HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ESL-högtalare blir till... och byggs om
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/05/04 :  23:37:21  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
1 eller 2 ohms motstånd borde väl provas. Sådana sitter i alla DIY elektrostatfilter jag har sett.

Den här länken kanske kan vara av intresse: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=66518.0 .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/05/05 :  07:14:28  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Forsman:
Du svarade faktiskt på en fråga jag hade längre upp i tråden.
Det kanske också var ditt syfte?

Jag skall kolla upp Beveridge elektrostaterna.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/05/05 :  07:34:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Erling: Har provat men tyvärr kapar det diskanten för mycket för min smak!
Det blir väl en avvägning, förstärkare som överlever eller inte!

Ännu har inte förstärkaren klagat, men gör den det så bygger jag en som mäktar med lasten istället!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/05/06 :  10:34:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Sporrad av en artikel som Roger Sanders skrivit ( http://www.sanderssoundsystems.com/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=130 ) och en kabeltråd här på HF beslutade jag att testa två olika högtalarkablar och se om det fanns någon mätbar skillnad.

Nedan ser ni resultatet av första testen:

Bild 1 - 2 x 1.5 kvadrat vanlig elkabel

Bild 2 - Shuner RG213 50 Ohms koaxialkabel

Tydligast ses fasskillnaden vid 20kHz som är ~20grader.
Impedansen skiljer sig även med 0.1 Ohm (25%) vid samma frekvens.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/23 :  12:42:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Update/ombyggnad nr.1 är på gång!

Har handlat plåtar med 16% mer hålarea (3mm hål med 4mm delning)så nu vankas det snart nya paneler!

Denna gången provar jag stålplåt p.g.a. att den aktuella håldelningen hade utgått i aluminium.
Plåtarna har pulverlackerats och vid en första kontroll, så ser det lovande ut!

Hoppas på lite bättre isolation så jag kan höja EHT-spänningen ett par snäpp och få lite högre känslighet i panelerna.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/25 :  07:34:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
I väntan på att få hem mer Hostaphan-film så har jag börjat limma distanser på statorplåtarna.

Här syns skillnaden i hålarea ganska tydligt mot de äldre plåtarna!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/09/25 :  18:37:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Här syns skillnaden i hålarea ganska tydligt mot de äldre plåtarna!

Vilka är "de äldre" ?

OT, blir det någon Höstdiyträff i år?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/26 :  11:37:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Övre plåtarna är de som är nya, hål på 3mm/delning 4mm/hålarea 51%.
De undere är de äldre med 5mm hål/delning 8mm/hålarea 35%.

Sitter och klurar på hur jag skall dela in panelen i olika celler?
Valet står mellan "Martin Logan"s horisontella delning eller en med tre delningar vertikalt och ett mindre antal horisontellt-det lutar åt det senare!

/R

PG: Hoppas få till till en träff i år med, men den blir i så fall senare på året än "normalt"!

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/09/26 11:41:28
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/05 :  16:09:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag skall bara ta ett beslut om hur jag skall dela in ytan i celler, sedan skall det limmas Hostaphan!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/10/05 :  18:39:28  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Coolt... Spännande tråd det här...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/05 :  20:18:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
3µm tjock film är inte mycket!

Lyckades göra en reva i ena kanten efter att ha sträckt filmen => bredden räckte inte till en stor panel => det blev diskanter istället!

Filmen sträckt till ~1.5kg/5-10cm.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:52:35  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Limning av film mot de stora statorplåtarna.

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/10/05 21:52:57
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2009/10/05 :  23:02:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad använder du för lim?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/06 :  08:13:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Vad använder du för lim?

Jag kör en "fuskvariant" - dubbelhäftande tejp!

Har testat lite olika lim och tejper och det som jag tycker fungerar bäst är Biltemas dubbelhäftande tejp. Den är 25mm bred och 1mm tjock.
Ett varv på diskanterna och två på de stora panelerna.

Tejpen sitter dock fast som ..... om man skulle vilja dela på panelerna igen, men de går att få isär med mycket lampolja och tålamod!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/10/06 :  11:40:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du kan prova med WD40 till tejpen det löser upp limmet än har jag inte träffat på ett tejplim som står i mot även tejp som har suttit i många år får ge sig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/06 :  12:06:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Bubbel: -Tack för tipset, skall provas om behovet uppkommer!

Lampolja är tydligen parafinolja och misstänker att det fungerar på liknande sätt mot WD-40.
Tidigare provat lacknafta, aceton, T-röd, label off m.m. - funkar inte!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/06 :  20:33:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nya panelerna på plats - 3.2kV och inget väs!

Skall ta och mäta upp frekvensgången, men av det jag hör så är det ett steg i rätt riktning!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/10/06 20:34:04
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/06 :  20:49:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Stora panelen uppmätt:

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/10/08 :  10:18:19  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Häftigt med ppanelre där man ser igenom. Utan att ha hört dem tycker jag mig
ändå höra ett transparent och klart ljud bara genom att se dem på bild.

Nedrans snyggt åxå!

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/10/08 :  13:03:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ser finfint ut McGyver!
Kanske måste åka inom Staff ngn dag efter jobbet :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/09 :  07:52:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
linnar: Ja, det är konstigt vad 16% mer hålarea gör för sikten!

Kilgore: -Du vet var jag bor!

Efter lite milt våld, så är nu alla panelerna på plats!

Spontant tycker jag att det blev en förbättring över hela spektrat.
Mest markant är att diskanten tagit ett kliv uppåt.
Skillnaden är inte lika stor skillnad som den mellan 12.5µm & 4.8µm film, men den är klart hörbar!

Skall nu låta panelerna spela i några veckor och sedan skall filtret slut-tweakas.

Under tiden skall det byggas en ersättare till denna som inte är helt nöjd med ESL-panelerna som last!

En PTP-byggd Gain Clone med LM1875. Vid lite volym, så orkar den tyvärr inte med vilket gör att s-en i sång blir riktigt ruskiga!

Planen är att prova dubbla LM3886 eller LM4780 per kanal - vi får se var det slutar!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/16 :  13:45:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Med nya paneler på plats, så tyckte jag det var dags att göra nya "ramar"!

Stabila saker i 21x10mm planhyvlad furu!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/16 :  16:27:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Lite tyg och ett halvt paket klammor senare:

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/10/16 :  16:40:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
....och på plats!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:56:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja vad skall man säga, jag ser att du har de där djävulska nätdelarna framme. Lite OT förstås, har du tittat på något klockan eller har du inte haft tid?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000