Author |
Topic |
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 21:45:42
|
Hej!
är tyvärr lite sjukskriven och har lite trisst på dagarna så då måste man ju hitta på något så nu tänkte jag starta ett eget diy projekt!
Så vi börjar med denna bilden.... som ska arbetas vidare på i morgon.
Sedan fortsätter vi med denna som är 15x44mm ek som ska arbetas mer med i morgon troligtvis.....
Detta var allt i från mig för idag! Det är till 99% troligt att det kommer upp bilder i morgon med
Vad är det då jag arbetar med? ja det säger jag inte nu... Antingen blir slutresultatet kanon eller så går det åt pipan men då har man ju iallafall sysselsatt sig med något
mvh johan |
Vänligen Johan Linnarsson |
Edited by - datar on 2004/07/02 18:51:23 |
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2004/05/17 : 22:15:24
|
En bilbana ! |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 01:12:34
|
Stereobänk?? |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 09:25:28
|
Godmorgon!
Ser att det kommit in lite vilda gissningar! Jag säger inget ännu men alla har nog gisat rätt på sitt lilla vis Men tja... "esl" är nog den person som är på rättast spår eller försa jag mig nu vad det är jag arbetar på???
Här kommer ytterligare en bild. Nu ska jag ner i garaget och borra lite!
Det är kul att ta bilder nu när man har tillgång til kompisens kamera hehe
mvh Johan |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 10:57:30
|
Hej igen!
Tyvärr är borrmaskinen i sommarstugan så jag började såga till bitarna som bilden visar. Började med två st och dom ska limmas ihop två och två. Dom kapas i 38cm långa längder.
nu ska jag bara fortsätta att kapa resterande bitar idag!
mvh Johan! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 11:20:57
|
Stativ till (små) högtalare?
Jag tycker du är en retsticka...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 12:18:08
|
Gissar på ett RACK till anläggningen. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 13:42:17
|
Detta verkar spännande! |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 15:33:59
|
Sådär... Nu är nästan alla bitarna färdigsågade Nu ska det bara slipas med ett fint sandpapper så kanterna blir jämna och fina.
Jag hade en bit för lite så jag måste köpa mer hos bygghandlaren och när jag såg detta såg jag även att en av bitarna hade en FUL grön kant som även den måste bytas.. aja... hålla hummöret uppe
Fler bilder kommer...
mvh Johan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 09:38:08
|
Stativ? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 11:24:00
|
Hylla för CD-skivor? |
---> Mitt system <--- |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 11:43:54
|
Variant på spider-rack? |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 13:27:01
|
Hej!
Jisses vad det kommer in förslag. "esl" var väll den person som lyckades lista ut rätt inriktning först om nu han inte vill dela första platsen med "zalve"? men "Devilfish" gav det helt korrekta svaret. Så han borde bli förstaplatsvinnare? nu blev det krånglit här
Fast tja.. Bilbana, hålfotsinlägg och crt projj var ju rätt nära det med
I sommarstugan har jag lit bättre arbetsmiljö och ska bygga mycket där nu så bilder kommer att dyka upp på söndag (kanske tidigare) så ni får stå ut tills dess.. om ni ens bryr er??
Vi ses då!!
mvh Johan!
Allt kanske går åt pipan... aja den som lever får se |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 20:06:17
|
Ska bli intressant å se vad du lyckas knåpa ihop... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/05/21 : 21:13:41
|
Det är väl snart söndag ............ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/22 : 15:20:32
|
Sådär!
Kul att det finns förväntansfulla och intresserade folk
Tyvärr har jag bara två bilder att visa då jag inte lyckades borra igenom järnbitarna då jag tror batteriborret är för slött så jag ska hem och hämta en annan borrmaskin så ni får hålla till godo med dessa bilder:
Som har sagts tidigare så limmas träbitarna ihop två och två och pressas fast som blden visar:
Såhär ser det ut när alla bitarna är färdiglimmade:
Limmet torkade otroligt fort så det finns limmrester kvar på sidorna trotts att jag torkade så gott det gick och det ser verkligen inte snyggt ut. Men jag och min far ska prova elhyvel för att få till en fin finnish på ytorna! Får jag bara till finnishen så kan jag sätta igång med att borra i träbitarna.
Om nu det inte skulle gå att borra igenom stålbitarna hur ska jag då gå till väga för att borra i dem? Jag hoppas en strömdriven borrmaskin kan fixa detta eller vad tror ni?
Jag får be att återkomma!
mvh Johan! |
|
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2004/05/22 : 17:22:07
|
Tjenare ser spännande ut. Jo limet kan gå ifrån en om man inte tänker sig för man bör få ihop bitarna inom 10 minuter och sedan är presstiden ca 20 min vid 20 grader. Längre om man är nervös av sig. |
MVH - Tony Franzén |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 21:22:13
|
Hej!
Jag försöker borra hål i mina 3 järnbitar men jag kommer inte igenom. Jag har provat att smörja in med olja och köra med strömdriven borrmaskin(körde med batteridriven innan) utan resultat! hur ska jag lyckas borra hål? Jag köpte ett bättre borr men det hjälpte inte heller
mvh Johan! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 21:31:45
|
Ser ut att vara vanlig RHS-profil, är det inte någon konstig stålkvalitet så ska det inte vara några problem.
Är det ett "stort" hål du ska borra (mer än 10 mm) så förborra med ett fyra mm borr först, och du, glöm inte att använda en körnare, annars är risken stor att hålet inte kommer där det var tänkt .
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 23:21:08
|
Har du kört på fullt ös med borrmaskinen? När man borrar i metall måste man hålla borrhastigheten ganska låg, annars blir skämmer man borret på nolltid och sen händer det inget mer. |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 23:37:43
|
borret ser oförändrat ut men det kanske har ändrat sig!? jag borrar med 6mm borr problemet är bara att jag inte kommer igenom materialet alls... jag ska prova att köpa ett nytt borr och borra på lägre varv.. tack för tipset! vad kan man annars göra för att få till hålen??
mvh Johan! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 00:01:35
|
et verkar konstigt. Jag har borrat i tjocka stålbalkar med batteridriven borrmaskin (maskin modell bättre visserligen), med eldriven maskin ska det inte vara några problem. Med lite olja. lågt varvtal samt en vettig borr ska det fungera.
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 09:26:03
|
hej!
Jag ska prova att borra i lägre varvtal och köpa ett nytt borr. Kanske det blev utslitet för fort! Jag har även provat att olja lite för bättre kylning!
Jag får prova igen! Skam den som ger sig
Tack alla för hjälpen!
mvh Johan! |
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 09:48:25
|
Köp RIKTIGA borr, inte något Biltema-skit. Det är iaf min erfarenhet, ett schyst Dormer-borr eller nåt som med fördel smörjs med lite olja vid borrandet. Har fixat hål >8mm med sådana borr. Börja litet, låt säg 3mm och jobba sig uppåt. |
www.skivatbrod.com |
|
|
Topic |
|