HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fleetwood Mac - The Dance
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:14:36  Show Profile Send hifiman a Private Message
var på hifimässan i Malmö!!


när vi var inne i det stora rummet med Audiovector mm, så demade dom en dvd med gruppen Fleetwood Mac.... helt suverän!! riktigt skön musik. jag har hört namnet förut men aldrig riktigt vetat vad de spelar för sorts musik. när jag kom hem sen så beställde jag just den dvd-skivan direkt.

inta alltid bara man hittar ideér om cd-spelare och förstärkare på hifi-mässor, utan även musik

själv är bäste dräng!!

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/11/01 :  08:25:42  Show Profile Send aaight a Private Message
ja den dvd,n har man sett ett antal hundra ggr
lindsey buckingham är en riktig fena på att spela gura. big love och go insane är ju bara kanonbra
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/01 :  08:59:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Fleetwood Mac har en lång karriär bakom sig, musiken lutar ibland åt jazz/blues hållet.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/11/01 :  14:51:36  Show Profile Send aaight a Private Message
synd att ljudkvaliten inte är så bra dvdn. tango in the night och deras senaste say you will är också bra skivor
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:44:12  Show Profile Send Joe a Private Message
Hifiman - roligt att du hittat något "nytt"

Om inte jag är helt fel ute så började Fleetwood Mac som en ren bluesgrupp för att sen så sakteligen någon gång på 70-talet hitta den musik som de spelar än idag.
Själv äger jag bara två plattor med dem, där den ena är en samling av deras blueslåtar från den första tiden. Låtarna låter helt klart som de flesta bluesband från England under den tiden...hmmm...längesen jag lyssnade på plattan nu men vill minnas att det hörs att det är duktiga musiker som spelar.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/02 :  02:00:38  Show Profile Send hal a Private Message
Rekommenderar "Rumours" vilket är deras klassiker. Kom efter bluesperioden och sålde enormt och blev deras kommersiella genombrott. Lättsmält men väldigt bra, håller än.
Annars har dom gett ut samlingsplattor som är en bra start om man är osäker på vilken skiva man skall köpa.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/02 :  02:40:49  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag köpte för en tid sedan en sån där konstig live-CD med FM.
Dåligt med info och inte särskilt bra ljud, men jävligt kul skiva!
Tidig live-inspelning från deras blues-period.
Minns inte namnet på den, men tror den fanns på Ginza´s rea?
Var kan jag ha förlagt den.....

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:40:21  Show Profile Send hifiman a Private Message
Joe:

den skivan vara bara så suverän..... möjligt att jag köper fler skivor/dvd med gruppen när jag fått ihop hela min anläggning (ska bygga en hel uppsättning högtalare; center, bakhögtalare mm)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:43:02  Show Profile Send hifiman a Private Message
quote:
Rekommenderar "Rumours" vilket är deras klassiker. Kom efter bluesperioden och sålde enormt och blev deras kommersiella genombrott. Lättsmält men väldigt bra, håller än.
Annars har dom gett ut samlingsplattor som är en bra start om man är osäker på vilken skiva man skall köpa.


låter som om man får kolla upp den där skivan "Rumours". helt klart en kandidat till inköp

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:08:03  Show Profile Send Joe a Private Message
Skivan jag snackar om heter "Fleetwood Mac Vintage Years" och innehåller en massa bluesklassiker på en dubbel-LP från 1975

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:54:51  Show Profile Send JesseX a Private Message
Fleetwood Mac har haft tre eller egentligen fyra perioder

60-tal (blues)
tidigt 70-tal (pop)
sent 70-tal (pop)
80-tal och framåt (pop)

60-talet och sena 70-talet var de bästa kommersiellt sett. Både tidigt 70-tal och under senare år har de gjort en del OK material även om höjdpunkterna definitivt hör till de andra perioderna.

Det sena 70-talet innehåller tre skivor: Fleetwood mac, Rumours och Tusk. De två första är stilmässigt ganska lika även om Rumours är den bättre av de två. Tusk är lite mer experimentell men är också en bra skiva. Tusk var en dubbel-LP och innehåller därför många låtar.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/11/04 :  09:14:42  Show Profile Send hifiman a Private Message
är nog tvungen att kolla in Rumours..... alla tycks snacka gott om den skivan. på skivan jag beställt (The Dance) är det speciellt "Chain" och "Big Love" som är bra. de andra låtarna tar jag som en bonus :)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2003/11/05 :  09:30:54  Show Profile Send hkan a Private Message
Som jag ser på det så fanns det en grupp vid namn Fleetwood Mac med Peter Green, Jeremy Spencer, Danny Kirwan, Mick Fleetwood och John Mc vie. Dom spelade en gudabenådad blues med makalös gitarr och sång från frontfiguren Peter Green. Sen drog Jeremy och Peter blev tokig och gruppen upplöstes och har enligt min mening inget att göra med
den amerikaniserade-kommersialiserade musik som Fleetwood Mac version 2 står för mer än att Mcvie m fru och Fleetwood fortsatte i denna. Enligt mig är det två helt olika grupper och olika musik. Jag tycker det är synd att ursprunget överskuggas av kopian och ger en missvisande (ljud)bild av originalet.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/11/05 :  17:52:36  Show Profile Send hifiman a Private Message
missvisande kanske, men knappast dålig..... Lindsey Buckingham är helt enorm på gitarr. men å andra sidan så är det nog mycket Fleetwood själv som gör allt sound med trummorna, för det är ju fan va bra han är!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:18:11  Show Profile Send hkan a Private Message
Nej, jag tycker inte det är dåligt (har själv "Tango in the night) men det går inte att jämföra med originalet och ska inte heller sammankopplas med detta. Håller med om att Mick Fleetwood är en fena på trummor och att det är kompetenta musiker - inget snack om saken.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:13:47  Show Profile Send edison a Private Message
Står man ut med att vissa låtar är tämligen "experimentella", så måste jag säga att "TUSK" är bland det bästa som gjorts i popväg.
Den har (enligt mej) väldigt varierad musik, och ljudet, som folket på detta forum säkert är intresserae av, är bara så bra det blir i popsammanhang.

Fleetwoods trumsound och Buckinghamska gitarrer i parti och minut gör denna platta grymt bra!

"Rumours" måste givetvis sättas högt, en hel rad poppärlor!
Även denna låter (ljudmässigt) klart bättre än 90% av alla dagens popplattor...

Även "popversionen" (70-talets) av FM har gjort en mkt bra liveplatta, återkommer med titeln (alltså inte "The dance").
Jag har den på dubbel-LP och den har ett väldigt bra live-sound.Musiken är mest från "Tusk"/"Rumours"/"Fleetwood Mac".

Så är dom igen framme med en riktigt bra platta: Den senaste, "Say You Will" är en återanknytning till "Tusk" alltså en del experimentellt/lagom "konstig" musik, parat med lite normalare nummer för dom som har svårt fördet allra värsta gitarr"skramlet" från herr Buckingham...Fleetwoods trummor låter grymt bra även här men är aningen mer i bakgrunden än på Tusk/Rumours tycker jag nog.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/15 01:15:34
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/16 :  08:06:50  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag håller med hkan att ursprungsgruppen ibland glöms bort, den Fleetwood Mac som gjorde blueslåtar och den smäktande och lugna "Albatross".

Min favvo platta heter "Then Play On" från 1970, med exprimentlusta från herr Green och Danny Kirwan som extragritarrist, med ena foten i blusen och den andra i rock/popen. Innehåller bla. klassikern "Oh Well" med tung gitarr-riff och bluesiga "Rattlesnake shake" som varvas med lite lugnare låtar som finstämda "Closing your eyes", "Coming your way", och min andra favvo "Before The Beginning".

Edit: Glömde "Black Magic Woman" som Fleetwood Mac gjorde i originaltappning. Santana gjorde en bra version på låten efteråt.

Edited by - Falkman on 2004/04/16 08:41:26
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:57:22  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Rattlesnake shake på Live in Boston är makalös med HDCD ljud
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:17:08  Show Profile Send srv a Private Message
Rumours från 1977 är dessutom ett av det mest sålda albumet i världen någonsin.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:55:32  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

fm's tre klassiker från 70-talet (fleetwood mac/rumours/tusk)
har precis släpps remastrade och med bonusmtrl



Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/19 :  10:55:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Står litet att läsa om dessa utgåvor i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28258#301246

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000