HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ESL-högtalare blir till... och byggs om
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/04/14 :  15:58:47  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
McG: Om du inte får ihopa det så har jag en Behringer som du kan använda men då blir det aktiv drift.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/14 :  23:22:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tror jag får ihop något passivt att spela på så länge, men provar gärna aktivt senare!

Satte in elektroniken i första lådan ikväll:

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/04/15 :  00:16:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vackert Roger och ett högt tempo på bygget som vanligt jag hoppas verkligen att du blir klar till GBG. Jag har sett att du har fått en hel del uppmärksamhet på diyaudioforum.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/04/15 :  09:46:25  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det ska verkligen bli roligt att höra dina skapelser i Gbg. Snyggt är det också. Själv har jag slagit till på ett par 2.1 paneler med elektronik från JustRealMusic: http://www.justrealmusic.com/content/home1.htm . Men med lång leveranstid har jag inte fått dem ännu.

Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/16 :  01:44:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Kul med fler som bygger ESLer!

Fick just mina att spela i stereo - det var STOR skillnad!

Så om inte olyckan är framme, så får de åka med till GBG.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/16 :  08:18:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Så om inte olyckan är framme, så får de åka med till GBG.

Det ser vi fram emot!

Vad är det för baselement du har i dom?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/16 :  08:21:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för baselement du har i dom?

Det är basarna som satt i "Billy" Veres Audio 1224.

Qts på 0.85 så de funkar ganska bra i dipol.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/21 :  17:53:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har varit lite nyfiken på verkningsgraden, så köpte en billig SPL-mätare idag!

En första "fulmätning" pekar på någonstans runt 87-88dB.
(mätt upp 2.83V i 8 Ohms konstlast => kopplat in ESL-högtalaren och mätt på 1m avstånd)

Måste dock bygga klart min mätprobe så jag kan mäta impedansen ordentligt.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/04/22 :  10:29:19  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
McGyver:
Din konstruktion kan betraktas som linjekälla. Som sådan
är det svårt att mäta upp verkningsgraden med mikrofon på
1m håll. Orsaken är den att man får mest med ljudet i rät
vinkel mellan membran och mikrofon. Allt utstrålande ljud
som aviker från där mikrofonen riktas kommer inte att bidraga
med sin verkningsgrad i nämvärd omfattning. Dvs man får lägre
db-nivå med mätaren än vad verkningsgraden egentligen klarar.

Mät i stället en vanlig högtalare med känd db-output på minst
5m avstånd. Mät sedan ESL'en på samma sätt. Då får du en indikation
på vad ESL'en ligger. Man kan också i stället använda en formel som räknar
om nivån från 5m till nivån på 1m avstånd. Tyvärr hittar jag inte min sådan
formel.

Denna effekt man får med linjekällor gör att man kan sitta nära eller en bit bort
och ändå tycka att nivån är densamma på båda positionerna.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/22 :  10:42:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Linnar: Har läst en tråd just om att mäta upp SPL från ESLer, men hittar den tyvärr inte längre. Förutom det du beskriver, så har jag även problemet att jag måste mäta upp impedansen så jag vet när jag matar högtalaren med 1W - det får bli ett första steg!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/04/22 :  12:18:15  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ljudtrycket mätt vid 1m/1W påverkas väl inte av riktningskarakteristiken? Däremot avklingar ju ljudet från en linjekälla annorlunda än en sfärisk precis som linnar beskriver. I runda slängar brukar man anta att en sfärisk strålare faller av med 6dB vid varje fördubbling av avståndet och en linjekälla med 3dB. Detta förändras naturligtvis en hel del när väggarna tas med i beräkningen men helt klart är att man med "normalt lyssningsavstånd" på 2-3m kan klara sig med lite lägre känslighet om det är en linjekälla.

Skall bli väldigt intressant att se impedanskurvorna!

Jag hörde ju högtalarna på DIY-mässan och även om de är lite på prototypstadiet så visar de hög potential.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/04/22 :  12:57:42  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Jag är också intresserad av hur det går då det troligtvis
blir en esl när jag bygger nytt.
Jag har fått tydliga förhållningsorder om att nästa generation
högtalare hemma hos mig inte får synas. Därför skulle det vara
intressant att testa med sluten låda bakom en esl. Tanken är
att hänga högtalrna på väggen med något målat motiv på "frontgallret".

Har någon sett eller tetat med esl inbyggt i en låda?

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/22 :  13:26:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Antar att ni har mätt impedans!

Hur gjorde ni er spänningsdelare? (lämpliga värden för att inte lasta ner ljudkortet)

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:17:50  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Man mäter väl som med vanliga högtalare.

Ljudkort ut--Slutsteg--------8ohm motstånd---element---jord
Ljudkort in-------82k-----|
jord-10kom--|

Skyddet är då de två motstånden 82k o 10k.
Vill man vara riktigt säker kan man skydda ljudkortet
med två Zenerdioder mellan ljudkort in och jord.
Dioderna skall då vara vända mot varandra. Minns inte
vilket värde som är bäst. 5v tror jag det var.

Jord---diod|--|diod---ljudkort in.

EDIT:
Glömde ljudkort ut

Edited by - linnar on 2009/04/22 15:29:29
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:17:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
100 ohm eller nåt sånt borde vara lämpligt för högtalarimpedans och det är väl tveksamt om ett ljudkort kan driva det? Jag skulle nog sätta en förstäkare efter ljudkortet.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:22:00  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
MatsT:
Jag han nog posta innan dig här ovan.
Jag har testat i stort sett alla sätt att mäta på.
Det går att mäta imp med bara ljudkort men då av äldre typ och
de som har inbyggd förstärkare.
Nyare ljudkort är tveksamt om det går. Jag har inte fått några bra
resultat i varje fall.
Förstärkare är nog ett måste.

I min beskrivning här ovan förutsätter jag ett bra mätprogram
som kalibrerar det hela innan mätning. Finns fler varianter att
ladda ner gratis.

Edited by - linnar on 2009/04/22 15:25:17
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/04/22 :  15:32:02  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har också mätt direkt med ljudkort för länge sedan men kommer inte ihåg värdena som användes då (kortet var med förstärkare). Man kan naturligtvis välja högre shuntvärden men då mäter man ju på en betydligt mindre del av insignalen. Förstärkare emellan är enklast.

På gamla dar har jag blivit lat och skaffat ett WT3.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=390-804

Vad de använder för shuntmotstånd internt har jag ingen aning om men det fungerar och är enkelt att använda.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/23 :  07:49:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ta mätvärdena med en nypa salt, då jag hade lite problem att få mätproben kalibrerad rätt i Speaker Workshop!

Stämmer den, så ser det ut som förstärkaren har fått jobba!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/04/23 07:51:21
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/04/23 :  08:49:58  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Nedåt 1 ohm vid 10kHz är nog ganska rimligt tyvärr men lite bättre upplösning i mätningen skulle väl inte skada. Kanske avslöjar mätningen att dina transformatorer är lite för små? Impedanstoppen hamnar rätt högt upp i frekvens och den beror på transformatorn tror jag.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/04/23 :  09:11:16  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Dubbelklicka över sifferraden för impedance.
Ett nytt fönster öppnas. Där kan du ändra upplösningen för
impedansen. 0 till 20 kanske är lämpligt värde.

Verkar som om ditt ljudkort tar in nätfrekvensen någonstans ifrån.
Det är inte så att jorden utanför kortet ligger i slinga?

Edited by - linnar on 2009/04/23 09:14:09
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/23 :  09:46:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Anledningen till vald skala var för att se fasen lite bättre!

Skall ta och testa utan ESL-panelerna anslutna och även mäta upp med mina större toroider.

MatsT: Hur menar du att trafon är för liten ?

Som jag mätt nu, så har endast ljudkortet använts och mättnad borde i alla fall inte vara något problem.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/04/23 :  10:24:02  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag skrev ett frågetecken efter meningen om för liten transformator så jag är med andra ord inte helt säker på vad som händer med utsignalen men panelen i sig är en stor kapacitans som enligt impedansmätningen lastas ned under 2kHz av transformatorn. Jag har sett andra impedansmätningar på elektrostater där toppen legat rätt mycket lägre men utifrån mätningar på frekvensrespons så är det lite svårt att se vad nedlastningen får för konsekvenser annat än att det inte är så snällt mot förstärkaren. I regel sätter man in en serieresistans på primärsidan för att få en rimlig impedansnivå för förstärkaren vid låga frekvenser.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:43:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Har nu labbat en del med impedansen - och helt lätt är det inte!

Ett motstånd i serie med primären => filter som gör att diskanten dämpas och det är ju här högtalarna briljerar enligt mig.

Har dämpat ut resonansen vid 2k med ett motstånd på 9 Ohm paralellt med trafolindningen - den peakar nu ~6 Ohm istället.

Dock har jag en impedanskurva som till stora delar ligger under 1 Ohm! (och vid vissa tillfällen även under 0.5Ohm )

Någon som har tips på hur man kan hissa impedansen utan att döda diskanten?

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:51:49  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Skall du ha upp impedansen får du minska plattornas area (mindre kapacitans) eller använda transformatorer med lägre omsättning.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/05/04 :  22:45:13  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Beveridge elektrostaterna sitter väl i sluten låda med deras speciella spridningslins framför?

Sen körde väl Bo Hansson med ett par bakhornsladdade Quad ESL under en period?
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000