HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är Proggrock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:24:24  Show Profile Send molsson a Private Message
Alla vet vi ju vilka band som ansed som prog, men om man tittar lite djupare på ämnet, vad defineras som prog? Vad är utmärkande för ett proggband, eller en progglåt?

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2005/11/04 22:24:43

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/04 :  23:13:58  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Utan att ta i på något sätt, och notera att de funderingar som kommer är mina egna och inget annat.

Proggmusiken växte från ett politiskt tänkande under 60-70-talet.
I största allmänhet var det ett vänsterinriktat tankesätt som lade grunden till detta.
Man var i många vänsterkretsar inne på ett "progressivt" tänkande, dvs att man med rötterna djupt rotade skulle lära sig mer om hur det tänkandet fungerade, och på så sätt kunna gå framåt och låta det vara en väg till en "friare" åskådning. En ökad medvetenhet.
Ett progressivt, mer medvetet och insatt synsätt på politik, samhälle, allmänt leverne och även på musik.

Observera här att detta resonemang inte alls är progressivt i den meningen som jag försöker beskriva, utan starkt förenklat.

Ur detta ihopkomna synsätt uppstod naturligtvis grupper som ville framföra budskapet musikaliskt. En musikrörelse uppstod tämligen omgående. Den var inte alls musikaliskt kvalitativ i den utsträckning som den var kvantitativ.
Ett exempel är när Mikael W, jag ni vet vem, hörde gruppen Träd, Gräs och Stenar, och konstaterade att: det där måste för fan gå att göra bättre.
Och hoppsan så hade vi det som sedan blev Hoola Bandoola Band.
Med nya medlemmar och ett eget sound.

Alltså är proggmusiken ett musikalskt uttryck för ett tänkande från sent 60-tal tidigt 70-tal. Sedan blev det som vanligt en jävla soppa av alltihop, och det ena blev till det andra och tvärtom.

En blandning av protestlyrik och socialrealsim, kombinerat med poptoner.
Idag räknas många grupper mer eller mindre medvetet till proggmusikens kategori. Ex är Pink Floyd. Rätt eller fel så har proggmusiken ett eget sound, eller kanske hade, som gör att en del moderna grupper hamnar i det facket. OASIS har blivit insatt där. ?

Bland de svenska kan nämnas Pug Rogefelt, som nog räknas in här, även om han själv knappast tillhör den kategorien av eget val.
Ola Magnell med flera svenska artister som själva mer ansåg att de sysslade med folkmusik snarare än progg.
De grupper som säkert kan anges i svensk proggrörelse är Kebnekaise, Rekyl, Sammla Mammas Manna, Blå Tåget som för övrigt skrev låten "staten och kapitalet", senare framförd av Ebba Grön, vilka i sig själv av naturliga själ hamnar i denna kategori.
Listan är ändlös och alldeles ofullständig.
Men som sagt, det blev en jävla soppa av allting.

Nå, ta min lilla utläggning för vad den är, en något trångsynt och defenitivt ofullständig reflexion över svaret på topic.

Andra som är mer kunniga skall naturligtvis göra kommentarer och rättelser. Och hjälpa till att nyansera min beskrivning på ämnet.

I sann progressiv anda.

edit: stavfel och de värsta svamlerierna.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/11/04 23:53:31
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:11:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Man ska nog inte blanda ihop den svenska proggen med det som på engelska brukar kallas progressive rock, det är helt skilda saker. Frågan är vilket molsson syftade på?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:32:30  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Magnuz: Å då vill vi gärna få beskrivet skillnaden.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2005/11/05 01:33:21
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:58:24  Show Profile Send molsson a Private Message
JAg syftade på progressive rock. Dream theater, yes, genesis, porcupine tree, osv osv.

No hay banda!!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/05 :  02:32:04  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jaha,då får de som är kunniga, förklara för mig också vad det skulle kunna vara.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/05 :  02:41:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Anstånd till morgonstagen anbefalles.
Nanakudde påbjuds.

Godnat till er alla forumflummare.




ZZZZZzzzzzzzzzz...........

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/11/05 :  10:47:36  Show Profile Send nusse a Private Message
"A definition of Progressive Rock Music"
http://www.progarchives.com/Progressive-rock.asp
Bra musik i mina öron
(Gillar innnte Svensk Progg )

Edited by - nusse on 2005/11/05 10:50:55
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/11/05 :  11:43:51  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Där fick man sig en mitt på luktorganet.

En härligt ingående beskrivning av internationell proggrock.

Å det var tydligen det som trådskaparen efterfrågade och inte min haltande definition av den mer inhemska varianten.

Nå, då var det fixat.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:07:03  Show Profile Send DIESEL a Private Message
nusse: tack för den länken , kommer att bli sittande framför den sidan i många timmar vill jag lova

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/11/05 :  16:58:48  Show Profile Send molsson a Private Message
Mycket bra länk. Tackar.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/05 :  18:04:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra skrivet annars Akktustakki.
Själv lyssnade jag mycket på progressiv rockmusik på 70-talet, det som då i Sverige kallades för symfonisk rockmusik. Jag retade mig oerhört på att grupper som Nationalteatern och Hoola Bandoola sades spela proggressiv musik. Samtidigt slog musikrörelsen hårt mot grupper som Kaipa, som faktiskt försökte göra proggresiv musik.
Det finns mycket att skriva om musikrörelsen på 70-talet, både positivt och negativt, men det ska vi väl inte göra här.
Men det var en musikrörelse med goda intentioner som snart förvandlades till något med hårt förtryck och fördömanden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/11/06 :  16:47:52  Show Profile Send aplodon a Private Message
Liksom Björn-Ola retade jag mig mycket på att band som hade ett politiskt budskap i sina texter under 70-talet sades spela progressiv musik. Det har ju lett till en hel del förvirring och sammanblandningar av det svenska uttrycket progg och det engelska prog rock. (Vilket vi redan sett i den här tråden )

Ett sätt att försöka hålla i sär dem kan väl vara att stava dem olika, progg / prog.

Edited by - aplodon on 2005/11/06 16:48:37
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/11/06 :  17:06:21  Show Profile Send aplodon a Private Message
Som svar på molssons fråga, vad som defineras som prog, så är det nog så att det till viss del beror på vem man frågar. Grovt sett kan man väl säga att det kan definieras på två sätt:

1. Musik som är influerad av/liknar den som gjordes av de "ursprungliga" progbanden från tidigt 70-tal, King Crimson, Genesis, Yes, Gentle Giant, ELP m.fl.

2. Musik som är nyskapande/framåtsträvande dvs progressiv i ordets rätta bemärkelse.

Det finns ett antal grupper/artister som de flesta säkert är överens om hör hemma under rubriken prog. Sedan kan man ägna sig åt hårklyverier i det oändliga utan att komma fram till något slutgiltigt och allenarådande svar på var man drar gränsen mellan prog och icke-prog.

Go to Top of Page

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/28 :  15:57:57  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Namnet progressiv rock är problematisk tycker jag. De första banden var framåtskridande i förhållande till den dominerande musikscenen. Tex King Crimsons första album In the court of the crimson king från 1969 är otroligt tung och distad jämfört med annan musik under samma tid. Men det var också Black Sabbath och de räknas inte in i den progressiva rocken.

Ganska snart var dock inte Yes, Genesis, ELP mfl nyskapande längre utan etablerade bland många andra genrer, döpt till just progressive rock. Namnet hänger alltså kvar fastän banden inte längre är nyskapande. Den progressiva scenen på 80-, 90- och 2000-talen skiljer sig inte nödvändigtvis mycket från de gamla 70-tals pionjärerna. Yes har idag återgått till soundet från 70-talet och King Crimson brötar på.

Så att säga att man gillar progressiv rock för att den är just progressiv tror jag inte riktigt på. Själv gillar jag progressiv rock för att det låter progressiv rock helt enkelt. All ny musik är annars progressiv, hip-hop när den kom och alla olika typer av metall.

Progressiv rock har vissa drag som går igen men det är en väldig bred musikstil från viss fusion till progmetall, från bluesiga grupper till nästan klassiska. Helt analoga band till rena elektronica experimenten.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:07:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kanske man skulle kunna säga att progressiv rock är musik där man gått ifrån konceptet vers- och refräng och har en lösare struktur på låtarna.
Eller där man knyter ihop låtar till längre sviter.
Eller ... där man helt enkelt gör vad man har lust till. Eller...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tjagge
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:46:23  Show Profile Send Tjagge a Private Message
Citat:
... där man helt enkelt gör vad man har lust till.

Ja egentligen men ändå inte. För det måste fortfarande vara inom vissa ramar. Om en hårdrocksgrupp skulle få för sig att blanda in en symfoniorkester, som Metallica gjorde för några år sedan, så är det ändå inte progressive rock. Det är svårt att sätta fingret på rätt punkt.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/30 :  08:54:29  Show Profile Send poppen a Private Message
Engelsk Progressiv Rock är en term för nyskapande rockmusik. Den kunde omfatta många olika stilar. Termen syftar till att man viille skapa mer än en vanlig Blues 12:a på 4 olika ackord.

Den svenska proggen var politiskt proggresiv därav namnet progg rock.
Många artister hadde sin bakgrund i tradjazz som Ulf Dageby samt Hoola bandola. Därav låter inte de svenska proggbanden som tidigare popbandenden.
Med tiden utvecklades stilen till att alla kan spela ju sämre det lät dess bättre. Det viktiga var att musiken inte var komersiell. Håkan Lahger har skrivit en mycket intressant Bok om fenomenet. Har glömt vad den heter.
Skräck exemplet är faktiskt Philimun Arthur and The Dung som fick en Grammis som årets bästa skiva 1972.

Den svenska proggen var nästan alltid vänsterpolitisk den engelska proggen sällan.
Pink Floyd var visserligen politiska men frågan var om de verkligen hade sympatiserade men den svenska rörelsen.


Edited by - poppen on 2006/01/30 08:59:18
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/01/30 :  10:03:47  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Håller med Björn-Ola i hans senaste inlägg här. Jag anser att det snarare handlar om att musiken "internt" är progressiv. Teman och variationer i ofta (och gärna) ganska långa "låtar" (sviter är väl kanske ett bättre ord?). Musiken stannar inte i sin första skepnad utan utvecklas(/nyskapas).

Progressiv rock nämns ju ofta i samband med symfonisk rock. Men vad jag vet så kräver inte benämningen symfonisk rock en symfoniorkester (exemplet med Metallica) utan det är musikens struktur som har gett benämningen.

Tycker,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:01:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
poppen: Kan det vara denna?
Håkan Lagher:Proggen: Musikrörelsens uppgång och fall, Atlas 1999


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:22:43  Show Profile Send mikaels a Private Message
Tänkte just rekommendera den boken. Jag gillar egntligen inte proggrock (och inte heller Håkan Lagher, även om han var bra i början av Schlagertiden), men jag köpte boken ändå, för att den verkade vara en intressant beskrivning av en, i mina ögon, hemsk tid. Den var mycket läsvärd och intressant, och gav mig en ny bild av den rätt brokiga proggrörelsen, som jag tidigare klumpat ihop som ett gäng ointressanta plakatviftare...
Köp och läs, underhålande bok. Komplettera gärna med Svensk punk 1977-81 - Varför tror du vi låter som vi låter... av Peter Johansson och Benke Carlsson för att se hur Marx' ideéer om tes, antites och syntes besannas .

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:23:50  Show Profile Send poppen a Private Message
Boergars !!!!

Just den boken syftar jag på.

Saknar inte den svenska proggen den lät för @{[£€}£€€$€¤%= dvs ord jag inte får utrycka för min fru. ( Dvs Fy : n )

Dn engelska musikaliskt nyskapnde ( Progressiv ) saknar jag

Edited by - poppen on 2006/01/30 16:41:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000