Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/23 : 17:43:26
|
Jag har sett att ljudtryck på "Bernt och CH-nivå" börjar bli ett begrepp... Det får väl vara lite krut i grejorna för böfvelen! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/04/23 : 18:57:42
|
Klart en av de snyggaste HFLS-1 som mitt norra öga skådat. |
Erik Andersson for president! |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/04/27 : 09:16:07
|
Finfint bygge I mina ögon den snyggaste faner/färgen hittills... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 22:50:42
|
klart snyggaste färgen hittills.. kan bara hålla med :) |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 08:02:10
|
Jättesnyggt! Och säkert låter det lika bra som det ser ut :)
En fråga; hur funkar det med den relativt tunna internkabeln till basen? Om det är nåt du eventuellt skulle kunna ändra på kan det vara att kanske dubbla arean på denna.
Att 10w motstånden skulle explodera på högpass sidan tycker jag låter mycket konstigt. Då måste nästan filtret vara felaktigt. Att korta benen på komponenterna skall du nog inte heller vänta dig några väljudsrevolutioner av :) |
|
|
DukeII
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 09:39:13
|
Revisorn: Så här långt låter högtalarna helt fantastiskt , basen är bråddjup, kanske inte jätterapp men ändå mycket bra. Diskanten är bra, inte vass alls, röster kommer fram mycket bra. Enda lilla anmärkningen jag har egentligen är att de med väldigt komlicerad och dynamisk musik med mycket information på en gång kan låta lite grötigt och burkigt. (Kan ju ha med förstärkaren eller cd:n och göra också...) Vad skulle kunna bli bättre med tjockare internkablage? Som förstärkare har jag en Arcam Alpha 8r.
|
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 15:57:28
|
Burkigt ljud är bland det värsta man kan råka ut för tycker jag. Burkigheten tror jag knappast kommer från cd'n eller förstärkaren utan från burken dvs lådan. Fyll med lite vitt fluff/ull eller vad du nu använder så att det försvinner. Hellre lite svag bas än burkighet!
Jag har ingen koll på de kablar du använder men tyckte de såg ovanligt smala ut för att vara högtalarkablage. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 16:06:15
|
Mcz: Fast tappar du verkligen 3 dB per meter även i rum? Edit: Fågel viskade i mitt öra och jag hade helt fel. Det är ju tom 6 dB man tappar per avståndsförubbling. En trevlig länk jag hittade efter lite sökning i ämnet.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/06 22:22:29 |
|
|
DukeII
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 16:29:17
|
Hmmm, det är iofs ganska mycket fårull i redan nu... Jag ska nog backa lite med det ganska starka omdömet att det är "burkigt" Kan det vara blåsljud från porten jag hör? Hur låter blåsljud egentligen Måste nog lyssna in mig lite mer på dem med olika skivor. Ber att få återkomma.
|
|
|
pacman
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2004/05/18 : 11:36:52
|
Snygg finish dukeII, vad har du för radie på rundningen i framkanten? |
/ Andreas "Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson | lite bilder | Harrin Kaiutin | Harman Kardon |
|
|
|
DukeII
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2004/05/19 : 08:29:27
|
Pacman: Tack. Radien är väl ungefär 10mm, eller 9,5 som jag tror det stod på frässtålet. Det är enligt ritningen. |
|
|
Topic |
|