Author |
Topic |
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 02:13:25
|
Ett råd. Blir inte många minuters lyssnande med dom batterierna. Sälj dem köp en ny trafo för pengarna och bygg dig en gainclone värt namnet. =)
Alternativ införskaffa LM317THV "high voltage" modellen och darlington koppla ett gäng 2N3055 transistorer på utgången så har du löst det problemet. |
Edited by - Thzar on 2009/10/02 20:28:31 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 01:45:56
|
quote: Ett råd. Blir inte många minuters lyssnande med dom batterierna. Sälj dem köp en ny trafo för pengarna och bygg dig en gainclone värt namnet. =)
Du har helt klart en tydlig poäng där, men . . .
För några månader sedan visste jag inte att det fanns olika sorters kondensatorer, vad en regulator var för någonting och ohms lag styrde något inom jordbruket (nja, kanske inte riktigt så illa men inte långt ifrån). Jag har ett musikintresse och kombinerat med upptäckarglädje för hur saker fungerar är det väldigt spännande att ge sig i kast med detta område jag nyss inte hade en aning om.
Vi får se om detta projekt blir en gainclone värt namnet i slutändan, vilket inte är säkert, det viktigaste för mig är att jag lärt mig något på kuppen.
Ska kolla in LM317THV vad det är en filur också.
Batterierna jag fått är överblivna. Använder jag dem inte ska de tillbaka.
Har du lust får gärna klistra tillbaka den intressanta länken du hade i föregående post innan editering. Tyckte den verkade ganska matnyttig.
Hoppas jag får lite tid i helgen att greja och pröva mig fram så smått.
(Edit: borttagning av citationstecken) |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2009/10/03 01:57:00 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 07:52:49
|
Ni tänker och krånglar till det för mkt med uträkningarna. Den "snubbade" nätdelen är beprövad sedan många år och fungerar. Om den sedan har de hifiegenskaper som tillskrivs den är en annan sak då dessa inte är direkt bevisade. Men fungerar gör den och det gör den med de komponenterna på schemat. Så står det LM337 och LM317 så fungerar det också med dem. Punkt slut.
Ang kylning, sätt på de du har tillgängliga, eller hittar billigast. Provkör och känn lite då och då på dem, blir de för varma så sätt på större.
Här finns lite bilder, kolla vilka storlekar på kylning andra har använt och utgå från det. http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&rlz=1T4GGLJ_svSE340SE340&q=snubberized&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Lycka till |
.....where the music comes to die. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 12:18:36
|
FForsman! Härligt att se! Visst är det kul med elektronik? Tuta och kör bara... håller med Kmj... bygg på och modda eventuellt efteråt om du vill trimma något. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 21:03:01
|
Verkar som om LM317 & co bara ser skillnaden mellan Vin och Vut Och DEN får inte överstiga vad som står angivet i databladen, LM317, 30v LM317HV, 60 v
Se även..
http://www.national.com/ms/LB/LB-47.pdf
Från LM317 datablad.
Since the regulator is floating and sees only the input-to-output differential voltage, supplies of several hundred volts can be regulated as long as the maximum input to output differential is not exceeded, i.e. avoid short-circuiting the output. |
Edited by - Thzar on 2009/10/03 21:18:12 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 23:57:22
|
Jag tycker du gott kan prova med batteridrift om du vill. Det brukar låta bra och en gainklon drar inte så mycket ström i genomsnitt om du inte spelar så högt.
Skillnaden mellan Vin och Vout är som störst vid strömpåslag, det bekymret kan man ju lösa med en zenerdiod t.ex.
Kmj´s avslappnade attityd till det hela är helt rätt tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 00:31:09
|
Glöm vad jag har sagt och hönsat om. Klart det funkar med LM338 + kylfläns.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/05 : 22:23:56
|
Mindre snack och mera verkstad alltså ja, det är taget. Fick en liten stund över i helgen och försökte knåpa ihop ena kanalen på PSU:n. Det gick ganska bra tyckte jag tills jag började misstänka att jag misstolkat den pinsamt enkla benkonfigurationen . . .
Det jag inte lagt märke till är tillägget till skissen nedan (top view), i min enfald trodde jag att man såg magen på chippet eftersom benen visades. Det som gör mig en smula förvirrad är att både benen på undersidan och kapslingen på ovansidan visas på samma skiss. Troligen har jag således monterat chippet bak och fram
Gör om gör rätt!
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 01:18:59
|
Jag lät regulatorerna sitta som de gjorde men spegelvände den andra sidan på PSUn. Nu vet jag med bestämdhet att en sida är fel Tror att de ska gå ganska lätt att bara vända på den regulator som hamnat bak och fram.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 06:31:36
|
Snyggt FForsman. Ordning och reda på ledningsdragning och layout. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 22:59:44
|
quote: Snyggt FForsman. Ordning och reda på ledningsdragning och layout.
Jag försöker så gott det går men inser att fulkabeln jag använt är alldeles för fintrådig. Hade nog varit bättre med ett par tvinnade solida ledare istället.
Nu har jag vänt på den regulatorn som jag (troligen) satt fel. Nu sitter de monterade enligt bilden nedan. Har jag gjort rätt i detta tro?
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 18:14:27
|
Prövade att koppla till spänning för första gången idag. Ville se om jag satt ihop nätdelen ordentligt. Säkrade av trafon med en trög säkring på 3,15 A och tänkte att det borde räcka till de 300 VA som trafon är på, men det gjorde det inte.
Har jag underdimensionerat säkringen eller har jag en kortis någonstans i kretsen?
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 19:22:18
|
Måste vara kortis.
EDIT. Softstart brukar endast behövas med 500VA+
EDIT. LM338 "case = output" så där ligger spänning på kylflänsarna ,rör de vid nått? |
Edited by - Thzar on 2009/10/09 19:56:17 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 19:41:19
|
Någon slowstart innan trafon? |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/10/09 : 20:50:34
|
Du har inte glömt att isolera signal och högtalarkontakter från chassit va? Det kan va lätt att glömma ibland. |
.....where the music comes to die. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 17:14:37
|
Tack för alla tipsen!
Någon softstart har jag inte och har inte kommit så långt än som ni ser på bilden nedan.
Har kollat igen kretsen men kunde inte hitta något som var fel så jag tog och kopplade isär allt, slog på strömmen och kopplade in bit för bit igen. När jag skulle koppla in kortet med regulatorerna upptäckte jag att jag troligen hade vänt polerna fel på ingångarna till kortet. Med polerna rättvända fungerar det nu finfint och det ligger 30,7 V på respektive utgång, sann nybörjarglädje
Det kom dock en liten rökpuff från regulatorkortet men kan inte hitta exakt varifrån. Än så länge verkar det funka ändå.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 00:00:53
|
Nu spelar första kanalen musik!
Helt underbart, känns lite overkligt men det gör den. För alla er som har lite koll på vad ni gör förstår jag att detta inte verkar särskilt märkvärdigt, men när man som jag startat från absolut noll i förkunskaper innebär att det låter över huvud taget ur högtalaren, sann glädje
Helt tyst var det tyvärr inte. När jag lägger örat mot elementet (nästan) kan jag förnimma ett svagt brus. Får fila lite på . . . ja typ allt, så får vi se om det går att få bort. Försteget måste nog justeras in mot slutsteget också men jag har inte hittat något att läsa om just den saken än. Alternativt så kanske det ska bort, färre delar i signalvägen kanske är bättre.
Var rökpuffen som jag lyckades skapa igår kom ifrån har jag nog hittat. R1 och R2 (snubbarna till 4700 uF elektrolyterna) ser lite ledsna ut och leder ingen ström längre. Får skaffa nya i morgon och pröva.
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 00:10:44
|
Gratulerar.
Det svaga brummandet/bruset kan komma från IKEA lampa om du har den i samma uttag. Men även lödstationen ställer till med brum om den är påslagen. Vilket man har fått erfara ett antal gånger.
Hur går det för kylflänsarna till LM338? |
Edited by - Thzar on 2009/10/12 00:15:11 |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 09:15:48
|
Grattis
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 12:47:12
|
Det är bara att gratulera Jag har också ett par gaincloner som bara ligger. Måste ta och bygga ihop dem.
Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 21:59:11
|
Tack tack
quote: Det svaga brummandet/bruset kan komma från IKEA lampa om du har den i samma uttag. Men även lödstationen ställer till med brum om den är påslagen. Vilket man har fått erfara ett antal gånger.
I samma uttag satt förutom kabeln till stärkaren: - tre st. 12 V IKEA-lampor
- Två st. omformare till externa HDD
- laddare till laptop
- sub till datorhögtalarna
- lödkolv
- laddare till eltandborste
- mobiltelefonladdare
- datorskärm
Med bara stärkaren inkopplad blev det mycket bättre, tack för tipset. Tidigare fanns även ett svagt brum, det är helt borta. Kvar är dock ett knappt hörbart ssss-ljud. Måste ha örat så nära att det snuddar vid elementet och örongången i rätt vinkel mot elementet för att höra det men det finns där. Tyvärr är det inte dödstyst som jag läst här på forumet att det kan vara men det vore ju konstig om det blev så på första försöket. Får se om jag kan få bort det sista sss-andet så småningom.
Så här blev första förstärkarkortet.
Bara för att krångla till det är bilden nedan vriden 180 grader i förhållande till föregående. Ingångarna är nu till vänster och chippet till höger.
För tillfället är signaljorden ansluten till strömförsörjningsjorden direkt i kontakterna men så småningom tänkte jag koppla ihop dem med chassijorden först i den punkten #8211; tror jag. quote: Hur går det för kylflänsarna till LM338?
Jag har inte kunnat pröva annat än på låga volymer, väcker dottern om jag väsnas på kvällarna. Än så länge blir regulatorerna knappt ljumna men jag har ingen aning hur varma de blir med lite volym.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/15 : 00:29:05
|
Jag har lite problem med att förstå de enkla schemana nedan och skulle uppskatta lite hjälp med att förklara.
Det första förstärkarkortet jag satte ihop skrotades innan det var läge att provköra. Det andra kom det ljud ur men med ett svag sss-biljud. Jag tror att det är jordningen som jag dragit galet så jag tog mig en titt på RJMs Gainclonesida . Tittar man på schemat tolkar jag det som att man skall ansluta förstärkarchippets ben nr. 3 både till högtalaren och till jord via ett motstånd (R5) och en kondensator (C5), i serie i den ordningen. På förslaget till PCB ser det däremot ut som att man vänt på ordningen och ben nr. 3 är ansluten till jord med omvänd ordning och C5 kommer för R5.
Vet någon vad jag fått om bakfoten? Spelar det ingen roll i vilken ordning de ansluts, har jag läst fel eller vad har jag missat?
(bilder länkade från RJMs audio )
|
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2009/10/15 : 00:43:31
|
R5 och C5 är väll ett zobel filter om jag inte misstar mig (Är själv rätt nu på diy fronten)
Har inte så stor koll men jag tror man ska koppla dem i ordningen som visas, annars finns ju google
Edit: Glömde ju att gratulera för ett fint bygge |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
Edited by - Hemling on 2009/10/15 00:45:02 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/10/15 : 08:42:29
|
Det spelar ingen roll vilken ordning C5 och R5 ansluts. De sitter där för att döda högfrekvent självsvängning.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2592 Posts |
Posted - 2009/10/15 : 08:51:31
|
Kanon, tack så mycket! |
|