HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Villkor för lyckade TH konstruktioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/18 :  15:06:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ännu ett fantastiskt verktyg för TH design
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/171747-spreadsheet-folded-horn-layouts.html
Känns som man vill bygga något bara för att det är så lätt att vika TH nu.
Macrot jag postade gör det nästan för enkelt.
Kolla dock att ritningen liknar ett TH innan då den kan dra iväg åt fel håll med konstiga parametrar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/08/18 :  21:13:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bra verktyg

Men en sak förstår jag inte, hur "vet" den S2 och S3 måtten?
Eller klarar den bara av linjärt expanderande horn?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/18 :  22:52:03  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Är linjärt som gäller.
Fast det går att sätta olika expansionsratio för de olika delarna. Men är inte riktigt säker på hur man får till exakt expandering.
Har dock utvecklats rejält det senaste dagarna så det kommer nog mer funktioner.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/19 :  07:11:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Har haft ögonen på detta ett tag, riktigt snyggt, och bra jobbat DW, du har ju bidragit en del :)

Jag komemr inom kort att lägga upp det på första sidan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/19 :  10:27:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Får mig osökt att tänka på Darkwing Duck.
TV var bättre förr.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/08/31 :  20:34:29  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Måste bara få säga hur grymt trevligt mitt singel horn låter.
Var hos en kompis och spelade upp några "bra" baslåtar på hans datorkit med
den där som ni vet kublådan.
Oj vad illa det lät!
Inga toner kom fram, bara ett "hummmpfff".
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/04/06 :  13:06:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Lyfter denna tråd igen för att förhoppningsvis få svar på följande fråga: Är det möjligt att använda sig av ett substeg som slutsteg till ett TH? Jag sitter och funderar på om jag ska bygga 2st TH med B&C 15TBX1000 (eller Beyma 12LX60v2) eller inte till sommaren. Det blir inget bygge om det inte går att använda sig av substeg ;)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/06 :  16:34:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag kan inte se varför det inte skulle fungera. Vad är det för substeg du funderar på?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/06 :  17:37:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hornta: det som kan krångla till det är om filtret i substeget delar för klent, hur brant delar de?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/04/06 :  21:23:34  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Tänker mig ett Hypex DS2.0 eller DS4.0, 18db/okt och ett subsonicfilter vid 12Hz med 24db/okt.

Varför jag frågar är att jag läst att några verkar "ta bort" de lägst hertzen för att inte få elementet att nå x-max lika fort... men det kanske inte är något problem vid "normal" ljudnivåer?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/04/11 :  04:45:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Skulle de fungera med ett 18dB/okt filter?

ingen som vågar svara eller :)

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/04/11 :  08:55:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Generellt sett så är det bättre om man kan avgränsa hornets bandpass register uppåt och nedåt, uppåt för att få bort oönskade resonanser, neråt för att se till att konnen är i närheten av korgen om man skulle råka gasa på för kung och fosterland någon gång.

Beroende på veckning så resonanserna uppåt mer eller mindre framträdande, likså om man väljer att dämpa eller ej, genrellt är flerveckade konstruktioner snällare uppåt i detta avseende, och jag börjar fatta misstankar om att även en viss påverkan på hur brant hornet faller neråt finns där, men detta är inget som jag med lätthet kan påvisa.

Summa summarum : ju branatare desto bätttre, vid klenare filterbranthet betänk veckningen, hurvida 18dB/oct räcker är nog svårt att svara på, dina förhoppningar och krav, hornets veckning och även placering har sin betydlese där hörnplaceringer ger mer boost neråt och således förbättrar förhållandet mellan bandpasset och resonanserna, men detta kanske är mer av en akademisk nyans.

Mitt råd - testa !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/04/11 :  13:35:09  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Önskar jag har råd att testa! Lite snålt med cash som student, man måste tänka igenom varje inköp ;)
Blir nog ett par golvare istället för TH+stativare, känns som ett säkrare kort just nu...

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/11 :  16:08:40  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hornta, köp begagnat. Ofta kan man sälja till ungefär samma pris som man köpt för. Det som man förlorar är ju lådmaterialet, det är ju svårt att sälja hembyggda lådor :-). Men köp element och förstärkare beggat.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/04/11 :  21:24:43  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Om filtret inte är tillräckligt brant uppåt så kan öppningen täckas med luftgenomsläpplig skumgummi (sån där sängmadrass). Det dämpar över 80-90hz.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/04/12 :  04:34:38  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
beggat skulle kanske fungera! är det på hifimagasinet som gäller om man letar beggat?

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000