HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Enkel batterdriven RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:39:32  Show Profile Send ludo a Private Message
blivit inspirerad av tråden och caddat lite på temat "enkel batteridriven riaa".
Resultatet skulle ni ha kunnat beskåda här nedan om jag kunnat posta bilder... i vart fall så är korten beställda och kommer inom kort.
Syftet med det här lilla prjektet blir att dels lyssna på hur val av olika kondingar påverkar ljudet dels att ha den här simpla kopplingen som någon slags referens för lite mer "krångliga" framtida riaa-kopplingar.
Fortsättning följer...

/ludo

Edited by - ludo on 2004/05/12 18:40:32
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:21:40  Show Profile Send dajz a Private Message
Här finns en beskrivning på hur du gör för att lägga upp bilder.
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm
Berätta gärna mer om ditt projekt.
Hur många kort beställde du??
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:01:41  Show Profile Send ludo a Private Message
dajz:
skickat layouten till dej.
caddat för schemat högre upp på sidan, med några smärre ändringar.

/ludo
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:36:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
LF411 är ganska brusig... cirka 16 dB brusigare än NE5534. 16 dB är ungefär som med och utan Dolby C. Tänk också på att batterier är ganska tröttsamt i längden. Notera också att RIAA-nätet är en oerhört svettig last last vid höga frekvenser (= dist).

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/13 14:38:15
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/13 :  16:27:30  Show Profile Send ludo a Private Message
Peranders:
LF411 ska bytas ut mot AD797 eller AD743. Var ett tag inne på att prova 4 st parallellkopplade/ piggy-backade AD8610 per kanal men det skulle ändå bli för brusigt i bas-mellanreg området. (Önskar mej i julklapp en opamp lågbrusig som ad797, lågbrus-JFET-inp som ad743, snabb och låg dist som ad8610, drivförmåga som buf634, fast single ended, och med helst så få förstärkarsteg som möjligt…är det nån av stora op-tillverkar-drakarna som läser detta?…annars kommer snart alla att gå över till diskreta design…)
Nåväl LF411 står där pga att eval ver av p-spice användes för att rita schemat.

Ang påverkan av feedback-slingan på dist-brus.
Lägre värden på kondingar (pga högre impedans) resulterar i lägre dist (belastar opampen mindre), men som konsekvens måste resistorvärden höjas i motsvarande grad vilket kommer att ge högre brus. Så det måste till en kompromiss här. Hur den kommer att se ut bestämms i stor grad av impedansen hos pickuppen.

Har inte velat buffra utgången på opampen för att inte frångå enkelheten (layout/fasbeteende inkluderat), men det skulle KANSKE kunna vara ett alternativ.

Ang batteridrift.
Det ger en helt annan "lugn" och "svärta" åt musiken.
Pga den låga strömförbrukningen kommer batterierna räcka länge. Estimerar drifttiden till över 100h /R6-alkaline.

/ludo

Edited by - ludo on 2004/05/13 16:33:09
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/13 :  19:57:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
ludo skrev:
quote:
Ang batteridrift.
Det ger en helt annan "lugn" och "svärta" åt musiken

Notera att batterier inte är brusfria. De genererar "kemiskt" brus fast jag vet inte hur mycket det är. En sak är säker: de genererar inget brum i alla fall.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/05/13 :  23:51:29  Show Profile Send dajz a Private Message
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:17:01  Show Profile Send ludo a Private Message
dajz: tack (igen) för hjälpen med att lägga upp o länka bilden.
så här ser alltså riaa-stegets layout ut.
Testplattorna är dubbelsidiga m skärm på ena sidan, kan bestyckas med både hål- o ytmont opamp,
paddarna (förutom kring opampen) är opläterade för enkelt byte=avlödning av komponenter

Tester:
Riaa stegets höga förstäkning ger en utmärkt o naturlig plattform att testa komponenternas inverkan på ljudkvalitet.
Allt brus och olinjearitet hos komponenterna i återkopplingsslingan förstärks med c:a 1000 ggr för dc, 100ggr för 1kHz och 10ggr för 20kHz.
Det är som att använda förstoringsglas. Även små skillnader hos komponentyperna blir tydligt hörbara.
En annan aspekt är att återkoppl.slingan bildar en frekv.beroende last för opampen.
Vid högre frekvenser faller impedansen hos återkoppl.slingan och belastar opampen hårdare.
Opampens drivförmåga sätts därför på prov.
Även påverkan av class A biasing av opampen ska testas.
Sist men inte minst så handlar det om att kolla om layouten håller måttet,
särskilt med tanke på att så låga signalnivåer och hög förstärkn i närvaro av allehanda störkällor är inblandade.

Mer detaljerat:

1) AD797 vs AD743 vs ...

2) lyssna på olika kombinationer av utg.kondingar
- MKP vs ZnKP för den större av de 2 utg.kondingar (C4a)
kombinerat med
- MKP vs ZnKP vs polystyren för den mindre kondingen(C4b)

3) skala komponentvärden (enl R*N, C/N) i återkoppl.slingan (testsa brus vs dist vs drivförmåga hos opampen)
- utg.punkt: R2 = 100, R3 = 7.87k, R4 = 100k, C2 = 10n, C3tot = 30n (med AD797)

4) jämföra mellan KP (Wima FKP2 = BC KP1830), POLYSTYREN och (om jag får tag på) TEFLON
för C2 & C3a||C3b||C3c i återkoppl.slingan
- prova blanda olika typer
- samma typ för alla 4

5) testa C3a||C3b||C3c = [30n] = (10n + 10n + 10n) vs (22n + 6.8n + 1n)
samt C2 = 10n vs (6.8n + 3.3n), eller andra kombinationer som ger samma tot.värde
- kan någon skillnad höras? (använd samma kondingtyp, förslagsvis KP)

6) testa class A biasing av opampen (Iq=…?)
- resistor
- jfet ccs

7) olika motståndstyper/fabrikat
- metallfilm vs...
- Dale vs...
- magnetiska vs icke magnetiska (om jag hittar några såna)

8) parallellkoppling av resistorer i återkoppl.slingan (hoppas på reduktion av icke Johnsson-noise sources)
- kan 2 billiga parallellkopplade metallfilmsmotstånd ersätta 1 dyrare/bättre?

9) glömt något värt o testa?

läs mer om själva kopplingen i:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/314538596OP27_c.pdf
på sid 13

Edited by - ludo on 2004/05/17 21:36:33
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/11 :  22:33:49  Show Profile Send ludo a Private Message
Har äntligen fått hem testplattorna. Reviderat layouten - tog därför lite längre tid.
Nu ska det lödas.
Återkommer med kommentarer och (förhoppningsvis...) bilder.
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:19:35  Show Profile Send dajz a Private Message
Härligt att höra... väntar med spänning på hur det kommer att gå.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:12:19  Show Profile Send ludo a Private Message
här kommer de första bilderna på

kretskortet

en kanal färdigtmonterad

jfet ccs bygling och avkoppl.kondingar (100n || 1u)

håller på o preparerar lådan för A/B-tester
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:16:12  Show Profile Send ludo a Private Message
o herre j...., det var inga små bilder... kan man banta de på nåt sätt?
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/16 :  21:50:39  Show Profile Send dajz a Private Message
Zalve vart är du när vi behöver dig som bäst???
Admin eller du själv får krympa dom i lämpligt program.
Går det frammåt med lådan?

Fixade storleken själv

Edited by - dajz on 2004/06/16 23:40:34
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  00:21:09  Show Profile Send ludo a Private Message
jo, lådan börjar ta form;
- 10cm hög (50-026-05 fr elfa) för att kunna rymma 2 ovanpå varandra monterade L/R-kanaler
- panelintstr på fronten som batt.indikator
- 4 tvåpoliga switchar på baksidan för snabbt A/B byte (bryter både signal som jord och både in o ut)
- intern in/ut-kabl = teflonisol silvertråd
- lagt till en HF-spole på ing (för säkerhets skull), luftindad på en grov teflonslang (c:a 150uH / 7R)

har inte monterat i batt.packen än. måste först resonansdämpa lite.
lådan kommer att stå på soundcare fötter (model mindre, de som köps på tre-pack).

just nu håller på med inbränning av kretskorten (allt inkl jfet ccs-en intälld på c:a 2.3mA funkar som det ska, opamparna är inte ens ljumma)

återkommer med mer info och bilder vartefter
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/30 :  20:30:01  Show Profile Send ludo a Private Message
uppdaterat schemat som nu stämmer överrens med kretskortlayouten på bilderna ovan

Den första bilden visar komponentschema över en kanal,
den andra kabeldragning mellan batteripacken och de två kretskorten som krävs för stereo.

Adderat RF-spolar (L1,L2) på signalingångarna. Dessa är tätt lindade med emaljerad koppartråd D=0.2mm i två lager på teflon isolerslang AWG 3, längd 4cm (värde c:a 150uH).
Spolarna kanske kan utelämnas om man inte råkar ha några problem med RF-pickup.
Å andra sidan har jag sett rekommendationer på värden upp till 10mH för att förebygga
RF-likriktning i ingångstrissorna hos opampen. Där gäller det verkligen att ha lite tur…
och hoppas på att man inte bor granne med en RF-sändare av något slag,
alt att både pickuppen och skivspelararmen är gjorda av material som skärmar mot RF.

En sak till ang RF-spolarna. Dessa kunde naturligtvis köpas färdigtlindade, men då är dom oftast
lindade på en ferritkärna, vilket naturligtvis inte är det det ultimata materialet att ha i signalvägen, men om värden på upp till 10mH måste användas så är det nog det enda alternativet. Att (luft)linda spolar på 10mH för hand ÄR inte kul.

SW1 är en tvåpolig vippomkopplare.

R_led är satt till 22k vilket innebär att det kommer att gå en ström på c:a 1mA gm ON/OFF-indikerings-LEDden (vilket inte är särskilt mycket). För god läsbarhet välj därför en högintensiv LED. Alternativt kan R_led sänkas i värde för högre ström men då gör man oxå slut på batterierna lite tidigare - ett sämre alternativ mao.

RIAA’n kan även användas tillsammans med hög utnivå MC-pickuper (2mV/1kHz), men då
ska R2 helst sänkas till 50R, dvs förstärkn @ 1kHz ökas fr 100ggr (40dB) till 200ggr (46dB).
AD797 har tillräckligt med bandbredd och klarar en sån justering galant.

Ang ev byte till AD743.
743:an har inte samma höga drivförmåga som 797:an. Värden på kondingar och motstånd i återkoppl.slingan måste därför justeras om man vill undvika ökad dist.
Sätt därför C2=C3a=C3b=C3c = 4.7n (eller 3.3n) och anpassa (=skala) R2, R3 o R4 därefter.
743:an har heller inte den höga bandbredd som 797:an, så ökning av förstärkn för hög utnivå MC-pickuper fr 100 till 200 ggr @ 1kHz är inte att rekommendera.
Kretskorten ska heller inte bestyckas med nån konding i pos C5.

Vill avslutn.vis visa en simulering på hur val av ing.komponenter (R1-C1-kabelkapacitans)
inverkar på frekv.svaret med en MM-pickup som sign.källa…

vertikal skala: dB
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:18:01  Show Profile Send ludo a Private Message
uppdaterar projektet med bilderna på lådan

Framsida: orange (obs! ej blå?!) led lyser = testobjekt A strömsatt, batteridikator visar att batterierna är fulladdade (c:a 16V)

Invädigt: till slut blev det ganska trångt inne i lådan...
spolarna är fastsatta med epoxylim

Baksida: rca-kontakter o A/B-omkopplare

har tyvärr inte haft tid/möjlighet att lyssna på riaa'n än...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/07/06 :  10:27:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det bästa med allting är vridspoleinstrumentet. Jag blir alldeles tårögd. Hade du haft Nixierör så hade jag varit färdig för hemmet.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/07/06 10:29:11
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:05:32  Show Profile Send dajz a Private Message
Vet inte vad jag ska säga... det ser väldigt snyggt ut. Låter det ändå?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:12:55  Show Profile Send ludo a Private Message
peranders: hade jag haft nåra dixies liggandes nånstans så hade de definitft används till det här projektet. fast då hade jag kanke behövt driva riaan med blyaccar tror jag...
det näst coolaste blev därför att använda gammaldags vridinstr. sen är det praktiskt att veta när batterierna ska bytas + att vridinstr är helt brusfria (jämfört m digitala voltmetrar) o drar ingen ström.

dajz: börjar oxå längta efter att få höra hur Durutti Column låter på vinyl...det var ett tag sen...till helgen kanske?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:31:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den mätaren gillar jag också!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:30:46  Show Profile Send ludo a Private Message
börjat lyssna lite smått på min testanordn.

dammat av en gammal dual cs505-3 (skratta inte för mkt men det står "audiophile concept" på fronten...), skruvat i en ny pickup (grado gold) och kopplat in riaan. slagit på först strömbrytaren på hörlursförstärkaren (knäpptyst i lurarna) slagit på riaan, vridit försiktigt upp volymen på hörlursförstärkaren (dualen ej igång) och börjat lyssna.

det första jag la märke till var vitt brus. i massor. kopplat om mellan A/B och konstaterat att testriaa_A (som sitter längst ner i lådan närmast chassiplåten och har ytmont ad797) har betydligt lägre brusnivå än testriaa_B (som då är uppbygd kring hålmont ad797 och sitter ovanför riaa_A).
jaha -varför är det så täkte jag...beror det på att ytm op sitter närmare "kretskortskärmen" (se layout) eller beror det på närheten till chassijorden? hann inte tänka så mycket mer för nu upptäckte jag att det börjat brumma och brummnivån blev allt högre...f-n, vad är nu detta tänte jag? så ska det väl inte vara...greppar tag i riaan's plåtlåda för att kolla om sladdarna sitter som de ska och får in radio...definitivt inte P1, inte P2 heller. Lyssnar lite på radiomusiken, orden i låten är fullt urskilningsbara, mottagn.kvaliteten är helt ok, kanske tom mkt bra så min nästa tanke är att det inte kan vara komersiell kanal utan förmodligen P3... släpper tag om lådan, slår på skivspelaren och nu kommer brummet tillbaka fast ännu kraftigare...slår av allt å tänker: j-vlar i h-lvetet!!!
börjar lägga upp strategin på hur jag ska ta tag i å åtgärda allt detta och upptäcker att dualens chassijord hänger i luften. tack gode gud.
skruvar ihop dualens jord med riaans, slår på alla apparaterna. KNÄPPTYST. brus, brum, radio är alla bortblåsta. brusnivån är lika obefintlig på bägge testriorna även med volymkontrollen på max (Avcl hörlursförstärkare = 4-5ggr).

nu kan jag äntigen lyssna på skivorna...men hur det låter återkommer jag till senare...kan bara konstatera att testriggen med möjlighet till snabbt byte mellan testriorna är guld värt!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:42:50  Show Profile Send dajz a Private Message
Hehe... inte illa att få in P3. Skönt att höra du det låter bra redan vid första lyssningen.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:23:58  Show Profile Send ludo a Private Message
spisar platta efter platta och trots att jag fortfarande egentligen "bränner in" riaan o pickuppen - njuter.

när jag har lyssnat lite mer, tweakat lite (bytt opampar osv) ska jag försöka utmana nån komersiell riaa (op-baserad så klart) på duell...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:44:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken trevlig bild!!
Jag har också fått in radion ibland i vissa byggen. Det är rätt irriterande...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/10 00:44:52
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/10 :  02:17:24  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Vilken trevlig bild!!

Tack Bernt. Tycker om att gå nära med kameran. Stativ minus blixt.

quote:
Jag har också fått in radion ibland i vissa byggen. Det är rätt irriterande...

Förhoppningsvis så blir det svårare att få in DAB efter att det analoga nätet släckts ner.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000