HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustiksberäkningsprogram..puuh..!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:26:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
dekengren tipsade om detta trevliga o lärorika program, här kan man lära sig ett o annat om rummets påverkan på ljudet och kanske rent av få bättre ljud på kuppen..!
http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm

Rekommenderar alla att prova..!

Mer om detta i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23143&whichpage=2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/10 :  23:59:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Absolut värt att ägna en stund åt!

Bravo
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/11 :  00:05:29  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Resultatet från detta program stämde bättre med det uppmätta samt upplevda resultatet i mitt rum, jämfört med andra program jag använt för att räkna ut rumsmoder. Testa, som sagt var!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/12/11 :  08:06:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur gör man för att testa om man inte har någon av de högtalare som finns på listan?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:34:21  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag tror att jag i min tur hittade det här på forumet för nått år sedan, det måste vara detta som kallas recycling?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:44:44  Show Profile Send dekengren a Private Message
Man kanske även ska slå ett slag för att länken ovan är en superlightvariant av det riktigt Cara där man kan mata in alla slags rum, större högtalardatabas, man rita och mata in kurvor för sina egna högtalare, ange material och mata in alla sina möbler osv. Notera att jag inte använt detta program själv så jag vet inget om det mer än vad som står på hemsidan. Pris 25 euro. http://www.cara.de
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:41:42  Show Profile Send Anton a Private Message
Trevlig länk, den bekräftade det jag hört, alltså enorma nivåskillnader i basen, vi snackar tiotals dB!

/A
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:13:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Här kommer en länk till som handlar om rumsakustik: http://www.rivesaudio.com/why.html
De hänvisar också till samm beräkningsprogram.
En trevlig bok om rumsakustik går att hämta här http://www.tonmeister.ca/main/textbook/index.html

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:27:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur mycket datorkraft kräver de "riktiga" programmen?

Jag har tillång till ett mer generellt beräkningsprogram (Femlab 2.3, ett program som löser PDE m.h.a FEM-beräkningar och kostar massa pengar, använder det i jobbet) som har en rumsakustikberäkning i 3D som demofil (soffa, rack+2 högtalare). Det finns två problem med den beräkningen, dels kräver den rejält med datorkraft om inte beräkningstiden ska bli för lång (det tar runt 5 minuter för programmet att lösa problemet även om det får en gammal lösning som initialvärde, på en 2800+ med 512 Mb minne), dels så får man så mycket info från lösningen att det är svårt att dra några slutsatser från resultatet (förutom egenvärdena naturligtvis) detta trots att man kan plotta lösningen på en massa olika sätt. Och detta är det "enklaste" problemet med total reflektion vid alla ytor som randvillkor.
SÅ hur fungerar ex. Cara?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/11 :  15:15:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Cara verkar påminna en hel del om detta, inget för den som tror att man kan kan ägna någon timme åt det och få ut allt man behöver.

Gången är ungefär:
1. Lägga in rum och möbler i en CAD-editor med spec. av material på väggar, golv och allt annat. Klarar mer komplicerade former än bara rektangulära rum, samt dörröppningar etc.
Om inte högtalaren finns i programmet får man specificera den på ett ganska stort antal parametrar (fordrar teknisk dokumentation om högtalaren).
2. Det enklast som går att få ut är reverberationstid (frekvensberoende). Det går jättesnabbt. Man kan också låta programmet optimera högtalar och lyssnarposition. Det tar lång tid, hur lång beror på hur komplext rummet är och framför allt på hur många reflektioner man räknar på. Timmar är realistiskt och det kan bli dagar om man ökar antalet reflektioner. Själva outputet är mycket enkelt, positioner för högtalare och lyssnare. Det går dock att få fram en del andra diagram som SPL och litet annat som jag inte satt mig in i ordentligt än.
Det skall också gå att kombinera med mätningar om man skaffar en kompletterande mätare för ljudtryck och efterklangstid.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/11 :  15:40:44  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Har laborerat en hel del med det väldigt enkla programmet nu och möblerat om i mitt lyssningsrum. Dock så har jag enligt frekvenskurvan en rejäl peak vid 63Hz vilket verkar stämma när man lyssnar på musik. I övrigt så blev kurvan fullt acceptabel och ljudet förbätrades jämfört med den förra möbleringen. Men hur får man bukt med 63Hz peaken jag har?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/11 :  20:40:32  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Gebex: Jag tog den fetaste de hade
Nej allvarligt så fanns inte mina heller, så jag tog en med så lik frekvensgång som möjligt, sedan tog jag ett par med liknande fysisk storlek o element placering o sedan extrapolerade jag i huvvet....eller det blir kanske intrapolera förresten.. eller medelvärdesbildade..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000