HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ESL-högtalare blir till... och byggs om
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/25 :  07:54:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Inte byggt färdigt än, men diskuterade min princip med veteranen Jack Eliano innan jag beställde. Finns en tråd någonstans på bildforumet om projektet. Inga konstigheter, det kommer att fungera klockrent. Dryftade även frågan om järnen med Per Lundahl och fick rekommendatiner om vilka ingångsjärn som gäller. LL1668 funkar på utgången, LL1660Z på ingången.

Som du ser, ligger "plåtarna" välgörande nära jordpotential.

Innebär dock investeringar i fh dyra järn på ingången, även dessa customlindadae av Jack.

Jag tror dock att ett par nättoroider med avlindade sekundärer skulle kunna fungera minst lika bra på utgången. Kräver dock strömkompensering, vilket iofs är lätt att åstadkomma.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/25 07:57:51
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/26 :  07:24:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Alla panelerna är klara!

Här testspelas en diskantpanel.

Nu kommer nästa nöt att knäcka - delningsfilter

Mätvärden på de olika panelerna:

1. 80x1000mm - F0:450Hz Fmax >20kHz

2. 200x1000mm - F0:250Hz Fmax >20kHz

3. 400x1000mm - F0:70Hz Fmax <8 kHz

Kommer nog att använda panelerna 1 & 4 ihop och spara 2 till en lite mindre högtalare.

Då tänker jag delningsfrekvenser på 150Hz och 7kHz, några förslag på hur man gör detta bäst?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/03/26 07:26:42
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:10:54  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Du kan ju alltid kika på hur Quad ESL-57 är gjord.
http://www.quadesl.org/Fixit_/ServiceManual/quadcir.jpg

Om du bygger en trevägare så går det nog fixa en rätt bra dipolkorrektion med de måtten på panelerna som du har. Filtrering av baspanelerna är ofta gjord med bara ett motstånd i serie men lite brantare filtrering skadar väl inte förstås.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/26 :  09:06:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
MatsT: Jag har testat med seriemotstånd på "baspanelen", teori stämmer mycket bra med praktik!

Av Quadschemat så ser det ju ut att vara enkla RC-filter - är det så enkelt? (....oj vad jag känner att jag kommer att få äta upp den!)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/26 :  23:20:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Köpte lite material till ramen ikväll.

Testfräsning av spår.

Tyvärr visade sig ekskivorna vara fulla av små defekter, så de skall reklameras imorgon.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/27 :  12:55:10  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Grymt imponerande!

Ska bli riktigt kul att se det färdiga resultatet!

Nu saknas bara en ESL-sub till detta projekt... Hur många m2 panel går det åt tro?

Du har inte funderat på att dela upp signalen för diskant, mellan och bas i samma panel som Final gör? Kanske blir bökigare att koppla ihop än att göra på traditionellt vis?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/29 :  11:39:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
OcA: ¨Har inte bestämt mig för hur jag kommer att göra filtreringen.

Tänkte börja labba med detta så fort jag fått ihop ramen + baslådan.

Har varit en massa pyssel + konsert i helgen men jag hoppas kunna börja fräsa lister under kvällen!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:01:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
En första test av panelerna i sin kommande ram:

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/01 :  22:26:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Första ramen klar och panelerna monterade.

Inga filter inkopplade, så bara funktionstestade ännu!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/04/01 :  22:52:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
McGyver: Ser snyggt ut det där. Tummen upp!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/02 :  09:39:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack!

Nu skall det "bara" knåpas ihop en baslåda + filter!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/04/02 :  16:32:08  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Ser på bilderna att samtliga sektioner verkar vara i samma storlek.
Du har inte funderat på att göra dom mer olika i storlek för att sprida ut dom olika sektionernas FO´s?

Syns ganska tydligt på Martin Logans paneler.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/04/02 :  16:57:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut!

Jag gissar att du kommer få extremt riktningskänslighet men också en "egenskap" i att övergången mellan diskant och mellan kan fasas ut beroende på toe-in.

Lösningen är nogsam och precis placering och inriktning av högtalarna!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/02 :  21:17:49  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Forsman: Sektionerna är inte helt identiska, men det skiljer bara ett par cm som max. Panelen skall bara spela mellan ~150Hz till 7kHz och mätvärden pekar på att det fungerar ypperligt. (...verkligheten kan dock visa på annat! )

EngelholmAudio: Jag hoppas på att det går att få till annars får jag bygga nytt!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/04/02 :  21:50:01  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Stora panelen kommer väl börja bli riktad runt 850Hz?

Ett förslag med två 200mm Mellanpaneler
En MTM konfiguration ala gamla audiostatic, med svängbara sidopaneler?
Dom gamla ES240 hade "aktiva" paneler på sidorna och mittendelen var en tom bräda...

Edited by - Forsman on 2009/04/02 21:51:51
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/06 :  23:48:08  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fick äntligen klart EHT-korten ikväll!

Labbkopplat 5kV är inte helt optimalt - ger blixtar ibland!

Kör 3.8kV till mellanregisterpanelen och 2.1 kV till diskanten.

/R

[Edit - typo]

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/04/08 10:37:32
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/04/07 :  00:07:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
ger blixtar ibland!

Inget ovanligt med andra ord .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/08 :  10:52:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jepp - det har blivit en och annan blå gnista, det smäller rätt bra!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/09 :  08:29:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det har varit mycket den senaste veckan, men igår så frästes och limmades det lite MDF!

Tanken är att testa med basen i OB först, räcker det inte till så blir det en sluten låda istället.

Den ser så liten ut, trots sina 160cm över golvet!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/04/09 :  10:34:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det ser jättebra ut Roger jag hoppas verkligen att de blir så bra som du hoppats på (helst lite bättre).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/11 :  12:00:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det hoppas jag med Anders!

Lådorna har fått ett par lager färg på sig och elementet har monterats.

Skall iväg och handla lite mer ek, då jag beslutat att ha elektroniken "ovanpå" baslådan istället för i den!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/04/12 22:11:18
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/04/12 :  18:26:44  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jäklar vad fina de blev!

Tar du med dessa till GBG?
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/04/12 :  19:22:47  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Stiligt! Hoppas det spelar lika bra sen =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/04/12 :  22:13:28  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack!

Planen är att få med dem till Gbg - hoppas få ihop ett spelbart filter tills dess!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/12 :  23:11:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Oootroligt snyggt, och se till att ha filtret färdigt till träffen i Göteborg .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000