HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av qln Signature?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:50:49  Show Profile Send Shullman a Private Message
Funderar på att byta från golvhögt till stativare.
Undrar vad ni som har erfarenhet av Qln Sigtature tycker om dessa?
Vad blir den direkta skillnaden i ljudet när man byter från golv till stativ, jag ett par Black diamond för tillfället, vad tror ni den största skillnaden skulle bli?,
MVH Erik

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/19 :  00:33:48  Show Profile Send perob a Private Message
Jag har spelat på dessa högtalare sedan 97/98 någon gång och sammanfattningsvis så "har de allt". Jag har haft dem i 3 olika rum 15-25 kvm. Rätt placerade och med en riktigt kraftig förstäkare så spelar dessa musik så du aldrig vill stänga av... snarare höja volymen och spela fler och fler skivor in på småtimmarna... Likaså är de mycket detaljerade och analytiska om du vill jämföra kablar eller andra delar i en anläggning. Framförallt så tycker jag att högtalaren försvinner och ljudet bara finns där... ofärgat och musikalist.

Svagheter då? Ja, ganske trögdrivna, 88dB enl datablad, men det ska helst till en riktigt potent förstärkare/slutsteg för att de ska "spela ut". Likaså ska de (enl mitt tycke) helst ut 0.8-1.2 m från väggen annars blir basen alltför dominerande och rentav bullrig.(kanske ingen svaghet men i alla fall...). Dessa högtalare måste spelas med tygskyddet avtaget. Vet inte heller om du anser att möjligheten att bi-wire etc är bra? Pga QLNs princip för delningsfilter finns inte denna möjlighet på dessa högtalare. Däremot finns en variant som har delningsfilter i en separat låda och då måste det till dubbla kablar mellan filterboxen och högtalaren.

Jag är klart vän av "stativare" eftersom jag tycker att de "försvinner" mer och ger en bättre 3D-bild. Likaså blir inte basen alltför överdriven i mindre och odämpade rum. Jag har inte hört Black diamond så jag vet inte vad som skulle skilja faktiskt.

För övrigt så säljer jag mina om jag får rätt pris för jag tror att jag hittat en ny stativare som är ännu roligare att lyssna till.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/19 :  07:30:43  Show Profile Send Gebex a Private Message
Qln Signature har under åren tillverkats i flera olika versioner. Vad jag vet så uppges det inte på högtalarna vilken version det är. Det kan vara bra att veta om du skall köpa begagnat.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  07:36:23  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag är inne på min fjärde version av QLN Signature (nämligen HDII Splitfield) och tycker att det
är en förträfflig högtalare. Även tidigare modeller av Signature är oftast mkt prisvärda beg-köp.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:12:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
perob

Är nyfiken på vilken stativare som låter bättre än QLN
Signature, jag är idel öra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:41:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Har inte så mycket mer att tillägga utöver Pers förträffliga redogörelse än att mössen trivs bra även på dessa högtalare.
Mina är de som säljs hos Radiolagret.
Klangmässigt drar dom åt det mörka, så elektroniken får absolut inte dra åt samma håll.
Dom andra varianterna har jag faktiskt aldrig hört.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:04:38  Show Profile Send Hotspur a Private Message
En bild på mina älskade QLN Signature HDII Splitfield (externt delningsfilter):
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:11:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Scan Speak 8545




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:22:53  Show Profile Send matson a Private Message
Henricsson: Hur kan du se det? Om det är så, så kan ni ju glömma känslighetsangivelsen på 88 dB och istället säga Hello 83-84 dB!

Mvh
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:30:07  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
så kan ni ju glömma känslighetsangivelsen på 88 dB

Matson: Det var ju inte denna (exklusiva) version av Signature som
diskuterades, utan den långlivade basversionen med kavlarelementet.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/19 :  11:30:47  Show Profile Send Shullman a Private Message
om du vill sälja högt, vart i sverige bor du?
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:08:33  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tycker dem är väldigt mörka i klangen=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:34:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag håller med om att de är mörka. Radiolagret har tidigare matchat dom med ganska ljusa förstärkare. Jag kommer dock inte ihåg vilka förstärkare dom då använde.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:48:32  Show Profile Send perob a Private Message
Håller med att det kan vara lämpligt att matcha dessa högtalare med elektronik som drar lite åt det ljusare hållet men det är inga stora skillnader vi pratar om. Jag har haft förstärkare från Linn, Superphone, Dynamic precision och nu senast Amplifix. Signalkällan var länge Marantz CD94 med separat DAC (även den byggd av QLN), Micromega Solo och nu Arcam 82.

Det stämmer att "version" inte syns tydligt men tydligen har QLN använt olika kabelanslutningar och högtalarelement så det bör gå att ta reda på vilken modell som avses.

Larsho: Jag skrev "roligare att lyssna på" och detta är förståss lika subjektivt som allt annat. Jag brukar undvika orden "bättre", "sämre" etc i hifi-sammanhang. Det finns säkert massor av stativhögalare som enl många låter "bättre" än Signature. Den jag tänkte på var IS6 (Intelligent Sound 6) som jag lyssnade på hos Ljudmakarn. Denna har satt sig på hjärnan. Spelar i mitt tycke otroligt neutralt, detaljerat och med mycket j..lar anamma. Solkar beskrivning va...

Shullman: Jag bor i centrala Stockholm.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:27:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
perob

Tror vi har ungefär samma referenser om hur man vill att
det skall låta så det låter intressant med IS6, vad ligger
prislappen på dem ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:14:55  Show Profile Send perob a Private Message
Larsho

De ligger på ca 14.000:- nya.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:59:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Intelligent sound låter som ett ointelligent namn på en högtalare. Vem tillverkar dessa? Hur ser de ut?
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:21:42  Show Profile Send perob a Private Message
Egentligen spårade väl tråden ur lite eftersom den från början handlade om QNL Signature... men i alla fall:

Företaget heter Intelligent Sound AB och bygger bl a PA-system och studiomonitorer. Företaget är vad jag hört svenskt/norskt och kontruktören är blind. Det jag har sett/hört av högtalarna har jag gjort på Ljudmakarn i Stockholm. Vad jag vet så finns en IS6 (6 tums bas/mellan) och en lite större IS8 (således 8" bas/mellan). De är båda stativhögtalare i svart pianolack. Ingen direkt "designad" högtalare om man ser till det yttre. Låter som sagt mycket "rätt" enligt mitt tycke. Som QLN fast lite bättre på allt... Vi får kanske starta en ny tråd runt dessa...

Såg att jag fått en grön stjärna... hur många inlägg måste till för nästa stjärna?

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/20 :  07:36:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Shullman:

Byt.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:43:44  Show Profile Send qsecofr a Private Message
de har kört med Cyrus i typ minst 15 år.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/20 :  20:27:21  Show Profile Send matson a Private Message
Hotspur: Om det är så att QLN har använt standardelement från Scanspeak så gäller samma sak för varianten med kevlarelementet(8546 heter det och har en känslighet i "jättebaffel" på 88dB, vilket ger ca 84dB i en normal låda). Frågan gällde huruvida Henricsson kunde se detta genom att bara se konen.


Mvh
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:36:22  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Bilden som Hotspur visar är det samma element som sitter i QRS Saturnus?

OT Jag vet men ville fråga

/Mikaell.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/21 :  07:52:52  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Där ovan har ni min erfarenhet av Qln signature.

Jag hade en av dom allra första versionerna och den löät mycket trevligt, jag ägde den i ca 10år och jag sålde den då för att jag saknade lite detaljering och tydlighet. Numera efter uppgraderingar så finns det egentligen inga invändningar. Spitfireversionen lånade jag hem för ett par månader sedan för en testkväll och den var helt suverän. Kändes betydligt bättre än mina AE1:or faktiskt. Spelar inte på lyssnaren så som dom gör ibland.

Klar rekommendation och visst är dom Svenska också

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/21 :  08:24:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mikaell
Nej.
Men högtalarna har lite samma karaktär, fylligt mjukt ljud, men ändå detaljerat.
Dom du ser på bilden sitter också bl.a på ProAc 2.5 och Carlsson OA52, om jag inte missminner mig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/21 :  08:29:10  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Spitfireversionen Du menar Splitfield (den jag har)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/21 :  09:20:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag lekte lite med ord bara Ursäkta mig

Spitfire låter häftigare

Det är nämligen så att jag upplever den versionen som så mycket snabbare och mer exakt än gamla versionen, som en Spitfire...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000