HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt diy projekt... Ett Spider-rack blir till..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:18:02  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
datar

Hur mkt tål varje hyllplan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:29:19  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Hej Larsho.

Jag vet inte exakt hur mycket varje hyllplan klarar av. Jag har däremot provat att trycka med hela min kroppsvikt så mycket jag bara kunde och det hände inte ett jota och det räcker för mig. Glas är ju som det är men jag hoppas att även dom ska klara vilka vikter som helst. de står 100% plant enligtvatten iallafall dvs utan glas troligtvis obegränsad vikt.

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:31:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Min reflektion också!

Jag hade inte kört med glasskivorna för dessa tar upp ljud via luften. Det anser jag är en av fördelarna med denna typ av konstruktionslösning - liten area per hyllplan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:34:19  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Pär

Precis, glasskivor är nog inte optimalt, hade nog testat
med någon form av puckar, kanske vanliga hockeypuckar

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:44:57  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Hej!

Jag har funderat eller snarare hellre tänkt skaffa någon form av fötter under.

Det var bra att ni påpekade detta med glasskivorna. Jag ska prova att köra utan.

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:46:49  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
datar

Tycker jag du ska göra, men du bör ha ngn form av distans mellan
apparaterna o stället, mkt snyggt racket du har gjort, man blir
lite sotis Tog det lång tid att göra

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/04 :  08:57:11  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Larsho: Jag har haft tankarna på Soundcare Superspikes under varje apparat. Vet du eller någon annnan andra trevliga lösningar som kanske är lite billigare?

Om nu glaset påverkar ljudet negativt ska dom bort fortast möjligt

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  11:07:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:39:07  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
datar

Soundcares superspikes kan nog vara ett bra alternativ, alternativt prova med vanliga hockeypuckar, kan köpas i sportaffärer till en
hyfsad peng

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:08:20  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Otroligt bra resultat. Tycker att just glasskivorna gör att det ser ännu bättre ut, trist bara OM det påverkar ljudet...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  15:58:31  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Piggen

Visst är det snyggt med glaskivor men tyvärr inte bra ur
akustisk synpunkt

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/07/06 :  09:21:40  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Hyllan blev verkligen snygg, t.o.m. snyggare än
originalet

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:19:48  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hur skulle det vara med laminerat glas ?? Då får man ju två lager glas med "klet" imellan borde inte det kunna fungera som energiomvandlare - rörelse till värme, typ??
Säkrare blir det oxå, jämfört med vanligt fönsterglas

m

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:30:58  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Blev ju riktigt trevligt... brukar inte vara nån fan av spiders annars...

Du har fått mig att fundera...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/09 :  20:07:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Hej!

Tack alla för den fina responsen medans jag vart på semester i Danmark och Tyskland.

Jag ska nu i veckan laborera lite och ta bort glasskivorna. Jag funderar även på att även om ekonomin inte tillåter köpa spikes och sätta på varje fot av racket. Vi får se

Annars får jag säga som Bernt Johansson sa i någon tråd en gång (kommer inte ihåg exakt ): "När man gjort något eget och det blir snyggt klappar man sig själv på axeln och säger: Det där gjorde du bra!"

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/09 :  20:09:42  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
arcam: kul att du tycker mitt var snyggare än originalet men jag kan dock inte hålla med dig

eller jo.. okej då

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/17 :  05:44:44  Show Profile Send ypolt a Private Message  Reply
Måste säga att det var ett ytterst graciöst arbete! :)
Blev riktigt sugen på att bygga ett snarlikt rack själv faktiskt :)
Skulle dock bli glad av o höra lite synpunkter på hur man kan lösa glasfrågan
på ett estetiskt tilltalande sätt då jag tror att dessa skivor bidrar med ganska
mycket till utseendet :D

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/23 :  17:08:40  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Glasskivor HEJDÅ!

Det spelar MYCKET bättre utan glasskivor.

Helhetsbild igen:

Larsho och EngelholmAudio: Erat tips gjorde en mycket bättre ljudbild! Jag ska när ekonomin tillåter köpa Superspikes från Soundcare.

mvh Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/23 :  17:12:25  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
datar e det köksskåpshandtag du använder som "spikes" :)
va heter märket nu igen, en bra ide jag har tänkt på den själv

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/25 :  21:07:26  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Skåpshandtagen heter "Rull" och kan köpas på ikea med 6st/förp för 9,- på rea (troligtvis utgående modell).

mvh Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/07/26 :  08:21:22  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Snyggt jobbat! Om du vill ha tips om hur du kan sätta in SuperSpikes på ett snyggt sätt, kolla här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=552

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:35:57  Show Profile Send ypolt a Private Message  Reply
Jag tar tillbaka mitt påstående i förra inlägget, det såg precis
lika snyggt ut även utan glasskivorna! =)
Nu blire nog fan fram med sågen! :D

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:18:46  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ypolt: du vore mycket skoj och se ditt resultat. gärna med bilder. det är ju det som är så skoj med ett forum. dela med sig av sina ideér och låna andras

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:30:16  Show Profile Send ypolt a Private Message  Reply
Jag lovar o plublicera om det blir något :)
Har lite olika projekt jag funderar på.. spindelrack, allt-i-ett-hylla med TV och skit... Och sen
ett "konsten att förvandla en skitig studentetta till ett njutbart lyssningsrum och ändå kunna bo där"-projekt :D
Det sistnämda skulle jag verkligen behöva... Dock lockar ett spindelrack mest nu efter att ha sett
dina bilder! :D

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/28 :  17:46:16  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
ypolt: vill du ha mått osv så hör av dig på pm så kan jag skicka dom till dej om du bestämt dig och vill göra ett spiderrack (sen trixar du med mått o så som du vill).

mvh Johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000