HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sony PS-1700,m Grado (isärplockad) Hjälp behövs...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:17:59  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Fick en vinylsvarv av svärfar i helgen, tänkte om någon har historik om denna då jag inte lyckats hitta nåt matnyttigt på nätet.

En Sony PS1700.. vore kul att veta bla tillverkningsår, och om någon har/haft en själv lite lyssningsintryck o så, kanske vilken PU som använts.

Lite bilder, tycker själv att originalmattan var oerhört läcker så den får sitta på ett tag till..








Edited by - ollilaboratories on 2004/05/21 23:38:42

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:30:26  Show Profile Send Mathias_J a Private Message  Reply
Försökte hitta lite information, dessvärre utan framgång, men läcker var den i alla fall!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:25:28  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har aldrig sett modellen förut, häftig.
Ser mkt välhållen ut, var rädd om den.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/04/12 :  20:00:53  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Cittro, japp den är i tiptop skick förutom locket då... men det löser jag med rep-borttagning.

Fick smörja centrumpinnen en del kan jag säga... finns risk för att jag får plocka isär den ordentligt då den fortfarande kan gå lite trögt vid uppstart efter en dags vila.

Skickade fö efter en grado black till den... visst den förtjänar nog bättre PU än så men då stålarna tryter just nu får det bli en sån tillsvidare..

Edited by - ollilaboratories on 2004/04/12 20:03:07
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/13 :  01:05:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Här kan du hitta lite prylar till den så som orginal nålar och remmar.

http://www.elexatelier.com/sony.htm
http://www.kabusa.com/frameset.htm?sony.htm
http://www.turntablebelts.com/sony.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/13 :  01:32:00  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Årsmodellen är 1978.
Pickup-VL-32G (fabrikat ???)
CD4 förberedd.(ett av den tidens försök till fyrkanalig avnjutning)
Synkronmotor.
Vibrationsdämpande gummimatta.
Priset var 900:-

Uppgifterna hämtade från HiFiHandboken-1978.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:57:25  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Johan, alldeles strålande ... en ny rem är nämligen ett måste!

Gus, Tack o tack för informationen, hur kul som helst att veta! Tror nog att denna VL32G är original PU från sony..
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/13 :  23:10:20  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Du får återkomma med en recension av ljudet efter pickupbyte mm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:29:35  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Det skall jag göra... definitivt. [:-)]
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:54:27  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Sådärja... nu sitter det en Grado Black på sonyn. Kan säga direkt utan någon som helst finjustering att den presterar väldigt bra för sin prisklass. Tror nog att dyrare PU's kanske är lite att ta i när det gäller denna spelare men det får tiden avgöra, ska köra med black ett tag så får vi se vad som händer.

Lite bilder:



Mörka närbilder:






Lite närbilder på original PU'n från sony. Den har nog gjort sitt... eller tjaaa.. nålen iaf




Edited by - ollilaboratories on 2004/05/10 20:03:53
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:22:08  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Kul!
Kan även avslöja att en lillebror till din spelare är på väg hem till mig, en PS 1350

Kunde inte hålla mig när jag såg den till salu.



Skall vara i bra skick, men trasig rem.
Pickupskal och pickup är också med, är inte med på bilden.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/11 :  09:56:03  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Jösses vad coolt cittro... hehe, du får återkomma med lite bilder och intryck när du fått hem den.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/21 :  08:38:57  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Den spelare jag fick hem var en sorglig syn.

Packad i en låda som var precis lika stor som spelaren, givetvis hade den gått sönder i transporten, botten stycket var kraschat.
Sedan hade han lagt skivtallriken löst inunder locket.
Nålen hade fått sig en kyss

Det är inte slut med det, axeln satt bergfast och när jag fått lös den så fattade jag varför, lagret, den lilla kulan saknades!!!!

Har ännu ej fått tag i säljaren men jag tror nog han får betala tillbaks pengarna.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/05/21 :  09:34:30  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Lägg säljaren under en DS och sänk

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/05/21 :  10:09:14  Show Profile Send dajz a Private Message  Reply
Att folk förtfarande tror att posten använder silkesvantar...
Tråkigt att höra...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:29:17  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Lägg säljaren under en DS och sänk

M


Jättebra ide´

Jag packar ofta med dubbla kartonger när jag skickar ömtåligt gods med posten, räknar alltid med misshandel.
Vi får väl se vad han säger, förhoppningsvis löser det sig och det är inga summor det rör sig om men det är irriterande.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:03:39  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Huuu... va surt

Hoppas det löser sig...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:17:59  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Ajajajaj, det där låter ju inte alls bra... hoppas du inte gjorde över med en förmögenhet.

Du vill inte sälja skroten som är kvar, har lite pul med min 1700 som jag inte får riktigt bukt på... följer en liten bild serie nedan om en stund. Om den har de delar jag eftersöker dvs...


Edited by - ollilaboratories on 2004/05/21 23:18:43
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:31:22  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Har plockat isär min ps1700 då lagret har kärvat lite så jag tänkte ge den en smörjomgång, med skruvmejsel i hand gav jag mig på maskinen..

Plockade bort skivtallrik, säkrade armen och skruvade loss PU innan den hamnade upp & ner på bordet.



Väl inuti ser det ut på detta sätt, trevligt bygge. Är nog väldigt enkelt att göra maskinen tyngre då själva sockeln bara sitter monterad med ett gäng skruv och allting är symmetriskt... borde gå finfint att lägga i en tung matta eller tom bygga ett nytt chassie.



Men det ska jag inte göra nu... vart är lagret? Detta är reject mekaniken, finurligt värre...



Ett par bilder på motorn..





Här sitter den skruv som håller pinnen på plats i lagret... om man lossar på den så får man ut självaste pinnen.



... rackars gammal olja var det, alldeles grönsvart.



När jag gjort rent från gamla oljerester innan ny olja åker på hade jag dessa tre delar att laborera med... Grejjen är att den svart packningsliknande attiraljen var exceptionellt mjuk o kletig och verkade inte alls passa i lagret, jag undrar om den är original... Kruxet är att utan den skrapar skivtallriken mot chassit och med den monterad kladdar lagret ihop... Hur kan detta vara möjligt? Monterade iaf den röda historien mot kulan på lagret men får inte riktigt skivtallriken att hamna på ett betryggande avstånd ifrån chassiet iaf...



Någon som har sett denna typ av lager förut och vet om det går att ersätta den gummiaktiga packningen eller vad det kan vara för nåt... Spelaren går nu bra efter modifikation o ny olja men jag vill inte riskera att skära lagret om det skulle vara nåt vajs.

Hojta till om ni vet nåt om detta... // Jouni




Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/22 :  01:52:05  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hej.
Jag rev mitt vrak idag, och döm om min förvåning kulan som skall ligga i själva lagerhuset hittades i chassiet.
Hur den kunnat komma ut är ett mysteri, hittade även rester av den packning som du undrar över.
Som jag förstått det så skall denna packning täta så att oljan i lagret ej rinner ut.
Den motsvarande kulan i axeltappen hade fåt mkt stryk, såg inte vacker ut, vi får väl se hur det utvecklas.

På återseende.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/22 :  14:08:51  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
Ok cittro, vänta lite nu... du har två kulor? En i tappen och en motsvarande nere i änden av lagret? Hmmm, då saknar jag nog en kula jag oxå. Men hur f*%&%#¤%n kan den liksom försvinna ur lagret, är för mig ett mysterium?

Hade följande ordning i mitt lager nedifrån, röd platta med hål i, packning, samt sedan själva centrumpinnen... inte någon extra kula så långt ögat kunde nå. Detta kan även förklara varför tallriken går så lågt, dvs den nästan skrapar i chassiet...
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/22 :  14:27:53  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
ps, cittro, den kulan du hittade löst i chassiet, var den lika stor som den "halva" kulan som sitter i ändan på centrumpinnen? OM så är fallet undrar jag hur den centreras i botten av lagret... *fundersam*
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:00:04  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Kulan skall ligga i brickan med hål i, den centrerar sig själv.
Min packning var det bara fragment kvar av.

Nederst i lagret sitter en segsäkring som brickan med hål vilar på, sedan ligger kulan i hålet, så axeln med kulan vilar på den undre kulan.

Saknar du den undre kulan vilar tallriken mot chassiet, försök hitta en kullagerkula som passar i hålet.
Har du ngn gammal cykel hittar du nog en i styrlagret som passar.

Men som sagt det vete gudarna hur den undr kulan trillat bort.

Hoppas du får tag på en.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:03:36  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
tackar, ska kolla upp om jag hittar nå liknande...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:14:02  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Kör inte spelaren utan denna kula, axeln tar skada av det.
Den spelare jag fick hem har nog gått ett tag utan denna kula så axeln är skadad, efter jag lade tillbaka kulan så skrapar axeln i axelhuset, väldigt lite men tillräckligt för att det ej skall gå att spela på den.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:37:28  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message  Reply
ok, uppfattat...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000