Author |
Topic |
n/a
deleted
1846 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:38:21
|
de är ju så små så dess ljudpåverkan kan ju på sin höjd bara vara måttlig, men folk hör ju skillnander på lödtenn så.... sedan finns ju de där "träskulpturerna" i form av 3 vågformade plankor på ett stativ som ju är ännu mera hokus-pokus, de lär nog vara ännu bättre! |
sound pollution |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:39:19
|
Låter onekligen som guld och gröna skogar. Trodde en Helmholtzresonator bara användes för att dämpa ett smaltfrekvensband. Och tillsammans med absorbenter och diffusorer? Funkar de även som diffusorer? ""Live-end dead-end" room treatment is pretty much a thing of the past these days." http://www.soundstage.com//noisy14.htm
Le-De är det enda som det skrivits om på detta forum( som jag sett). Är detta helt förkastligt. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:46:45
|
"Bredbandshelmholzresonator" |
Lämnat forumet |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:51:36
|
Jag har och har haft Argent Roomlenses, som vanligt finns det flera som har synpunkter utan att ha provat dessa men faktum är att de på- verkar verkligen ljudet ljudbilden bla skall de ställas upp så att man tar första reflexen,de är för tillfället utlånade till en kompis som reagerade precis som jag gjorde när jag tog bort dem ,nämligen med saknad!! Mvh JMlab |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:46:15
|
Jag har ritning med mått i datorn på en dylig diy variant men tyvärr är jag idiot/okunnig hur jag skall kunna lägga ut den. När jag får hjälp så ska jag fixa till det. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 20:08:45
|
Jag har också en kompis som gillar dem så det vore kul att prova, det lät bara så kul med bredbandshelmholzresonator vad det nu kan vara. Vad jag vet så är en helmholzresonator en "låda" avstämd till en viss frekvens eller ? |
Lämnat forumet |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 21:08:45
|
De där verkar ju busenkla att klona för eget bruk. |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 21:21:46
|
Men låter det bättre än med traditionella akustikförbättrare? |
Edited by - aolite on 2003/09/08 23:22:11 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 21:45:54
|
De kostar en bra slant så det kanske är en ide att försöka göra en klon innan man bränner $999... Hur ser de ut nedtill ? är det tre öppna rör bara med fyllning ? |
Lämnat forumet |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 21:56:23
|
Jag har läst att inuti rören är det super-special-stoppning i något sorts uträknat mönster.
(Kanske dom skriver så bara för att det ska låta krångligare än att bara packa tre avloppsrör fulla med skithuspapper och spika fast på en planka...)
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 22:09:33
|
I den här artickeln beskrivs det ganska bra hur en rip-of skulle kunna bli till. http://www.geocities.com/jonrisch/a3.htm
quote: For those interested in constructing there own, it should be easy to obtain the necessary materials from a hardware store. Use 2 1/2" heavy duty/high pressure PVC pipes, cut to 58 " lengths, spaced apart 1" at the top tapering to 7/8" at the bottom for the left pair of tubes, and spaced apart about 3/4" at the top tapering down to a little over 5/8" at the bottom for the right pair of tubes. Make a nice heavy non-resonant base, and a hardboard cap to hold them in place. Finish as desired.
Now for the educated guess part: Roll up a wad of 3/4 to 1" thick loose/puffy polyester batting about 16" long byn 12"for each tube, rolling up the 16" portion, and push it into the tubes using a long stick. From left to right tube, position the end of the wadded polyester 18" from the bottom, 23" from the bottom, and 18" from the top on the last one. A wad of fiberglass could be used as well, a piece of 6 1/2" by 4' by 12" long, or 3 1/2' by 8" by 12" long. Then place a piece of very fine mesh screen on the bottom of each tube. If you can't get a very fine mesh screen, wrap a layer of nylon stocking on each side of a regular piece of screen door metal screen, and wedge/glue it into place.
You might even make it one tube wider, just repeat the tube pair spacing (I would opt for the wider spaced pair) opposite the added tube. This would make it effective down to even lower frequencies.
This would be a minimal investment to see if they do anything for your room acoustics.
|
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 22:11:41
|
Dom som har provat eller äger dom är nöjda och det är tillräckligt för mig i alla fall. Jag skall se om jag inte kan hitta lite material i veckan. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
Micke
Member
103 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 22:12:42
|
Har är måtten som gäller:
Det gråa är stoppning.
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 22:32:45
|
Tack, Micke. OT: Kan du slå mig en signal. Har en ny kabel på gång. |
- Olof Palme |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 22:52:43
|
Tror att jag börjar med att kolla pris på "2,5" plåtrör och "2" el-plaströr. Plåtrören gillar jag finishen på. Topp och botten i oljad ek kanske. En 2,5 tums dosfräs kan nog också vara bra att ha.
|
- Olof Palme |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 23:11:53
|
Vad är det för stoppningsmaterial i dom och vad är det för uppfyllning där det inte är stoppning? sand kanske? Jäkligt bra att du tog fram måtten Micke, finns det någon regel om hur många sådana dämpare man behöver på x antal kvm eller liknande? |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 23:19:29
|
quote: Now for the educated guess part: Roll up a wad of 3/4 to 1" thick loose/puffy polyester batting
Det verkar som om dom tre som ingår i setet räcker ganska långt om man läser recensionerna. |
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/09/07 23:20:03 |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 23:33:35
|
Tack! Jag var lite snabb och dålig på att läsa :) Skulle det kunna fungera med Rostfria rör? Jag har en känsla av att jag måste ha grym finish på det för att ens få tänka på att få in dom i vardagsrummet :/
|
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 23:36:01
|
Dahlberg: I kolfiber finish .. häääääähh |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:38:09
|
Plåtrör verkar bli rätt så dyrt, ca:100kr/m. Får nog leta efter nått annat. |
- Olof Palme |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 19:07:14
|
Såna där jobbar nog inte så värst långt ner i frekvens. Bör bli lite orgelpipresonanser i såna dära. |
Hifiarkeologen |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 19:18:38
|
quote: The tubes themselves will act like classic helmholtz resonators, and if they were simply open tubes, they would resonate at approximately 117 Hz, and multiples and sub multiples of that frequency. However, they have some acoustic resistance at the bottom (a fine screen), and some stuffing somewhere inside the length of the tubes. Clever placement and density choices of this stuffing could effectively result in a bass absorbtion right where the typical 8 foot ceiling has it first resonance mode, effectively damping this first mode via the tubes. If all three are tuned slightly differently, not only could the first floor to ceiling mode be reduced, but several of the higher order modes as well. This 8 foot floor to ceiling mode would be fairly universal, and so would be a definite way to help reducing this floor to ceiling set of modes.
|
- Olof Palme |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 08:52:11
|
JMlab: Märkte du någon förbättring i basen också, eller var det mest som diffusor roomlensen gjorde nytta?
Mvh / Simon |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 21:09:58
|
det är ju en omöjlighet att de där sugrören skulle vara effektiva i basområdet, i teorin kanske men knappast i praktiken! själv använder jag 1,5 liters petflaskor med olika mängder vatten i för olika avstämningar, det krävs måååååånga! |
sound pollution |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/10 : 11:05:15
|
Tjena Celef. Jag tror inte heller att dom är överdrivet effektiva som basabsorbenter men om dom gör nånting överhuvud taget så är väl det bra. |
- Olof Palme |
|
|
Topic |
|