HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 piP, lyssnat (!) : gillade/ogillade.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:36:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
M persson79

Du är en generös trådskapare och hifivän!!!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:00:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
härligt och glädjande budskap.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/07 :  15:06:27  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Mayro:
Eftersom du verkar tycka om att kasta skit på folk som har en positiv bild av Pip så är det väldigt kul att du ska åka till Stockholm och lyssna både hos Johan och kanske hos IÖ också.
Där kommer du dock att få lyssna på helt annorlunda förutsättningar och kringutrustning än vad du är van vid hemifrån. Med andra ord kan ditt intryck bli allt från positivt till negativt. Personligen tyckte jag att det lät mycket bra hos Öhman vid första besöket. Alla "tekniska" parametrar var perfekta. Men var inte 100% övertygad. Tyckte det fattades lite nerv och vitalitet i musiken. Trots detta köpte jag 4 basar, som jag förövrigt blev mycket nöjd med. Istället för Ino skaffade jag Revel GEM som uppgradering. Det tog ytterligare ca 1 år innan Pip införskaffades. Ganska dumt såhär i efterhand, men det får jag leva med.
Eftersom du hitills försökt nervärdera mina intryck om Pip och Epsilon, och överhuvudtaget alla saker som är markant dyrare än Pip så erbjuder jag dig detta:
När du kommer till Stockholm så köp en ofanerad kitsats av Pip direkt av Öhman. Ta med den hem och jämför mot dina Infinity. Eftersom du har tillgång till aktivt filter och dubbla slutsteg så kan du ju också prova med Pip i den konfigurationen som jag förespråkade.
Om du fortfarande sen tycker att jag bara snackar skit, och Pip inte kan mäta sig med avsevärt dyrare högtalare. Ja, då LOVAR jag här och nu att köpa dessa Pip av dig till inköpspris. Enda kravet är att du står för frakten hit själv, vilket inte borde vara nåt problem om du bara kan skaffa fram en låda till dom.
Låter detta som ett intressant förslag för dig??


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/07 :  16:01:33  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
david A låter som den bästa iden hittils

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  21:40:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
David A. Om du börjar med att skriva seriöst och sluta påstå jag kastar skit osv så kommer du längre...


Så lägg av med sådant snack. Det blir inte ens roligt att besvara inlägg med sådant innehåll.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/04/07 :  21:59:10  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mayro...jag tycker du kan anta erbjudandet? finns liksom inget att förlora

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:45:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Haakan.

Jodå. OM jag skulle NU vara intreserad av nya högtalare så skulle sådant alltid vara trevligt. Men OM jag byter så blir detta tidigast i höst vinter.. Nu är det bil för hela slanten här.

Sen så ska jag vara ärlig. Tonfallet då man skriver som david A gör är inte av typen "trevligt". Så finner det knappt intresant ens att läsa dyligt..

Jag kastar inte skit på någon. Den dagen jag blir förbannad på nån så kastas ingen skit. Då besöks den personen personligen. Inget annat..Men inte fasiken sker detta för en hifisidas tjafs o dyligt. Det krävs en del mer för detta. Inte tangentbordstjafs via dator.

Däremot så anser jag att man bör fatta jag inte är en nybörjare direkt.. Jag vet gränser för vad saker kan prestera. Samt att folk tycks inte fatta jag hört dessa pip för länge sedan på scandinavisk hifi i Sthlm... Så jag vet nog lite om vad jag pratar om..

Det står på flera trådar att jag hörde en liten högis en gång där jag LETADE efter subben osv... En tidig pip vet jag idag det var...utan sub

Jag anser också detta om att jämföra dessa små skadar era inosar avsevärt.. samt att det inte för någon av er gått upp en ljus att NI borde lyssa på typ mina referenser INNAN ni ens säger ett enda ljud om saker o ting. För mina burkar är absolut inte nått man bara slänger ikull med en liten pipstativare. Inte en enda chans.. Så som sagt. En bra sak vore om NI som hissar tar er hit en sväng. Sen så kan vi prata mera om sakernas tillstånd...Men titta in bara så...


Angående IÖ..

Jag skall dit självklart och höra dessa också. Men som redan sagts så är det mest Johans högtalare som är resans mål. Och denna resa är INTE för att slänga skit på dessa. Utan för att ha skoj och jämföra kablar.. Och försöka hitta saker som kan säga VARFÖR vi får SÅÅÅÅ förbannat stora skillnader i våra resultat . Så resan har inte något alls med Inos eller så att göra. Men har utvecklats till att ÄVEN innefatta Piplyssning hos Iö...

Vilket ska bli skoj..Vi blir två, kanske tre st som kommer lyssna..
MEN JAG KAN GARANTERA FÖR ALLA EN SAK!!!!!!

OM INOS HÖGTALARE IMPONERAR SÅ KOMMER DETTA STÅ SVART PÅ VITT UTAN KRUSIDULLER!!!

För jag har inte ett skit att vinna på att sitta och ljuga om detta.
Men jag hoppas dom lägger in allt på att greja till så det går att spela "kassa" vanliga inspelningar.. För en sak gör omedelbart dom går bort oavsett hur dom spelar med bra inspelningar...Det är om det är en högtalare som minskar lyssningsbara skivor till som förr 1 till 2 av femito eller nåt. resten låter skit.. Ja då ÄR det en dålig högtalare enligt mig. URDÅLIG! Och detta står jag för utan snack. En högtalare skall enbart låta bättre eller sämre. Men inte skrika o bära sig åt..Allt spelar kanon i alla anläggningar med kanoninspelningar. till o med vår bärbara låter kanon med superinspelningar...

Så där är en skarp skarp gräns. Att inbjuda mig att lyssna på dessa innebär man MÅSTE ha så bra ordning så mina skivor kan spelas..
Kan jag inte njuta en gamal Roy Orbinson så.. eller en elak hårdrock osv.... Utan enbart en skitenkelt jazzplatta osv.. Då är högtalaren dödsdömd direkt utan pardon....

Glöm inte jag gillar gamla goa stora JBL burkar såsom L300 osv.. Dom kan rocka utan elakheter med goa steg ifrån den tiden. med ampzillas osv. Även stora stora Sansui ifrån den tiden driver dom till sagolika gränser..och det bara sprutar jazz med ståbas ur dom..."D e en monitorlyssning av superklass"....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:53:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


"och det bara sprutar jazz med ståbas ur dom"

HEHE, härligt uttryck !

Låter som mina JBL då ! Ljudet liksom SPRUTAR ur dom !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:31:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


NN
Japp. det är enbart rena rama sanningen. Rätt drivna JBL är ruggiga musikförmedlare som kan ALLT.. Inte bara ett tomt namn.. Dom kan ställas i ett hörn. Dom kan tas ut på tomten på en kul fest. Dom kan stå o småpys lite background. Och det bara blir så jäkla rätt... Dom som påstår JBL har svullen bas osv. Skrikig diskant. Dom har enbart hört en underförstärkt JBL. ingen annt anser jag...Man måste fatta att det är en högtalare som i stort sätt alla lådor hämtade referencer ifrån då DOM skulle göra sina en gång.. Och det jäkliga är att dessa gamla grejor än idag kan rock fett. Lyssna på en violinkonsert i ett par L300 så fattar man vad livekänsla är.

Och dom behöver inga extrabasar stående o drälla överallt..

Så ni ser. OM en högtalare kan ompa så säger jag det. ÄVEN om det gäller en stengamal JBL. men den skulle få vad som helst att bli lite larvigt. Inte ens en cervin vega kan komma mer än till grusvägen in där JBL står i en jämförelse...

Det är den ultimata högtalaren för monitorlyssning. Den kan allt...Och den bara spelar Jag har suttit i veckor på mitt ex syrras stora gård med sådana. Och jag skulle till o med idag lätt köpa sådana långt långt före något annat i låda... enbart dipoler slår ut dom. Men detta inte beroende på att allt är bättre. Utan enbart för jag älskar sättet en dipol spelar musiken på

För att nu föra ihop detta med pip.. Förstå lite av vad jag säger här nu.

OM jag anser dessa jättelika JBL vara som jag beskrivit. Och dom är byggda ifrån en monitorhögtalares vinkel fast i lite mer rumsanpassad layout. Men grunden är en monitor för studiobruk.. Då fattar man nog rätt snabbt att en bärbar monitor hur bra den än är INTE kan bli tillräkligt bra hur bra den än är...Den kommer alltid bli en bra 4000kr byggsatts eller 7-8000kr köpeburk. inget annat.

Och den kommer äldrig i livet kunna slå ut mina absolut favoriter som är JBL L300 om man talar om typ monitorhögtalre.. Inte en chans...Och jag vet vad jag talar om .. jag började lyssna på stora JBL redan då jag var 16 år. Och är idag 47 snart. För mig finns enbart FÅ FÅ FÅ högtalare som är heltäckande. Och då menar jag verkligen få.... Hoppas NÅGON av er börjar få ett litet hum om vad jag har för referencer nån gång. Då man säger en pip ska få mina referenser att bli utbytta så är det nog bra att även sätta in dom i ett sammanhang. Och med dessa stora JBL L300 får man en bild av VAD denna lilla pip måste slå ut för att vinna mitt hjärta..

Och en rent xxx person kanske säger att dessa JBL är sämmre än en PIP. Då vet personen absolut inte vad han talar om tror jag. Och påstår man det ändå. Ja då får man nog en bedömmning såsom ej "riktigt ihopsatt" nån stans av många kunniga hififolk......I alla fall av mig blir dommen så hård direkt.... ler....och detta säger jag inte med ett dugg elakhet. Utan enbart med erfarenhet som bakgrund. inget annat..

vad synd jag inte har tillgång till sådana burkar att sätta upp bredvid en pip.. det hade varit extremt roligt att se folks miner då man fick höra detta med lite olika musik spelat. Och sedan avsluta med en ruggig hårdrock eller bluesplatta.... där det blir lite tyngd i sakerna också och inte enbart lite "fjös" i hörnen...

Så wake up... pip kan enbart impa såsom en liten högtalare som KANSKE lirar bra för vad den är. Inte mer oavsett vad ni tror eller tycker. Det krävs betyligt mer för att ge gåshud...betydligt mer..massor med mer faktiskt..

Johans system kommer däremot säkert ge mig saker som jag tycker mycket om. Jag hoppas det i alla fall... Men pip kommer oavsett enbart om den spelar gudomligt inte kunna bli just mer än en liten burk med EV lite bättre kapasitet eftersom den säkert är maximerad som sjutton...

Jag kan även säga en sak till. Detta skulle per100´s små stativare OCKSÅ göra om han enpassade sitt rum efter SINA högtalares kravspec till snudd 100%.. så ALLA högtalare blir bättre. samt även MYCKET bättre med maximerade rum osv...ALLA. inte enbart inos saker.. Men folk VILL inte i dom flesta fall ha saker överallt för att dämpa ut reflexer osv...
tyväeer varken kan eller vill dom flesta ha så hemma

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/07 :  23:41:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mayro> piP kan inte ge gåshud enligt dig för att de är för små!? Är det rätt uppfattat? Du menar alltså att de kommer tillkorta för att de inte kan leverera tillräckligt ljudtryck för att tillgodose ditt lysmäte? Tycker det är ett lite kosntigt resonemang faktiskt, storlek i sig låter ju inte, det msåte ju vara nått annat som du inte tycker om med små högtalare (frekvensomfång, ljudtryck, ser inte balla ut, etc)

Jag kan ju säga att jag själv har suttit med ruggig gåshud när jag lyssnat på piP, bland annat hemma hos Gromit då vi lyssnade Cantate Domino.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  00:39:34  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
rydberg.. Vakna till här lite. Jag har gett en rätt bra sak att jämföra med. Och detta för just INTE få inlägg som dit att besvara. Läs igen o igen tills du förstår vad det stoår. Mycket enklare än att jag kopierar texten igen och lägger in igen här.

Nej. PIP kommer inte hur bra den än är kunna ge mig gåshud. Detta kan jag redan idag säga. Utan tvekan. Nej Dom kommer inte det. Johans system kan nog nå dit. Men pip kan enbart imponera i denna nivån dom befinner sig. Oavsett om dessa befinner sig i toppen eller i mitten. Så förså nu jag har betydande högre krav än vad en liten stativare någonsin kan erbjuda.

Och jag finner det inte ens intresant att skriva exakta saker som kommer utgöra detta fenomen att jag redan nu här innan ens hört dom i detta upsättande. Jag VET redan att dom är rent för små bara.. Jag kräver STÖRRE ljud. Då menas det inte "stor mun" syndrom. Utan just stort ljud..

Jag tycker faktiskt det är rent förvånande att ni alla med inos INTE har ens försökt sätta er in i typ MITT ljud innan ni ska försöka "sälja" ett konsept till mig eller andra...

Kan inte NI försöka förstå skillnader här? Som du rydberg. Du har haft ett stort steg. Ett 350 pass. Vad för sotra steg har du haft mer än detta? Vad har du ägt för stora system före pip?? Hur många hundra stora stereos har du hört hemma hos folk? Menar nu anläggningar där 250000 inte är ens med kablar.. osv osv...Jag har säkert rört runt i ett sjuttifem till hudra stora system genom åren. Några få har impat. Och endast ett tiotal har gett gåshud tyvärr. JBL L300 är ett av dessa. Ochdet är en monitohögtalre i grunden

Jag har hört massor med stora system.. MASSOR. och även fått grotta runt i dom och botaniserat fritt... Efter åratal med sådant rotande så börjar man lära sig saker o ting. Och en liten stativare kan enbart imponera inom sin egen storlek o förmåga. inget annat. En folka kan inte bli en lyxig volvo även om den är kanonbra även denna folka..

Men Rydberg. Läs igen. Och fatta att jag kommer höra dessa. Och OM dom kan impa mer kommer jag säga detta..

Och fatta en sak här o nu. MIN inställning är en proffsinställning. Så slipper vi detta som nybörjare ofta drabbas av. Dom får hissade förväntningar som sedan inte infrias... Jag vill hellre vis av erfarenheter o besvikelser ha en låg förväntan som sedan ev höjs.

Då kan det bli possetiva ord i omdömmen. Men med omvända läget är så kan jag inte säja nåt alls eftersom dom INTE kanske fyller upp till förväntade saker.

Jag är övertygad att Iö uppskattar mitt synsätt. Hellre impas än bli besviken.

Erfarenheter ger kunskap. Och så gör även besvikelser..så mina förväntningar. och därmed ev fördommar kommer ligga fast tills annan bevisas. inte via inlägg ifrån någon som inte ens vet mina referensers utgångspunkter.. en del har på faktiskt noterat detta. Knepigt du inte gjort det ry6dberg... du borde göra det med din erfarenhet...eller?


Edit.
La till text.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/08 01:00:30
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/08 :  01:07:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mayro> Jag tror aldrig du och jag kommer att få samma syn på vad hifi egentligen handlar om. Ditt senaste inlägg bevisar detta en gång för alla.

quote:
PIP kommer inte hur bra den än är kunna ge mig gåshud.
Detta är ju onekligen ett väldigt konstigt uttalande

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/08 01:29:52
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  02:09:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jag tog bort mitt inlägg då rydberg hade tagit bort en del saker i sitt..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/08 :  09:47:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Mayro - Ogillade du David A´s erbjudande? Tycker det verkar mycket generöst. Du riskerar ju inget.
Se bara till at använda originalkablaget i byggsatsen

Mvh


Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:09:42  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Med all respekt mayro. Är det någon mening att åka till sthlm? Du verkar ha dömt ut piP på förhand.

Själv kommenterar jag den inte utan att ha hört den. Något som kommer att ske hemma hos mig inom kort.

No hay banda!!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:50:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
förstå svenska nu...

Jag har hört pip!! Fattar man inte så skriv inge mer.. En tidig modell... Men som förmodligen inte är SÅÅÅ olik kan jag tro.. Johan lindroos vet också var... Så jag vet nog lite mer än inget.. Jag kan utala mig.

Och sedan fattar jag inte FÅR jag inte fördra större system? Vad är detta? Får jag absolut inte ha åsikterna att en liten stativare INTE duger åt mig??

Och varför skulle jag KÖPA en sådan för?? VARFÖR? Jag har högtalare och har inga som helst planer på att köpa. Absolut inte nu inför sommaren...

Jag tittar lite OM jag skulle hitta ett guldkorn till Höst vinter.. Men absolut inte nu.
Och min ev nästa högtalare är INTE en liten stativare OAVSETT hur bra den är. Jag ska ha större system

Och jag är väl för hellxxxte inte puckad i skallen för jag vill ha STÖRRE högtalare än en pip? Nu får ni förbanne mig ge er...

Jag anser er rent patetiska då ni inte KAN låta mig få uppskatta det jag gillar.. Men det var väl då jag skrev om JBL som det rann över. För igen blev jämförelsen så markant så era ord tog slut och all saklighet försvann igen..

För då man tar en monito såsom JBL L300 som jämförelse så ser man hur larviga saker som ni så hårt håller .

Jag måste få ha rätten att föredra stora system. Inte småmonitorer med massa baslådor överallt..

Och som sagt. JAG HAR HÖRT PIP TIDIGARE: fatta svenska nu...

Och jag ansåg dom otroligt bra för pengarna o storleken. speiciellt i basen... FATTA DETTA NU en gång för alla..

Men dom är långt långt ifrån den typen av nivå jag själv vill ha. Jag kräver betydande mer.. och då får man bita i äpplet och köpa större dyrare.. samt till o från besvärligare att få till i rum osv..

Enkla raka aker att fatta om man bemödar sig med läsa.. Jag har INTE sagt pip är dålig..
Jag har sagt att OM en högtalare INTE klarar vanliga skivor osv så går den direkt bort. Detta gäller alla märken o sorter.. Om det så gäller en del av infinitys olika eller en pip samt även alla andra som INTE klarar av att återge även en så kallad dålig inspelning. Dom är i min skivsamling som hos andra ca säkert 80% och mer som är rent skit egentligen...

Så alla saker ska spelas. annars bort direkt. Det är ett 100% krav ifrån mig som inte backas en mm på...

Om detta krav gör folk nervösa så säg det då i stället så slipper det tjafsas om det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:56:06  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
*suck*

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:58:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mayro> Trevlig attityd du har, du får säkert massa vänner här på ditt sätt att bete dig

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/04/08 :  12:15:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Lägg ner mayro, du tillför absolut ingenting i den här tråden.
Gå och sabba någon annans tråd i stället, det brukar du lyckas med
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:13:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Mayro, vad jag tycker är ju att lille pip är en enastående
performanceartist för sin ringa storlek, dom uppisar en rätt
så fin tonkurva och är rätt så transparenta.

JAG SJÄLV, eftersom ja levt med stora högtalare nästan alltid,
skulle inte kunna leva med pip, inte ens med basmoduler + pip, jag
trivs inte med detta ljud, även om jag säkert skulle kunna vänja
mig, men det vill jag inte Det är inte mitt sound.

Nu är jag väl ändå nogourlunda lyckligt lottad eftersom jag antagligen
lever med dom mest väldesignade högtalare någonsin konstruerat för
privatmarknaden, det är jag rätt säker på.

..hursomhelst

- är man van med stora högtalare, som nu både du och jag har, så
är det svårt att tänka sig något som är MINDRE. Inte bara ljudmässigt,
jag vill ha STORA saker, det är en möbel också.

Gärna ett par pip eller nått annat nånannanstans i huset, men inte
när jag ska njuta av en platta med kodotrummor då tappar det
mesta andan redan på moderata ljudvolymer.

Jag tror säkert både du och jag Mayro, skulle kunna leva med ett par
jättetransparenta högtalare, frågan är varför skulle vi vilja det,
alla måste inte sitta med ett par pippifåglar, ellerhur, man har
ju lite olika ljudideal också. PLUS att om vi skulle kunna leva med
detta, skulle det krävas massor av tillvänjning, vad tråkigt...

Jag kan tänka mig ett par stora Ino, men det står ju inte JBL på dom,
och gud så tråkigt om alla skulle ha bara högtalare från Ino, det
skulle ju inte vara bra, vilket tråkigt hifisverige

Låte tråigt att Ino rekommenderas i alla trådar till folk som ska
köpa nytt, bara för det är läskigt bra saker så betyder det ju inte
att personen i fråga har det ljudideal som krävs för att lyssna via
en transparentare anläggning.

Jag är skittrött på alla diskussioner om pip vs annat, kan vi inte
försöka få slut på allt bråk snart.

* Vi har olika ljudideal
* pip är skitbra
* användare på forumet, OM det är så att du har en högtalare av annat
varumärke än Ino och du gillar dina högtalare och ljudet så är det
inga dåliga högtalare för DIG. Ljudtekniskt sett och konstruktions-
mässigt sett kanske det är skithögtalare för vissa, men det personliga
glädje-värdet är stort för ägaren - individen. Plus att du kanske inte
delar samma ljudideal som den du battlar med på forumet

Alla högtalare kan spruta ut skön musik om man själv tycker det är
bra, så sprutar dom som bara sjutton, ojojoj !!!




Om jag får försöka kortfatta Mayro, vad du vill och vad du menar,
är att du kanske:

- Tycker pip e helt okej
- Du skulle inte kunna byta dina stora högtalare mot pip
- Du älskar den typ av ljud som du redan har hemma med dina Infinity
- Inte ser något skäl till att du skulle byta till nått annat
- Alltid är öppen för att lyssna på nya prylar och anläggningar
- Är en stor musikälskare

Det är sällan man rackar ner på folk för man lyccnar på nån speciell
musik, däremot rackas det ner på folk om man gillar olika PRYLAR.
Vad är det för skillnad, alla borde få ha sina åsikter här.

Det är sju så, musiken är glädjen och hobbyn, HIFI är hobby,
låt oss alla lyssna på vår musik med det ljud vi personligen föredrar !





Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:27:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

NN. Detta var ett av dom bästa inlägg jag läst. DU har förstått vad jag försöker säga. Tack för du har förmågan att enkelt hjälpa mig att få fram sakernas ordning... Du har fångat messet till 100.. Tack...

Som du noterat så har jag inte emot ino. Men enbart att ha en liten stativare. Den skulle rent svimma direkt. I alla fall jag skulle göra det. Även om sedan en som har vanan med mindre saker trivs så skulle det för mig låte som skillnaden mellan motorer. Min V8 har LJUD!! Vår mazda låter. Men Mazdan går ju jämt o fint för det. Men har INTE ljud som vår V8... V9án kan få tårar att glida då man bara hör den lite lungt i baken vid skta ceusande.. Mazdan åker man snabbaste vägen hem med..
Enkla skillnader faktiskt..

Men det skall bli superkul att höra pip där INGET är fel på uppställningar eller rum osv...Om detta anses förstöra trådar så anser jag folk bör fundera lite. Kan man ens säga mer än så som jag tex gör?

Men tack NN.. Skulle va skoj att få njuta dina JBL med en häftig rockplatta. Och gärna lite knarrande ståbas. INGET på jorden slår ut en kanrrande ståbas via stora JBL..Inte ens min 4 tolvor har nåt att hämta där.. JBL har ett mycket speciellt "knarr" på just sådant.. Ger habegär. Och dom får cervin vega att lika kindergarten i kvalitet vid ljudtryck...med hög kvalitet kvar ändå...


Men jag misstänker att johans system kommer ge sådant också. Han har tydligen skrämmande höftiga bas har rykterna sagt.. tror jag hörde runt 16hz....minns inte riktigt. Men tror d va nåt sådant..

Sådna djup info talar till hifimäniskans djupaste instingter.
Inget kan mäta sig mot fullrange. Inte något jag hört i alla fall. Och däri ligger den stora skillnaden efter åratal med detta hemma...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:37:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Jodå, det är både KNORR och KNARR i mina JBL !

"INGET på jorden slår ut en kanrrande ståbas via stora JBL"
- alltså, DIN åsikt då Och kanske min med
- Man får hålla reda på fakta och vad som är sin egen åsikt.

Johan har mätt in och fixat och trixat så han har en jättefin
frekvenslinjäritet i sit lyssningsrum, killen är duktig, han har
kolla på sånt, så det är jättefint inställt.

"Och dom får cervin vega att lika kindergarten i kvalitet vid ljudtryck...med hög kvalitet kvar ändå..."
- Återigen här, säkert nån CW -anhängare som inte gillar ljudet
från stora JBL´s.

Tummen upp för högtalare med knorr, knarr och sprutande ljud !!




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/08 :  13:55:12  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Niklas har många bra poänger där..
Men faktum kvarstår att Pip + ett par bra basmoduler ju faktiskt inte är annorlunda än ett par 3vägs golvare rent bestyckningsmässigt.
Ljudmässigt beter ju sig även dom största Ino modellerna likadant som Pip. Du får ju inte ett "större" ljud bara för att lådorna hos stora Inos är större. Däremot mer perfektion och ljudtryck.
Jag vänder mig därför mot den typ av forumeringar som Mayro använder, med uttryck såsom:
quote:
För mina burkar är absolut inte nått man bara slänger ikull med en liten pipstativare. Inte en enda chans.. Så som sagt. En bra sak vore om NI som hissar tar er hit en sväng. Sen så kan vi prata mera om sakernas tillstånd...Men titta in bara så...



eller...

quote:
Men pip kan enbart imponera i denna nivån dom befinner sig. Oavsett om dessa befinner sig i toppen eller i mitten. Så förså nu jag har betydande högre krav än vad en liten stativare någonsin kan erbjuda.



Det låter i mina öron ungefär som: Pip+basmoduler har inte en chans ljudmässigt mot mina Infinty.
Och vad ligger det för fakta i det?

Jag köper helt och totalt om Mayro vill ha större saker, det säger jag absolut inget om. Jag köper även helt och totalt att han kanske inte alls kommer att gilla det osminkade ljudet hos Öhman. Men det gör ju inte högtalarna sämre för det. Alla Inos svarar upp på vad man matar dom med. Vill man ha ett visst sound så är det bara att anpassa anläggningen efter det, men behöver inte automatiskt välja bort just Ino för det. Högtalarnas kvaliteter lyser ju igenom även hos färgade anläggningar. Hemma hos mig fungerar även dåliga inspelningar bra, men då är ju inte heller anläggningen 100% transparent.
Summan av det hela blir: För att Mayro ska få veta sanningen om Ino så BÖR han lyssna sida vid sida med sina egna referenser. Med sin egen anläggning uppkopplad.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:31:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

"Men faktum kvarstår att Pip + ett par bra basmoduler ju faktiskt inte är annorlunda än ett par 3vägs golvare rent bestyckningsmässigt."

jojo, men då är det DIN åsikt.

JAG personligen tycker det låter tunnt och omagiskt.

Vi slutar käfta tills det att Mayro vart och lyssnat, om han
inte gillade ljudet och prylarna får ni väl ta upp er fight
igen om det finns någon mening med det

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:44:25  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
tror inte du läste vad jag skrev:

Bestyckningmässigt

Om du har en annan åsikt än att ett par tvåvägs stativare+subbar är annorlunda bestyckade än en 3vägs golvare så vet inte jag...

visserligen kan dom vara bestyckade med andra elementstorlekar, men uppsättningen element är ändå tre per kanal. Är du med på vad jag menar?
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000