HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga Gainclone utan att veta hur!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/19 :  00:18:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu har jag petat ihop förstärkarkort version nr. tre. Lite kortare ledningsdragning och lite mer likt Sten-Klen.

Vid första testet lät det riktigt dåligt. Jag fick till och med in radio! Mitt i bruset kunde man höra svag musik och radioprat. Inte riktigt vad man är sugen på när man hoppas på tystnad. Det berodde nog på att jag satt kabeln till mute-knappen på fel sida om motståndet. På så sätt fick jag en fin liten antenn på chippet. Nu sitter motståndet närmast chippet istället och det har blivit mycket bättre, lite vassare än förra versionen faktiskt. Ingen radiopratare hörs, ej heller något brum men däremot är det ett svagt brus kvar. Bruset kan höras på upp till ca. 10 cm. från elementet. Är detta ok, eller brukar en riktigt byggt GC vara tystare än så?

Så här ser det ut på undersidan efter att jag fumlat runt med lökolven.

Den gula pilen markerar signaljorden från R2 och in-. De övriga har jag försökt ansluta till en strömförsörjningsjord vid de gröna pilarna. Fast som det är kopplat här vet jag inte om man egentligen kan tala om något annat än en gemensam jord.

Skulle det gå att bli av med bruset genom att skapa helt separata jordar för signal och ström som inte ansluts på kortet utan i en gemensam punkt vid chassijorden istället?

Känner att jag måste dyka ner i Lenn Arts tråd om jordning bättre!

edit: borttagning av tomrader

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2009/10/19 00:19:55
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/21 :  01:03:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hur tyst kan man få ett sådant här chip egentligen? När jag lägger örat helt tätt intill elementet, ska jag inte kunna höra det minsta sus då?

Själv har jag inte lyssnat på en välbyggd sådan här mackapär varför jag inte riktigt vet vad jag kan förvänta mig. Går de att få helt tysta är det bara att jobba på för att komma dit. Frågan jag försöker ställa är vad som är acceptabel brusnivå helt enkelt.

Så här har jag gjort jorden (tror jag ).

Jag har även prövat att istället för att ansluta R2 och R3 IN- i punkten d anslöt jag dem via en kabel om två dm. i punkten c istället, ett försök till separat signaljord. På samma gång anslöt jag C5 via en kort tåt till punkten c. resultatet blev inte bättre så jag kopplade tillbaka.

edit: korrigering av beskrivning

Edited by - FForsman on 2009/10/21 01:34:52
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/21 :  01:26:38  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Vad anser du är acceptabel nivå på bruset? jämför med en köpemaskin, där du sätter volymen på full patte och lyssnar hur det brusar i högtalarna.

Gainclone går att få riktigt tysta. Har byggt två av dem, den ena riktigt tyst medan den andra trilskades som du säkert har sett och läst.

Testar du två moduler samtidigt, stereo?

Jag tillämpat jordningen enligt följande, se bild
resultat, blev "döds"tyst i första bygget men inte i det andra bygget.

Första bygget:
"Dödstyst" med örat inne i högtalarelementet hörs lite surr.

Edited by - Thzar on 2009/10/21 01:31:20
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/21 :  01:29:35  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Tänk även på spänningsregulatorerna och de "stora"kondensatorerna. De skall också vara "rätt" inkopplade i stjänrjordningen.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/10/21 :  09:05:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag har byggt ett antal chipstärkare med Sten-Klen som ett bra exempel på hur himla enkelt det egentligen är att tåta ihop en Gainclone. Helt tysta? Tja, vad är helt tyst? Beroende av kringutrustning och känslighet på högtalare etc. varierar resultaten lite. "Med örat i högtalarkonen hör ett litet sus..." får väl tolkas som ett väldigt lyckat resultat. Brum, brus, knäppar etc som tydligt hörs i lyssningsposition eller någon meter från högtalaren går förmodligen att förbättra. Men om det är jordningen i Gainclonen som är tokig eller om det är att kringutrustningen ställer andra krav/kompabilitet kan vara lite olika.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/21 :  14:45:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Helt nästan OT, men skyller det på sviktande hälsa ...
Vilka chip-förstärkare finns det i den här serien (och andra)? Underförstått, vilka kretsar av skaplig kvalitet finns det att bygga på?
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/25 :  13:14:26  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Hur går det ?
Blir det nån gainclone? ;)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/26 :  16:55:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Hur går det ?
Blir det nån gainclone? ;)
Jaha, man kan undra. Har varit iväg på massa jobb och annat och har inte fått tid tyvärr.

Jag har gjort testat enligt din beskrivning Thzar, på full volym och jämfört med billig tonårsstereo med iPod nano som källa och gainclonen är tystare och verkar spela lite klarare också Inget brum går att förnimma ifrån gainclonen men väl ett sus i olika volym beroende på koppling och det ser ut så här:
  • Chip utan LURig som försteg, ingen källa inkopplad: svagt sus, knappt hörbart upp till 10 cm från elementet.

• Chip med LURIG och iPod på maxvolym och pausad, max volym på potten mellan iPod och LURig: starkare sus hörbart upp till en knapp meter.

Stereo har jag inte testat i än då jag väntat med att bygga den andra kanalen tills jag har en variant jag tror på.
quote:
Tänk även på spänningsregulatorerna och de "stora"kondensatorerna. De skall också vara "rätt" inkopplade i stjänrjordningen.
Jag tror att jag fått till den jordningen som den ska vara. Har sammankopplat minusarna till jord först framme vid själva chippet vilket jag tror är i enlighet med van LennArt rekommenderar i sin tråd om jordning. Med risk för att ha fel (som alltid) så är jag mer fundersam om jordningen av själva chipkortet är optimal.
quote:
"Med örat i högtalarkonen hör ett litet sus..." får väl tolkas som ett väldigt lyckat resultat. Brum, brus, knäppar etc som tydligt hörs i lyssningsposition eller någon meter från högtalaren går förmodligen att förbättra
Tack rannagarden, det tar jag som att jag inte är helt fel ute i alla fall.
quote:
Vilka chip-förstärkare finns det i den här serien (och andra)? Underförstått, vilka kretsar av skaplig kvalitet finns det att bygga på?
Tvärt om, On Topic tycker jag. Bra fråga, jag är nyfiken. Hoppas att du är på bättringsvägen!

edit: tecken som inte fungerade

Edited by - FForsman on 2009/10/26 16:59:51
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/27 :  01:05:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Pinsam fadäs

Slaktade version två av förstärkarkortet då det hade ett litet svagt brum i sig.

Delarna redo att lödas ihop igen.

Hade precis gjort klar den nya kanalen och var ganska nöjd med lödarbetet (med mina mått mätt).

Lite för snabbt kopplade jag ihop allt utan att tänka mig för och råkade kasta om polerna.

Istället för att som på bilden nedan, koppla ihop B och C till jord kopplade jag ihop D och B.

Bild lånad från Några tankar om ledningsdragning och jordning

Det tyckte inte elektrolyterna på chipkorten om. En av dem började spruta ner mitt arbetsbord i ren protest mot behandlingen.
Tur i oturen var att jag mätte spänningen över utgången till högtalaren innan jag kopplade in den. Multimetern visade på 8 V. Jag är inte säker på vad ett element tål men nu slapp jag i alla fall pröva.

Inget lyssna ikväll tyvärr. Nog läge att skaffa nya kondingar i morgon. Hoppas bara att inte något annat farit illa också.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/28 :  01:50:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Finns det någon som har en eller ett par TB W3 871 (eller ev. ett par W4 1320) att sälja mig?

Tyckte jag mätte allt noggrant innan jag kopplade in högtalarna idag. Tyvärr blev jag överlistad av multimetern och mätte fel. Tang Band luktar riktigt illa när de matas med 26 V

Ena kanalen fungerade i alla fall som den skulle så bara ena elementet dog.

Innn jag började grilla element ikväll bytte jag de kondingar som blev ledsna igår och undersökte jag om det gick att få ner suset ytterligare med lite olika varianter. Först satte jag in 10000 uF till per kanal som jag hade liggande. Sedan satte jag små kondingar över dioderna i likriktaren.

LURigen fick vassare dioder i sin likriktare

Till sist hamnade det en liten konding parallellt över 1000 uF kondingarna närmast chippen.

Jag kan dock glädja mig med att ur ena högtalaren kommer inget sus alls nu. Dödstyst på riktigt!

edit strykning av text

Edited by - FForsman on 2009/11/22 11:48:06
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:29:17  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Som man bäddar får man ligga sägs det och mitt i natten, bäddar man dåligt.

Dödstyst?
Säker på att du tryckt "power on" ? ;)

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/28 :  12:34:51  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Dödstyst?
Säker på att du tryckt "power on" ? ;)

Jodå det är jag. Det kommer inget ljud ur den högtalaren mer, bara rök . . . .

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/29 :  13:23:58  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Det var illa.

"Chip utan LURig som försteg, ingen källa inkopplad: svagt sus, knappt hörbart upp till 10 cm från elementet.

Svagt sus 10 cm från hgt med max volym, är för mig lyckat. Högt gör säkert sitt, hög känslighet kanske ?

Chip med LURIG och iPod på maxvolym och pausad, max volym på potten mellan iPod och LURig: starkare sus hörbart upp till en knapp meter.
"

Jag hade också stora problem när jag testade med Ipod nano i mitt lm3886 slutstegsbygge. Resulterade i galet mycket brus, brum och annat otyg.

Tror inte du får själva gainclone bygget mycket tystare...utan problemet ligger i de föregående delarna. ??

Att testa när du fått ihop version 3 är
Ipod + Gainclone. Dvs ingen Lurig.

Edited by - Thzar on 2009/10/29 13:27:10
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/10/30 :  06:39:12  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply

quote:

Ja, vad har vi nu?
LM3875
LM3886
LM4780
LM1875

Personligen har jag ett par söta monoblock med Burr browns OPA549. Inverterade har jag för mig att de är.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/31 :  01:06:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu äntligen har jag två fungerande kanaler som jag tror låter helt ok. Låga brusnivåer och inget brum. Om jag haft två högtalare också hade jag kunnat lyssna i stereo . . .

De tidigare korten havererade på lite olika sätt. Det första där kondensatorn spottade ur sig sin elektrolyt visade sig ha kortis mellan respektive ben 8 och 10 till V-.

Det andra kortet levererade 26 V till elementet. Jag kopplade bort komponent efter komponent för att hitta felet men utan resultat. Till slut tog jag isär allt ihop och lödde om det på ett nytt kort med nya kondingar och vips så funkar det perfekt.

Lödningen går bättre vad det lider också. Det här lilla projektet är lödpremiär för mig (om det finns något som heter så), väldigt roligt!

quote:
Att testa när du fått ihop version 3 är
Ipod + Gainclone. Dvs ingen Lurig.
Har testat det nu också. Med iPoden direktkopplad utan ingångsväljare, volympot eller LURig låter det prima. Jag är inte säker på att det är något fel på de föregående delarna heller men jag misstänker att det är svårt att få dem att låta bra i form av ett skatbo av sladdar på arbetsbordet. Bara när jag tar sladdarna och stoppar ner det som en klump spagetti en kakburk av metall blir allt mycket bättre. Det är förvånansvärt vad lätt jag får in någon radiokanal om någon tåt ligger löst och ojordat.

Det som däremot skiljer mellan att ha en LURig och inte mellan iPoden och stärkaren är volymen. Vilken skillnad. Med lurig kan jag knappt spela på halv volym innan de små högtalarna säger ifrån (TB W3 871). Kör jag iPod direkt kan jag nästan köra full volym utan att de klagar. Tydligt ä också att datorns utsignal är betydligt högre än iPodens.

En sak jag är lite osäker på är hur värmeutvecklingen blir i PSUn och på chippens kylflänsar men även om jag inte kunnat spela på full effekt så tror jag det inte kommer att bli ett problem. Saker blir knappt varmt på halv volym som det ser ut nu.

Tror det är dags att stoppa prylarna i någon form av låda.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/10/31 :  05:51:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kul att du fått ordning på bygget. Det lönar sig att hålla ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/31 :  09:23:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fina små paket. Hoppas du slipper fler missöden.

quote:
Det är förvånansvärt vad lätt jag får in någon radiokanal om någon tåt ligger löst och ojordat.
Nja, det är ju så man tar emot radio. (Det kallas antenn.) Så värst förvånande är det inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/22 :  10:28:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Långsamma små steg . . . Skönt är det ändå att man kan bygga precis så långsamt man vill
quote:
Nja, det är ju så man tar emot radio. (Det kallas antenn.) Så värst förvånande är det inte.
nej det förstås, men det gjorde mig uppmärksam på att det nog kan vara viktigt att använda sig av skärmade lådor till den här typen av prylar.

Nu hoppas jag att det ska finnas kylning så det räcker, två flänsar på 1,85 grader/W vardera ska nog räcka, kylpasta och fastskruvat.

Struntade i att isolera chippen från flänsarna. Verkar både lättare och ge bättre kylning att se till att hela flänsen i sig är isolerad.

edit: stavning

Edited by - FForsman on 2009/11/22 10:31:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/22 :  12:14:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Elektrolytsoppan är inte speciellt hälsosam. Var mycket varsam!

Jag skulle, om jag vore som du, isolera kretsarna; det är lättare än att isolera flänsarna.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/24 :  00:19:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle, om jag vore som du, isolera kretsarna; det är lättare än att isolera flänsarna.
- Ja det är kanske vägen att gå men jag tror ändå att jag har möjlighet att isolera hela flänspaketet ganska bra. Jag gör ett försök. Funkar det inte eller känns osäkert blir det att isolera chippen istället.

Lådan blir troligen i trä med under- och bakstycke i perforerad metall. Vill hålla den så liten som möjligt och lägga nätdelen separat.

Så här skulle bakstycket kunna se ut. Har lagt alla kontakter på sidorna för att inte krocka med säkringar och ingångskondingar.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/25 :  15:04:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ibland undrar familjen varför det är konstiga saker i maten . . .

Så här blir bakstycket

En liten fundering jag har är om det lämpligt att fläta eller tvinna kablarna från nätdelen till förstärkaren? Jag kommer ha PSUn i en egen burk med korta kablar över till den andra burken med förstärkardelen.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/26 :  17:44:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Trångt värre blir det

Nu återstår att koppla in strömmen och se om det över huvudtaget lirar. jag är lite orolig att jag haft sönder någonting på vägen och sedan har jag säkert kopplat fel här och var men får jag till med med strömmen så blir det pröva av

Edit: lade till bild

Edited by - FForsman on 2009/11/26 18:00:47
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/27 :  00:26:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Eftersom jag inte isolerat chippen från flänsarna (än) har jag monterat ihop allt med buntband och lite hölje från en EKK-kabel som isolering.

Enkelt och förvånansvärt stabilt faktiskt.

Kanske onödiga foton men jag gillar bilder!

/mvhff

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/11/27 :  09:27:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Nej då. Vi gillar också foton. Det hjälper andra byggare att se och lära/få inspiration. Bilder är a och o. Keep up the good works.
Fast jag kan tycka att det är en något vanskligt isolerad konstruktion. Som gjort för lite fin kortis. Håll koll på grejorna vid påslag.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/27 :  12:34:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fredrik,
Nu har du väl snart övat färdigt så att det är dags för RÖR!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000