HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Innervägg som högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:52:25  Show Profile Send Martell a Private Message

Håller på att renovera/bygga om lite hemma och såg hur mycket tomt utrymme det är i en innervägg...förvisso ganska smalt men man kan ju lägga på lite till...

Några förslag på vad man kan göra?

/M

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:59:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Svalanders anläggning kanske kan vara lite inspirerande?
www.svalander.se

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:47:01  Show Profile Send Martell a Private Message


Jo, kanske det men jag tänkte mer på något som "höll sig inne i väggen" typ bredbandare med något slags(platt) horn...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:52:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi var och besökte en person idag som sågat hål i väggen där han satt små nischer med baselement i, såg ut som små lådor som stod inne i väggen med fyra element i varje. De spelar bas i två rum och spelar ner till 14 Hz enligt ägaren. Ovanpå "lådorna" i andra rummet hade han gjort en bänk. Himla snyggt faktiskt och en klart annorlunda lösning. Han fick ju plats med stor membranyta utan att ta särskilt stort hål i väggen. Sen sätter han väl en snygg front för öppningen och då är det i princip osynligt. Hög waf!!!

Här är en liknande grej: http://diy.cowanaudio.com/ib.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:32:08  Show Profile Send linnar a Private Message
Den länken har jag sett förut.
Tuff idé. Ser ut som ett utedass..i stereo.

Det krävs nog att man bor ensam långt ute i skogen
med en sådan högtalare. Gäller kanske utedasset åxå...


Edited by - linnar on 2006/01/23 11:32:37
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:52:32  Show Profile Send Martell a Private Message
Nja, behöver inget utedass för på andra sidan väggen har jag en nyrenoverat badrum med något som heter "vattenklosett" ... en maakalös manick!

Kanske något som det här men stoppa in det i väggen?

http://www.cornu.de/gspir_v2.html

http://www.cornu.de/gspir_v1.html

Eller en spiral TML?

http://www.cornu.de/tmlspir_t.html


Kan det bli något om man har en 2.5 x 2.4 m, 10 - 30 cm tjock vägg att tillgå?

/M
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/01/24 :  10:49:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
De klassiska hornekvationerna gäller för raka horn med cirkulärt tvärsnitt. Ju längre ens horn kommer från det ju mer trial and error behövs för att få ett bra resultat, om du inte hade tänkt dig att bygga 5 prototypväggar så tror jag inte att det är någon bra ide.

Nåt som jag har funderat på är ett Phy-Hp element i en stor ,500L+ sluten låda, det har du ju plats till i din vägg. De är avsedda att sättas i en stor baffel men en tillräckligt stor sluten låda blir ju nästan en oändlig baffel. Annars kanske du bara ska ha två hål i väggen, en riktig oändlig baffel.



Phy-Hp har ju fått varierande kritik, en högtalare med de elementen blev utsedd till bästa OCH sämsta ljud på senaste Arken mässan, men jag gillar det jag hört av dem. Elementen säljs av Subas audio tror jag.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:53:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite OT men ändå....
Hade planer på att sätta 4st "18" i dörren mellan sovrummet och
vardagsrummet för rätt så länge sedan. Lådan skulle landa på dryga
3000L och den skulle inte ta mycket mer plats än vad dörren gör
ändå. Gummilister och balkongdörrslåsning skulle fixa tätningen.

Jag blev nedröstad

Åter till frågan.
Om du är säker på placering osv så skulle du kanske kunna använda
väggen för att sätta eventuella bakkanaler i, kanske bilhögtalare
eller sk "in-wall-högtalare". Skulle du vilja öka dämpningen i
rummet så går det ju att ersätta gipsskivan på ena sidan med ett
snyggt tyg och fylla utrymmet mellan reglarna med lämplig isolering.
Kanske sätta en lysrörsarmatur i utrymmet och täcka det med färgad
plexi.

Eller kanske 2st 2,5m långa banddiskanter med stängd baksidan
och oändlig baffel (eller så får dom spela in i nästa rum
också)

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/24 :  23:47:39  Show Profile Send Martell a Private Message

Bilhögtalare? Lysrörsarmatur? ... har jag hamnat på rätt ställe?

Hade gärna byggt banddiskanter men jag måste först få ordning på mina ELS 63:or

Bra påpekande om horn, jag kände inte till att man förutsätter cirkulärt tvärsnitt, men det låter logiskt att formen påverkar lösingen. Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av horn (jag är dipolberoende) så är det kanske bäst att låta bli att slösa energi på det.

Phy-Hp elementen var ju oerhört läckra, nästan synd att skruva in dom i låda. Monterar man in dom i väggen som på bilden så ser man däremot ALLT (oh behave!) Hyfsat dyra var dom också.

Jag provade att montera mina gamla Magneplanar i stället för två innerdörrar som satt lämpligt i mitt vardagsrum men det lät faktiskt inget vidare. Dessutom noll...nej negativ WAF.

Tja, nånting kommer jag att göra, förmodligen något med bredbandare (Coral?, Fostex? ...?) i en rejält uppstyvad baffelvägg. Man kan ju alltid spackla igen skiten om det inte blir bra. Jag kan tyvärr inte stråla ut i rummet bakom eftersom det är badrum där och tätskikt på elementen skulle förmodligen inverka menligt på frekvensgången.




Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:52:49  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Bilhögtalare? Lysrörsarmatur? ... har jag hamnat på rätt ställe


Jodå du är på rätt ställe hade ingen koll på vad du var ute
efter bara. Dipolberoende har jag full förståelse för men det blir
svårt att få in i väggen. Hur pass seriöst hade du tänkt dig att det
skulle bli ?

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/25 :  09:53:51  Show Profile Send Martell a Private Message

Hur avancerat..tja, kanske inte "Lowtheravancerat" till att börja med utan att man kanske börjar experimentera lite med medelklass-bredbandare, typ Coral, Fostex eller något annat (förslag...?).

Jag hade naturligtvis inte för avsikt att montera något i gipset utan hade tänkt bygga en fungerande låda (usch!) på/i väggen. Man kan också tänka sig det som två stora lådor som täcker hela väggen tapetserade o klara ... slipper fanering och allt snack om WAF.

Vardagsrummet är på ca 70m2 så det gör inget om jag lånar 20 - 30 cm inåt rummet på en av väggarna. Min äkta hälft har levt med Maggies, Quad mm. i 25 år (en eloge till henne för det!) och det skulle vara kul att göra något som kan tillfredställa allas behov (stor, osynlig högtalare)

Varför bredbandare då...tja för det första så har jag inte provat det förut!

Sedan jag tor att det jag gillar med Dipoler är ljudbilden och jag inbillar mig att det kan ligga någon liknande kvalitet i ljudet från bredbandare, att det påverkar ljudbilden på ett positivt sätt. Jag har också sneglat lite på att prova någon typ av koaxialelement (Tannoy eller KEF) men att det kanske blir nästa komplikation.

Den stora frågan är helt enkelt vad man skall hitta på med utrymmet: Bredbandare, koaxial, transmissionslinje, horn, barskåp eller något annat exotiskt.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:22:36  Show Profile Send esl a Private Message
Dämpvägg + Bredbandare för flerkanals behovet.
Och dipolerna som vanligt.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/26 :  01:08:54  Show Profile Send Martell a Private Message

Tackar för förslaget, bra idé med dämpvägg men Kvaddarna (esl: väldigt passande namn eller hur?) står i en annan hörna av rummet (rörmyspyshörnan).

Sedan kör jag med "Aurala ekvivalensprincipen" dvs lika många högtalare som jag har öron

När jag får 5.1 öron skall jag installera "bakkanaler"

Inte proffs på det här men:

Horn har man i väl huvudsak för att öka kopplingen till luften dvs öka känsligheten eller hur ... inte /direkt/ för att få en djupare bas .. eller ?

Transmissionslinje, som jag uppfattar det, är ett sätt att så smärtfritt som möjligt minska effekten av "luftfjädern" genom att "blöda" ut övertrycket på ett kontrollerat sätt. (För mig som fysiker så associerar jag i och för sig transmissionslinje med koaxer och impedansanpassade avslutningar för att slippa reflexer...???)



Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:48:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nått sånt här kanske i väggen alltså. Annars lät ju barskåp
som en ide också



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763&SearchTerms=line,array

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000