HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Konsten att operera en Accuphase
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:49:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I dag barn ska jag visa hur man opererar en Accuphase. Vi ska ska inte ta ut nått utan vi ska sätta in. Inga verktyg behövs så lägg tillbaka mammas kökskniv.

Vad som däremot behövs är vad vi ska operera in , idag blir det ett Accuphase DAC-10 kort.

Till Accuphase försteg/förstärkare finns det lite olika instickskort att tillgå. Det är lite beroende på modell vad man kan sätta in. Mitt försteg är av splitter ny modell så jag kan sätta in DA , Phonokort eller x-tra analoga ingångar. Till dom digitala enheterna finns det en massa olika modeller. Timbre vet mer där än vad jag vet , så vid frågor om dom snacka med han.

Nästa steg är att man behöver en Accuphase att sätta in kortet i. Dra ut alla sladdar o låt den stå nån minut. Jag har en förbered stående här.

Så..... då är det dax för det första och det ända snittet , utan bedövning

Här ser man styrskenorna som ska styra kortet rätt så man inte missar.

Nästa sak att göra är att stoppa in kortet. Glöm inte att statisk elektricitet betyder döden för sådana här kort så se till att både du och Accuphasen är avjordade. Man behöver inte använda våld för kortet bara "slinker" in.

När man har tryckt in kortet så långt det går utan att man har pressat något nämnvärt så får man lite motstånd när kanten på kortet är 3-4 mm från kanten. Då trycker man försiktigt till och voilá.
Kortet ska sitta kant i kant utan att man har spänt skruvarna.

Så här ska det se ut när allt är fastspänt.

Då börjar vi närma oss slutet på våran operation. Koppla in din Accuphase i systemet.

Sätt på strömmen , glöm INTE att välja rätt på ingångsväljaren bara.
Har Accuphasen överlevt så har man än en gång en inspelningsperiod framför sig

Det var allt för idag , nästa vecka ska jag visa hur man gör en multikabel av en Tigerpyton.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:05:49  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Trevligt trevligt, om du nu bara ta lyfta av locket på den också och ta några kort

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:21:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Trevligt trevligt, om du nu bara ta lyfta av locket på den också och ta några kort

Nja , det gör jag inte om jag inte måste. Vill du se bilder på hur det här modul uppbyggda försteg ser ut utan kläder får du kolla här.
http://www.accuphase.co.jp/photo/c-245_e.pdf

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:27:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
johan_björklund,

Härligt ... Man blir lite avundsjuk när man ser bilderna på ditt fina försteg

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/07/28 :  15:28:14  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Johan
Ser att du tagit lite lärdom av TIMBRE`S fotografering
Snygga bilder Johan.Steget inte bara ser bra ut det hörs bra också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:03:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tänkte nästan samma sak, har Tibre gjort ännu en fotoinsats, det är ett GOTT betyg J_B.
Tusan så tjusigt försteg. Ett sådan DAC kort, vad får man ge för det? Kanske något för en DIYare att köpa och bygga en separat dac

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:36:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Härligt! Fina bilder! Kul med lite utländsk elektronik! Fräckt med uppgraderingar!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:10:31  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ingen kan väl någonsin göra fel efter att ha läst den här tråden. Du har ju talang för manualer och läroböcker...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:30:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tack för dom trevliga orden ang fotograferingen.

Kortet kostar ca 10 000 kr. Att komma med några omdömmen är på tok förtidigt men det kommer. Så du tycker jag ska börja skriva läroböcker nu Timbre ? Inte visste jag att ungarna läste om HiFi i skolan idag.

Sättet som Accuphase bygger sina produkter borde vara lag. Jag har så många ingångar , utgångar som man kan tänkas behöva. 3 ingångar/utångar fungerar utan att jag ens behöver slå på försteget.

NAGREF.

Jag tittade lite på kretsarna men dom flesta är omärkta. På andra sidan sitter en metall skiva som döljer det som sitter där.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:31:38  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Upptäckte just på bilden att ditt C-245 har den nya typen av kolfiberbaserade apparatfötter, precis som C-2800.
Det är ett generationsskifte på gång...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:02:11  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

En del högstadieelever pratar mer hifi än du kan ana...

Varför inte en handbok i reptilhantering...
Att väcka upp hela grundskolan i ett enda svep.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:29:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Varför inte en handbok i reptilhantering...
Att väcka upp hela grundskolan i ett enda svep.

Jo det skulle behövas , ibland tror man inte sina öron vad folk tror sig veta om reptiler.

Ang produktskifte hos Accuphase. Det skulle vara skoj att kolla ditt försteg mot C-2800. Gamla skolan mot den nya.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:49:09  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Du menar den gamla klassiska skolan mot den nya...

Då skall det nog till ett rejält blindtest men C-2800 har ju en nyutvecklad volymkontroll och förmodligen ett ännu mer utdämpat chassi.
Kul att Accuphase tar det här med koppling till underlaget på allvar.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:49:27  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Johan

Får man fråga vad det är för kamera du har använt ??
Har själv digitalkamera (Olympus Myu 300) men får inte
så knivskarpa bilder

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:00:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har Nikkon 885. Det ska vara efterträdaren till Timbres kamera.
Alla bilder är tagna med stativ. Jag kör med personliga inställningar på kameran. Men även i "auto" läget så är bilderna ok.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:34:23  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
OK då vet jag, du vet inte priset på denna kamera ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:28:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Härligt att se så fina bilder! Och att se en sån fin apparat

Med andra ord sa har din ljudkvalitet stigit en hel del nu med en ny transport och DA...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:19:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag köpte den på pixmania för 3500 kr , dom har nån rea-rabatt på den nu. Är en heldel i manualen man bör läsa innan man börjar ta bilder.
Jag har minskat ner bilderna rejält så dom inte blir förstora.
Här e länk

http://194.206.235.235/dev/gui_web/shopping/index.php?fuseaction=voir_fiche_article&article=13537

MaxMartin

Jo det har hänt lite nu under dom senaste dagarna. Nu står den gamla Cd:n på reapet kopplad till kortet. Sen får det puttra några dagar innan jag ska börja lyssna seriöst. Jag kan skifta ingång via fjärr så rent A-B test görs med lätthet.

Tack igen för den positiva responsen.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2003/07/29 01:22:04
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/29 :  10:24:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Snygga bilder! Skall bli skjoj att höra hur det lät..

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:30:30  Show Profile Send rowa a Private Message  Reply
Varför satt du den inte till höger för ?

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:34:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Varför satt du den inte till höger för ?

Jag är ganska dålig på att räkna !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

rvh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/07/30 :  19:29:38  Show Profile Send rvh a Private Message  Reply
Tja Johan

Kul att se att du leker fortfarande. Fina bilder med nya kameran! Dock tycker jag synd om dina ormar att du tänkt dig dom som multikablar i en hifianläggning. Hmmmm... Typiskt Johan... Fast en av albinoormarna kanske skulle... Nej, jag hoppas verkligen inte du tänkt lura på mig dom kablarna?? Nej, jag är nog mer ute efter en componentkabel modell värsting till budgetpris (typ Monster Video3) samt en fin scartkabel. Båda på ungefär en meter. Fast det tar vi per telefon. Dock har jag ingen Accuphase att koppla in kablarna till men snart väl en 36" Atrium. I can hardly wait!

Vi hörs!

Robban

http://www.minhembio.com/show.asp?user=rvh
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:24:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hejsan Robert !

Jo jag får ju komma o kolla på monstret sen när den står där hemma.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

rvh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:01:24  Show Profile Send rvh a Private Message  Reply
Tja igen Johan

Du är så välkommen. Men först ska jag operera lite själv. Operera in den i vardagsrummet... via hissen... Du vet en sådan som sitter i 4-våningshus där man först i efterhand monterat in hiss. Typ 70 cm bred eller så... minus ledstång och manövertablå...

Min soffa fick jag lyfta in via vardagsrumsfönstret för den gick inte in i hissen... Så nu är jag klart orolig. Fast skalpellen är nyslipad

Man kanske skulle dokumentera den operationen också??

/R
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:38:25  Show Profile Send HanssoN a Private Message  Reply
Hehehe... med en sån där Accuphase + DAC-kortet skulle jag "bara" behöva en CD-transport i världsklass...

Har du testat hörlursuttaget? Jag gissar att det slår min Harmony Design EAR 90
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:09:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

Jag har inte använt hörlurar på 10 år minst

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000