Author |
Topic |
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 19:37:28
|
DIN kontakt som strömkontakt? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/11/27 : 23:43:13
|
quote: Fredrik, Nu har du väl snart övat färdigt så att det är dags för RÖR!
Japp det stämmer precis Lars. Det är inte så att du har ett lämpligt schema i skjortärmen kanske? Ska se till att avsluta det här så fort det går
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/11/28 : 00:09:52
|
quote: Fast jag kan tycka att det är en något vanskligt isolerad konstruktion. Som gjort för lite fin kortis. Håll koll på grejorna vid påslag.
- Ja, det var kanske inte den bästa idén att skippa isoleringen men jag har mätt och dubbelmätt kors och tvärs och det verkar inte vara kortis någonstans men jag har ju mätt fel förr. . . quote: DIN kontakt som strömkontakt?
Är det så den heter. . . Den var liten, passade men framför allt fanns. Gissar att din fråga insinuerar att jag borde använt något annat? Förslag?
Inte ens jag kan ju påstå att det blev så mycket plats över för kabelstrumpan
|
Edited by - FForsman on 2009/11/28 00:25:31 |
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 18:17:23
|
intressant bygge:D kommer följas |
/ Dennis ________________________ DIY måste vara en del av paradiset. Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/12/02 : 22:46:40
|
Medan Hififorum legat nere har jag ägnat mig åt att lyssna på musik. Funkar ganska bra som substitut till forumsurfande
Med hjärtat i halsgropen efter alla varningens ord om risken för kortis slog jag äntligen på strömmen, ingen rök, inga blixtar och inga överraskningar. - phu! Fast jo, det var visst överraskningar #8211; den spelar musik och fint låter det också! Inget brum, inga knäpp och tyst mellan låtarna, bara ett mycket svagt ssss-ljud men av tidigare diskussion i tråden tror jag att det håller sig inom klart acceptabla nivåer för den här typen av förstärkare.
Jag har spelat en hel del på den nu och hittills så klagar den inte. Värmeutvecklingen på chippen verkar inte vara ett problem. Redan vid 10 W uteffekt behöver man kyla bort drygt 20 W från chippen och glädjande nog blir flänsarna bara ljumna. Eftersom att den maximala kylningen som krävs vid +/- 30 V matningsspänning blir ca. 25 W så borde flänsarna inte bli mycket varmare än vad de är nu. Jag har dock inte kunnat pröva på full effekt för jag bara har ett par små högtalare på 15 W.
Däremot blir flänsarna till spänningsregulatorerna något varmare. Jag har svårare att förstå databladet där man jag tror att det kan vara på sin plats att förstärka dem på något lämpligt sätt.
Här spelar den för full hals, naken utan kläder. Själv hade jag aldrig gått upp på sen så men den här krabaten verkar inte skämmas för sig (än i alla fall).
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 09:35:26
|
Gött jobbat.
Vart hittade du reggarna och vad kostade de?
/JZ |
Signatur.. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 18:54:28
|
quote: intressant bygge:D kommer följas
quote: Vart hittade du reggarna och vad kostade de?
-På ELFA men tyvärr bara i TO3-förpackning. Hade hellre haft i TO220-paket då det nog hade varit lättare och smidigare på många sätt. Tror jag betalade 145 kr. st. för dem.
TO-220 förpackning |
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 19:12:13
|
ja verkar som det är mer än jag som fick saker gjorda när forumet låg nere:P Tänk om man hittat lika dana kondingar som dina vita:O vill ha men mest för estetiska själ :P |
/ Dennis ________________________ DIY måste vara en del av paradiset. Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 19:22:58
|
Har länge suktat efter en överhandsfräs och igår kom tomten, snäll som han är, väldigt tidigt. Han hade hittat en begagnad Elu på Blocket för en billig peng som jag fick. Det fina är att Elu verkar vara samma prylar som DeWalt fast under ett annat produktnamn.
Glad i hågen över min fina julklapp snickrade jag ihop ett provisoriskt fräsbord i garaget. Ambitionen var att bygga mig en liten låda till förstärkardelen men det var inte så enkelt som jag trodde. Nu har jag i alla fall lärt mig ett par sätt man bör undvika vid fräsning. Alla fingrar i behåll men jag måste åka till sågen och handla mer ek för den gick åt. Visst hade det varit klokt att övningsköra lite mer på ett par spillbitar man hur kul är det. Pang på istället och vist small det när träbitarna flög omkring.
Det är inte bara elektronik jag inte har koll på så det blir att fortsätta i samma anda som med resten av bygget. Kanske är det en gersåg jag behöver i stället? Undrar om tomten är så snäll att han har fler paket till mig. . .
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 19:32:25
|
quote: Tänk om man hittat lika dana kondingar som dina vita:O vill ha men mest för estetiska själ :P
Finns på ELFA (och säkert billigare annan stans också). Jag har, till skillnad från bilden nedan, 10000 uF och 63 V.
|
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 19:47:08
|
har ett par kondingar av annat märke i samma värden men dem blev för slöa i min förstärkare så byggde mindre,snabbare o bättre:D
Hmm kanske värt och beställa kanske bättre än mina |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 20:53:06
|
Vad menar du med att de blev "slö". Kolla data på dem och speciellt ESR. |
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2009/12/03 : 21:00:01
|
basen han inte med inte samma kraft som orginal antagligen han inte trafon ladda upp ordentligt , sen fick jag veta att dem inte är helt pålitliga så gjorde nog rätt i att byta. |
|
|
|
Topic |
|