Author |
Topic  |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2004/03/31 : 21:20:13
|
Nu äntligen är det på plats,ok lite provisoriskt men nu fattas bara lite tyg o färg. Jag har byggt två dämpväggar bakom de befintliga tygerna. Detta gjordes med hjälp av tips här ifrån diverse akustiktrådar. Har alltså byggt en ram med perforerad masonit framför. Gavelbitarna är 2cm bredare än topp o botten för att få en spalt bakom dämpmattan,dämpmaterialet ja....Det är en sk komfortvärmematta som är 10 cm tjock o 130 cm hög Vanligisolering fast på rulle o sedan har den ett tunt lager med papper o hönsnät på ena sidan(bra för dammet) Rörskålarna har tejpats o limmats efter bästa förmåga o ska naturligtvis kläs inom det närmaste Hur det låter???....Jo..... Inte så bra på att beskriva ljud men jag försöker Någon har varit här o städat känns det som Stereobilden är bredare Framför allt röster låter mycket bättre,mer sammlat på nått sätt.även trummor låter mer naturlig nu Detta skrivs ett par timmar efter att väggarna kommit på plats o jag återkommer om några dagar med lite mer synpunkter. Här kommer lite bilder på "elendet"Lite suddiga så mina snickar kunskaper inte avslöjas Kan inte nog rekomdera dessa åtgärder för de som har möjlighet!!!

Ha det gott! Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2004/04/01 : 08:24:18
|
Nice, gjorde ett ryck hemma igår och lyfte in madrass, kuddar, täcken mm. och placerade på olika ställen. (frugan var inte hemma).
Det finns mycket att hämta märkte jag, så nu skall jag förverkliga de här testerna till fasta installationer.
Kul att se dina byggen. |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
Edited by - goldfish on 2004/04/01 08:25:08 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/04/01 : 09:20:51
|
Titta där, snyggt var det också. Grattis.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
jhnmn
Member

230 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 12:20:11
|
mycket stiligt! ser väldigt intressant ut..
får man fråga hur mycket materialet till dämpväggarna gick på? |
 |
|
aplodon
Member

267 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 12:45:43
|
Tjusigt! Mer matta på golvet kanske skulle förbättra ytterligare? Finns det någon särskild tanke med att panelerna inte når ända ner till golvet? |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 16:08:47
|
Klart du får fråga det :ca 400kr i material,fick isoleringen jättebilligt
Ja det finns det. det sitter en illa placerad elkomtakt i väggen som jag ej ville flytta på!
Patrik |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 16:25:43
|
Orpheus: Va fint! Haller själv pa med liknanade bygge här hemma och vet vilken skillnad det gör ljudmössigt!
Rörskalarna blir i natt vitt eller hur har du tänkt dig där
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2004/04/04 : 19:24:30
|
Vad kostar rörskålarna?
|
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2004/04/07 : 11:59:05
|
Skålarna kostade ca 150 kr st ode ska kläs snarast i någonting ljust ialla fall! Ljudkomentar:Den största förbättringen blev tveklöst en bredare o bättre stereobild,Nu spelar hela väggen även utanför högtalarna o högtalarna försvinner nästan helt!!!Precis som jag vill ha det  Patrik |
 |
|
sker
Member

488 Posts |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
|
|