HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett antal CD-spelare, synpunkter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:03:24  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag lurar alltjämt på ny cd-spelare! Har idag en Sony CDP-XB920 som jag i och för sig varit nöjd med, men är ändå sugen på att uppgradera. Har lurat på följande modeller:

Vincent CD-S3 och CD-S6
Rega Jupiter (ev Planet också)
S.A.T. CDfix
nyare Copland-spelare
varianter på Marantz CD-17 eller möjligen även billigare modeller (tips?)
Audio Analogue Paganini
bättre Arcam-spelare (tips?)
Musical Fidelity (kan inget eg. om det märket men är nyfiken)

Någonstans i denna liga kikar jag. Alla tips och kommentarer kring dessa spelare, för- och nackdelar osv. mottages tacksamt!

Vänligast

Filikoster


Never trust someone who claims to be God.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:11:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad för typ av ljud är du ute efter?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:22:36  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har du tittat/ lyssnat på Tube technology: Se mitt repotage i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21348

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:34:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ska du uppgradera får du räkna ned att nästa spelare måste kosta betydligt mer än den nyvarande, annars är risken att du sitter med en förändring och inte än förbättring, vilket man brukar märka efter ett tag.
Som sagt kan bara du veta vad det är du saknar, om du vill ha en spelare med driv, följsamhet, musikalitet eller någon annan parameter som man kan tänkas urskilja som mer väsentlig för ens personliga smak.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:47:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med Bravo, jag "upgraderade" min Sony CD spelare och hadde en CDfix ett tag, till en början tyckte jag att den lät bättre, men efter ett tag så tyckte jag inte att det var en förbättring så jag sålde den. Så nu har jag en Meridian 588 på test och det är ett lyft. Den tillhör de spelare som har lägst jitter. Väntar även på att få testa Tube Technology.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:00:25  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Rega utan snack.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:06:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Cairn Fog ca 12000:- får väl vara med på ett hörn också.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:12:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tackar för dessa svar. Okej. Min nuvarande Sony är ganska analytisk till karaktären. Skulle vilja ha ett ännu mer detaljerat ljud utan att det för den skull blir jobbigt om man spelar stökiga skivor. Vilka modeller kan man kolla på om man skall ta det där ytterligare klivet upp måntro? Tube Tech känner jag inte till. Rör-cd antar jag eller? Svårt nyfiken på Shanling t100(?) om vi pratar rör f ö.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:12:56  Show Profile Send bliss a Private Message
jag gillar rega jupiter mycket. är du intresserad och bor i eller i närheten av majorna är du välkommen på en provlyssning!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:18:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
bliss, har du nya Jupiter eller Jupiter/Io?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:21:37  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack bliss allra vänligast för denna invit. Bor faktiskt i majorna!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:24:53  Show Profile Send bliss a Private Message
mr ekan: jag har nya jupiter.

filikoster: jamen då är det väl bara att komma över och lyssna vid tillfälle då?!

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:45:36  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
bliss: ja det vore ju trevligt vid tillfälle! Är du hemma vardagsförmiddagar någon gång emmellanåt?

vad är jupiter/io för något? Separat DAC eller vad?

inget som har nåt input på Audio Analogue Paganini eller Marantz CD-17?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:29:05  Show Profile Send bliss a Private Message
filikoster: ja vardagsförmiddagar är normalt inga problem för mig då jag har möjlighet att jobba hemma vid behov :-) jupiter/io är regas gamla version som bestod av transport och dac. numer är dessa integrerade i en och samma burk iom ett nytt och större case.

bliss


Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:49:15  Show Profile Send AndersB a Private Message
filikoster

Regan tycker jag är trevlig med en viss rondör och värme. Om du hittar en Cyrus CD 7Q (som för övrigt finns på hifimagasinet till salu sidor)tycker jag att det är ett ännu bättre köp med Regans behagliga värme, i synnerhet med strömförsörjningen PSX, men också med bättre driv och anslagskraft.

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:01:31  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för inpasset. Men visst är Cyrusprylar i halvbredd? Inte så snyggt kanske tycker jag...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:02:18  Show Profile Send Sudden a Private Message
Kolla på Naim CD5
(Kan själv inte tänka mig något annat )

/Sudden
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:07:12  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Naim CD5 jo tack men då snackar vi väl helt andra pengar va? Vad ligger en sån på då ny/begagnad tro?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:09:01  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
kollade pris på Naim cd5, var inte så dyr som jag trodde faktiskt, drygt 17000 ny. Nån som vet vad en begagnad kan gå loss på?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:42:53  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Du får nog lägga +10.000 för en beg.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:09:03  Show Profile Send Poe a Private Message
Naim CD5i kommer snart. Priset hamnar nog runt 11 papp.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:22:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Lyssnar du på Naimen kan du samtidigt lyssna på Linn Genki för ungefär samma peng ny. Ger mycket detaljer men samtidigt musikalisk driv. En annan liten best i den stenhårda £1000 klassen är Quad 99 CDP. Det är den här kvalitetsnivån (och prisnivån) du bör ligga på för att få en rejäl förbättring.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:46:22  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag gav 2 lök för min (gamla) Rega Planet. Mer prisvärd maskin får man leta med ljus och lykta efter.


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:45:30  Show Profile Send new order a Private Message
varför inte en cairn fog som Jonas Nilsson rekommenderar?den har uppgraderingsmöjligheter(uppsamplingskort för 6000kr) och balanserade utgångar.att den dessutom är snygg skadar inte heller,väl?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:00:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mr Ekan, det var banne mig ett sanslöst bra klipp

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:13:47  Show Profile Send Tomas a Private Message
Bor du i Göteborg eller i närheten kan du få lyssna på Advantage CD1 och Opera Audio Consonance Reference 2.2!!!


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000