HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 eoJeud-projekt: Billy the speaker
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/06 :  22:50:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag joggar så långsamt att det kallas yoga

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/19 :  16:11:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Filter till Billy - DIY-style!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/19 :  16:13:11  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Matsj tyckte vi behövde mjuka upp upphängningarna på basarna !

- Det funkade!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/08/19 :  17:17:42  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Om ni vänder på 2 utav basarna så att de spelar bakåt. Så borde ni väl få mindre vibrationer? Fast det kanske blir dåligt fasmässigt osv osv osv... :P

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/08/19 :  17:39:24  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
nice, hehe, kul med lite annorlunda högtalare ? hur låter dom då förresten ?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/08/19 :  22:28:40  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
quote:

Om ni vänder på 2 utav basarna så att de spelar bakåt. Så borde ni väl få mindre vibrationer? Fast det kanske blir dåligt fasmässigt osv osv osv... :P

Ja, det blir faktiskt ofantligt dåligt fasmässigt. Visst blir det mindre vibrationer, men ljud är ju vibrationer. Rent teoretiskt kommer det bli helt tyst på grund av att elementen släcker ut varandra. I verkligheten kommer du höra en del, men väldigt lite. I första hand reflekterat ljud som ligger ur fas i förhållande till musiksignalen samt lite skrammel och resonanser från bokhyllan.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/08/19 :  22:54:22  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
"Orion" högtalaren bygger väl på den baskonstruktionen?

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:17:04  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
nja...det ena elementet är i sådana fall "bakvänt" kopplat också...annars uppstår akustisk utsläckning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/20 00:17:51
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:30:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Rätta mig om jag har fel men: Anledningen till att man vänder ena elementet med magneten utåt i tex. orion är att elementen inte har riktigt samma spridning och framför allt inte låter lika dant pga distorsion mm när de spelar "in och ut".

Detta anser jag nog är så stort bekymmer om man tänker att väggarna bakom högtalarna som skall reflektera ljudet också kommer påverka ljudet en del. Då tycker jag det är bättre att njuta av ljudet som det spelar framåt.
Sen tycker jag inte det är särskilt vackert med korgen utåt.

Tror Roger instämmer med mig här.

Skulle man koppla dem ur elektrisk fas och därmed akustisk fas med elementen som de är placerad blir det precis som tidigare talare skrivit någorlunda tyst

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/20 :  20:09:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Just kopplat in ett nytt filter till Billy.

Liiiite större, men låter mycket lovande!

( 1.5uF + 92uF oljekonding (väger över 3kg ) & 130uF MKP )

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/20 :  20:34:39  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
quote:
Liiiite större

Hehe

Vad upplever du för skillnader mot innan?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/20 :  20:55:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag och Vemsom byggde varsin mätmic för ett par dagar sedan.
Efter att ha svept elementen så såg man att vårt tidigare "manuellt" inlyssnade filterlösning inte var helt optimal!
Frekvenskurvan var bra, men basarna spelade för högt (30-~5000Hz) och bredbandaren för lågt(100-~15000Hz).
Dessutom saknades det en del på toppen som föll av ganska markant efter 9kHz.
Har nu monterat dit en Fostex horndiskant och delat helt annorlunda.
Basarna spelar till ~250Hz, Bredbandaren från 250Hz och diskanten från 8kHz.
Första intrycket är att högtalaren har fått en helt annan dynamik och betydligt bättre ljudbild, men har inte hunnit lyssna så mycket ännu!

Klurar nu på hur jag skall montera oljeburkarna på bästa sätt i lådan!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/08/20 :  21:19:54  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Har ni varit på "mitt" förråd o norpat kondingar .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/21 :  23:51:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Filtret på plats i "lådan".

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/08/22 :  11:39:22  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Ni har väl skickat in detta till ikea hacker hemsidan?!
http://ikeahacker.blogspot.com/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/08/25 :  23:05:06  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Vi vill se mer av dessa!!!

Mvh Magnus
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/26 :  01:09:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70030

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/26 :  22:06:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Svep närfält:

Svep närfält med dipolfilter (passivt på lågnivån):

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000