HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Perpetual P-1A + P-3A * * * SÅLDA * * *
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/02/27 :  13:06:37  Show Profile Send Soulman a Private Message
Nu börjar allt fler intressera sig för min CDFix. Se annonsen på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32374 Detta innebär att om jag inte får ett bra bud på min Perpetual kombo (Teac:en finns det flera spekulanter på) så kommer jag att kränga min CDFix istället. Så nu är det sista chansen.... Jag har lovat svara minst en spekulant på fixen senast måndagen 20/9.

Lägsta pris: 7 000 kr för Perpetual P-1A + Perpetual P-3A.

Pga av barn (och husplaner) är det tyvärr dags att ta ett steg tillbaka i en medveten nergradering. Säljer nu därför min Perpetual Technologies-kombo + en Teac VRDS 7 som transport/cd-spelare. Kombinationen låter riktigt, riktigt bra. Läs tex vad Matrixen skriver om Perpetual-kombon nedan. Kan provlyssnas i Gbg mot en Cdfix (fixen får däng och spö kan ju tilläggas ).

Teac VRDS 7
Jag tror inte att den här spelaren behöver någon närmare presentation. Min är från 1997 (orginalkvitto från första köparen, som köpte den på Görans Hifi, finns). Innehåller Teacs världsberömda VRDS-system. Erkänt bra drive. Läs tex på Harmony Designs hemsida (http://www.harmonydesign.se/andras_pro.htm) vad de anser om Teac VRDS som transport.

Perpetual kombinationen består av en P-1A uppsamplare och en P-3A DAC. Den är uppskriven och hyllad i ett flertal tester. Se tex länk till test i Stereophile nedan. Andra hifi-tidningar som har hyllat kombinationen är tex HiFi & Musik. Dessutom hög WAF eftersom de är små och lättplacerade

OBS - SOCS (Speakers Only Correction System) är nu släppt för P-1A. Kostar ca $500. Rumskorrigering kommer att släppas under året enligt Mark Schiffer som äger Perpetual. Min P-1A behöver tyvärr uppgradera programvaran. Vid skivor som är högt mastrade (ett fåtal har jag stött på) förekommer en del distortion. Uppgraderingen kostar $50 inklusive frakt till Sverige + frakt till USA. Jag kan göra denna upgradering om så önskas. Annars kan en köpare som dessutom önskar installera SOCS (eller vill vänta tills rumskorrigeringen släpps) få ett reducerat pris...

Citat Hifi & Musik:
"...och snarare än all förfinad 3d-upplösning och ökat frekvensomfång och 3d-känsla i ljudet så var det engagemanget, bastyngden och explosiva dynamiken som fick oss mållösa. Ljudet ligger nämligen i en division som för tankarna till lyxomvandlare à la dCS och Chord för sexsiffriga belopp.."

Perpetual Technologies P-1A
Uppsamplare som samplar upp till 24-Bit/96kHz. Bra skick. Den är köpt i Hongkong av den tidigare ägaren. Därför finns det en ny "batterieliminator" på 12 VDC/ 2.5 A istället för orginalet. Lite fakta från tillverkarens egna hemsida:
  • Interpolation Engine: Converts entire CD collection from 16 bits to a user-selectable 18, 20, or 24 bit resolution.

  • Upsampling: Converts input sampling rate to a user-selectable 44.1, 48, or 96 kHz resolution.

  • Jitter Reduction: Re-clocks bitstream to an amazing 2 ps of total jitter using a phase-locked loop.

  • Analog Devices SHARC 21065L 32 bit floating-point platform DSP. The most advanced and highest performing DSP designed specifically for digital audio applications-allows maximum flexibility for future upgrades.

  • 3 digital inputs: S/PDIF (via RCA), AES/EBU, I2S.

  • Actively buffered, transformer coupled, impedance matched output minimizes transmission losses.


Perpetual Technologies P-3A
DAC, dvs Digital - Analog Converter ;) DA-omvandlare med hög kvalitet. Lite fakta från tillverkaren:
  • State-of-the-art Crystal Semiconductors CS4397 reference quality 24 bit 44.1/48/96/192 kHz stereo digital to analog conversion system platform.

  • 120 dB dynamic range, 140 dB signal to noise ratio

  • Crystal Semiconductor CS8420 digital input receiver / sample rate converter – accepts 16 to 24 bits, and sampling rates from 32 to 96 kHz.

  • Auto-upsampling inputs - converts ALL standard CD’s to 96 kHz.

  • B

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2004/10/13 09:31:52

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/02/29 :  15:48:40  Show Profile Send Terna a Private Message
Hej!
Hur gamla är dessa? Såg att Stereophile du refererade till var från 2001. Har det inte hänt en hel del på DSP området på 3 år?
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:15:17  Show Profile Send Soulman a Private Message
Terna -> Jag har ingen direkt koll på hur gamla de är. Har köpt båda begagnade själv. Men de är förmodligen från 2000/2001 någon gång. Det kan säkert hända att det har hänt en hel del på DSP-området på 3 år, jag har ingen aning. Men som tur är låter inte mina prylar sämre för det

Har dessutom en känsla av att många tillverkare har lagt en hel del krut (läs utveckling) på sacd och dvd-audio formaten istället för på cd...

Glömde frexten skriva att både P-1A och P-3A fortfarande säljs. Se tex http://www.av123.com Så de borde inte vara helt antika

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2004/02/29 18:33:51
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:01:01  Show Profile Send Soulman a Private Message
Upp...
Och upp igen
Upp??
Upp...

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2004/05/13 11:51:06
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/05 :  21:53:47  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har dessa. Skicka PM om omdöme önskas.
/M
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:35:03  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Soulman: Har själv kopierat en artikel om dessa enheter från Hifi & Musik. Där testas dessa där P1-A är utrustad med SOCS (Speakers Only Correction System) för Swans Diva 4.1. Jag äger själv Swans Diva 5.1 HT, så jag tror helt klart att det borde finnas SOCS även för denna modell.

Är det något som du själv funderat på att utrusta P1:an med, och i så fall, vet du var man får tag på denna uppgradering?

Som tilläggsinfo kan nämnas att både P1 och P3 kan uppgraderas till 192kHz sampling, och förutom SOCS kan man även utrusta P1 med rumskorrigering. I och för sig är dessa uppgraderingar troligtvis inte gratis. Enligt H&M kostade enbart SOCS 5500:- vid testtillfället.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/04/13 19:38:06
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/04/14 :  11:00:26  Show Profile Send Soulman a Private Message
Dr_drövel -> Jag har funderat en del på att testa såväl SOCS som rumskorrigeringen när den kommer. Men jag har beslutat att sälja mina prylar istället. Behöver pengar och vill minska antalet burkar hemma.

Jag har inte läst det testet i Hifi & Musik. Men jag har för mig att de inte har släppt SOCS på bred front förrän nyligen. Det har tidigare funnits demo-versioner av SOCS. Du kan läsa mer på: http://forum.av123.com/showthread.php?s=&threadid=2283 Enligt Mark (ägaren av Perpetual) så skall SOCS kosta $500. Dvs ca 3800 kr. För att få SOCS måste man skicka sin P-1A till USA där uppdateringen görs. Jag iofs att skicka iväg den snart ändå för att få mjukvaran uppdaterad. Kanske skulle ta mig en funderare på SOCS ändå...

Rumskorrigeringen kommer de att återkomma om under året om jag tolkar det som Mark skriver rätt.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/23 :  00:28:27  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Ingen som hört av sig till mig, så jag måste bara skriva lite. Finns de kvar, så KÖÖP! Jag köpte dessa två enheter för ett tag sedan och det är den bästa uppgradering per krona jag gjort.
/M
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/23 :  00:29:28  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Alltså inte just dessa två, men ett par likvärdiga
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/05/13 :  11:55:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om det blir intressant att sälja enbart TEAC:en är jag intresserad !

Har du någon bild på den ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/14 :  12:00:15  Show Profile Send Soulman a Private Message
reeltoreel -> ok då vet jag det. Återkommer ifall det blir aktuellt.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/09/08 :  15:30:59  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag skulle kunna vara intresserad av P-3A:n om du säljer den separat.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:09:49  Show Profile Send Soulman a Private Message
Pipes -> Jag får ta mig en funderare. Jag vill helst inte bli sittande med bara P-1A kvar. Den fyller liksom inte så stor funktion på egen hand Min CDFix är ju ute på annaons den med numer. Så jag får avvakta lite och se vad som händer.

Men ditt intresse är noterat. Jag återkommer med besked så småningom...

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000