HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Taiwan element kan de va nått?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/28 :  13:17:27  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Martin:
Jag har använt EAGLE funkar mkt bra, är ny på caddning så jag har ingen erfarenhet av andra prog.
På stabbkortet har jag använt LM317/LM337 för att få ett flexibelt kort som kan användas till mkt.
OP till filtret har jag inte bestämt riktigt än, börjar med TL072 men har även OP285 liggandes som man kan testa, även OPA2134 är ett alternativ.
Som filtret är konstruerat sägs det att OP:n inte har en så jätte stor påverkan på ljudkvaliteten.

Jag har även caddat ett buffertkort så man kan ställa nivåerna, på det kortet kommer jag att använda OPA2134 till att börja med, har sådana liggandes.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/28 :  13:30:17  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Jag använder själv OrCAD Layout Plus, funkar väl bra men har lite dålig användarvänlighet. Vad är det för kondensatorer/motstånd du har på LR filtret? Den på 1uF är väl polypropylen men de andra ser ut att vara polyester. Använder själv Rifas polyester i mitt aktiva filter, ska pröva ett nytt med polypropylen för att se om det gör någon större skillnad. Har du själv prövat? Motstånden är metallfilm eller?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/28 :  13:42:08  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
OrCAD är väl ett ganska så stort och proffesionellt program, känner en som jobbar med OrCAD.
1 uF är RIFAS PEH420 polyprop som sitter i signalvägen.
Filterkondingarna är ERO MKT och EVOX MMK tog det jag hade liggandes.

Själva filterkondingarna skall inte påverka ljudkvaliteten nämnvärt.
Metallfilmmotstånd är det som sagt.

Vad är det för filter du har?
Till vad?

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/28 :  13:55:00  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Det sitter ett aktivt filter i min 3-kanals förstärkare, finns en tråd om den:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25418

Håller på med ett aktivt filter till en sub också som kommer dela 24dB/oktav HP vid 20Hz och 36dB/oktav LP vid 60Hz.

Ska dessutom pröva aktiv delning på en trevägare så småningom.

Jo, OrCAD är ju väldigt stort och kraftfullt och används väl mycket inom industrin. Men är som sagt inte det bästa i användarvänlighet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/28 :  16:13:25  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ett enkelt buffertsteg:

Trafodelen:

Stabbdelen:

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/28 :  16:15:53  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har du testat med olika OP:n?

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/29 :  12:29:16  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Nätdelen är nu testad och den funkar utmärkt.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:34:54  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Filtret testat och fungerar.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:56:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Hur låter det då?

MVH Martin

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:00:35  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Grymt!

Väntar med spänning på fortsättningen..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:59:50  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
För tillfället låter det inte alls.

Högtalarlådorna skall fixas.
Låda eller lådor till filtret skall fixas.

Allt har sin tid och korven den har två.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/10 :  15:10:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Det spelar!!!!!
Filtret i provisorisk låda och högtalarna utan finish men vad gör det när det låter så bra som det gör, och då är elementen inte inspelade.

Enda smolket i bägaren är när basen drivs över sin förmåga, då låter det riktigt illa.
Men då matar jag nog in över 30w, så med tanke på elementets effekttålighet på 15w (max 30W) så är det hyffsat.
Men dom kunde konstruerats så det inte beter sig så illa när det drivs hårt.

Bilder kanske kommer under helgen.

Ha det /// Mattias

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:38:04  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Nu kommer det några bilder.

Kolla vilken grym finish.

Provisoriska lådan till filtret

BSSSK används för signalerna.

Helheten.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:51:01  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Lite mer bilder.

Kopparfoliekabel.

Krympslang på krympslang

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/17 :  21:26:36  Show Profile Send Mathias_J a Private Message  Reply
Åh, herregud så söööt!
Nej, låt oss allvarliga vara. Ser väldigt bra ut, verkligen
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:40:38  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
3":an är Grym till priset ! Lär säga att den låter oförskämt bra.=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/19 :  13:04:32  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Tangbandare rules!
Eller hur.

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/23 :  20:08:18  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Håller med fullständigt. Tänkte att jag skulle hinna fanéra mina tangbandare som jag hade med på DIY-träffen under nästa vecka. Frivecka på sommarjobbet så det är väl dags att bygga lite då.=)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:25:36  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har haft mina som huvudhögtalare sedan träffen och imponeras varje gång det ska lyssnas.
Ytbehandlingen har kommit på skam, dom låter super ändå.

En polare kom förbi med ett nyinförskaffat rörsteg på 2*25w klass A och då lossnade ljudet rejält, dom är lite tungdrivna 871:orna.

Hur tycker du dina är att driva?

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:50:11  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Har bara kört dem med transistorförstärkare och jag lär väl hålla med. Skall de blomma ut krävs en del kräm. Skulle dock vilja lyssna på mina med rör också. Al wooley sa att dessa skall göra sig bäst med rör så.

Idag skall jag montera den sista fanerbitarna sedan är de i björk istället för den vitmålade mdf:n som de var tidigare. Största problemet nu är att bestämmas sig vad jag skall ytbehandla dem med. Funderade på om jag skall olja björken eller om jag skall ta och sprutlacka dem i 8-10 lager klarlack. Men men , först fanera klart sedan löser jag ytbehandlingsproblemet.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000