Author |
Topic |
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:34:33
|
Hej!
Många (nåväl, tre-fyra stycken iaf) har frågat mig hur man gör för att ta bort gallrena framför baselementen på Linn-högtalare som t.ex. Katan, Ninka och Espek. Jag var själv lika osäker när jag bestämde mig för att göra mig av med gallrena, så jag bad min Linn-handlare att göra det när han var här i annat ärende. Det visade sig dock vara patetiskt enkelt, så nu har jag gjort en egen guide om hur man gör.
Steg 1 Verktyg
Här snackar vi riktiga proffsverktyg ala kökskniv Fördelarna är t.ex. att den har en sida som inte är vass, och som är perfekt för att pilla bort gummiringen runt gallret. Använd alltså inga vassa verktyg.. En platt skruvmejsel borde räcka bra.
Steg 2 Innan vi börjar
Titta nu extra noga på dina galler - för snart är de borta... Passa nu på att informera familjemedlemmar om att dina högtalare kommer att vara skörare än tidigare. Din sons fotbollsturnering eller din dotters nyfikna fingrar har aldrig varit ett större hot mot familjeekonomin.
Steg 3 Bort med gummiringen
Stick in verktyget du valt mellan gummiringen och gallret. Var försiktig! Stick bara in det så långt som det behövs för att du ska kunna få grepp om gummiringen och med hjälp av tummen (från andra hållet) tar du loss den. Var beredd på att gummiringen är det enda som håller fast gallret, så sannolikheten är att du får det i knät om du inte håller mot.
Steg 4 Bort med gallret
Nu är det jätteenkelt att bara ta bort gallret. Lägg det på ett säkert ställe - helst inte på golvet. Då finns risken att du trampar på det av misstag när du är klar med gallerjoxandet.
Steg 5 Sätt tillbaka gummiringen
Gummiringen ska vi ha kvar! Ta en titt på den, så kommer du se att det finns små gropar för skruvarna till baselementet. På sidan av ringen finns pilangivelser som hjälper dig att placera de rätt i förhållande till skruvarna.
Se också till så att gummiringen sitter stabilt. Inget ska sticka ut mer eller mindre. Pilla längs hela gummiringen så att den sitter så bra som möjligt.
Steg 6 Betrakta resultatet
Nu är det bara att slå sig ner och titta på resultatet. Vissa tycker att det är snyggare, vissa att det är fulare. Jag hör till skaran som tycker att det är både snyggare och roligare att se baselementen, särskilt när man har lite volym
Spara gallrena! En dag kanske du måste ha högtalarna i ett rum där de utgör en säkerhetsfaktor - och om du inte har barn för tillfället så vet du ju aldrig vad som händer i framtiden. Såväl Katan och Ninka som Espek är högtalare du med största sannolikhet behåller en lång tid, så tänk långsiktigt.
Annars fungerar de ypperligt som tallrikar för maträtter som inte är flytande (soppa är en dålig ide). För flytande maträtter fungerar den snarare som sil.
Lycka till där hemma!
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:45:11
|
Trevlig handbok...! |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:52:09
|
(Timbre) Trevlig handbok...!
Vad gör man inte för att Jorden ska bli en bättre plats att leva på? |
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:16:04
|
Jajon! Kul, mycket snygga bilder och bra idé på bildreportage! Dessutom mycket hjälpfullt till de som är i samma situation...! |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:23:36
|
(Pjotre) Jajon! Kul, mycket snygga bilder och bra idé på bildreportage! Dessutom mycket hjälpfullt till de som är i samma situation...!
Jo - det känns lite nervöst att pilla bort gallrena, främst för att de ser ut att sitta mycket hårdare än de gör... Det här kanske lugnar nån orolig själ
Tack för berömmet |
|
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:35:12
|
Var tvungen att prova och jag inbillar mig att mellanregistret framträder lite bättre utan galler. Om inte annat så ser det läckert ut med "nakna" mörkgrå element i mina svarta Ninka.
Tackar för fotoinstruktionen, mina farhågor om att peta sönder något undanröjdes effektivt av bilderna ...
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:36:17
|
Men vad säger Linn om att köra dem utan galler? Vissa högtalare t ex Avalon Eidolon är designade för att låta bäst med grillen på. Fast det kanske är ovanligt att lägga in grillen som en parameter redan i konstruktion/design Det kanske är vanligare att konstruera en bra högtalare och sedan försöka hitta en grill som inte saboterar alltför mycket
Fint bildreportage |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:54:59
|
(Mikael2) Men vad säger Linn om att köra dem utan galler?
Jag vet faktiskt inte vad Linn säger - men antagligen vill de nog att man behåller gallrena på i skyddssyfte. Ninka har ju inga fronttyg som man kan sätta på och det är väl därför både basar och diskant är skyddade.
Det har ingen negativ inverkan på ljudet i varje fall... Jag har testat fram och tillbaka, och även om skillnaderna är mycket små väger det till bortplockandets fördel. Som nån annan kommenterade är det mellanregistret som låter närmare och mer realistiskt utan galler - i basområdet finns det inga hörbara skillnader.
Tack för beröm |
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:58:54
|
Tack för fina bilder och tips! Nu liknar basarna dom på Keilidh. Fast dom är större har jag för mig. |
Hifiarkeologen |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 19:56:56
|
(brumel) Tack för fina bilder och tips! Nu liknar basarna dom på Keilidh. Fast dom är större har jag för mig.
Ninkas basar är 160mm och Keilidhs var, om jag inte är helt felunderättad 155mm. Något skiljer alltså, vilket kanske förklarar varför Ninka låter bättre.
Keilidh har ju kvar ganska mycket av Linns gamla look, som många saknar. Katan, Ninka, Espek och även Komri har ju ett nytt fräscht yttre. |
|
Edited by - jajon on 2003/03/30 19:57:20 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 22:04:42
|
Keilidh, 5 tums basar. Ninka 5,25 tums basar. Mja jag hade för mig att Keilidh var bredare. Men det är möjligt att jag har fel. |
Hifiarkeologen |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 02:15:47
|
Brumel:
Ninka har minst 6"-bas... En tum är väl ungefär 2,5cm? 160mm är då nästan 6,5", och Keilidh borde ligga runt 6". |
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 02:57:39
|
Jo du har rätt. Ninka måste ha nästan 6,5 tums basar. Keilidh de udda 6 tum. När jag kollade Hifikit så var dom danska 6,5 tumarna där på 170mm, 1cm bredare än Ninkas basar. Därför drog jag till med 5,25 tum. Utan att tänka på att en tum faktiskt är 2,5 cm. I en tidning, om det var H&M så stod det att Ninkas basar var 5,5 tum. Total förvirring alltså. |
Hifiarkeologen |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 10:30:20
|
(brumel) I en tidning, om det var H&M så stod det att Ninkas basar var 5,5 tum. Total förvirring alltså.
När jag tänker efter så känns de kanske en aning mindre än basarna som satt i mina gamla Dali 5005 (de var garanterat 6,5"), men inte så mycket som 1". Nåväl, elementets diameter är 160mm, det är jag säker på, och Keilidhs var några millimeter mindre (155mm har jag läst nånstans). |
|
|
|
|
Topic |
|