HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tivoli Wannabe, moddning av United Köksradio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:52:24  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Ja nu vill vi se en köksradio med elektrostathögtalare

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:27:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hahaha

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/21 :  03:33:49  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Hittade ett ex av denna krabat på ÖB Örebro, 149 kr.

Jag väl halvdöv tror ni om jag säger mej tycka att den ju låter "bra" redan i original...

Får väl förtydliga mej lite...min systers familj skaffade nyligt 1 st riktig Tivoli - "grundmodellen" + sterohögtalaren till denna.
Det paret låter en märkbar bit mer "dovt" "oskarpt" "murrigt" jämfört med stackars United...även om ingetdera låter "hifi" vilket inte heller var väntat.

Nu är jag sugen på att testa med en NEO3'a som "diskantpanel"...kan det funka utan några andra moddningar än att sätta en kondning till "panelen"...?
NEO'n är på 4 ohm, och lär ska ha tämligen rak impedanskurva, samt har känslighet på drygt 90 dB.

Spelar ju ändå oftast inte mer än halvsvag volym när det körs lite P1 etc...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/21 03:35:58
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/04/21 :  11:18:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
edison: Jag blev faktiskt också förvånad att den lät så pass "bra" när jag hade köpt den. Finns ju ingenting som inte kan förbättras dock.

Förresten har jag laborerat lite med dämpningen nu för att avhjälpa det loudnessaktiga ljudet. Plockade ut lite vilket hjälpte upp så att frekvensgången blev rakare men samtidigt så började det ju läcka mer ljud än tänkt genom "basporten" som man ju inte direkt kan kalla avstämd. Detta har nu avhjälpts genom att plocka bort den lilla svarta lappen som sitter där från början och stoppa i lagom mängd dämpvadd vilket krävde lite experimenterade. Nu är det betydligt mindre "loudness" men det läcker lite grann av mellanregisterfrekvenser baktill men inte farligt. Man får ju alltid kompromissa med såndant som känt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/04/21 12:56:43
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:24:44  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Bitumen samt dämpmaterial på plats, samt en kabel dragen ut genom porten för anslutning av NEO3'an jag nämnde tidigare.
Har anslutit den och kan konstatera mkt klarare tal, samt att bruset från radion faktiskt är mkt lågt om bara stationsratten hanteras noggrant...men med endast en kondning (provade en 5,6 uF) till diskanten utan någon motsvarande delning av bredbandaren blir resultatet att diskanten blir aningen hög i nivå.
Provade med ett 1,8 ohm motstånd för att dämpa diskanten men då började det dista mer än önskvärt, oavsett vald station.

Effekten av dämpmaterialet/bitumenplattorna är i mina öron mkt liten.

Lite bilder då...
Först det mesta av dom bitumenplattor jag satte dit:


Så lite dämpmaterial inkl. en bit fäst på magneten, då det blev svårt att annars få nåt bakom elementet utan att det kom för nära transformatorn:


Så en bild med NEO3 som (dipol)diskantpanel, avdelad med 5,6 uF:


Estetik? Vad är det?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/23 23:52:12
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/04/22 :  13:31:41  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Edison...

Vi är i detta projekt pinsamt nära och trampar i de regioner som din signatur beskriver...

Men kul är det

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/22 :  18:06:25  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
AVR7000:
hehe, signaturen råkade komma dit rätt nyss, ja...som sagt kul är det, absurt som 17 men kul ;-)
Tack för idén förresten...detta tokskap hade iaf jag antagligen undkommit/missat utan denna tråden! Springer för lite på ÖB och hade nog inte kommit på tanken att ens köpa en slik pryttel...men den passar bra som köksljud oavsett den begåvas med nån extra diskant framöver eller ej...

Sitter i skrivande stund och lyssnar på en live-violinkonsert på P2, och NU är det riktigt intressant, det låter mkt fint långt långt upp i toppregistren.
Tar man bort anslutningen till NEO3'an blir violinen, blåset & slagverken nästan olyssningsbara...mkt tröttare och inga detaljer i toppen alls...iaf avsevärt nedtonat i toppen.

NEO3 lär hur om helst inte stanna United med United(!) mer än för detta lilla test...men man blir allvarligt sugen på att köpa sej fler bandisar...dom låter härligt även i denna lite väl udda kombo!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/22 20:41:17
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/23 :  10:58:46  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
avr7000: jag har en fråga... om man vill hålla sig till tråden, är det då godkänt att modda något annat än en united?
Jag menar att om man hittar ett annat objekt i soprummet så kan det ju fortfarande vara en "tivoli wannabe" Eller..?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/04/26 00:32:04
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:02:02  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Går det inte att förbättra/förstärka antenn-signalen? Större eller effektivare En liten ratt så man kan rotera den interna antennen, som förr i tiden.

Käkar djupbas till frukost.

Edited by - Neville on 2005/04/24 22:05:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/04/24 :  22:40:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Neville: Vad menar du, byta FM-antenn eller? Det är ju i orginal en trådantenn som går ut på samma ställe som strömkabeln, vilken jag iofs hade funderingar på att göra något åt vet bara inte vad...

Den interna antennen är endast AM-ferritantenn och det är väl kanske inte det som är mest intressant att förbättra, eller?
Fast varför inte när man ändå är ute i gränslandet för vad som borde klassas som en lätt sinnesstörning...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:14:57  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jaha, då kanske det är svårt att förbättra FM-mottagningen. Hur funkar det med AM, får man in många stationer nuförtiden, vem sänder AM och varför?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/04/26 :  17:26:31  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
ESL
Allt som med någon vag avlägsen koppling kan härledas till begreppet tivoli- Wannabe är välkommen i denna tråd...


Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:56:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Neville: Jo det finns en del AM-stationer men är ofta svåra att få in med så liten antenn som det brukar vara i apparaterna, känns som det hela är mest för syns skull. Får in betydligt fler kanaler på en gammal Philips rörradio jag har stående i garderoben som troligen är från senare delen av 50-talet.

Lite får man ju in även med United, här i Uppsala bl a någon finskt bjäfs.

Fördelen torde väl främst vara att AM har betydligt bättre räckvidd om jag har uppfattat det hela rätt. På 60-talet lyssnade ju folk på Radio Luxemburg t ex eftersom det i Sverige bara fanns de statsägda kanalerna som väl inte spelade några stora mängder populärmusik. Förvisso fanns det piratradio ett tag på närmare håll (Radio Nord).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/04 :  22:02:22  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
avr7000: Bra! För jag har hittat en radio i soprummet.. med löstagbara högtalare (Nu pratar vi TUNG plastradio med trebands EQ, samt en MONO/STEREO/WIDE omkopplare!)
Nya högtalarkablar (supra) biffig nätsladd (för att elektronerna skall passera fritt). lite spikes osv..
Blir ett mellating av tung Hifi och klockradio. Blindtest planeras.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/04 :  22:40:29  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply


Hur går det med 668'an...

Kommer du upp den 21'a?

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:13:15  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ännu en tivoliwannabe, riktigt läcker faktiskt.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/19 :  23:31:33  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:06:35  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/20 :  09:45:30  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Cittroman, vad är det du har ??? Det började dra i mitt 70-talshabegärsorgan

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/20 :  17:33:13  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply


Time: skynda dig till OKQ8, endast 249:-

Och nu en helbild:



Ljudet är väl lite burkigt men klartgodkänt för priset.
Mkt stabil låda i MDF, stum vid knackprov men tom på dämpmaterial.

Kommer mer bilder senare på innehållet.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/20 :  18:04:45  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Vad kostar den...!?

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/05/20 :  18:24:30  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
AVR7000:

quote:
Time: skynda dig till OKQ8, endast 249:-


Snygg blå färg tycker jag...

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/21 :  16:04:50  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Blåfärgen är mkt trevlig, men så mkt retro är det nog inte.

Här kommer lite mer:

Aluplasten är mkt bra gjord.


Snyggt gjort.


Liten trafo.


Förstärkare och nätdel sitter i bakstycket.





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/21 :  16:19:25  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Förstärkare och nätdel, 15v till slutsteget som är en liten DIL IC.


Fastsätningen av fronten skruvat i en MDF förstyvning.


Fronten.


Bra byggkvalitet.


Aspiranter för att ersätta originalelementet.


Originalelementet + fotograf.


Alla 3 + fronten.



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:19:43  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vi kör vidare.

Nästan som gjort för TB 871s.


Mkt liten justering för att kunna flytta 871:an en aning.



Original skruvhål kan användas med endast en bricka på skruven som tillägg, hålen i 871:ans sarg fyllda med smältlim.


Lite tight men inga problem, lite isolering på kortet.


871:an fyller upp lite mer än originalet men inga problem med plats.


Här ser man att 871:an är lite mindre än originalet.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000