HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moderna parhus utav trä (och hög volym)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/06/16 :  18:49:00  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Denna fråga är väl på gränsen till OT för forumet men jag prövar och ser om jag får några svar.

Det är så att vi letar efter ett nytt boende. Ett utav alternativen till ett rent villaboende är parhus och radhus som är byggda utav trä (det är så dom råkar vara byggda i orten ditt vi vill flytta). Rent instinkttivt så rygger jag tillbaka då jag minns hur lyhört det kunde vara hemma hos mina föräldrar i deras trävilla.

Eftersom detta forum heter HifiForum så är då frågan: Hur högt brukar man kunna spela i ett modernt parhus utav trä innan grannarna börjar höra vad man spelar?

Väggen där högtalarna skulle kunna tänkas få plats är den vägg som gränsar mot grannarnas vardagsrum. Kommer det hjälpa något om man ljuddämpar väggen mot grannen med 100mm isolermaterial samt några TQ45:or ifrån Svanå miljöteknik?

Mvh
Patrik B

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/16 :  19:48:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
HÖGT!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:49:19  Show Profile Send Laan a Private Message
inte så värst högt där mina föräldrar bor, men skithögt hemma hos en kompis föräldrar.. varierar rejält!

//Laan
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/16 :  23:59:21  Show Profile Send pak a Private Message
jag brukar banne mig dra på så det räcker och blir över!
grannen påstår att han inte hör mig så väldans ofta i alla fall-men i bland...minsann så.vardagsrummen är i var sin del av huset som tur är.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/17 :  00:57:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte det finns något generellt svar. Min mamma bor i ett relativt nytt (runt 10 år gammalt) trähus. Innan hon flyttade in så byggde de om den vägg som vätter mot grannarna i vardagsrummet, väggen gjorder tjockare och isolerades.
Trots det så hör man ganska ofta om grannarna har TVn på och jag tror inte de har onormalt hög volym. Att spela musik på hög nivå är inte att tänka på sent på kvällen.

I vissa trähus är ju inte väggen in til grannen isolerade mer än en "vanlig" innervägg och då blir det naturligtvis lyhört.

Du får nog helt enkelt kolla upp det noga innan ni bestämmer er.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:01:49  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Husen är ungefär 15 år gamla och borde vara byggda enligt relativt moderna krav och tekniker. Men är moderna krav bra eller dåliga?

Jag vet att min nuvarande lägenhet är väldigt bra ljudisolerad, det enda som man hör här kommer via ventiliationen och då ska man spela bra högt. Lägenheten är 20 år gammal och byggd i betong.

Hur stor skillnad gör det om man kastar upp 10-15cm isolermaterial bakom en gipsplatta på mellanväggen mellan radhusen? Är det bortkastat att ens försöka dämpa ljudet?

Och hur kommer störningarna till grannen påverkas av att man pillar in mellan 4-8 st TQ45:or ifrån www.diffusor.se? Mindre basresonanser borde leda till lägre momentant ljudtryck , men å andra sidan kommer man väl spela högre och därmed ha mer energi i dom dynamiska topparna.

Fast frågan är hur man kollar upp ljudisoleringen noga innan man har lyckats flytta in... Släpa dit stereon, dra på ordentligt, ringa på hos grannen och fråga om man stör?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/18 :  11:22:05  Show Profile Send Ell a Private Message
Om huset är byggt som det skall, vilket innebär att "mellan väggen" är egentligen två från varandra separerade väggar ,dessa väggar delar inte reglar med varandra och de har varsin uppsätttning isolering dessutom skall det vara dubbla lager gips på respektive hus insida.
Om det är byggt så här kan du ta i rätt duktigt utan att störa grannen... ...min granne har inte klagat ännu och jag har bott i huset i 2 år.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/18 :  11:25:02  Show Profile Send Ell a Private Message
Jag kan förresten berätta att när vi precis flyttat in så vräkte jag på bara för att testa hur mycket det lät in till grannen.
När jag frågade hur han uppfattade ljudet sa han att han inte stördes av ljudet... ...men jag fick ta ner prydnadstallrikarna från väggen.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/06/18 :  16:46:29  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det behöver alltså inte vara en katastrof att flytta till ett parhus alltså!

Tack för svaren!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/06/19 :  01:23:35  Show Profile Send Nagra a Private Message
Kani nte riktigt hålla med, bor i radhus som är byggt av trä, inget vidare isolering hos mig inte, plus att man har en tjurig gammal gubbe som bor brevid
Har fått klagomål om hög musik mitt på dagen, gränsen går ungefär när jag kör mitt steg till 40%, och det bara på min 75watt slutsteg.
huset är byggt under senare delen av 70talet, så det är ju riktigt gammal också.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:40:55  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Om man vill vara säker på att inte störa så är det ganska enkelt att köpa en massa gipsplattor och sätta upp på väggen.
Kör en 3-4 lager gips så kommer väggen att bli riktigt "tung" o fin.
Har varit med o lyssnat på resultatet av en sådan vägg i en replokal med ett rockband som körde järnet. Jag var fårvånad över effektiviteten hos väggen (3 lager gips på varje sida av väggen)
Du kan ha rockkonserter hemma sen kanske...
Det är oftare svårare med golvet och att se till att inte vibrationer går den vägen.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:47:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jovisst kan man bygga i blindo, men mät gärna upp frekvensgången på stereon där den står. Kraftiga basresonanser kan enkelt dämpas bort med en parametrisk eq och då kan du spela mycket högre och det låter bättre, obs alltså inte vilken eq som helst utan nåt typ Behringer2496. Lågbasen kommer vara ditt problem. Paneler måste bli extrem tjocka för att kunna dämpa lågbas, däremot funkar det på högbas-mellanregister.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/06/21 :  01:32:50  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Det beror heeelt på grannarna. Jag har i okopplat radhus lirat riktigt högt. Grannarna bredvid klagade aldrig men däremot kä...... damen på andra sidan gatan, tre hus bort.

Say no more.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2004/06/21 01:33:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000