HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Stora dipolbasar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/12 :  00:50:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


har du redan byggt lådor wolfgang?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/12 :  01:56:49  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Får jag ställa en liten pyttefråga i sammanhanget?

Kan man bygga såna dipolbasar med kanske... fyra 10-tumamre i varje?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  02:05:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Klart man kan , fast 10" flyttar inte lika mycket luft som 12"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/12 :  02:22:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
MullBenkt; Klart man kan ... friskt byggt/kopplat = allt vunnet ! BRÖÖÖÖL ....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/12 :  02:23:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Okej. Nu handlar det om ett mindre rum än det Per huserar i (med ren visuell inspektion av bilderna som grund).

Jag tänkte göra underdelar till mina stativare och slopa min Audio Pro sub.

Frågan är väl bara om dessa dipoler går så djupt?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/12 :  02:25:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
TOBBE; Vad tror du ! Problemet är att jag har ett gammalt Zachery steg som inte ger mer än 400 W / 8 Ohm ...... (Bryggat)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  03:00:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Frågan är väl bara om dessa dipoler går så djupt?


Antingen bygger man så man slipper kompensera vilket inte är det lättaste. Eller så justerar man med Eq. Justerar man upp förmycket så bottnar man elementen ganska tidigt. Eller så kan man ju sänka det andra som ligger lite högre i nivå men då krävs det mer effekt.

Bernt kör utan kompensering pga element o låda spelar rätt från början.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:16:04  Show Profile Send Exipnos a Private Message  Reply
Hur djupt kommer de här monster högtalarna att spela? Kommer du att göra mätningar snart? Kan folk recommendera billiga bas element om man ville göra något liknande men med mindre budget?

Jag vill gärna prova något liknande men för bio bas. Jag vill ha något som kommer ner till ca 10-15 hz ovh har mäktig bas för ett rum 7.5m lång, 4.5m brett, 3m höjd. Är det möjligt med dessa fräcka monster.....

Exipnos
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:18:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
15 Hz skulle kanske vara möjligt

MEN.................

Då måste man sitta på rätt ställe med så där inte är en utsläckning precis vid lyssningsposition.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/12 :  13:22:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
15Hz är nog inte möjligt med SLS12orna. Då skulle man behöva konpensera typ 25dB eller något

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:57:02  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fanken vilket grymt bygge

Ska bara bygga nån dag...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:19:36  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Per körde 20Hz testton idag... JA JÄVLAR!!!! 15 Hz är nog bara en fråga om vilja! Men vem behöver 15hz? 20hz hörs inte... den skakar bara om rummet duktigt!!! 20hz tonen flyttade konerna måttligt hos per, men rummet skakade desto mer!

Hihi. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:21:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som sagt , med så många element så borde 15 hz fungera. kanske inte på PA volym men fullt tillräckligt. Kopplar man en LP spelare till det där systemet så får man nog ha ett subsonic filter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:33:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Kopplar man en LP spelare till det där systemet så får man nog ha ett subsonic filter


Har testat, funkar utan subsonicfilter [;

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/13 :  00:42:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
dipolernas styrka är att dom är ändå snällare i rummet också...

Wolfgang..
Tror ärligt det är bäst med EJ bryggat så steget är stabilare för last.. För det krävs KRAFT..samt stabilitet.. Inte enbart watt.. Krell ksa 250-300 så är du i mål.. Men det känna ändå som man kan ha mer då man har endast 8 tolvor..


Så massa kraft erfordras...finns ett ruskigt fint krell ksa 250 till salu för runt 30.. hua va jag skulle vilja ha...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/11/13 :  11:24:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Tobbe, jag har "bara" 4 st .....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/13 :  21:48:47  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
Hmmmm tja om man hade orken/Kunskapen att bygga så vore ju detta lite av ett dröm projekt att ge sig på.... MAFFIG bygge...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/14 :  23:08:31  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Jomän det är ett MAFFIGT bygge, jag var där och beskådade det i lördas. Det gick att få hela rummet att vibrera vilket kanske är ett litet problem. Varför inte testa ute i ladan.....

Fick ni ordning på inställningarna sen? Jag ha lyssnat på skivan som testades och det var ingen tunn och anorektisk bas på den låten (Georgia on my mind) så Tobbe hade rätt det var inte inspelningen utan en inställningsfråga. Men jag förstår att det inte är lätt med SÅ många justeringsmöjliheter i filtret, kanske läge på EQ oxå.....tur man kör med raka rör....Har själv lånat en Behringer och testat lite bi-ampat men nästan blitt lite avskräckt.

Lycka till!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/16 :  07:42:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Samtliga bilder jag tog blev mer eller mindre så här......



Kan de vatt baaasen....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/16 :  15:00:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Spökbild

Vi skulle nog inte lirat så mycke bas..


Och som du säger så skall basen blomma ut en hel del på den låten.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/11/16 18:36:45
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/11/18 :  22:09:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ja, det tar lite tid att få basarna att spela med panelerns på ett tillfredsställande sätt.

Men det närmar sig

Här varit några som har kommit med synpunkter, vilket jag är tacksam för, det är lätt att bli hemmablind.


Elementen börjar nu bli inspelade, och det märks att det blir en mjukare bas, spelar på ett mer följsamt sätt och passar bättre in i musiken.

Har fått sänka kompenseringen lite i det lägre registret.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2005/12/12 :  01:07:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tja ba!
Jag har hört talas om att man ska sträva efter att få en plan vågfront när det gäller dipoler och det får man med många element. Här pratas det inte så mycket om kompensering som det blir när någon bygger Dipol bas med ett element. Dessa Dipoler verkar ju klara sig utmärkt neråt utan kompensering. Någon kunnig som kan förklara sambandet för en horn frälst. Jag skulle gärna ha Dipoler hemma och även mina katter och kidds.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/12 :  09:31:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Va kul!

Själv har jag mer blygsamt påbörjat ett projekt med 2*1 tiotummare i sluten låda. Men med Peerless SLS.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:31:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hur låter det idag då?
Efter inspelning och omplacering och justering av kompenseringen?
Som sagt.. om det är några i klubbstuga väst som vill ner till Skåne på besök så säg till...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/01/17 :  21:36:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ett annat projekt dök upp

Blev ägare till ett par Quad ESL 63:or, så nu behövs elementen till
något mer passande, det blir förståss några element över


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000