HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hal & Co bygger HFLS-1 nya bilder 19/11
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:03:33  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Här har vi testat på en provbit (vi har inte fräst fel , jag lovar)och det ser bra ut.



Dags att fräsa för baselementet.



Fräsen på plats, hörlurarna på, då kör vi.



Ser bra ut.



Lite dammsugning.



Det dammar rejält !!! Host, host......



Så här "långt" kom vi idag.











Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/05/06 00:04:58
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:04:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Varför inte fräst igenom?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:08:26  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Det är insidan vi har fräst. Så att det blir lättare att fräsa från utsidan sedan. Nästa gång skall vi fräsa avfasningarna på insidan av baselementet, montera ihop och fräsa det avrundade hörnen till baffeln.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/27 :  23:58:24  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Vårt arbete fortskrider...
Här har vi måttat och ritat in vad som skall fräsas bort på baksidan av baffeln.



Här har ingenjören skuggat de ytor som skall bort



Nu fick vi problem. Det fungerade inte att fräsa ur med det frässtälet vi hade så vi fick ta "Plan B": mejsla istället för att fräsa. Detta gick dock bättre än väntat som tur var.



En koncentrerad ingenjör i arbete.



Craftmanship på högsta nivå. Big-foot synar och justerar lådorna innan de skall monteras. Med fingertoppskänsla lägger han sin själ i arbetet. Här ligger Sonus Faber i lä .





Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/05/28 00:23:17
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/28 :  00:13:16  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Nu flyttade vi utomhus för att fräsa hörnen på baffeln. Vi lånade långa tvingar av grannen för att hålla ihop det hela.
Gick smidigt och lätt att fräsa efter att vi justerat fräsen efter lite tester på provbitar. Här kan ni se ett misstag vi har gjort; vi har skruvat i skruvar i frontbaffeln, de två övre och undre var ju helt Okey. De två på mitten försänkte vi rejält för att de skulle gå fria från fräsen. Men det blev ju två stora hål . Ibland kan man ju undra...
Det är ju en mening med allt, i det här fallet skapar det ju lite dramatik när högtalarna skall utlottas .


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/28 :  01:04:31  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Här fräser big-foot för fullt.



Resultatet blev väldigt bra. Här syns det tydligt att vi lagt skivor på båda sidor för att få ett bra avslut på fräsningen.



Det sedvanliga gruppfotot efter dagens vedermödor. Nu är dock lådorna uppmärkta från 1-6 och skall nu hitta sina ägare i en utlottning. Högtalaren som av misstag fick lite extra hål får siffran 1.




Big-foot börjar slå med tärningen, spänningen är olidlig...




Åker hem i skymningen, sonen (12år) gruffar:
-Mamma ringde på mobilen och sa att hon skulle lägga sig nu och hon tyckte det blev lite sent. Jag kommer att vara jättetrött i morgon bitti.
-Ja tyvärr blev det lite sent, svarar jag, vi ville ju så gärna få hem våra högtalare och kunna lämna tillbaks fräsen...
(hmmm, tänker jag: han klagar ju aldrig över att det är sent om det är en film han vill se hemma...)

I baksätet ligger två lådor på väg till sitt nya hem. Livet är inte så tokigt iallafall.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/05/28 01:10:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:05:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Hal
Det ser bra ut
Jag är färdig med mina och de har spelat ca 4 veckor nu så de är väl inspelade
Jag saknar kamera så jag kan ej visa några bilder
Dock kan jag tippsa vad som gick bra resp. dåligt (så att någon annan slipper trampa i samma grop ).
1. Jag fräste färdigt alla hål . Hadde således inte möjlighet att fräsa en snygg kant på fanéret. Detta löstes med rakblad. dock tog det ett anta timmar och blodiga fingrar
2. Jag blötte fanéret på låda 1. detta medförde att fanéret rullade ihop sig som en toarulle (och jag stod med nerkladdade händer och svor) Låda 2 fanereades med tort faner
3. Internkablaget gjordes med 4mm2 OFC kabel och lödhylsor. Detta vart trullsigt och skall göras med nyinköpt 1,5mm2 silner/teflon kabel. Tveksamt om det är någon skillnad ljudmässigt men det skall ju kännas rätt också
4. Filtret byggdes på spolarna som monterades i botten på lådan mha klister/karborreband. Tveksamt om detta är lyckat ur mickrofoni/EMI/Induktans/Värme mmmmm -perspektiv. planer finns dock på att göra anorlunda se 5.
5. Filtret planeras att byggas utanför högtalarlådan (mitt på högtalarkabeln i frästa trälådor som tryck-gjuts med skumm
(sen ber man några vänliga själar... göra en frekvensmätning av kabel/filter för att se att allt stämmer.
6. Insattsgängor i stället för islagsmutter (finns på bl.a Claes i sjön). Snyggt rakt och starkt Rekomenderas !
7. Basreflexröret-jag ville ha en snyggare kant på baksidan .
Köpte biltemas rör för 13:-/par och använde dessa som "monteringskrage" då de är för korta (150mm).
Ett 50/48 mm avloppsrör passar exakt att skjuta in i detta så nu har jag tre rör 175/180/185 mm för att testa längre fram .
8. fräste hål rakt igenom för montage av kabelterminal. tror att man bör lägga en MDF-bit på insidan så att det inte är enbart plasten i terminalen (svänger nog en del trotts att det är liten).
9. Jag skruvade fräsen upp och ner i en skiva som en vertikalfräs .Detta underlättade väldigt. Denna körde jag ur "luftningen" bakom baselementen på 10 minuter (stämjärn ser lite farligt ut !!
Med ett motanhåll var det även lekande lätt att göra fyrkantiga hål för terminalerna.


(hoppas du inte tycker att jag själ din tråd )
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/05/28 20:12:24
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/29 :  00:06:54  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Tack för tipsen Pix,
alla råd emottages med stort intresse.
Bl.a nyfiken på det där med insattsgängor (hur det nu stavas?), får kolla upp det.
Hoppas att få ta del av dina lyssningsintryck också.
Har just nu inlett spackel och slip-fasen i väntan på vårt nästa möte som blir montering och lödning av delningsfilter.
Kan du förklara din punkt 4 lite mer, varför det inte blev bra och så. Kardborreband lät ju ganska praktiskt om man skall ta ut filtrena exempelvis.
För vår del tror jag det lutar åt att skruva masoniten direkt i bitumenen och ner i MDF:en.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/29 :  11:33:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag byggde bas resp. diskantfiltren helt separerade for att senare kunna köra bi-ampat.
Dock monterade jag ej på någon skiva alls, utan lödde allt på spolarna.
(De komponenter som var möjligt, monterade jag direkt på högtalarteminalen resp. direkt på högtalarplinten).
Elektriskt blir det samma sak men det blev lite trullsigt altihop.
Speciellt när man skall få till dämpvadden i lådan på ett snyggt sätt.
Jag var lite rädd för att packa in motstånden i dämpullen då bör kunna luftas.
Annars borde det inte ha så stor betydelse var någonstan mellan förstärkaren och elementen som filtret sitter (rätta mig om jag har fel )

(Jag är medveten om debatten om kabelterminering,Zobel kopplinar i bägge kabeländarna mmmm. så det finns säker någon med synpunkter. Tycker dock att det är en högre skola än vad vi diskuterar här)

Genom att lyfta ut filtret utanför lådan vinner man även ett par decilitersvolym som kan användas för att limma en tjockare MDF platta innanför högtalarterminalen.

Jag säger ej att detta tillför något eller skulle ge några ljudmässiga lyft.
Det är bara några grejor som jag tänkt testa för egen del .

Insattsgängorna som jag använt är M5 invändigt och har en grovgänga som är lämplig för trä/plast utvändigt.
Bara att förborra och sedan använda en M5skruv för att gänga in den i MDFén (Prcis som med vanliga Helicoils).
Jag har lagt en droppe PU-lim för att låsa fast den i MDFén.
De insattsgängor som jag köpt (Ericsson & Dahlberg i Karlskoga) är i mässig-liknande material.
De i Clas i sjön tror jag är rostfritt el. likn. annars verkar det vara av samma typ.

Jag har sett någon här på forumet använt liknande till högtalarstativ.
Hittar ej länken ..

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/05/29 11:38:50
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:37:32  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Då var det dags att bygga delnings-filter. Som Ni säkert har sett i en tidigare tråd kom komponenter och element i ett gruppköp från Holland.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27314&whichpage=1



Jag började förbereda det hela på kvällen innan genom att montera ihop mina egna filter. Till fastsättande av komponenter använder vi
buntband och smältlim. Denna illvilliga smältpistol användes.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:43:07  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Varför illvillig ? Jo, när jag skulle lägga smältlim på spolen rann det rakt igenom hålet på min hand.
Se bakgrund här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29874

Dagen efter såg det ju hyfsat ut, lite blåsor bara.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/09 22:48:38
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:08:56  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Här är iallafall komponenterna monterat på plattan. Blev väldigt bra , då det inte behövdes lödas in några extra kablar mellan komponenterna. Komponenternas "ben" räckte till. Man vill ju inte ha onödiga lödställen.



Här är bordet dukat och förberett för DIY-arbete.



Här monteras det för fulla muggar.



Sedan lämnade vi monteringen och tog motvilligt en paus i TV-rummet och käkade kyckling.





Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/09 23:14:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:22:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
OJ. Att det var så illa med handen förstod jag inte. Hoppas min skämtsamhet i din länkade tråd inte var för elak.

Kul med bilderna.
Du kommer få en fin högtalare varj ljud kommer hela din hand!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:48:34  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
quote:
OJ. Att det var så illa med handen förstod jag inte. Hoppas min skämtsamhet i din länkade tråd inte var för elak.

Inga problem Efter de 10 sekunderna av intensiv smärta och uttalandet av några långa exotiska ord kan man ju bara skratta åt en sådan otrolig klantighet

Här kommer en stämningssbild på två lyckliga människor.
Ingenjören och Bigfoot helt försjunkna i DIY-världen.



Så här bra blev filtret. Kabel till element och terminal är förstås kvar att göra.



Slutligen, givetvis den obligatoriska gruppbilden.



Summering:
Det var väldigt roligt att göra delningsfiltrerna. Det gick också lättare än man skulle kunna tro. Resultatet blev vi väldigt nöjda med.
Nu har vi också börjat slipa på högtalarna och vid vår nästa träff skall vi förbereda faneringen. För där vill vi inte lämna ngt åt slumpen. Faneringen måste bli 100%.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/09 23:51:30
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/12 :  18:14:11  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Blir bara mera o mera sugen på dessa högtalare för varje dag..attans att jag inte har pengar och ni frestar mej helatiden
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  00:57:46  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Får hoppas att jag kan fresta dig lite mer Andreas.
Samtidigt som man tittar på EM-fotboll kan man roa sig med att dämpa sina terminaler. Terminalerna bildar ju en tunn plastvägg mellan in- och utsida.
Med lite bitumen-rester kan man få en mycket väldämpad terminal.



Sedan har det inhandlats intern-kablage i form av supra ply 2.0 på Telehå i Göteborg. Kostade 50.-/meter. 3 meter gick åt till ett par högtalare.
Valde att lägga kablaget på undersidan av plattorna och sedan gå upp för anslutningarna. Tycker det blev stabilare och snyggare så.
Blir bra dragavlastning också.
Delningsfilter i kvälls-solen.



Närbild.





Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  01:32:44  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Då var det dags för ingenjören och Bigfoot att fixa sitt internkablage också. Vi byter samtidigt ut de vanliga buntbanden mot svarta väder- och UV-beständiga buntband från Singapore (...inte för att jag tror det blir mycket väder och sol inuti en högtalare...men som någon förnuftig utryckte det: "det är detaljerna som gör det" alternativt "kvalitet lönar sig".)



Så här ser förresten undersidan ut på delningsfiltret, här ser man hur vi har lagt kablaget på undersidan.



Ett nästan klart delningsfilter. En del lödningar ser oroväckande "oproffsiga" ut. Pga av suprans konstitution fick man först "mätta" den flertrådiga kardelen med lödtenn innan man lödde fast den. Därav utseendet. Förefaller dock som lödningarna fysiskt är korrekta.
Här ser vi de svarta buntbanden också.



Det sedvanliga gruppfotot.



Nu står elementen på inspelning.
Jag har också inhandlat björk-fane´r (200.-) BigFoot har köpt
bok-fane´r (250.- ) och ingenjören har bestämt sig för ek-fane´r.
Blir spännande när vi har valt olika trä-slag.
Hittade ett väldigt bra inköps-ställe: Björlanda Trä 031-553564/0703-725067, prata med Reza, trevligt kundbemötande samt mycket att välja på. Bra kvalitet.
Kan varmt rekommenderas.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/30 12:03:03
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:42:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Strålande! Myyyyycket snyggare med svarta buntband. Kör jag själv med. Köpte 1000-pack från Bejoken till bra pris!

Att löda och pilla med filter har en lätt terapeutisk inverkan. Gäller bara att se till att ventilationen är tillräckligt bra så att man inte blir go i knoppen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:22:13  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Ventilation? Då vädrar man ju bort all den goa röken!
Finns inget bättre sätt att bli påmind om alla trevliga elektronikstunder man har haft med en lödkolv än att känna doften nybränd tennharts. Kan väl knappast vara värre än att röka... och skulle det vara det är det nog för sent nu.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/08/11 :  02:17:59  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Då var det dags för nytt möte 10/8. Det går stadigt framåt(inne på 8:e månaden nu )
Ingenjören har släppt ek-faneren och är nu inne på att måla sina högtalare, först var han inne på svart. Men det framhäver ju inte elementen tillräckligt bra så det senaste inför vårt möte var att det skulle bli ferrari-röda eller eventuellt någon beige-aktig nyans (sicka alternativ men det är ju vår vän ingenjören) Ja, ja, jag själv står tråkigt nog kvar vid björk-faner och Bigfoot har ju sina i bok.
Jag och Bigfoot har slipat, spacklat och åter slipat på våra högtalare.
Ingenjören har väl inte hunnit med riktigt, vi har väl våra möten lite väl tätt. Vi kanske skall göra som olympiska spelen ha en sammankomst vart fjärde år så inte ingenjören kommer alltför långt efter .
Slipklosss med handtag är väldigt bra att ha.
Slipa kan man med fördel göra utomhus.

Innan mötet åkte vi till DLS för att inhandla dämpmtrl.

Köpte en sådan här påse var, fanns bara två så någon blev utan,
nämner inget namn förutom att det börjar på I.

Närbild för dämpmatteintresserade personer.

Skruv är också väldigt bra att ha, men svårt att hitta.
Här borde det finnas. Finns det inte här finns det inte.

Ja, här fanns både svarta skruv M4 x 25 och M5 x 30 samt inslagsmuttrar. Trevliga var dom också. (förf. kommentar: här menas inte att skruvarna är trevliga utan de personer som jobbar på skruvcenter (förf kommentar: jag menar ju inte alla personer på skruvcenter eftersom jag inte känner alla där utan enbart han som expedierade oss, nu kan ju visserligen även de andra vara trevliga men det framgick ju inte just då eftersom vi bara blev expedierade av en person(förf kommmentar inte för att vi tvunget behövde bli expedierade av flera personer just då)))
Otrevliga är ju sådana som undrar hur många stora kartonger med skruv man skall ha eller alternativt frågar hur många pallar med MDF man vill ha levererat.

Skruvarna ser bra ut men är dock magnetiska. Tänkte testa en sådan här för att avmagnetisera dom. Fungerar det tror ni ?

Då står äntligen mina och Bigfoots högtalare klara för fanering.
Ingenjören har inte kommit än...


I morgon kommer den rafflande fortsättningen. Ingenjören blir tveksam
och ändrar sig igen. Han tar nu avgörande beslut för framtiden.
Hal och Bigfoot pendlar mellan oro, förtvivlan och lycko-rus.

To be continued...


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/08/11 02:36:02
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:28:25  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Det ser riktigt bra ut måste jag säga

Mina har ca 80-h kvar på inspelningen

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2004/08/11 10:29:44
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:11:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
"Skruvarna ser bra ut men är dock magnetiska. Tänkte testa en sådan här för att avmagnetisera dom. Fungerar det tror ni ?"

Annars kan man ju använda rostfria skruvar (A2 el A4) så slipper ni det problemet
/Micke
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:27:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Man vill ha svarta skruvar till detta bygga. Det har historien utvisat!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/11 :  21:19:11  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Dom där runda skruvarna till vänster såg trevliga ut. De matchar ju dem som redan sitter på utsidan av diskanten! Ett givet val.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/11 :  22:00:23  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Trevliga var dom också. (förf. kommentar: här menas inte att skruvarna är trevliga utan de personer som jobbar på skruvcenter (förf kommentar: jag menar ju inte alla personer på skruvcenter eftersom jag inte känner alla där utan enbart han som expedierade oss, nu kan ju visserligen även de andra vara trevliga men det framgick ju inte just då eftersom vi bara blev expedierade av en person(förf kommmentar inte för att vi tvunget behövde bli expedierade av flera personer just då)))


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000