HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity sigma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/19 :  15:42:53  Show Profile Send Leon a Private Message
Tjena!
Några kanske kommer ihåg vilka lösningar som var bra för att inte mina Dynaudio 1.3se skulle bottna.
Det slutade med In audio delningsfilter och rel subbass.

Men nu är jag sugen på något bättre! såg att Reference audio hade ett par Infiniti sigma inne.
Har en krell ksa 200 slutsteg och om det skulle behövas ett Dynamic precsion slutstegpå 250watt.

MEN mitt rum är litet bara 15 kvm vad tror ni skulle det kunna funka? Kanske om man använder delningsfiltret så att basen inte
blir förmycket. Provlyssna högtalarna hemma kan nog bli svårt både viktmässigt (hur mycket väger dom,hur stora är dom?!)
reference är nog inte så pigga på hemlån hmm vad tror tycker ni dom vill ha 35.000kr MVH/Leon

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:04:36  Show Profile Send Leon a Private Message
Ingen som har någon erfarenhet av Sigma?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:13:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Priset är verkligen bra om det är ett nyare par. Givetvis ska dom vara hela med ! Men det är dipoler så du ska helst ha ut dom ganska långt från väggen. Samma gäller basen , servostyrning är kanon bra men bummel bas kan den inte trolla bort. Du måste Bi-ampa dom annars får du ingen musik.

Hur länge har du tänkt på att bo på 15 Kvm ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:16:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har ägt Sigma, en mycket bra högtalare som kräver ett rejält slutsteg..ditt Krell borde fungera utmärkt.

Men, 15 kvm är nog i minsta laget..man måste ha lite avstånd till dessa om elementen skall integrera väl.
Dessutom att tänka på, om Emit eller framförallt Emim går sönder blir det inte så lätt att få tag på nya. Infinity tillverkar inte dessa längre, ens som reservdelar.

Skulle nog försöka få ner priset till under 30 med tanke på ovan nämnda..
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:20:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Priset är verkligen bra om det är ett nyare par. Givetvis ska dom vara hela med ! Men det är dipoler så du ska helst ha ut dom ganska långt från väggen. Samma gäller basen , servostyrning är kanon bra men bummel bas kan den inte trolla bort. Du måste Bi-ampa dom annars får du ingen musik.



Njaee..Sigma har inga servostyrda basar, Epsilon däremot.
Således behöver man inte bi-ampa Sigma.
Dipoler, ja och nej...det sitter en bakåtriktad Emit på dessa, så i diskanten är de dipolära. Men Emim, mellanregistret, är så kraftigt dämpat att det knappast låter något alls bakåt..denna dämpning kan dock tas bort om man vill exprimentera..
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:42:17  Show Profile Send Leon a Private Message
hej!
Tack för responsen,15 kvm är vardagsrummet lägenheten 45 liten men naggande god. mitt istan/stockholm och förnuvarande har jag inga planer på att flytta bra att ha sin borg kvar när brudarna kommer och går eller hur.

Tillbaka till Sigma har dämpat bakom lyssningsplats och bakom högtalarna ordentligt blev mycket bättre hmm det blir nog svårt det här utan att prova tror jag men att släppa 89kgX2 suck MVH/Leon
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:53:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
CH

Oups !
Nu blandar jag ihop saker o ting !

En sak däremot , det går att hitta reservdelar till disk/mellanreg , även själva banden, Ge mig några dagar så ska jag leta rätt på det igen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:05:22  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Johan,

jo, allt går med lite tur, men poängen är att det inte tillverkas några nya delar längre..
Mycket därför som jag hoppade av detta märke..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:33:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är inte säker men jag tror faktiskt att dom görs med Infintys goda minne.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/20 :  09:53:52  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej! Hittade den här sidan http://cellerer.net/infinity.classic/

Dom har en service för omkoning av högtalarelement, med jag hittar inget om nya emim,emit!

Vad tycker ni grabbar finns det en hcans att jag blir nöjd?
Att släpa 89kg högtalare är inget nöje, jäkla rum MVH/Leon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:32:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hmm, jag har en viss klockarkärlek för Infinity då jag hade ett par referenshögtalare med emitelement i nästan 20 års tid. Jag pratar om referencehögtalare bäst att tillägga, inte referenceserien för att undvika missförstånd. Maffigt och fylligt ljud och dessa ovan lär vara bra mycket bättre, nog kan du ge dem en chans "Leon".
Fast jag erkänner att 15 kvm. är i minsta laget för att skall kunna visa sin fulla potential.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/27 05:42:18
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:42:20  Show Profile Send Lomen a Private Message
Du lär inta bli missnöjd med dom högtalarna, låter otroligt bra. Jag har ett par själv, det bästa ljud jag hört. Mycket detaljerat, varmt, bra dynamik och gräver djupt, djupt, djupt ner i registren. Enda att isåntfall klaga på skulle vara storleken.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:04:23  Show Profile Send Terna a Private Message
Hej!
De där pjäserna är rejält tungdrivna. H/K Citation 7.2 bryggat till 2 kanaler spelar ut dem så som sig bör iaf. Men Krell bör ju inte heller vara några problem. Rent generellt så har LN Högtalarservice reservdelar till JBL och Infinity. Hurvida tillverkning existerar eller ej av vissa Infinity-element vet jag inte. LN brukar lösa ut problemen iaf. Annars är de snygga och spelar skönt. Tror inte du blir missnöjd, men jag skulle nog också försöka få ner dem en aning. Du har inte provlyssnat HECO Argon Reference? Kanske att Sigma låter bättre, men definitivt inte 15000kr bättre!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:58:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


Sigma är en fantastisk högtalare men dom är så exceptionellt känsliga för placering, rum och förstärkeri.
Du måste nog upp i dom här rumsvolymerna för att få till det riktiga släppet.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:03:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ser ut som ett trevligt system det där! vems är det? ser att det är ett Krellslutsteg..men vad är det för cd-spelare(wadia?) o kablar?

Edited by - marbrink on 2003/09/26 22:04:00
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:06:20  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Det där är en av mina favoritbilder. De e' bara såå läckert



Edit:
Marbrink, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5048

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/09/26 22:08:44
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:22:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tackar MacDaxy!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  05:47:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då jag själv haft en något mindre Infinitymodell Reference 2,5 och i flera olika rum så kan det nog inte understrykas att rummets storlek har betydelse.
Bäst lät det i det största rum jag hade dem i, ett rum på centimetern när exakt 30 kvm.
Tro för all del nu inte att de låter dåliga i ett mindre rum det gör de inte, men de har i så så fall potential att växa.
Dessutom behövs, som ovan sagts, helst bra kraftresurser även om man inte behöver överdriva, i alla fall på normalnivåer.

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:16:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Måste bara berätta en ganska rolig historia som hände i våras när en jobbar kompis hade köpt ett par Sigma. Han hade precis hämtat mig och vi var på väg hem till honom och satt och pratade om högtalarna förstås och då säger han, jag har pepprat högtalarna. Tankarna for genom skallen, vad har han gjort!!!. Visst har man hört talas om konstiga tweaks, men nu har han nog fått fullständigt hjärnsläpp tänkte jag. Peppra högtalarna, vad blir bättre. Och då säger han, för katternas skull. Ett gott skratt fick man i alla fall.
Ja hur låt högtalarna? Helt underbart enligt mig, de har allt som en riktigt bra högtalare skall ha. Det är bara att läsa testen i High Fidelity Nr6 1997. De skrev att: Det kan kanske låta bisarrt att använda ordet, men för 70,000kr är Sigma faktiskt något av ett fynd i den här produktkategorin.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:25:49  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag har själv ett par Renassaince 90 (föregångare till sigma) och jag måste säga att dessa liksom sigma kräver rejält stora rum. Jag bor i en etta på 45kvm och det är i underkant! Angående reservdelar så finns i alla fall en del tillgängligt fortfarande:

http://www.harmanaudio.com/search_browse/infparts.asp?Parts=IF20002

Det här är till Renassaince 90, men diskanten är identisk.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:05:59  Show Profile Send Leon a Private Message
Okey da! Mitt rum är NÅÅgot fööör Liiiiitet

Vilka högtalare ska ja ha da Dessa ska kunna spelas med dynamik
och MYCKET HÖGT utan att dista

Desutom skall dom vara mjuka som sammet och ljudbilden ej ändras när
volymen höjs. Allså ni vet äkta amerikanskt fett tung mjukt ljud.

Ekvationen kanske inte går ihop litet rum, stort mjukt ljud på hög volym. MVH/Leon
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:22:38  Show Profile Send Timbre a Private Message


Infinity Kappa 8. Gillar Krell och säkert Dynamic Precision också. Den går dessutom att biampa om det inte skulle vara nog...
Lagom storlek och den som tar det lugnt kan komma över fina exemplar för runt 10000 kr.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:00:42  Show Profile Send David A a Private Message
Leon:
Du kanske skulle fundera på en aktiv lösning. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är OMÖJLIGT att uppnå samma ljudtryck och renhet när du använder fullregisterhögtalare. Du skall bara veta vilken inneboende styrka det sitter i 1.3se när du skär av dom tillräckligt högt. Du kan alla gånger spela 3ggr så högt med en delning på 175hz! Osså Blir allt i mindre format. Jag kunde aldrig spela såhär rent och högt som jag gör nu när jag hade Kappa 9 och Von Schweikert VR-4... och då är det ändå STORA högtalare!
Enda nackdelen är att du behöver ett steg till och några bra basar, samt filter. Å andra sidan kostar ju ett par Sigma lite pengar oxå
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:25:24  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej,HeJ! JO Jo Ännu fler slutsteg flera basar Jag som fick hjälp
att slänga upp mitt krell på ekskåpet 220cm över havet
Tänk på att rummet är bara 15kvm. var så nära att köpa In audios subar 3st 8tummare gånger två lådor men väntetiden cirka sex månader fick mig att hoppa av. Nej inte fler lådor please

Antingen större och bättre eller bara bättre..MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:43:22  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tror att en 10" per kanal skulle räcka gött i ditt rum. 50 liter, osså skjuter du in dom mot väggen och klär dom i samma färg som tapeten. Vips! Jordbävning med finess till halva storleken av en Sigma!

Mina baslådor kommer att stå bakom gardinen, helt osynliga... där kan man snacka om estetiskt korrekt!
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:05:25  Show Profile Send Leon a Private Message
David A!

Jag förstår din tankegång och principen bakom den.
stativare har bättre upplösning ,fokus etc därför man isolerar varje
frekvens i egen låda vilken förbätrar "Allt" håller med dig MEN...

Jag vill nu ha något helt annat! Amerikanskt tung gung rätt eller fel och vilka stativare skulle det vara? TYP revel låter säkert mycket bra, men jag tror inte det är riktigt vad jag är ute efter. MVH/Leon
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000