Author |
Topic |
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 14:28:53
|
Hej,
Jag sålde min gamla digisnake two för en vecka sedan. Ljudmakarns egna digitalkabel med bullet plugs. Säljs för 798:-. Jag beställde en rca digitalkabel på marcuscables.com eftersom jag tyckte hans kabelteorier och prestentation av kabelns faktamässiga prestanda verkade vara mycket god. Dessutom kostar kabeln bara 360:- och jag fick mer för min gamla kabel så jag tjänade faktiskt på det hela!
Inte för att jag tycker varken signal eller digitalkablar gör några större skillnader, även om jag upplever välbyggda signalkablar som lite bättre än lakritssnören så måste jag säga att denna digitalkabel får mina allra varmaste rekommendationer. Det kan vara lite placeboeffekt med tanke på att jag inte kunde jämföra med min gamla kabel, men sämre har det definitivt inte blivit! Det känns som att både mellanregister och diskant har fått ett renare och öppnare ljud samtidigt som basen upplevs ha bättre kontur och fasthet i botten, det är mer bett i basen på dvdfilmerna nu! Gladiator (dts) och Femte element (superbit dts) upplevdes som ännu mer engagerande än förut. Som sagt, jag överdriver säkert, men med tanke på vad kabeln kostar så måste detta var bland det bästa man kan få för vettigt pris. Det låter i alla fall mycket bra, sen om det är kabeln heller jag som överdriver vet jag inte, men marcuscables digitalkabel verkar kunna överföra signalen med väldigt god kvalitet. Mycket fina kontakter är det i varje fall, som enligt Marcuscables påstås vara exceptionellt goda på att hålla korrekt impendans (75).
Mvh,
|
Edited by - hifirocker on 2004/03/08 14:31:16 |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 14:31:20
|
Alltid trevligt med personer som är nöjda med sina köp.
Vi har även testat en komponentvideo-kabel från Marcus Cables som vi släpper imorgon.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 14:37:41
|
Intressant, jag är mkt. nyfiken på hans Black Silver signalkabel som jag troligen ska testa. Har vart i kontakt med honom och fick höra att snart kan man använda hans kabel ända ut till högtalaren... Bra pris dessutom. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 14:49:53
|
tober: Var hittar man testet på komponent-kabeln? |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 14:59:39
|
Mejla mig så kan du få den redan idag.
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 15:21:08
|
Saxar några rader i mejlet jag fick från Marcus,
Det är inte konstigt att min kabel låter bättre. Den är nästan ensam om att ha äkta 75 Ohms krimpta kontakter, som har betydligt bättre impedansmatchning och större bandbredd vilket ger mindre fel (jitter) på signalen. Vanliga digitalkablar med lödda kontakter har problem med frekvenser över ca 6MHz (digitalsignalen kräver runt 27MHz). Mina kablar och kontakter är felfria upp tilll 200MHz!
Det gör inte precis intresset för hans kablar mindre om man säger så!
Mvh,
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 17:21:01
|
Kul att du är nöjd; jag har beställt en balanserad digitalkabel från honom, och troligen blir det lite annat godis senare. Jag uppskattar den personliga kontakt man kan ha med Marcus, svarar snabbt på mail och är mkt tillmötesgående. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 18:03:10
|
Weezer:
Håller med dig, han är väldigt trevlig och svarar snabbt på ens frågor. God service helt enkelt.
Mvh,
|
|
|
zie
Member
208 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 18:35:54
|
Jo han verkar riktigt kunnig, även om det känns som jag har hört det där med 75ohm tidigare. Fast det gäller ju nå ut till kunderna med problemet med impedansen. |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 21:29:16
|
jag fick min marcus cable digital fast i xlr utförande idag
den fick ersätta min ohelbach XXL7 rca digital
på det hela är jag nöjd. vet ej om kabeln är mkt bättre elelr om övergången att k´öra balanserat ( mellan en obalancerad konverterad till balanserad transport och en balanserad dac. ) litet renare litet lättare för detaljer ( inte minst i basen)
nackdelen är att kraften i basanslagen är mindre och att d känns som om framförallt baskagge flyttat ner liite i tonläge och särskillt på boney M:s daddy cool inte lika mkt döljer basslingan
|
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 23:31:19
|
Denna Marcus verkar vara mkt bra att göra med. Har vid två tillfällen utan att ännu köpt något fått utförlig information genom e-mail.
Priserna han har är minst sagt bra, den högtalarkabel som är på gång verkar bli riktigt intressant och framför allt prisvärd.
Kommer troligen att byta ut mitt kablage mot hans rakt igenom för en ringa kostnad. Mindre än vad bara min högtalarkabel kostar som jag har nu. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2004/03/08 23:33:59 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 23:58:05
|
Intressant "hifirocker" och grattis till uppgraderingen. |
Bravo |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 00:04:11
|
Bravo:
tackar, det alltid extra kul när något så billigt slår det dyrare man hade tidigare. Börjar inse att god återgivning inte nödvändigtvis behöver betyda att det måste vara dyrt också (snarare välkonstruerat).
Mvh,
|
Edited by - hifirocker on 2004/03/10 00:05:12 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 09:40:25
|
Skulle vara väldigt kul att jämföra marcus digi-kabel med min som oxå är ett "hemmabygge" av Egil Borne, som förövrigt var bättre en Acoustic Zen:s Mc=2. THE FOX |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 11:27:57
|
JAg har lite svårt att förstå hur RCA kontakter kan vara på 75 Ohm? För att en kontakt ska ha en given impedans är det flera dimensioner som ska stämma, och visserligen skulle det nog gå att göra en RCA-liknande kontakt på 75 Ohm men då skulle den nog inte passa i någon annan utrustning. Om jag inte minns fel har en "vanlig" RCA-kontakt en impedans på runt 20 Ohm. Dessutom beror impedansen för hela kontakten naturligtvis även på RCA-honan, är inte den exakt matchad till hanen så blir det ändå impedans-mismatch.
Hur har man löst det?
|
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 12:04:26
|
Hej "f95toli"!
Det är just själva poängen med mina kontakter! De är krimpta vilket gör att dielektrikum löper ända fram till spetsen - impedansen bevaras. Till skillnad från vanliga RCA kontakter (där dielektrikum avviker ganska långt bak i kontakten och skärmen lödas i höljet) är själva kontaktens dielektrikum mycket större och gör att kontakten håller mycket nära 75 Ohm. Dessutom hjälper ju aldrig ett missmatchat kablage oavsett vad honan håller för impedans. I DVD-spelare sitter det dessutom ofta ett seriemotstånd på komponentvideoutgången så att honan skall hålla så nära 75 Ohm som möjligt. Kontakterna jag använder håller VSWR mindre än 1.1 upp till 200MHz, lödda vanliga RCA kontakter ger upp redan runt 6MHz, vilket gör dem direkt olämpliga för både komponentvideo och digitala audio applikationer! Man måste med andra ord beakta både impedans och bandbredd, och aldrig glömma att det är hela kablaget som skall avses, inte bara själva kabeln. Detta ignoreras generellt på konsumentmarknaden men är A och O i den professionella världen (broadcast etc).
Du bör titta här: www.canare.com
Mvh, Marcus |
Edited by - Marcus_editor on 2004/03/10 12:15:00 |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 13:32:05
|
Ingen som har köpt hans Black Silver signalkabel och kan dela med sig lite om erfarenheter?
|
|
|
joakim99
Member
468 Posts |
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 16:16:31
|
Bara för att du frågade tober så var jag tvungen att jmfra med ett par signalkablar från Linn som jag har liggandes (kostar väl en 1100:- idag). Skillnaden var klart markant, med fördel Black Silver från Marcus Cables. En kort jmfrlse på en timma; marcus kablar är balanserade, det är inte Linns, ska vlä tilläggas.
Kopplade in bägge paren i DVD30:an, och switchade sen mellan två ingångar som båda konfigurerats till CD:n i Primares SP31.7.
Marcus kabel var avesvärt luftigare, basgången mer framträdande, instrumenten placerade längre fram, mer detaljer. I ett blindtest skulle jag inte ha några problem att plocka ut vilken kabel som var vilken. Linns kabel var beslöjad, sångerskan verkade stå fem meter framför instrumenten (sången överröstad nästan dem), basgången dämpad och allt var avsevärt luddigare.
Skivorna som användes var Norah Jones "Feel like Home" och Patricia Barber "Verse". I fem fall av fyra skulle jag välja Black silver. |
Edited by - weezer on 2004/04/18 16:16:49 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 17:35:09
|
Kopierar mig själv från "nyheter"
tober: jag har köpt ett par Black Silver XLR och inväntar ytterligare 2par RCA.
Är mycket nöjd med kabeln i fråga, mycket transparent ljud. Har testat ett antal märken hemma och marcus kabel är överlägsen alla kablar nedan förutom Silk, men där har marcus pris en fördel.
marcus cables Black Silver XLR Klar diskant lätt tight bas
pris: 900kr
SilK Interconnect Silk mk1 XLR Klar diskant lätt tight bas
pris: 1995kr
Purist Audio Design Elementa Rev. A XLR luddig diskant tung bas
pris: 4500kr
Harmonic Technology Truth-Link XLR Platt diskant luddig bas
pris: 4600kr |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/06/11 : 00:15:12
|
ryst - nu har det gått ett tag med dina nya kablar. Fortfarande lika nöjd? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/06/11 : 07:31:02
|
Jag har beställt Black silver maestro i biwire-utförande, återkommer med lyssningsintryck! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2004/06/14 : 16:43:27
|
Även jag är lite nyfiken på Marcus Black Silver i balanserat utförande. Kruxet är det att jag inte är säker på om jag kommer tjäna så mycket om jag bara kör balanserat mellan för- och slutsteg eftersom jag inte har någon balanserad cd i dagsläget. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 11:33:30
|
Jag beställde ett par signalkablar black silver RCA.
|
|
|
Topic |
|