HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga Gainclone utan att veta hur!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/11 :  02:08:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Att bygga Gainclone utan att veta hur!


Egentligen har jag ett brinnande begär efter en egenhändigt ihoplödd rörstärkare. Detta begär är på intet sätt avsomnat men mitt under samlandet av lämplig utgångstrafosar, rör, lådor och annat man behöver till rörstärkeri snubblade jag över gainclonekonceptet. På många sätt verkade det enklare att lyckas med, rätt eller fel vet jag inte men för mig som total nybörjare kändes det på något sätt mer greppbart.

Antingen blir detta ett bra läroprojekt innan jag prövar med rör eller så drunknar jag i allt jag inte förstår och får gå och köpa mig en " stereo " istället

Efter åtskilliga timmars power-surfande på gainclonesidor och trådar trevar jag mig nu fram med lödkolven. Kraftigt inspirerad av Rannagardens tråd Sten-klen tänker jag nog pröva samma kopplingsschema i förstärkardelen fast med LM3876.


(schema från Sten-klen)

Till strömförsörjningen hittade jag här på forumet en trafo som levererade 2*30 V ac, 300 VA.



Först efter att jag skaffat den insåg jag att det kanske var lite mycket. Klurade lite på hur man får ner spänningen och valde efter omoget övervägande att bygga en stabiliserad PSU. Hittade ett kopplingsschema på Decibel Dungeon som verkade både greppbart och passande för min trafo (tror jag).



I stort sett samtliga sidor jag läst rekommenderar antingen en ostabiliserad nätdel eller att man bygger ostabiliserat innan man ger sig på stabiliserat. Säkert kloka råd att lyssna på, får se om jag får äta upp valet av stabiliserat senare ...

Likriktarbryggan är med Avalanche-dioder märkta 2 A. Vet inte om detta är tillräckligt, eventuellt brinner de upp men jag har plats att bygga om med större.



Tänkte att glättningselektrolyterna kan bo på undersidan av kortet jag bygger PSUn på. Läste på svalander.se att lytarna ska monteras helst helt utan anslutningskablar. Här blev det dock ett par mm. Hoppas att det är ok ändå. Det blev ett par RIFA PEH på 10,000 µF vardera.



Nyttan av ett aktivt försteg (heter det så?) är jag lite osäker på. Det verkar som en GC klarar sig gott utan men jag tänkte ändå pröva min LURig jag precis skaffat.



Paus i nätdelandet
Efter lite klipp och superpillig lödning fick jag äntligen dit det lilla motståndet mellan ben 3 och 9 på själva chippet.



Här samlade jag komponenterna till ena kanalen för att se hur litet det kunde bli. Tyckte det var lite svårt at visualisera dragningen på undersidan kortet och tyvärr gick det inte att kopiera den fina layouten från Sten-Klen. LM3876 har tyvärr en lite annorlunda benkonfiguration än LM3875.

Skatboet som blev under det första stärkarkortet skyller jag helt på detta ... Nja, eller inte. Det ser så lekande lätt ut när man tittar på andras trådar, inser att det ligger många timmars erfarenhet bakom elegansen och enkelheten i lödning och dragning i många av projekten här på forumet.

Innan kapning av korten provmonterade jag komponenterna för att få en uppfattning om storleken.



Ovansidan var inga problem att få till men undersidan#8230; Tyvärr fungerade inte kameran när den skulle fotas ...





Så, då har man tagit gisslan på sig själv för att avsluta projektet någon gång också. Brummar och tjuter det allt för mycket vid provkörning kan ju skiftnyckel/slägga-metoden ses som ett alternativt avslut också ...

Edit 09-09-11 stavfel, 09-10-02 rubrik

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/10/02 01:14:17

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/09/11 :  08:52:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Härligt bygge!

Den stabbade nätdelen ger mersmak, men jag hade nog gått upp till vuxenstorlek på likriktardioderna med tanke på sizen på trafo och kondingar. Tror att dioderna kommer få det svettigt i nuläget.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:59:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Härligt bygge!

Den stabbade nätdelen ger mersmak, men jag hade nog gått upp till vuxenstorlek på likriktardioderna med tanke på sizen på trafo och kondingar. Tror att dioderna kommer få det svettigt i nuläget.


Strömförbrukning, dioder och avsäkring.

Sitter med databladet för LM3876 och försöker bli lite klokare, vilket inte är helt lätt. Kan någon hjälpa mig räta ut ett par frågetecken är jag tacksam.

Om jag förstår det rätt så blir strömförbrukningen (enligt formel på sid 18 i databladet) Iopeak= kvadratroten ur (2*Po/Rl) där:
  • Po=average output power, Po=40 W (40 W fås med Vopeak på 30,3 V)
  • Rl=8 Ohm .

Iopeak= kvadratroten ur (2*40/8)=3.16 A

3.16 A är alltså vad LM3876 drar (om jag inte fått det om bakfoten) men jag har nog en del förluster i stabiliseringen också. Vad LM338 (stabiliseringen) drar vet jag inte men tror inte det är så mycket. Kan det vara lämpligt att säkra av respektive kanal med 5 A? MUR820-dioder (5 A de med) (8 A i medelström) är kanske lämpligare än juniorerna jag lött dit?

Kylning och val av kylelement


När jag kommer till dimensionering av kylelementen blir jag inte klok på ekvationerna alls. Däremot verkar tabellen nedan lite mer greppbar (sid 12 i databladet).



Det jag undrar är om jag klarar mig på en kylfläns (som sten-klen) eller om jag måste ha två. Vcc i mitt fall är 60 V och med högtalare på 8 Ohm och omgivningstemperatur på 25 °C så säger diagrammet att min kylfläns bör ha en maximal termisk resistens på strax över 3,8 °C/W (om jag läst rätt).

Den fläns jag köpt från Kjell & Co har en termisk resistens på 1,85 °C/W



Kan det vara så enkelt att om jag delar flänsen i två delar blir den termiska resistensen för respektive bit 1,85/0,5=3,7 °C/W? Om detta naiva antagande stämmer kan jag då montera båda chipen på samma fläns (i okapat skick förstås) utan att den överhettas?

edit: sakfel

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/09/18 00:08:38
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/14 :  16:43:28  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Du kommer alltså köra med +-30V ?
Då kommer ETT chip att lämna ca 45W värme i 8Ohm och ca 50W i 4 ohm.

Dvs 90W-100W skall kylas bort.

Kom ihåg att ställa kylflänsarna på högkant. Är ett måste för att konvektionen skall fungera.



Edited by - Thzar on 2009/09/14 16:47:37
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:29:19  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vid 50W och 1,85c/w blir temperaturen på kylflänsen 117*C chippet håller då 140*C om man räknar med 0,2c/w (vid 25*C ambient) Så egentligen ska man räkna med att man kan komma upp till 30-40 grader en varm dag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:33:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Koppla ihop en kanal och strömförsörjning, montera Gainclonen på tilltänkt kylfläns, testkör och kolla hur den uppför sig. På så vis hittar man feltänk innan man gjort för mycket jobb.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/14 :  18:47:18  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Tänk också på att kyla dina spänningsregulatorer.

Har du ett par Pentium II/III kylare liggandes kan du använda de istället.
Samt om du har kylfläns/arna innne i lådan blir det andra parametrar att leka med.
Rek. högkant, och ute i det fria så luften kan cirkulera.


Thats it. =)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/14 :  23:26:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Å vad kul med alla svar, tack ska ni ha! Jag har förstås fler följdfrågor men det har ni säkert förstått redan av trådnamnet

Thzar:
quote:
Du kommer alltså köra med +-30V ?

Ja det stämmer.
quote:
Då kommer ETT chip att lämna ca 45W värme i 8Ohm och ca 50W i 4 ohm.

Dvs 90W-100W skall kylas bort.

Hur får du fram dessa värden? Jag förstår inte riktigt hur jag får fram hur mycket värme som behöver kylas bort. När jag försöker tyda kurvan på sidan 12 (se nedan) får jag det till att vid en spänning om +-30V och 20W effektuttag med ett 8 Ohms högtalarelement måste jag kyla bort 25W per chip (streckade linjen), inte 45W. Vad har jag fått om bakfoten?

Linjerna i bilden som symboliserar kylelementets effektivitet märkta med " with 1.5 *C/W heat sink " kopplar jag inte heller Ligger del av svaret i att jag inte tagit hänsyt till vad nu dessa kan betyda?



Joda:
quote:
Vid 50W och 1,85c/w blir temperaturen på kylflänsen 117*C chippet håller då 140*C om man räknar med 0,2c/w (vid 25*C ambient) Så egentligen ska man räkna med att man kan komma upp till 30-40 grader en varm dag.

Vad bra, då är jag inte helt ute och cyklar i det här fallet i alla fall. Även om det är en parentes och man ska designa kylflänsarna med marginal så undrar jag om man verkligen ska dividera Tamb med 0,2 också? Omgivningstemperaturen (Tamb) borde ge sitt temperaturbidrag oavsett den termiska resistensen mellan chip och kylfläns. Detta om jag tolkat följande ekvation rätt:



I detta exempel rör det sig bara om 5 grader så det är inga stora skillnader vi talar om.

rannagarden:
quote:
Koppla ihop en kanal och strömförsörjning, montera Gainclonen på tilltänkt kylfläns, testkör och kolla hur den uppför sig. På så vis hittar man feltänk innan man gjort för mycket jobb.

Tack för tipset, slutar genast löda

Thzar:
quote:
Tänk också på att kyla dina spänningsregulatorer.

Har du ett par Pentium II/III kylare liggandes kan du använda de istället.
Samt om du har kylfläns/arna innne i lådan blir det andra parametrar att leka med.
Rek. högkant, och ute i det fria så luften kan cirkulera.

Tack för tipsen. Högkant ska det bli och för regulatorerna tänkte jag använda dessa småttingar med 7,7 *C/W i termisk resistens.




Om någon kan ge mig ett handtag att tolka ekvationen för PDMAX på sidan 16 är jag tacksam. Antingen har jag bara deg mellan öronen eller så har jag missat någonting kapitalt.



Jag gissar förljande:
  • PDMAX är överskottsenergin som måste kylas bort i extremfallet
  • VCC är den totala matningsspänningen om 60 V.
  • RL är högtalarens impedans om 8 Ohm

Hur jag än klurar får jag inget vettigt ur ekvationen. Räknar jag som en kråka eller har jag missuppfattat enheterna?

/FForsman

Edit: tecken för grader fungerade ej


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/09/14 23:32:06
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/14 :  23:58:34  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Rättelse:

25W värme i 8 ohm.
50W värme i 4 ohm

50W värme i 8 ohm: 2 chip
100W värme i 4 ohm: 2 chip.


Du får nog skaffa nått mer manligt till kylfläns för spänningsregulatorerna.

De ska bla försörja 2 chip med ampere massa ampere som du själv räknade ut.

Ex.
Vin: 42V
Vout: 30V från LM338
12volt diff.
värme= diff x ampere.
...säg 3 ampere
> 36W värme per regulator.

PS
LM338 har en max ingångsspänning på 40V.

Alt.
är att införskaffa feta effektresistorer som drar ner spänningen innan LM338.

För annars kommer de säga stopp och belägg.


Edited by - Thzar on 2009/09/15 00:05:03
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:53:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack Thzar för dina kommentarer.

Där ser man. Jag som oroade mig för chippen när det i själva verket är regulatorerna som blir varma ...

Jag är allt annat än fena på ellära och hankar mig fram så gott det går. Databladen för regulatorernaär således lite av ett korsord för mig och det man nyss trodde stämde visar sig snart vara fel när man fått fatt på en ny pusselbit. Med det sagt menar jag att jag kan ha fått det mesta om bakfoten.

OK ...

Jag får fram samma siffror som du Thzar när jag räknar. Visst verkar det logiskt att skillnaden mellan Vin och Vout blir värme men när jag läser på Pedja Rogics sida hävdar han annat. Nämligen att regulatorerna bara behöver kylas ca. 20% av vad förstärkarchippet behöver.
I mitt fall behöver jag kyla regulatorerna 36/25*100=144% av vad förstärkarchippet behöver kylas enligt vad jag räknat på nedan.

Nedanstående PSU (se bild) är byggd på samma schema som jag har tänkt att använda och som man kan se har han inte använt sig av allt för stora kylflänsar och har tydligen fått det att fungera.


(bild lånad från Decibel Dungeon)

Här verkar vi ha en stor inkonsekvens. Tydligen behövs det inte en så kraftig kylfläns som jag får det till när jag räknar. Vad har jag missat? Klarar LM338 att ta ner spänningen utan att omvandla hela spänningsfallet till värme?

Mitt problem är att jag inte vet Pdmax för LM338. Visste jag det hade nedanstående ekvation fungerat men som det är nu är jag osäker. Är det verkligen hela 33,5 W som ska kylas bort från regulatorn?

Vin=30 ac = 30*1,42=42,6 V DC
Vout=30 V DC
Iopeak=3,16 A

Effekt som behöver kylas bort från regulatorn (LM338) blir:

(Vin-Vout)*Iopeak=(42,6-30)*3,16=33,5 W

I databladet för LM338 hittar jag att Thermal resistance junction-case är 1,4 *C/W och med kylpasta antar jag att termiska motståndet blir i detta fall på samma sätt som med LM3786, det vill säga 0,2 *C/W.

Jag behöver en kylfläns med termisk resistens bättre än:
TRsa=((Tjmax-Tamb)-Pdmax*(TRjc+TRcs))/Pdmax=((125-30)-33,5*(1,4+0,2))/33,5=1,2 *C/W

Där:
TRsa - kylflänsens termiska resistens
Tjmax - regulatorns maxiamla arbetstemp
TJamb - omgivningtemperatur
PDmax - energin som måste kylas bort
TRjc - intern termisk resistens i LM338
TRcs - termisk resistens mellan LM338 och kylfläns

En kylfläns med 1,2 *C/W blir svårt att hitta och inte minst stor!

edit: tecken som int funkar

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/09/15 22:43:44
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/15 :  23:03:42  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Som jag sade innan så använd gamla pentium II eller III kylflänsar, de har bra *C/W parametrar.
Sedan är musik inte en ren och fin sinuskurva,så effektspillet bli mycket mindre.

Jag oroar mig mer för att LM338 har max ingångsspänning på 40 Volt.
Du kommer tutta i dem 42 Volt.


"Learning by doing"


Jag har själv använt en gammal pentiumII kylfläns till mitt LM3886 bygge.
Där två chip är monterade. Utan kylpasta. Skall dock åtgärdas.
Kylflänsen mäter 60x125x30 med 20 fins.
Blir ca 40-50 grader varm i 20 grader ambient men kokar under sommarens 25-30 grader.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/15 :  23:36:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag oroar mig mer för att LM338 har max ingångsspänning på 40 Volt.
Du kommer tutta i dem 42 Volt.

Ok, måste ta hänsyn till det på något sätt. Hittar inte var max Vin står i databladet. Finner det bara på Nationals hemsida. Bäst vore kanske att använda en trafo med lägre sekundärspänning.

Det jag bl.a. lurat mig på är att kretsen jag hittade på Decibel Dungeon av Carlos Fillipe (se första posten) anger sekundärspänningen till 28-30 V AC. Kör man med 28 V är problemet löst men med 30 V blir som sagt den likriktade spänningen över den stipulerade maximala Vin om 40 V.

Ska också kolla med IT avdelningen på jobbet om de har några kasserade burkar jag kan få kylflänsar från.



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/17 :  01:18:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hittade en finfin excelfil som gör det mesta av matten åt en på Nationals hemsida.

Angående LM338 märkning av max inspänning om 40 V. Med sekundärer om 30 V AC blir ju som bekant den likriktade spänningen ca 42 V, två volt över vad LM338 är specad för. Jag hittade ett par röster på diyAudio.com som har prövat att mata den med lite mer volt och verkar fått det att fungera ändå och det låter ju lovande.

edit: borttagning av massa tomrader

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/09/17 01:19:54
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/17 :  23:47:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
jag hade nog gått upp till vuxenstorlek på likriktardioderna med tanke på sizen på trafo och kondingar. Tror att dioderna kommer få det svettigt i nuläget.

rannagrden, nu har jag gjort en enkel likriktarbrygga med lite större dioder än jag hade från början. MUR820 klarar 8 A i medelström och jag hoppas det ska räcka.
Växelströmmen från trafon går in via de blå skruvplintarna och likströmmen kommer ut på sidan av kortet.





Lite borrning med ett 2 mm bor behövdes för att få igenom lite sladd.



Så här blev det på undersidan


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/18 :  00:24:19  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Känns det inte värt att köpa en trafo med lägre spänning?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75247

Om du ändå tänkt begränsa dig vid 3A så klarar du dig med 2x15VDC.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/18 :  00:45:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jo det hade nog varit det klokaste men vill ändå pröva att få det att fungera med de delar jag redan har. Om det inte blir bra kommer jag att krypa till korset och skaffa en mindre trafo eller låtsas att detta aldrig har hänt, åka till Hifi klubben och handla färdiga prylar

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/18 :  08:20:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tips:
Fulvarianten att linda på några varv baklänges på trafon är nog det enklaste och billigaste.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/18 :  09:46:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det har jag inte tänkt på, tack för tipset.

Linda på några varv baklänges istället för att öppna den och linda av varv från sekundärlindningarna, intressant.

Tyvärr har ambitiösa tillverkare fyllt hela kalaset med plast så kärnan är tyvärr solid. Det går säkert att åtgärda med ett saftigt borr förstås.



Ska ha den den idén i bakfickan om det börjar ryka när jag kopplar ihop

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/18 :  12:20:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, är det så går det ju inte förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/18 :  13:13:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bryggan sänker spänningen lite också. Om inte annat han du sätta ett par dioder till i serie. Man tappar 0,7V per diod beroende på sort.

Läs dessa om du inte redan läst dom.

http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
http://sound.westhost.com/heatsinks.htm

Detta kan vara ett bra sätt att sänka spänningen annars
http://sound.westhost.com/project15.htm

Blir lite kaka på kaka med spänningsregulatorerna men lite hjälp på traven skadar ju inte.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:40:19  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Det går att sätta en spole i efter likriktar bryggan också. Den kommer då att minska spänningen, pröva att simulera det, med ltspice tex.
Det beror på att spolen "motverkar" förändringar i spänningen.
Så beroende på vilket värde på spolen du väljer kan du minska spänningen olika mycket.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/19 :  00:19:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Joda:
quote:
Läs dessa om du inte redan läst dom.

http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
http://sound.westhost.com/heatsinks.htm

Vilken guldgruva att ösa ur. Jag ska nog ägna mig åt att tugga igen om del av alla spännande artiklar på sidorna. Tack för tipset.

primpa:
quote:
Det går att sätta en spole i efter likriktar bryggan också. Den kommer då att minska spänningen, pröva att simulera det, med ltspice tex.
Det beror på att spolen "motverkar" förändringar i spänningen.

Ja det kan ju vara en idé också. Har inte tänkt på spolen i termer av att sänka spänningen utan bara i glättningsfunktion. Har LTspice men inte lyckats sätta mig in i det ännu.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/19 :  01:17:03  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Det blir en stor kraftig och tung, spole.
Billigare att köpa en ny transformator alt bättre spänningsregulatorer.


Edited by - Thzar on 2009/09/19 01:27:31
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/19 :  12:59:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Spole kommer öka på impedansen på nätdelen en hel del vilket inte kanske är så bra på ett klass AB-steg.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/23 :  11:18:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Läs dessa om du inte redan läst dom.

http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
http://sound.westhost.com/heatsinks.htm

Det var matnyttig läsning. Flera saker har klarnat medan andra fortfarande är över min nivå.

En annan sak jag funderar på är att lägga nätdelen och likriktningen i en separat låda. Först tänkte jag att det vore kanske lämpligt att även lägga glättningen där också men så har jag läst på ett par ställen att det ska man akta sig för. Vill man ha glättning redan i nätdelen så får man lägga till extra elektrolyter och låta den befintliga glättningen stanna i förstärkarlådan - tydligen.

Har hittat ett par kandidater till apparatlådor också.



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/10/02 :  01:12:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har funderat en hel del över PSUn och rätt som det var hittade jag dessa små fina batterier. Kanske kan det vara ett alternativ att koppla ihop dessa till en PSU.


(datablad)

Borde man inte kunna serie koppla dem i par och på så sätt få ut +/- 24 V? Blir det då fortfarande bara 12 Ah?



Hur fungerar batteriladdare generellt, de matar på med likriktad ström men utan glättning (eller?). Och hur fungerar en batteribank som glättning, behöver man kondingar mellan batterierna och förstärkarkretsen när man laddar eller fungerar batterierna själva som glättning tillfredställande? Det allra bästa borde ju vara att lyssna och ladda vid olika tillfällen men så kanske det inte alltid kan bli.

Batterier verkar kunna brusa en del så av den anledningen kanske kondingar efter batterierna vara motiverat.

Kondingar kanske hjälper till att minska batteriernas utgångsimpedans också (vad nu den kan vara).

Sedan faller ju spänningen en del under förbrukningen och med tanke på att det inte blir så många Ah ur dessa småttingar kanske spänningen sjunker för fort. Att spänningen sjunker borde ju innebära minskad effekt och långsamt avtagande volym.

Om man inte leva med det kan kanske en spänningsstab vara lösningen men den både sänker spänningen och drar en del kraft själv och då är vi snart tillbaka till PSU-schemat i trådens första post #8230;



Får helt enkelt sätta dem på laddning och pröva




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000