer ju en hel del i olika ljudkaraktärer mellan dessa två märken. Personligen så gillar jag verkligen Quad ljudet, men inte Totems ljudfilosofi. Det är för ljust och slankt i mina öron.

Mvh Per

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/22 :  15:33:11  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Att Totem låter slankt kan jag nog inte hålla med om, men visst kan nog en del uppfatta dom som ljusa, men jag skulle nog säga att dom är tydliga och inte ljusa..Men det är ju en definitionsfråga iof...

Men Quad når nog tyvärr inte upp i Totems klass på ljud ( än kanske..) så jeppes jämförelse är nog ganska korrekt..
Men Quad kostar iof inte lika mycket heller som Totems högtalare, så i sin prisklass så är dom fortfarande bra köp....

men som du själv säger FBK..smaken är som baken..." Rund o Go !! "

/m
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/08/22 :  20:13:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
nOp: Det var Quad cd, försteg och slutsteg.

FBK: Ja det stämmer att jag har Totem och jag har själv jättesvårt för att ge ljud epitet som slank eller inte slank. Totem ger i allafall mig ett mer komplett och "riktigare" ljud än vad jag upplevde Quad ge. Men som sagt, jag har inte haft möjlighet att jämföra dem, inte ens lyssna med samma musik så jag vill inte uttala mig närmare om deras skillnader. Däremot ger Totemarna (Dreamcatcher 6000kr/par) ett ljud i min anläggning som jag personligen kan leva med även om det är långt ifrån komplett medans Quad-anläggningen jag lyssnade på inte riktigt lyckades göra mig mer nyfiken utan tvärtom fick lyssningen mig att tänka att Quad passar nog inte mig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/08/22 :  23:16:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
För det första så är smaken som baken delad eller" Rund o Go !! " :D]
Och jag vet om att jag är känslig för en del metaldiskanter för de har en massa hyss för sig i form av vasshet och hårdhet i ljudet, men samtidigt så tycker jag att B&W N802 tillhör bland det bästa som jag hört och dem är verkligen högupplösta och avslöjande i ljudkaraktären. Så då kan man inte säga heller att jag gillar ett ljud som inte är öppet, ljust eller avslöjande högupplöst osv.
quote:
Men Quad når nog tyvärr inte upp i Totems klass på ljud ( än kanske..) så jeppes jämförelse är nog ganska korrekt..
Men Quad kostar iof inte lika mycket heller som Totems högtalare, så i sin prisklass så är dom fortfarande bra köp....

Nja.... Quad når inte upp i Totems klass.... Då skall du som din kollega Fredrik gjorde åka till Hiend och lyssna på Quad 11L och 12L pr.3900&4900kr. Han var imponerad, sade han i alla fall.
Jag har lyssnat på en hel del högtalare under första delen av detta år, och det finns inget som jag hört som matchar Quadarna i den prisklass som de ligger i och en bra bit över också enligt mina öron.

Mvh Per

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic   
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000